Kanaal Beomaster 2000-2801 defect

Goedendag allemaal,

Ik heb een probleem met mijn B&O Beomaster 2000, type 2801. Een van de beide kanalen (het linker) werkt niet meer. Na het openen bleek dat de zekering die de negatieve spanning van de eindtransitor zekert (F202) doorgebrand was. Ik heb er een nieuwe zekering ingestopt, maar heb vervolgens eerst de spanningen even nagemeten. Wat blijkt, er staat een forse negatieve DC-spanning op de speakeruitgang (-27.4 V).

Ik heb vervolgens de rest van de spanningen in dit deel van de versterker nagemeten en daar klopt natuurlijk vrij weinig van. De voedingsspanningen zijn iets lager dan spec, (+-28.7 V), maar met name de spanning op de basis van IC202 is niet -1.1, zoals zou moeten, maar -28 V. Mijn eerste vermoeden was dat de eindtransistor zelf overleden was (IC 202), maar na deze losgesoldeerd te hebben, lijken de diodeovergangen nog goed te meten, en ook is er nog steeds die negatieve spanning aanwezig op het punt waarop de basis van IC202 zou zitten. Voor zover ik kan begrijpen, zou dat niet het geval moeten zijn toch? Ik heb daarop ook IC209 losgesoldeerd en doorgemeten, maar ook van deze transistor lijken de diodeovergangen goed te zijn.

Ik begrijp zelf niet wat deze symptomen kan veroorzaken en vroeg mij af of een van jullie mij kan wijzen op hetgeen er misgaat, danwel een tip kan geven om het euvel te vinden. Zou een van de door mij verdachte transistors tóch stuk kunnen zijn, of zie ik iets over het hoofd? Ik heb het relevante deel van het schema van de versterker bijgevoegd aan deze post.

Hartelijk bedankt!

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Sine

Moderator

Ik zou zeggen begin eens met de andere spanningen in het schema, je hebt een hele raffel meetpunten met gegeven waardes.

Dank voor de reply Sine, dit had ik inderdaad gedaan, wel handig om het dan ook in de post te vermelden natuurlijk... :+

Hieronder staan de spanningen gemeten op de punten in het schema, eerste kolom is de spec, tweede kolom de spanning in het (werkende) rechterkanaal, en de derde kolom het defecte kanaal.

code:

Line	Spec	Work	Defect
Feed N	-31.5	-28.9	-28.9
Feed P	31.5	29	29
Fe30.3	30.3	28.2	28.2
B TR205	29.7	27.5	26.2
E TR201	-0.7	-0.66	-0.73
K D201	-19	-16.6	-16.2
B TR204	-30.3	-27.5	-27.5
B TR203	-30.9	-28.1	-28.1
B TR208	-30.8	-28.3	-28.7
C TR208	-30.2	-27.5	-27.3
B IC202	-1.1	-1.1	-28.7
B TR207	1	0.9	-25.7
B IC201	1.1	1.1	-28.7
B TR206	-1	-0.9	-27.3
B TR210	1.7	1.6	-28
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

ik zou niet blind afgaan op de nog goed metende diode overgangen van de eindtorren. zet ze eens in een versterkings factor meter of vergelijk de werking met de toren uit het werkende kanaal.

het zal niet de eerste keer zijn dat de diodestand goed zegt, maar de versterking nada is, of onder hoge spannig de boel intern doorslaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de eindtorren uit de twee kanalen omgewisseld en hieruit blijkt dat deze het probleem niet zijn. Beide kanalen gedragen zich exact hetzelfde met de andere tor. Ik heb ook de weerstand van alle condensators gecheckt om te kijken of er eentje doorgeslagen is, maar dat lijkt ook niet het geval. Heeft een van jullie nog een suggestie wat te checken, of moet ik simpelweg alle actieve componenten vervangen/wisselen?

Nog enig meten verder toch het probleem gevonden. De soldering van de emitter van TR205 maakte geen goed contact. Hoe deze joint defect geraakt is, is mij een raadsel, het is een simpel klein torretje. In ieder geval is het probleem nu opgelost. Dank voor de suggesties!