Lekstroom >60 Volt

Op 26 januari 2017 16:19:23 schreef KlaasZ:
[...]Spanningsverschillen van 60V tussen aardleidingen binnen hetzelfde huis? Als dat echt zo is, dan is er maar één conclusie: het aardingssysteem is gaar. Ergens is er iets niet verbonden.

Ik denk ook zo iets, maar je weet niet welke aarde er slecht is c.q. op welke aarde er spanning staat.
In de keuken zie ik al 3 aardleidingen:
1. De aarde van de perilex.
2. De aarde van de 230V wcd.
3. De aarde van de waterleiding.
Daarom zeg ik:
Vereffen eens 2 van die aardingen, die van de perilex en die van de 230V wcd zodat die op het zelfde potentiaal staan en meet naar de waterleiding.
Je moet ergens beginnen om uit te zoeken wat hier fout zit en deze meting zou informatie opleveren.

Lambiek

Special Member

Op 26 januari 2017 17:01:04 schreef LeovanWallenburg:
Ik denk ook zo iets, maar je weet niet welke aarde er slecht is c.q. op welke aarde er spanning staat.

Hoe verklaar je dit dan:

Op 25 januari 2017 16:40:07 schreef ritmeester:
Wij hebben zojuist met een lange VD draad een testje gedaan: Éen kant aan de oven en de andere kant rechtstreeks op de aardstrip in de meterkast.

Op 25 januari 2017 17:01:45 schreef ritmeester:
[...]
De 60 volt bleef erop staan.

Als de aarde in de meterkast goed zou zijn moet die spanning gewoon weg zijn.

Op 26 januari 2017 17:01:04 schreef LeovanWallenburg:
maar je weet niet welke aarde er slecht is c.q. op welke aarde er spanning staat.

Heeft volgens mij niets met een slechte aardverbinding te maken in één of andere centraaldoos.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

als de aarde van zekeringkast richting de aardpen of de aardpen zelf slecht is, kan éénder welk apparaat in huis de veroorzaker zijn van de lekstroom.
en je hebt pech dat de oven de enige is met een metalen behuizing waar je het op voelt.

heel heel lang geleden hebben we dat ook voor gehad in onze keuken, daar zat tegen de 200V tussen de aarding van alle stopcontacten en de waterleiding. mijn ma klaagde altijd dat ze van onze wasmachine een klap kreeg als ze de metalen deur opende. ik voelde niks.

het probleem was weg toen de koelkast kapot ging en vervangen werd. ik wou die compressor gebruiken als airbrushpomp en kwam erachter dat heel die motor op 230V zat.
nu besef ik gewoon dat onze aarding slecht was (ikzelf was toen maar 12-14jaar en kende die regels nog niet)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 26 januari 2017 12:28:30 schreef ritmeester:
Bedankt voor het meedenken en antwoorden. We wachten even op de woningbouw want het tenslotte een huurhuis. Misschien dat er dan met megger meer duidelijkheid komt. Ik laat het weten.

Wachten is absoluut fout.
Bij een vermoedelijk gevaarlijke situatie moet de verhuurder onmiddellijk actie ondernemen, wil hij niet hetzelfde meemaken als wat beschreven is in een eerdere draad op dit forum. Er viel er door knulligheid en wijzen naar anderen een dode. Uiteindelijk zijn drie verantwoordelijken bestraft met een boete van ik dacht 80.000 euro per persoon. Ik zou de verhuurder daar maar eens op wijzen........
De thread staat hier. https://www.circuitsonline.net/forum/view/131003/1/rechtszaak

@Lambiek, is allemaal waar maar de TS meet spanning tussen de aarde van de kookplaat en de waterleiding.
Zou de aardelektrode slecht zijn maar de waterleiding normaal vereffend zijn op de hoofdaardrail in de meterkast dan zou er geen spanningsverschil zijn tussen tussen aarde kookplaat en waterleiding.
Ga je denken aan zaken als de waterleiding is niet geaard en er staat wat spanning op.
Of de waterleiding is niet met de hoofdaardrail verbonden maar heeft van nature een bepaalde aarding en de aarde op de hoofdaardrail is slecht en er staat wat spanning op alle aardleidingen die je dan gaat meten tussen de wel van nature geaarde waterleiding en de slechte geaarde aardleiding met spanning er op.
Daarom het idee om lokaal in de keuken op proef wat dingen met elkaar te vereffenen om zo te gaan meten en dingen uit te sluiten.

De TS geeft ook aan in de openingspost dat bij meten tussen fase en aarde met een duspol de aardlekschakelaar er wel uit gaat dan ga je weer denken dat er toch wel enige aarding moet zijn maar dat wil nog niet zeggen dat die goed van kwaliteit is natuurlijk.

Op 26 januari 2017 19:26:33 schreef LeovanWallenburg:

Ga je denken aan zaken als de waterleiding is niet geaard en er staat wat spanning op.

dan zou TS een rammeling moeten krijgen van de waterleiding.
nu krijgen ze stroom als ze de oven aanraken. het probleem zit dus in de oven, of de aardaansluiting van het huis.

Op 25 januari 2017 15:42:24 schreef ritmeester:
...
Wij voelen de lekstroom op de oven met de handen. Het bekende verschijnsel als je er overheen wrijft.

zomaar de aarding van het huis aan de waterleiding knopen zodat het opgelost is, is net geen oplossing. dit zorgt in bestaande woningen al voor een hoop ellende als de inkomende waterleiding vervangen wordt door kunststof

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 26 januari 2017 19:32:12 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 26 januari 2017 19:31:20 schreef fcapri:
[...]
zomaar de aarding van het huis aan de waterleiding knopen zodat het opgelost is, is net geen oplossing. dit zorgt in bestaande woningen al voor een hoop ellende als de inkomende waterleiding vervangen wordt door kunststof

De waterleiding aan de aarding van het huis knopen is in Nederland voorgeschreven. Deze verbinding moet op de hoofdaardrail in de meterkast worden gemaakt.

kan zijn, maar het is niet de bedoeling dat een aardingsprobleem zo verdoezeld wordt.
de reden dat dit moet is om de spanning van de waterleiding via de aarding af te voeren, niet de spanning op de aarding via de waterleiding afvoeren

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 26 januari 2017 19:45:41 (47%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het is in Nederland verplicht als potentiaalvereffening dus om te waarborgen dat er geen spanningsverschil kan zijn tussen waterleiding en aardcontacten in de installatie.
Dit spanningsverschil wordt nu echter wel door de TS gemeten.
Dit doet vermoeden dat de voorgeschreven potentiaalvereffening niet in orde is en onderzocht zou moeten worden waar dat aan ligt.

60V tussen oven en waterleiding kan zelfs met een rotte hoofdaarde niet. dat verschil hoort bijna 0 te zijn, alleen bij een losse aarde in de meterkast of ontbrekende leidingklemmen op de waterleiding krijg je dat verschil.

een rotte hoofdaarde levert wel spanningsverschil op als er een boiler oid gaar raakt. de aarde komt op 230V en je krijgt een tats als je kozijnen, of vloeren aanraakt icm geaarde waterleidingen of rvs ovens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman, precies zoals je zegt er kan geen spanningsverschil zijn als alles op de hoofdaardrail is vereffend. Ook al zet je 230 V op de hoofdaardrail en alles ligt op de manier zo als het moet zitten aan elkaar dan meet je tussen perilexaarde en waterleiding ook nul volt.

Het probleem bestaat waarschijnlijk uit 2 problemen:
De potentiaal vereffening / aarding is niet goed.
Er loopt ergens een lekstroom zodat potentiaalversleping optreedt.
Die lekstroom kan uit deze huisinstallatie komen maar kan ook bijvoorbeeld van de buren vandaan komen en zich via het betonijzer in de vloer e.d. verplaatsen naar elders als het om een blok woningen gaat. Daarom de test om lokaal in de keuken eens wat aardingen met elkaar te verbinden, wat ga je dan meten en misschien gaat er zelfs wel een aardlekschakelaar uit dan weet je wat meer.

[Bericht gewijzigd door LeovanWallenburg op donderdag 26 januari 2017 20:48:18 (51%)

Volgens mij wordt er hier van alles gemeten zonder dat men enig idee heft waar men mee bezig is. Sowiso is meten met een multimeter al misleidend vanwege de hoge impedantie. Je moet je daarom goed beseffen wat je aan het doen bent

Wat ik begrijp:

- indien de oven met externe draad op de hoofdaarding wordt aangesloten wordt er 60V gemeten tussen kraan en oven.

- Tussen kraan en aarde van ander wcd staat 0V

Die laatste meting spreekt de eerste tegen, namelijk de kraan en wcd zitten op hetzelfde potentiaal en waarschijnlijk dus verbonden met het aardpunt. Echter meet je verschil tussen aardpunt en kraan. Ik denk dat je ergens iets fout hebt gemeten.

Ik denk dat je er het beste aan doet een installateur langs te laten komen die over de juiste kennis beschikt om dit op te lossen. Het feit dat er over 60V lekstroom gesproken wordt zegt eigenlijk al genoeg. Spanning op waterleidingen e.d kan leiden tot ernstige ongelukken en dienen dus goed opgelost te worden.

Spanning staat en stroom gaat!

Deze rit is hij nog niet meester :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Deze fouten kunnen bar ingewikkeld en levensgevaarlijk zijn.
Je zult de gehele installatie uitgebreid moeten controleren en ook moeten begrijpen wat je meet.

Toch moet het niet moeilijk zijn om te weten te komen wat er fout is.Wat is er nodig?
In elk geval een Ohmmeter, die met kortgesloten meetpennen practisch nul ohm aangeeft. De meeste doen dat niet vanwege de weerstand van de bijgeleverde snoeren. Je moet in elk geval weerstand kunnen meten kleiner dan 0,3 Ohm.
Verbind een vinyldraad 2,5mm2 met de aardrail in de meterkast, bijv een lengte van 30 meter. Deze draad is ca 0,2 Ohm. Meet via deze draad de waterleiding(en) in de keuken, etc, de aardkontakten in de wandkontaktdozen en de apparaten met een aardaansluiting, aangesloten op een van de wcd's. Als de aarddraad in de installatie ook ca 30 meter is, mag je nooit meer meten dan ca 0,4 ohm. Is dat allemaal in orde, meet dan ook nog de weerstand naar een eventueel geslagen aardpen. Ook die moet ver onder 0,4 ohm liggen, omdat de draad van de aardrail naar de aardpen meestal 6mm2 is. Op deze manier moet de fout toch te vinden zijn. De crux is natuurlijk de meter. Die dingen van GAMMA etc, zijn te hoogohmig om spanningen te meten van het lichtnet, te zwak om stromen te meten in het lichtnet en ook nog eens ongeschikt om lage weerstandswaardes te meten, dus waardeloos.
Vaak lukt het meten van lage ohmse waardes beter, door een bekende stroom door een circuit te laten lopen en dan de spanningsval te meten. Door een vrij grote stroom (10..20 A)te laten lopen, vallen slechte verbindingen, zoals een gare steeklasdop ook door de mand.
De benodigde spanning is niet meer dan een paar volt.
Als je echt niet thuis bent in de materie, lijkt een erkend installateur de beste oplossing. Die kun je na inspectie ook aanspreken als er later toch wat mis is, iets wat bij een goede kennis of beunhaas onmogelijk is.

Op 26 januari 2017 21:18:09 schreef buzzy:
Als je echt niet thuis bent in de materie, lijkt een erkend installateur de beste oplossing.

Ik ben erkend installateur en zeker de meting zoals je die voorsteld moet gedaan worden. Maar er moet ook ergens een aardlek zijn anders was er geen potentiaalverschil. Dat lek moet ook gevonden worden anders blijft het gevaarlijk.

Het draadje nog eens helemaal doorgelezen, en toen viel mijn oog hier op:

Op 25 januari 2017 16:40:07 schreef ritmeester:
Btw, mijn vader is zijn hele leven lang al elektricien maar wij hebben geen megger om te meten.

Je vader had de fout dan toch allang kunnen vinden, ook zonder megger?

ik denk persoonlijk dat de oven zelf het lek is. geen defect, maar een missende aarde op de perilex aansluiting. er hoeft maar een print of display in te zitten en je hebt al lek naar aarde zonder aangesloten aarddraad.

als de aarde goed was, zou je op de kraan of aarde van een aanrecht wcd een accu min kunnen aansluiten, plus van een 20W halogeen direct op de accu, en de min van de lamp via de oven aarde, niet oplichten van de lamp zegt genoeg. tussen kraan en aanrecht wcd zou het wel moeten werken zo te lezen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Dit doet me allemaal wel heel sterk denken aan https://www.circuitsonline.net/forum/view/131003 zeker ook omdat er spanning ten opzichte van de waterleiding wordt gemeten.

Dus ehm... UITKIJKEN! Niet alleen in de keuken, maar ook onder de douche. Een aardlek in combinatie met een onderbroken aarde kan overal in huis zitten en gevolgen hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 27 januari 2017 01:42:51 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 januari 2017 21:58:50 schreef KlaasZ:
Het draadje nog eens helemaal doorgelezen, en toen viel mijn oog hier op: [...]Je vader had de fout dan toch allang kunnen vinden, ook zonder megger?

Heb ik ook gezien Klaas en daarom dacht ik ook gelijk die man heeft vast al van alles gecontroleerd. Daarom en ook door de opmerking van Maarten Bakker dit moet echt goed uitgezocht worden en gevonden worden.

Jinny

Golden Member

Het is dat ie zo een tyfus eind weg woont...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Ik heb geen mening, ik zou het zelf moeten constateren, dan kan ik er over meepraten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Het lijkt of forumlid ritmeester even is gaan theedrinken. Ik zou graag een foto zien van de meterkast, waar op te zien is hoe de aarding verlegd is. Er bestaan aansluitingen waarbij aarde word geleverd door de netbeheerder, en waarbij alle draden, te weten: nuldraad en as aansluitkabel, nuldraad en aarddraad installatie, en aarddraad electrode en binnenkomende leidingen in de hak in een klem zitten. Die klem, ik zal er volgende week een foto van plaatsen, kan loswerken. Dat type klem is daarom berucht. Probeer voor te stellen hoe een nulstroom niet naar de nulader van de aansluitkabel kan geraken, maar wel aan de installatieaarde en een brakke aardpen.
In mijn woonbuurt zitten zo honderden aansluitingen.

Op 26 januari 2017 21:47:35 schreef LeovanWallenburg:
[...]
Ik ben erkend installateur en zeker de meting zoals je die voorsteld moet gedaan worden. Maar er moet ook ergens een aardlek zijn anders was er geen potentiaalverschil. Dat lek moet ook gevonden worden anders blijft het gevaarlijk.

Er is niemand, die op welke manier dan ook gemeten heeft of het een hoogohmig en mogelijk onschuldig lek is.
Het kan al ontstaan door de condensatoren in netfilters van computers, elektrische apparaten etc. Evenwel hoort deze spanning er niet te zijn, omdat hij normaal gesproken via de beschermingsaarde wegloopt. De bedoeling van een netfilter is ongewenste componenten in de netspanning af te voeren naar aarde. Dat gebeurt met condensatoren. Als vervelende bijwerking in dit geval laten ze ook een beetje wisselstroom door. Dergelijke apparaten zonder aarde voeren dan ook een spanning van de halve netspanning op de behuizing en de andere delen die met de veiligheidsaardaansluiting verbonden zijn. De stroom is gering, zodat een aardlekschakelaar niet tript, maar de spanning is wel voelbaar.

Dit relaas geeft ook weer aan dat er ergens in de aardketen een fout zit, die beslist moet worden verholpen.

Op 27 januari 2017 13:59:12 schreef buzzy:
[...]Er is niemand, die op welke manier dan ook gemeten heeft of het een hoogohmig en mogelijk onschuldig lek is.

Er werd een draad aangesloten tussen het metalen gestel van de oven en de hoofdaardrail in de meterkast. Zelfs al zou de hoofdaardrail niet geaard zijn dan nog zou door alles wat er op aangesloten zit de lekweerstand naar aarde veel kleiner zijn dan hoogohmig.
Er werd gemeten tussen het metalen gestel van de oven en de waterleiding. Zelfs al wordt de waterleiding niet geaard dan nog zal de lekweerstand naar aarde er van veel kleiner zijn dan hoogohmig.

Aan de 10M van de meter komt dus parallel de serieschakeling van de 2 niet hoogohmige meetobjecten. Per saldo is er dus niet hoogohmig gemeten en lijkt het in eerste opzicht of de gemeten spanning van 60V een impedantie kan hebben die gevaarlijk kan zijn.

Maar dan sluit ik mij hierbij wel aan bij wat mel zegt want zolang ik zelf niet gemeten heb weet ik het ook niet.
Desondanks ik zou het mogelijke gevaar hier niet te licht opnemen.