USB microscoop

pamwikkeling

Special Member

Heeft iemand positieve ervaring met een fototoestel / microscoop die aansluitbaar is op een PC.

De bedoeling is inspectie / onderzoeksfoto's te maken van details van onderdelen.

Hierbij denk ik aan een statief waarop een lichtbron en camera staat en waarbij het beeld dadelijk op de laptop zichtbaar is. Na inzoomen en het juist in beeld brengen kan dan een foto gemaakt worden die digitaal opgeslagen wordt op de harde schijf.

Beschikbaar budget +/- 500 EUR

wel,

als ik fotos moet hebben van kleine dingen, zet ik een los vergrootglas voor mijn gsm toestel.

ik denk dat je met een deftig fototoestel dat ook als webcam kan gebruikt worden, en een paar deftige lenzen, je ook iets mooi kan maken

voorbeeldje, dit is een kleine mp3speler van ongeveer 5x3cm (je ziet de usb laadplug rechts zitten). er was een soldering los aan de hoofdtelefoonplug. met het blote oog niet zichtbaar (foto klikbaar). natuurlijk niet het van het, maar als dit al kan met zulk pruts cameratje en 2€ vergrootglaasje, wat kan je dan wel doet met deftig spul. op het werk hadden we destijds een camera die inzoomde waar met de laser weerstanden getrimd werden op maat. dat ding was superzuiver, maar wel een camera die je met 2handen moest vastnemen

149€ goedkope samsung smartphone met iets van 4MP camera en een klein vergrootglas ervoor

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 26 januari 2017 17:58:32 (23%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Ik gebruik een Andonstar, geeft heel goede resultaten... (zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1594607#1594607 )

Foto van 87C51 chip (die). Niet overal even scherp door de hoogteverschillen. Links zie je de bond wires...

https://www.circuitsonline.net/forum/file/11508/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Die Velleman (er zijn meer van die gelijke modellen) komen meestal niet zo goed uit tests, omdat de standaard nogal gammel is.
(stevige standaard is heel belangrijk, ook goede instelmogelijkheden. Een vleugelmoer is niet echt handig voor fijnafstemming...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor dit bedrag kom je (ex BTW) tegenwoordig een redelijk eind om een normale nieuwe trinoculair + camera te kopen; http://www.microscoop.nl/euromex-stereoblue-trino-zoom

Die zijn wel veel degelijker dan de goedkope USB of WIFi camera'tjes, hebben een grotere werkafstand en als je er met de hand iets onder moet manipuleren of bewerken vind ik een normale (stereo-) microscoop prettiger dan een camera met beeldscherm verderop.
Ik zou eerst kijken wat er in die hoek met een beetje doorsparen of budgetoprekking mogelijk is :)

Op 26 januari 2017 19:57:11 schreef Arco:
Die Velleman (er zijn meer van die gelijke modellen) komen meestal niet zo goed uit tests, omdat de standaard nogal gammel is.
(stevige standaard is heel belangrijk, ook goede instelmogelijkheden. Een vleugelmoer is niet echt handig voor fijnafstemming...)

Akkoord, de steun is te klein van de velleman microscoop. Voor de rest doet het ding zijn werk goed vind ik.

pa3gws

Golden Member

De velleman microscoop werkt prima.
En ook al is de standaard niet helemaal je van het hij is prima in te stellen ook de fijn afstelling gaat prima.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Met zo'n vrij kleine vergroting is het nog wel te doen. Met 100x of meer schiet het onderwerp alle kanten op bij het afstellen...
TQFP100 met 0.4mm pitch:

https://www.uploadarchief.net/files/download/snap_4.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
leime

Golden Member

Die microscope van Velleman is voor ongeveer een tientje ook in China te bestellen. Eventueel ook met een steviger standaard.

Al is dit ding dusdanig onder het budget dat ik me kan voorstellen dat TS iets serieuzers zoekt. Maar mochten andere mensen geïnspireerd raken door dit topic weten ze ervan.

Emiel

Ik gebruik ook de Andostar. Prima ding voor weinig uit PRC. Asl je budget 500 euro is. Zou ik even verder zoeken naar iets profi. De Andostar is dan maar een hobbydingetje

[Bericht gewijzigd door Captain op donderdag 26 januari 2017 23:03:45 (49%)

Op 26 januari 2017 20:23:27 schreef leime:
Die microscope van Velleman is voor ongeveer een tientje ook in China te bestellen

Al is dit ding dusdanig onder het budget dat ik me kan voorstellen dat TS iets serieuzers zoekt. Maar mochten andere mensen geïnspireerd raken door dit topic weten ze ervan.

Emiel

voor dat geld kan je idd niet sukkelen, heb er eentje gekocht :-)
en direct voor 3€ nog een endoscoop ook laten afkomen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Voor weinig vergroting is er wel mee te werken, anders niet. Je moet ook wat zwaars aan de voet binden, anders blijft 'ie niet staan... :)
Snapshot knop die erop zit is ook zinloos; als je er op drukt beweeg je meteen het te fotograferen onderwerp uit beeld...
Dave van EEVBlog brandt 'm hier helemaal af...: https://www.youtube.com/watch?v=H2P1_JZYnVc

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb net vorige week de Andonstar ADSM201 binnen gekregen. Voor de LED verlichting heb ik ook polarisatie filters besteld en binnen.

Zodra ik de boel heb gemonteerd zal ik laten weten wat het kan en doet.

I love it when a plan comes together !

Eindelijk even tijd gehad om deze Andonstar ADSM201 uit de doos te halen. Dit is een mooie microscoop en de houder is zeer stabiel. Dit valt me allemaal erg mee.

Het is me nog niet gelukt om via AMcap een live beeld te krijgen op de computer. De camera heeft zowel een USB als HDMI uitgang. In de beschrijving staat vermeld dat je HDMI uitgang op een (HDMI) monitor moet aansluiten. Dit werkt ook zeer goed, mooi en scherp beeld op 1080.

Op mijn computer (videokaart) zit ook een HDMI ingang maar misschien is deze niet geschikt voor HDMI IN. Ga ik uitzoeken.

De bijgeleverde twee led lampen zijn voldoende voor normaal gebruik. Met printplaten is deze verlichting echter niet goed genoeg door de schittering van het licht op de tin. Een Amerikaan heeft daar polarisatiefilters voor gemaakt. Éen in de lens en twee in de led lampen. Deze had ik besteld en heb ik inmiddels binnen maar nog niet geïnstalleerd.

Wel had ik een LED ring met 144 LEDs besteld op eBay en deze is nu gemonteerd op de microscoop.

De eerste foto's staan hieronder en misschien kan het nog beter, allemaal weer uitzoekwerk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zeer tevreden ben met het resultaat. De beide foto's zijn genomen op de micro SD kaart die in de microscoop zit.

De handleiding in het Engels is redelijk goed maar soms komt deze niet overeen met de waarheid van de buttons. :-)

De image captures van de camera op de SD kaart zijn standaard gemaakt in 3M en 2048 x 1635. Ik heb ze 800 gemaakt voor dit forum.

De camera op zich is een NOVATEK en deze firma maakt ook veel dashcam camera's.

Al met al, zeer tevreden.

Alles hetzelfde maar dan digitaal ingezoomd met 3.0 zoom.

Setup:

I love it when a plan comes together !
fred101

Golden Member

Je moet op de vergroting, diepte scherpte en werkafstand letten. 40x heeft bv weinig zin als je solderingen wilt testen en 3x schiet niet op als je een opengewerkt IC wilt zien.

Ik heb een trinoculair die 3 tot 6x doet. 95% van de tijd is 3x voor mij ruim voldoende. Maar heb er geen camera koppeladapter bij. Rossmann heeft een paar Vlogs over trinoculair microscopen met camera.

The signal-path heeft ook een test van wat usb microscopen.

Bij sommige is het stereo beeld alleen zonder camera maar wordt het mono met camera.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@ritmeester: probeer het programma "SharpCap" eens voor de USB-aansluiting.
Dat gebruik ik ook voor een USB-microscoop-camera....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Ik heb de klem van de Velleman microscoop op de arm van mijn loep lamp gemonteerd. werkt perfect(stabiel).

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Heb ooit eens en klein programmaatje geschreven om de resoluties ( ook HD resoluties ) en framerates te meten van usb webcams en endoscopen.
Je kan de borders naar elk gewenste scherm-resolutie trekken of druk op F1 voor fullscreen.
Druk op F2 om de camera te selecteren en/of de resolutie aan te passen.

http://members.home.nl/siekmanski/D3D9_WebCam.zip

Lambiek

Special Member

Op 26 januari 2017 19:57:11 schreef Arco:
Die Velleman (er zijn meer van die gelijke modellen) komen meestal niet zo goed uit tests, omdat de standaard nogal gammel is.

Ik heb er ook zo één, werkt hier prima. Maar inderdaad wel met een andere standaard, die standaard die erbij zit is een flut ding.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.