Electronisch geknetter in JVC JR-S401

Hoi!

Voor een kennis ben ik een JVC versterker aan het repareren (zwaar beestje).
Op moment van inschakelen komt er namelijk een soort electronisch geknetter uit de versterker en gaat de achtergrondverlichting van de vu-meters met horten en stoten aan en uit.
Nu heb ik de versterker opengemaakt en geconcludeerd dat het geluid uit de trafo komt en een component op de voedingsprint (wellicht de gelijkrichter).

Het vreemde is dat na een seconde of 10 het geknetter ophoudt en de versterker prima werkt.

Als ik de voedingsprint eruit haal en weer spanning op de versterker zet, is hetzelfde probleem aanwezig, maar veel zachter van volume!

Gelijkrichter doorgemeten en die werkt prima!

Heeft iemand hier misschien nog tips! Vervangen van de trafo kost namelijk zon 250 dollar!

Alvast bedankt! :-)

klinkt als een losse soldering ergens. het vonken zorgt dat de trafo geluid maakt omdat er een belasting aan en uit schakelt.

kan zo simpel zijn als een diode die los zit, of zekeringhouder die gammel is, dikke elco losgekomen uit de print enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 31 januari 2017 21:56:00 schreef sjoerd024:

Heeft iemand hier misschien nog tips! Vervangen van de trafo kost namelijk zon 250 dollar!

Alvast bedankt! :-)

De trafo is niet zo snel stuk hoor !

Mogelijk slechte soldeerverbindingen (µ scheurtjes) aan de secundaire kant van de trafo op de PCB. Nasolderen daarvan kan al helpen.
Kunnen zijn ontstaan door thermische invloeden.
Soldeer op de hele DC power supply board alle componenten met verse tin beter vast. Met name de diodebrug W804 en de andere powercomponenten zoals Brugcell D801.
Zie voorbeeld van slechte soldering die is losgewerkt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Probeer eens door de netschakelaar goed te reinigen.

maartenbakker

Special Member

Netschakelaar ligt het meest voor de hand. Eventuele slechte solderingen kunnen ook primair zitten (meestal zitten er wel 1 of 2 printjes tussen).

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."