Lekstroom >60 Volt

Ik ben hier bij mijn ouders en die hebben een nieuwe oven en inductieplaat gekocht. Vandaag geïnstalleerd.

Op de oven staat een lekstroom van meer dan 60 volt. Gemeten met een multimeter tegen de waterkraan dus onbelast gemeten.

Op de vorige hele oude oven stond ook een lekstroom maar deze zou vervangen worden en we dachten dat het probleem hiermee verholpen zou zijn. Helaas dus niet.

De oven is middels een perilex aangesloten en deze heeft zijn eigen kookgroep. Verders zit er niets anders op deze kookgroep aangesloten.

2xN , 2xL en aarde gaat naar deze perilex. Alles is goed aangesloten, ook in de meterkast. Alle aansluitingen ook in de meterkast zijn opnieuw bekeken en nog even na gedraaid. (was overigens niet nodig.)

De aardlekschakelaar is een 30mA en gaat eruit als wij met een Duspol sluiting maken tegen aarde.

Het betreft hier een huurwoning en inmiddels is natuurlijk ook al de bouwvereniging ingelicht omdat het probleem dus ergens anders zit.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn. Wij zijn erg nieuwsgierig hierna :-)

EDIT aanvulling

Wij voelen de lekstroom op de oven met de handen. Het bekende verschijnsel als je er overheen wrijft.

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Als de oven geaard is, dan is dat een raar verhaal. (de aarde zou niet goed moeten zitten, of de spanning staat juist op de waterleiding... :) )
Meet eens tssen de RA aansluiting van een WCD en de oven. (aarde op waterleiding is zeker niet vanzelfsprekend met soms plastic delen ertussen)

Als de waterleiding 'zweeft' dan is de meting wel te verklaren (multimeter gebruikt dan de zwevende waterleiding als antenne)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco: zie mijn aanvulling. Was ik vergeten.

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Die oven is toch geaard? Als je dan nog wat voelt bij aanraken is er wat mis met de aansluiting (of de oven)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Is, in de meterkast de aarde wel aan de waterleiding gelegd?
Binnenshuis zit er meestal gewoon koperen leidingen ..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Sedert wanneer wordt (lek)stroom in volt gemeten???

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Is je aardaansluiting wel goed?, zal niet de eerste keer zijn dat daar iets mis mee is.

Zou het even melden bij de woningbouwvereniging, dan kunnen die er naar laten kijken.

Of er zit iets niet goed bij je perilex, zit er wel een vijf aderig snoer aan de perilex stekker?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Even wat antwoorden:

Arco: Twee ovens met dezelfde problemen lijkt mij stug.

Wij hebben zojuist met een lange VD draad een testje gedaan: Éen kant aan de oven en de andere kant rechtstreeks op de aardstrip in de meterkast. De aardlek blijft erin.

Wij gaan met vijf draden uit de perilex naar de oven.

De woningbouw komt overigens langs om te kijken. Maar omdat wij dit een raar verhaal vinden en niet de oorzaak weten stoort ons dit mateloos.

Btw, mijn vader is zijn hele leven lang al elektricien maar wij hebben geen megger om te meten.

Tijdens de renovatie van deze woningen zijn er in elke woning aadpennen in de grond geslagen. In deze woning was deze niet aangesloten op de aarddraad. Daar kwam mijn vader op de voor hem gebruikelijke manier achter :-)
Was vergeten aan te sluiten door de elektriciens tijden de renovatie.

I love it when a plan comes together !

Meet eens tussen de aarde van een WCD en de waterleiding. Als daar ook 60V tussen te meten is kan het zijn dat de waterleiding dus niet zelf geaard is binnenshuis en dat er via een ander apparaat spanning op de waterleiding komt.Dat kan ook een lekstroomtje zijn.

Lambiek

Special Member

Op 25 januari 2017 16:40:07 schreef ritmeester:
Wij hebben zojuist met een lange VD draad een testje gedaan: Éen kant aan de oven en de andere kant rechtstreeks op de aardstrip in de meterkast. De aardlek blijft erin.

Was de 60V nu weg, of stond er nog spanning op de oven?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 25 januari 2017 16:43:42 schreef BenI2C:
Meet eens tussen de aarde van een WCD en de waterleiding. Als daar ook 60V tussen te meten is kan het zijn dat de waterleiding dus niet zelf geaard is binnenshuis en dat er via een ander apparaat spanning op de waterleiding komt.Dat kan ook een lekstroomtje zijn.

Dit hebben we zojuist gedaan en dan meten we 0 volt.

I love it when a plan comes together !

Op 25 januari 2017 16:45:34 schreef Lambiek:
[...]
Was de 60V nu weg, of stond er nog spanning op de oven?

De 60 volt bleef erop staan.

I love it when a plan comes together !

Alle draden zitten goed vast. Dat kan best zo zijn, maar sommige installateurs zijn soms te zuinig. Ooit wilde ik ergens een extra draad bij trekken, maar de veer liep vast. Met een touw er aan vast de bestaande draden eruit getrokken en toen kwam de aap uit de mouw.
Ergens in de draad zat een las. De draden waren over ca 5 cm in elkaar gedraaid.
Dat kan op termijn overgangsweerstand geven, door corrosie. Dat de aardlek wel eruit ging is dan te verklaren, doordat bij 230 volt het oxidelaagje doorslaat.
Normaal moet vanaf het centrale aardpunt naar elke randaarde aansluiting een zeer lage weerstand gemeten worden. Hetzelfde geldt voor het waterleidingnet in huis.
Dat geldt ook voor de metalen delen van geaarde toestellen, die door een defect onder spanning kunnen staan.
Als je dat controleert, moet volgens mij de fout te vinden zijn.
Soms kunnen ook vloeren spanningvoerend zijn door een defect in de installatie. Niet voor niets moet tegenwoordig in badkamers, de vloer voorzien zijn van een aardmat, die verbonden is met de veiligheidsaarde.

Arco

Special Member

Meet met de meter op doorpiepen, of de ovenbehuizing aan de aarddraad van het aansluitsnoer vastzit.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Lekstroom of lekspanning?

Een lekspanning van 60 Volt kan heel normaal zijn, dat is afhankelijk van de omstandigheden. Als je meet met een beetje moderne universeelmeter (met een heel hoog-ohmige ingangsweerstand) dan meet je maar zo een spanning op een loshangende draad.

Nu weet ik niet precies hoe je gemeten hebt, maar als je meet tussen de buitenkant van de oven en de waterleiding dan zou je vrijwel geen spanning mogen meten.
Ook meten tussen de buitenkant van de oven en een aardkontakt op een stopkontakt of (zoals je aangeeft) het aardblokje in de meterkast.

Als je wel een spanning meet dan is een van de punten waarop je meet niet goed is.
Het kan dus zijn je oven goed geaard is, en je waterleiding niet goed geaard is. Dat kan weer komen doordat de waterleiding (deels) uit kunststof leidingen bestaat.

Ook KAN het zijn dat je aardverbinding ergens niet goed is.

Resume:
Het kan normaal zijn dat je deze spanning meet, maar het kan ook duiden op een tekortkoming in de installatie, en dat hoeft niet aan de oven te liggen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Van een apparaat met aanrakbare delen moeten die aanraakbare delen m.i. geaard worden. (Ik heb me hier enige tijd geleden hier op CO laten vertellen dat het niet altijd verplichti is, maar ik vind nog steeds dat dat hoort).

Dus controleer: Er is verbinding tussen de aard-aansluiting van de oven en de buitenkant.

Met een goede aard-verbinging hoort de potentiaal van de buitenkant ongeveer 0V te zijn. Als dat niet zo is, dan werkt die aardverbinding gewoon niet. Eerste verdachte zijn natuurlijk de aansluiting op de nieuwe oven, de stekker en het stopcontact. Maar die zijn het allemaal niet volgens jou. Tip: Toch alles nog een keer checken.

De tweede verdachte is dan de aansluiting in de meterkast. Ook die zeg je gecontroleerd te hebben. Nogmaals doen.

Als dit alles de reeds bekende resultaten heeft, dan is er geen andere conclusie mogelijk dan dat de aardleiding tussen de meterkast en de keuken onderbroken is. Ik zou dit dubbelchecken door met een lang verlengsnoer en een multimeter in de weer te gaan. Mogelijk kan je nog iets verder inzoomen op waar het probleem zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 25 januari 2017 17:01:45 schreef ritmeester:
De 60 volt bleef erop staan.

Dan zou je toch zeggen dat de aarde niet goed is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik hoorde iets vergelijkbaars, men kreeg in de badkamer een schok van de kraan met natte voeten op de vloer staand. er zat wel een aardmatje en cap punt in, leidingen geaard wat gewoon goed aangesloten was. maar de aardedraad van de elektrische vloerverwarming was losgeraakt en daardoor ontstond die lekspanning. daar had men meer als 100V tussen kraan en vloer staan als de vloerverwarming aanstond..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Dan is het matje niet goed aangelegd....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bedankt voor het meedenken en antwoorden. We wachten even op de woningbouw want het tenslotte een huurhuis. Misschien dat er dan met megger meer duidelijkheid komt. Ik laat het weten.

I love it when a plan comes together !

heb je al eens spanning gemeten tussen de aarde van het ovenstopcontact en een aarde van een gewoon stopcontact?
als het goed is moet je:
-OV meten tussen beide punten
-Oohm meten tussen beide punten (begin met de spanningsmeting!!)

pas als je zeker bent dat de huisinstallatie in orde is, kan je gaan toestellen verdenken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Door grotere lekstromen elders kunnen spanningsverschillen tussen diverse aardleidingen ontstaan als ze maar lang genoeg zijn. De oorzaak ligt meestal niet direct voor de hand, de woningbouwvereniging zal mogelijk niets vinden.

Ik stel de volgende test voor, de uitkomst geeft veel informatie:
1. Het metaal van de oven verbinden middels een draad onder een metaalschroef op het gestel van de oven met een randaardecontact van een 230V wcd in de zelfde ruimte.
2. De perilex wcd blijft gewoon aangesloten.
3. Meten tussen het gestel van de oven en de waterleiding.

Op 26 januari 2017 15:58:44 schreef LeovanWallenburg:
Door grotere lekstromen elders kunnen spanningsverschillen tussen diverse aardleidingen ontstaan als ze maar lang genoeg zijn.

Spanningsverschillen van 60V tussen aardleidingen binnen hetzelfde huis? Als dat echt zo is, dan is er maar één conclusie: het aardingssysteem is gaar. Ergens is er iets niet verbonden.

als je met de duspol tussen een fase op een keuken wcd en het oven chassis de aardlek niet kunt triggeren, zal de aarde toch niet goed zijn van de oven zelf. dat moet het ook wel zijn eigenlijk. er mist een echte aarding tussen oven chassis en de meterkast aarde. kan door een verbouwing komen, in een niet zichtbare doos is de aarde niet opgelast bijv. je kunt dit al oplossen door de aarde van een andere groep te betrekken onder het aanrecht ( vaatwas bijv ) en op het oven chassis aan te sluiten. lekstroom weg, missende aarde op de oven. lek nog aanwezig, aarde van die andere groep ook missend of hoofd aarde is rot.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 26 januari 2017 16:21:07 schreef testman:
er mist een echte aarding tussen oven chassis en de meterkast aarde.

Hij heeft een VD draad aan de oven geknoopt en in de meterkast op de aardrail gezet, met als conclusie de zelfde spanning.

Ik denk dat de aarde rot is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.