AKAI AM-2600 versterker harde brom en daarna dood


Op 30 januari 2017 11:13:14 schreef Arabel:
Haal de bruggelijkrichter er maar eens uit om door te meten.
Hele grote kans dat een diode overgang wijlen is.
Ik heb dit gehad met de koptelefoon op....dacht dat mn trommel vliezen mekaar ontmoeten in het midden ergens....

Foto binnewerk mag meer licht hebben.. om te kijken welke bruggelijkrichter erin zit.. waarschijnlijk I()R

Ps altijd noteren(kleur draden etc plus min wissel) hoe de BGR er in zat...

ik heb een andere foto gemaakt, hopelijk is het hierop wat duidelijker te zien. dank je voor je info. Ik heb opgezocht hoe de bruggelijkrichter eruit zou kunnen zien maar heb hem nog niet in mijn versterker gevonden...

Op 30 januari 2017 11:40:16 schreef tacbag:
[...]

ik heb een andere foto gemaakt, hopelijk is het hierop wat duidelijker te zien. dank je voor je info. Ik heb opgezocht hoe de bruggelijkrichter eruit zou kunnen zien maar heb hem nog niet in mijn versterker gevonden...

je hebt er ook gene. als je de draden van de transfo volgt, dan zitten er 4 diodes achter.
op de foto zitten ze onder ide paars/witte draden, in het midden ongeveer.

het lijkt mij ook dat uw transfo op 220V aangesloten zit via de middelste zekering. ik denk dat het veiliger is om die op 240V te zetten aangezien de spanning hoger is. vooral als je buren met zonnepanelen hebt, kan het boven de 240V uitkomen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Thevel een schema ..grandioos
D16 D17 D18 D19 moet je hebben.Bij paarse draden en keramische C's.
Als het goed is (goed fout :-) ) liggen de zekeringen er ook uit.
Lampjes zitten op een aparte wikkeling,die doen het nog wel.
Bij meten opletten dat je niet de trafo wikkeling meemeet en de grote Condensatoren van 10.000 uF

Vervanger van GP30g diode= 1n5404(3A400V) of BY550-400(5A400V)

Verklaring brom:
Wanneer een diode doorslaat bv wissel naar plus=0 dan zal er een kortsluitstroom lopen in tegengestelde richting. Een kant van de versterker krijgt nog wel stroom hetzij met een frequentie van 25Hz
En dat is de brom die je hoorde.
Oorzaak veroudering en temperatuur verhoging doordat ie z'n warmte niet kwijt kon.

[Bericht gewijzigd door Arabel op 30 januari 2017 13:23:43 (30%)]

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
maartenbakker

Golden Member

Kans op kortsluiting in een eindtrap lijkt me groter dan een defecte diode maar het komt allebei wel voor. Even (bij uitgeschakeld apparaat) de multimeter over de eindtorren prikken in diodestand en je bent er heel snel achter.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de diodes heb ik inmiddels doorgemeten en krijg waardes tussen de 510 en 530 (mV?) als ik de plus op de anode zet en de min op de cathode. Als ik andersom meet loop de multimeter langzaam op naar 2000 en dan (OL). Deze lijken dus in orde te zijn.

De eindtorren, zijn dat de transistoren die op de koeling zitten (TR8 en TR9)? die heb ik gemeten en krijg hier waardes tussen 700 en 1300.

EDIT: of moet de versterker ingeschakeld zijn? (bij het doormeten van de 4 diodes)

Je hebt nog niet vermeld of er zekeringen zijn gesneuveld en of die er ook idd inzitten (achterkant),want in het schema zie ik zekeringen zitten in de plus en min. In het geval dat zekeringen kapot zijn is er meer dan 5 Amp getrokken. Bij brom op beide speakers zou het iets moeten zijn wat ze (beide versterkers L+R)gezamelijk hebben, namelijk de voeding.
Keramische C's kunnen ook in sluiting gaan.
Dus niet alleen de componenten testen op juiste werking en waarde ,kijk ook naar de voedinglijnen tov massa.
De spanning voor het voorversterker gedeelte wordt gemaakt via enkelzijdige gelijkrichting met daarachter een zener/transistor stabilisator.

Maar een kapotte zekering verteld veel over wat er mis is gegaan.

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen

Op 30 januari 2017 16:57:32 schreef Arabel:
Je hebt nog niet vermeld of er zekeringen zijn gesneuveld en of die er ook idd inzitten (achterkant),want in het schema zie ik zekeringen zitten in de plus en min. In het geval dat zekeringen kapot zijn is er meer dan 5 Amp getrokken. Bij brom op beide speakers zou het iets moeten zijn wat ze (beide versterkers L+R)gezamelijk hebben, namelijk de voeding.
Keramische C's kunnen ook in sluiting gaan.
Dus niet alleen de componenten testen op juiste werking en waarde ,kijk ook naar de voedinglijnen tov massa.
De spanning voor het voorversterker gedeelte wordt gemaakt via enkelzijdige gelijkrichting met daarachter een zener/transistor stabilisator.

Maar een kapotte zekering verteld veel over wat er mis is gegaan.

Hallo Arabel,
dank je voor de tips. ik zie maar 1 zekering en die zit tussen de 230v en de trafo. ik zie ze ook staan op pagina 19 van het schema van Theval maar ik zie ze niet terug in de versterker. zou het de capacitor (C35 330/63v) op de foto zijn? er zit zwarte koek onder....als dit het niet is moet ik me beter inlezen wat betreft voorversterker, eindtrap etc zodat ik doelgerichter kan zoeken en meten. groeten Tom

maartenbakker

Golden Member

Zo'n ding heet condensator of elco. De zwarte koek is lijm. Niet goed, maar ook geen teken dat hij stuk is.

Bij het meten van diodes en transistoren moet de versterker uitgeschakeld zijn. Je hebt 2 torren gemeten, maar in een stereoversterker zitten minstens 4 eindtransistoren. Aan de foto te zien gaat naar elke eindtor een dikke gele, rode en blauwe draad.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 30 januari 2017 20:04:46 (13%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 30 januari 2017 20:03:28 schreef maartenbakker:
Zo'n ding heet condensator of elco. De zwarte koek is lijm. Niet goed, maar ook geen teken dat hij stuk is.

Bij het meten van diodes en transistoren moet de versterker uitgeschakeld zijn. Je hebt 2 torren gemeten, maar in een stereoversterker zitten minstens 4 eindtransistoren. Aan de foto te zien gaat naar elke eindtor een dikke gele, rode en blauwe draad.

ik heb ze nu allemaal doorgemeten en krijg overal dezelfde waardes. (geel-rood 560, geel-blauw 149, rood-blauw 664, kan je daar iets mee?

Thevel

Golden Member

Heb je de spanningen op het relais al gemeten zoals ik al eerder aangaf?

Vreemd dat er meerdere versies zijn met andere configuraties
Je zou een europese versie met zekeringen verwachten zoals :
http://www.hifi-pictures.net/amplifiers-home/Akai%20AM-2600/...M-2600.htm
Daar is het zekeringenhouderklemboard duidelijk zichtbaar en aanraakbaar maar met lage spanningen voorzien en per groep afgezekerd. Nee, denkt dan een of andere dokus,ik zet de 220Volt aanraakbaar op het Zkboard, en de rest gewoon ongezekerd naar het mainboard...zo weer 40 cent bespaard....

Heb je ook de onderplaat verwijderd, zou zo maar kunnen dat er zekeringen (met soldeerdraadjes) op de print zitten gesoldeerd.

Wat bij deze versterkers ook kapot kan gaan, is dat het klasse AB stroom-instelpunt door temperatuur en veroudering verloopt.Er wordt dan meer stroom getrokken(lawine effect) dan dat de elco's kunnen "stabiliseren" en krijg je brom op beide speakers. De DC protectie komt niet in want het is toch AC....

edit: (hij heeft brom gehoord dus relais was in) s'nachts
Voedingspanningen controleren, vooral die zener/tor stabilisator met daarachter nog een stabilisator zonder zener maaaar met elco.

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
Thevel

Golden Member

De DC protectie komt niet in want het is toch AC....

Volgens de TS komt het relais niet op en werkt de protectie wel degelijk, maar het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben...

Deze AM-2600 ziet er inderdaad anders uit dan die ik hier heb staan.

Reageert de wattmeter nog wel op input? ff testen zonder speakers aangesloten. Wat ook bij deze versterkers veel voorkomt zijn rotte schakelaars. Maak deze eens schoon of verbind ze eens tijdelijk door.

Bij de mijne stond de powerswitch te vonken als een gek waardoor het relais nieteens aantrok maar de versterker wel aan leek te staan. De tone schakelaar geeft ook brom/geen geluid als deze rot is.

Mocht het geen oplossing bieden dan wordt het meten en vervangen. :)

Ik heb een barrel am 2600 in de schuur staan. Volledig in bedrijf. Front heeft schade, maar alles is enigszins bedienbaar.

Geen tijd om open te maken en alles na te meten. Als ts zegt waar hij woont of beter nog zijn profiel invult met woonplaats kan ik hem wel afkoppelen.. Zet ik de su 8044 daar wel ff neer. Kan ts rustig vergelijken en meten.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Op 30 januari 2017 22:33:28 schreef Thevel:
Heb je de spanningen op het relais al gemeten zoals ik al eerder aangaf?

Thevel, ik heb zojuist het relais doorgemeten, geen spanning aanwezig

Op 31 januari 2017 16:35:03 schreef High met Henk:
Ik heb een barrel am 2600 in de schuur staan. Volledig in bedrijf. Front heeft schade, maar alles is enigszins bedienbaar.

Geen tijd om open te maken en alles na te meten. Als ts zegt waar hij woont of beter nog zijn profiel invult met woonplaats kan ik hem wel afkoppelen.. Zet ik de su 8044 daar wel ff neer. Kan ts rustig vergelijken en meten.

dank je voor het aanbod Sven. Ik woon in Nijmegen. Niet echt in de buurt van Halsteren.

Op 31 januari 2017 14:37:35 schreef v1ncent:
Deze AM-2600 ziet er inderdaad anders uit dan die ik hier heb staan.

Reageert de wattmeter nog wel op input? ff testen zonder speakers aangesloten. Wat ook bij deze versterkers veel voorkomt zijn rotte schakelaars. Maak deze eens schoon of verbind ze eens tijdelijk door.

Bij de mijne stond de powerswitch te vonken als een gek waardoor het relais nieteens aantrok maar de versterker wel aan leek te staan. De tone schakelaar geeft ook brom/geen geluid als deze rot is.

Mocht het geen oplossing bieden dan wordt het meten en vervangen. :)

als een van de schakelaars defect is, dan zou het relais toch wel schakelen? behalve bij de powerswitch. De trafo levert wel spanning aan de printplaat, dus zou de powerswitch toch functioneren?

Als je naar Rosmalen komt wil ik hem daar ook wel mee heen nemen.
Jochem woont ook ergens daar in de buurt.... Maar volgens mij kwam die dit jaar niet..

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Er zijn nu 2 mogelijke fouten:
1) Er staat een Positieve of negatieve spanning op een der uitgangen van de versterkers(dus Vooor het relais) door een fout in deze versterkers.
2) Indien geen spanning aanwezig op de uitgangen(voor het relais)zijn de versterkers in orde en moet de fout gezocht worden in de voeding die het relais en de voorversterkers aansturen.

Even uitleg over de DC protectie:
R42 en R45(2x10K) takken een signaal af van de uitgang wat naar de basis's gaat van 2 torretjes(TR13 en TR14).
TR13 kijkt naar de positieve spanning en TR14 kijkt naar de negatieve spanning.
Bij positieve spanning (DC)komt TR13 in geleiding en trekt de basis van TR12(PNP) naar massa. Die komt ook in geleiding en stuurt een basis stroom naar TR15 die ook gaat geleiden en trekt de basis van TR16 naar massa,die dus NIET in geleiding komt en dus ook niet het relais aantrekt. waarom al deze poespas? R44 en C20 is een tijdconstante rc netwerk wat er voor zorgt dat als TR15 niet geleidt(alles ok)dan loopt de spanning op (op de basis van TR16) en gaat geleiden ...relais trekt aan.(het vertraagd inkomen)

Even nog de negatieve spanning protectie:
Als er een negatieve spanning op de uitgang staat, zal de emmiter van TR14 negatiever komen te liggen dan zijn basis spanning equ hij gaat geleiden en trekt de basis van TR12 naar massa.. same as above.

Het is niet mijn manier van werken, ik controleer liever alles eerst met de spanning eraf , maar omdat je toch bezig bent geweest aan het meten met de spanning erop (En geen Boudewijn de Groot hebt gezien of gehoord:"Als de rook om je hoofd is verdwenen") :-) kun je nu wel alle spanningen controleren van de aanwezige voedingen...
Het relais wordt ook gevoedt door de eerder vermelde zener/transistor stabilisator.

Als het relais niet IN komt zie je geen uitslag op de meters. die krijgen signaal via R48-D9 en R49-D10 wat dus NA het relais zit.

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
Thevel

Golden Member

Op 1 februari 2017 20:50:43 schreef tacbag:
[...]
Thevel, ik heb zojuist het relais doorgemeten, geen spanning aanwezig

Als je geen spanning op de relaiscontacten meet dan zal er geen sluiting zijn in de eindtransistoren, dat is igg een meevaller.

Het kan zijn dat er iets mis is met het protectie circuit zelf of een van de voedingsspanningen, je kunt alvast wat spanningen meten:
- De spanning op de collector van eindtransistor TR8 (2SD426) dit is een rode draad, je moet ongeveer 48,6V meten.
- De spanning op de collector van eindtransistor TR9 (2SB556) dit is een blauwe draad, je moet ongeveer -48,6V meten.
- De spanning op kathode diode D7 (zit bij het relais) je moet ongeveer 37V meten.
- De spanning op de min van condensator C28 (3,3µF) de condensator zit ongeveer in het midden op de print, je moet ongeveer -45,7V meten.
Alles meten t.o.v massa!

Edit/
Arabel heeft intussen ook gepost zie ik nu....

Hallo,

Ik hoop dat ik hier mag inpikken met m'n vragen.
Hier ligt namelijk dezelfde versterker waarvan ook de protect relais niet inschakelt.

Ik heb reeds wat metingen uitgevoerd, voeding lijkt oké te zijn. Gelijkrichting ook.
Aan de hand van het schema ben ik spanningen beginnen meten bij de transitoren.

Er zitten overal kleine verschillen op in vergelijking met het schema, wat me niet zo raar lijkt vermits de ouderdom.
Echter bij transistor 12, 13, 14, 15, 16 heb ik totaal andere waarden.

Als ik me niet vergis zijn deze ook voor de protect relais?
Transistor 12 meet 16V ipv 32V op de basis en emitter. Collector staat met 0,8V positief volgens het schema zou deze -3,4v moeten zijn.
Tr 13 , 14 hebben ook telkens 16V op de collector waar dit 32V zou moeten zijn.
Tr 13 heeft ook een positieve spanning op de emitter staan ipv een negatieve.
Tr 15 meet over heel de lijn 0V buiten 0,8V op de emitter.
Tr 16 meet 36V op de collector ipv 6,3V en 0V op de basis en emitter.

Ik heb een basis kennis van electronica en weet nu niet meer goed wat de volgende stap tot reparatie is.
Kan iemand me in de juiste weg wijzen?

Alvast bedankt.
Groetjes
Jaco

vergeten

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door vergeten op 27 december 2018 17:29:28 (100%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).