Defecte compressor

Dat is om de persleiding tussen de kop en de tank drukloos te zetten. Dan kan de motor de volgende keer bij aanslaan makkelijker opstarten.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Volgens dat ik kan zien is het een 1-traps compressor. Dan is de druk ruim hoog ingesteld.
Als het op het moment van afschakelen is dat er lucht uitkomt, juist na het uitschakelen (gelijktijdig met) van de motor, zoals TonHek zegt, leiding drukloos zetten.
Als het even er voor is (en iets langere tijd eventueel) is het veiligheidsventiel dat open gaat.

In elk geval, 9,5 bar, wat staat er bij de gegevens van de compressor zelf? Is dat niet wat hoog?

pamwikkeling

Special Member

@ Jeroen, hoe heb je het nu opgelost ?
met 1 (of 2) bedrijfscondensator(en) of startcondensator(en) ?

Wat betreft de druk, die is inderdaad vrij hoog.
meestal stopt een compressor bij 7-8 bar en start hij terug bij 6 bar.

Als de druk ingesteld is op 9.5 bar, kan het zijn dat voor de toepassing waarin de compressor gebruikt werd, het vat te klein is.
Door de druk te verhogen kan men toch langer werken voordat de compressor terug aanslaat. (verfspuiten en zandstralen verbruiken heel veel lucht...)

Ik heb 2 bedrijfscondensatoren, op jullie advies. je ziet ze op de eerste foto bovenop.
Op het motorplaatje staat maximaal 10 bar.

Maar echt alleen op het moment dat de contact open is gooit hij er lucht uit. ook al is de druk 4 bar en ik doe de schakelaar open dan gooit hij er lucht uit.

Op 16 februari 2017 10:16:28 schreef TonHek:
Dat is om de persleiding tussen de kop en de tank drukloos te zetten. Dan kan de motor de volgende keer bij aanslaan makkelijker opstarten.

TonHek

Misschien dat ik raar denk, maar zit er dan niet ergens een membraan tussen die blijft hangen?

pamwikkeling

Special Member

De lucht die je hoort is zoals andere reeds aangaven, voor het drukloos maken van de leiding tussen piston en terugslag klep.
Hierdoor vergemakkelijkt het opstarten van de motor.

Wat je misschien wel eens kan doen is de terugslagklep zuiver maken.
Ik heb in het verleden 3 motoren achter elkaar verbrand op een compressor(tje) omdat de terugslagklep niet goed werkte. Er zat door het gebruik in de loop der jaren, vuil tussen waardoor de klep niet meer afsloot.

Het gevolg was dat het startkoppel dat de motor moest leveren te hoog was en hij niet op toeren kwam, met als resultaat rookverschijnselen...

Het "ontluchten" van de persleiding duurt slechts heel even (0.5 sec ??)
Dus de "PSSST" die je hoort als de motor stil valt is normaal.

Wellicht kan je de terugslagklep testen door het vat onder druk te zetten, (dus motor laten werken tot 7-8 bar), dan de stekker uit het stopcontact trekken.
Met de hand de prestostaat in en uitschakelen.(nu moet je de lucht horen ontsnappen). Dan 1/2 uur wachten en terug de prestostaat met de hand in en uitschakelen (nu mag je geen lucht horen ontsnappen).
Ontsnapt er wel lucht, dan lekt de terugslagklep en loopt er lucht vanuit het vat naar de leiding tussen piston en terugslagklep.

Het ziet er trouwens een degelijke compressor uit.
Wel het condenswater af en toe eens uit het opslagvat laten lopen, anders roest dat door....

Op 16 februari 2017 12:48:33 schreef pamwikkeling:
De lucht die je hoort is zoals andere reeds aangaven, voor het drukloos maken van de leiding tussen piston en terugslag klep.

inderdaad, ik zei wel membraam. Maar is natuurlijk terugslag klep.
Vanmiddag maar eens even zoeken waar die zit

Ik denk dat ik het gevonden hebt.
maar waar bestel ik dit nu weer?

Shiptronic

Overleden

Volgens mij is dit nog oude techniek die je zelf kan repareren. Moertje los, oud rubbertje eruit. oude rubbertje gebruiken als mal om zelf even een nieuw rubbertje te maken. Hol pijp is het makkelijkst. anders iets van holle buis van het zelfde formaat gebruiken, liefst iets te groot, dan kan je er wat afslijpen op de slijpsteen. Je nieuw gemaakte rubbertje monteren en moertje weer vast zetten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pamwikkeling

Special Member

Bij de fietsen maker op zoek gaan naar een lekke band en dan het advies van Shiptronic volgen....

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de nuttige informatie,
De compressor werkt nu uitstekend, ik heb hem afgetapt, olie vervangen, luchtfilters vervangen. Zelfs na 2 weken heb ik nog een druk van 2 bar.

Mijn schoonvader is er heel blij mee.

Op 1 februari 2017 20:32:44 schreef pamwikkeling:
Je meet tussen klem 3 (=geel) en klem 4 (=blauw) een weerstand van 40 Ohm.
Dit is de weerstand van de start wikkeling met de centrifugaal schakelaar in serie.
Dit 40 ohm is te hoog. Ik verwacht iets tussen de 6 à 8 ohm.
Je kan eens proberen met het anker te draaien, het zou kunnen dat de schakelcontacten dan beter tegen elkaar aan raken.
Het gevolg kan zijn dat de weerstand dan daalt.
Maar 40 ohm is ruim veel.

Beste mensen ik heb de compressor terug gekregen met het probleem dat hij niet start.
Nu meet ik tussen de blauwe en gele draad een oneindige weerstand.

Mijn conclusie is toch dat de centrifugaal schakelaar niet meer functioneerd

motor open halen en zien of de centrifugaal schakelaar vastzit of verbrand is. opnieuw in het vet zetten en zorgen dat deze weer gangbaar is ook zeker aan te raden na 40 jaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alleen op het moment dat de compressor afslaat dan komt er lucht uit, zie foto.
Volgens mij hoort op het moment dat de compressor op druk is even 1 sec lucht er uit te gooien.
Wat is precies de functie ervan??

Dat is heel simpel, dat is om de luchtdruk in de leidingen tot omgevingsdruk te reduceren zodat bij het aanlopen de zuiger niet gelijk zijn hoofd stoot tegen een paar bar luchtdruk en zal deze niet aan slaan, maar vast loopt. Daarom lopen alle compressoren onbelast aan. Door het wegblazen van de lucht in de leidingen sluit ook de terugslagklep beter.

Groetjes Hans.

(Ik had niet gezien dat er nog een sub-pagina was bij gekomen en reageerde ik op pagina 1)

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op vrijdag 29 december 2017 01:42:33 (31%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!