Oude labvoeding, Philips PE 1542, aankoop en vraag.

Ik heb zojuist voor 50 euro een Philips PE 1542 meegenomen.
Er was de keuze tussen dit voor 50 euro, of een Oltronix B703 voor 100 euro.

Omdat het budget een grote rol speelt, heb ik de PE 1542 meegenomen.
Mijn eerste vraag is dan of dit een verstandige keuze was.
Soms is goedkoop duurkoop en als ik er over een maand spijt van krijg had ik dus beter die 50 euro extra uit kunnen geven i.p.v. nu 50 en over een maand weer 100 euro.

Dan de vraag m.b.t. de voeding die ik wel heb gekocht :)
Het apparaat is ongetest met omruilgarantie verkocht, het netsnoer heeft er ter plekke even in gezeten en er kwam geen rook en wel een geregeld voltage uit.

Van de 3 volt en amp meters (analoge combimeters) beweegt er 1 goed, 1 met een tik goed (en met weer een tik niet meer) en 1 helemaal niet.

Even algemeen schoonmaken is al gebeurd met de compressor en daarna even contactspray op de schakelaars en potmeters gespoten, paar keer alles even goed bewegen en toen de boel weer aangesloten.

Hoewel het apparaat er aan de buitenkant niet heel netjes uit ziet, lijkt de binnenkant nog wel erg netjes (zonder echte demontage). Wel lijkt er stoot of valschade op te zitten gezien het deukje in de kast (precies op een punt van het apparaat).

Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken met deze analoge meters?

blackdog

Golden Member

Hi scancorp,

Of het een goede keus is, is zonder plaatjes lastig te zeggen.
Dat geld ook voor de Oltronics...

Met de spuitbus gaan werken is niet zo handig, het lijkt even goed te werken maar je spuit ook de drap verder het onderdeel in.

Beter is de onderdelen schoon te maken en daarna als nodig te smeren.

De voeding is verder goed van ontwerp, de schakelaars en potmeters zijn wel een probleem i.v.m. de leeftijd.
Mijn voeding heb ik ook een revisie beurt moeten geven ?

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik denk niet dat het duurkoop is geweest, je ziet die Philipsen op hogescholen en radioclubs nog regelmatig staan. 50 euro is geen gekke prijs en een drievoudige voeding is heel handig. Oltronix ken ik niet (wat niet betekent dat het een onbekend merk is). Op de foto lijkt de Oldtronix groter; de bediening ziet er iets chaotischer uit.

Wat paneelmeters betreft kan ik me maar twee defecten bedenken. De ene is het vastlopen van het draaipunt (roest), de ander is het doorbranden van het spoeltje. De vraag is sowieso of zoiets niet te klein is om te fixen; misschien moet je opzoek naar een vervanger.

//edit
heb je de schakelaars in de goede stand?

Dan zal het apparaat verder uit elkaar gehaald moeten worden :)
Ga ik dat nu doen, even vogelen hoe de printplaten er uit moeten.

Schakelaar moet geen probleem zijn, potmeters heb ik niet liggen.
Maar als het vervangen dient te worden dan ruil ik hem om haha.

Hier twee afbeeldingen.

Degene die ik heb:

Degene die ook te koop stond:

Voordeel was een iets hogere capaciteit, instellen met analoge meters (dus uit = zien waar ze op staan) met digitale uitlezing van de werkelijke voltages / amperages. Plus wat ledjes die aangeven of het goed gaat of niet haha

[Bericht gewijzigd door sanscorp op woensdag 1 februari 2017 18:56:12 (18%)

Ik heb de schakelaars inderdaad op U staan en de meters doen ook niets als je het amperage niet opkrikt hoger dan 0.

De middelste meter lijkt helemaal niets te doen, de linker alleen met een tik wel en tik niet, de rechter werkt vooralsnog feilloos.

Vastgeroest lijkt mij haast niet, wanneer ik aan de stelknop (finetuning weergave) op de meter zit, zie ik hem nog wel iets bewegen (electronisch, niet mechanisch). Het lijkt mij dus dat zowel spoel als loopwerk nog in orde zijn. toch zit er geen leven in.

Verder kan ik het voltage prima regelen met de potmeters, ik zie geen sprongen of dode punten.

Echt geschikt schoonmaak spul heb ik niet, alleen remmenreiniger maar dat is iets te agressief. Iets vergelijkbaars in een aerosol busje zou mooi zijn omdat je het vuil dan wegblaast en de boel ontvet.

Voor de ampères zul je er een belasting aan moeten hangen.
bv lampje 12V 5W en dan niet de spanning te hoog opregelen, flits...lamp.

In de handleiding staat de 2 terminals kortsluiten met een laag voltage en dan de amperage instellen.

Voor de test van het voltage heb ik de knoppen een kwart open gezet.

Er zitten 6 potten in welke volgens de afdruk achterop 2k2 moeten zijn, maar ik kom bij sommige niet hoger dan 600 ohm en anderen niet hoger dan 1k3 max.

zijn allemaal lineair maar halverwege 2 pots zit ik op 600 ohm en dit daalt naar 100 ohm naarmate je de pot hoger draait (richting de originele 2k2).

Dus daar zit al direct een probleem.
De schakelaars meten geen weerstand op de pennen dus deze zijn in orde.

guidob

Overleden

Gebruik er zelf twee, goede voedingen. Geen overshoot bij aanzetten bijvoorbeeld. LM723 based. De meters kan een probleem zijn met de U/I schakelaars. Probeer die eens een paar keer te verschuiven.

Er kan overigens wel rook uit komen. Ze zijn voorzien van een Rifa rookbom (X cap). Die even vervangen, anders is het wachten op ellende. Ik was te laat met ééntje. Dan kan je gaan poetsen en het stinkt enorm.

Uit elkaar halen is overigens een interessante bezigheid...
afregel punten:

Top: meter
I adjust - V adjust

Bottom: control
Vmin - Vmax - Imax - Imin

Ik heb inderdaad alle schakelaars en potmeters flink wat keren heen en weer bewogen. Ging soms wat stroef maar na een klein beetje contactspray steeds soepeler en nu zoals het hoort.

De afstelling begrijp ik niet helemaal, als ik binnenin kijk zie ik heel veel trimpots, in de handleiding die ik tot nu toe heb zie ik geen kalibratie uitleg.

De x cap (heet dat ding echt zo?) heb ik gezien en die begint wat te barsten. Die ging ik sowieso vervangen.

En demontage is zeker interessant.. de draden zitten in de weg om het frontpaneel goed te kunnen demonteren.

Een soortgelijke I/U schakelaar heb ik nkg liggen (1 stuk) dus bij wijze van test kan ik degene vervangen die niets doet.

Toch meer ik gewoon contact als ik tussen de 2 buitenste polen (waar de schakelaar op staat) meet.

Kan ik zo'n x cap nog ergens uit slopen? Of is het een gewone mkt met een bepaalde waarde?

ik vond deze site met daarop de tyische gebreken aan deze voeding met duidelijke foto's en verdere informatie voor het herstel.

http://www.analogdesign.be/vintage-gear/philips-pe1542-power-supply

Die site heb ik gezien inderdaad.

Vreemde is dat de potmeters dus een verkeerde waarde hebben maar nog wel het voltage goed regelen.

Nu eerst maar eens verder demonteren en schoonmaken.

Op 1 februari 2017 20:22:45 schreef sanscorp:
Vreemde is dat de potmeters dus een verkeerde waarde hebben maar nog wel het voltage goed regelen.

Ik ken de voeding schematisch niet van buiten, maar als ik me goed herinner staan er weerstanden parrallel over enkele van die potmeters. Verder is het meten van potmeter-waardes terwijl deze aangesloten zijn nogal zinloos; de rest van de schakeling heeft dan invloed op je metingen.

De niet of slecht werkende meters kunnen 2 oorzaken hebben: valschade en slechte contacten in de instelpotmetertjes op de printen, dit laatste is een veel voorkomend euvel! Ook de schuifschakelaartjes (I/U) zijn berucht!

Mvg, Eleen

ah ok, nou als het echt zo ver komt dan zal ik ze los solderen.

Nu eerst een geschikte vervanger voor de x2 cap zoeken.
Heb diverse kandidaten liggen, maar welke is geschikt?

Op de oude staat 3Mhz, dat vind ik op de mogelijke vervangers niet terug.

Die met een groen vinkje zijn geschikte exemplaren

Eleen

Dank u!!
Soms is het zo simpel, maar ben ik een te grote twijfelaar...

De pootjes waren wat kort, heb ze er niet doorheen kunnen vouwen zoals origineel. Ik zet de nieuwe wel vast met wat lijm. Hotglue is geen goede in deze want het er omheen wikkelen schijnt juist tegen het loskomen van soldeer te zijn.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op woensdag 1 februari 2017 21:07:10 (63%)

maartenbakker

Golden Member

Sterker nog, ze zijn allemaal geschikt, geen idee waarom alleen die met de vinkjes. Zelf zou ik gaan voor een MKP van een fatsoenlijk merk. Die blauwe 470n 275VAC van fabrikaat Pilkor (=Philips Korea) in het midden van de middelste rij zou ik als eerste naar grijpen. Die is bouwgelijk aan de reeksen die nu onder Vishay BC Components nog te koop zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

uhh ik ging uit van waarden en het merkteken x2.
Verder weet ik dat het een netfilter is, maar daar houd het op.
Waarom specifiek een 0.22 of 0.47uF? Geen idee!

1 printplaat baan kapot (middelste) en de schakelaars zijn na openen ook niet al te best.

Waarom de linker dan nog niet werkt is onbekend.
Losgekoppeld hebben 2 van de 3 meters een weerstand van 180 ohm en de linker (twijfelaar) schiet van links naar rechts om uiteindelijk op plm. 500 ohm te blijven hangen. Maar bij bewegen weer wat anders tot zelfs in de m ohms.

Ik denk dus dat die spoel intern door is en af en toe nog contact maakt.

Slechte foto, maar rechts van het ronde gat een baan door, rechts onderin ook veel flux residu op de contacten:

Schakelaar:

En een overzichtsplaatje, ik mis hierbij de glazen weerstanden, ik heb daar 1 en 3 (weerstands?) draad zitten:

---
EDIT: Laat maar weer, luisteren is lastig.

[Bericht gewijzigd door Dominic op vrijdag 3 februari 2017 10:10:30 (31%)

ik heb dit model voeding ooit gemaakt voor een collega, die had er een accu omgepoold op aangesloten. ook dat printspoor kapot, samen met een sperdiode die op een koelblok zit bij de regeltor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Te laat haha. Maar ze gaan toch uit elkaar. De hele serie van kontakt heb ik niet en is nog een redelijk dure hobby. De kontakt 60 wel eerder gebruikt maar daarna ook ontvet en gesmeerd mey Griffon contactspray. De ervaring is dat de laatste niet echt corroderend is.

Ik ga het schoonmaken met alcohol en een wattenstaafje en dan zien we vanaf daar wel. De schakelaars liggen alle 3 al uit elkaar en deze wil ik schuren met grid 1500 na ontvetten.

De elco's ga ik pas vervangen als zeker is dat ik hem hou :) heb hem wel gekocht met het idee van neerzetten, iets schoonmaken en gebruiken. Niet kopen voor 50 euro en dan nog eens reviseren voor 50 euro.

Ik zie ook een conversie naar digitale displays, dat vind ik wel interessant omdat je dan de schakelaars niet meer nodig hebt. Weet alleen niet wat en hoe je het aan moet sluiten.

maartenbakker

Golden Member

Je hebt de hele serie van Kontakt ook niet nodig (2 busjes en ipa, of 3 busjes, of zelfs alleen maar tunerspray al is smeren dan toch nog wel raadzaam). Het belangrijkste is dat je onthoud dat je geen zurige spray (zoals Kontakt 60) mag gebruiken met meer dan een druppel tegelijk en ook niet mag laten zitten. Spoelen doe je met iets duns want anders blijft er misschien toch zitten. De samenstelling van de spray van Griffon ken ik niet, maar als die alleen oplossend en smerend is, kun je geluk hebben.

P.S. Als je wilt weten hoe oud je voeding is, ik heb in de link van powerflux gezien dat er mogelijk een datumcode op de typesticker staat (op een ongebruikelijke manier, dus ik ben een beetje nieuwsgierig) en in elk geval op de trafo nog eentje met de productiemaand van de trafo zelf. De zijne is vrij nieuw (1990 of 1991) voor een apparaat met dit uiterlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

op de grote elco's staan ook datacodes, net als op de BD transistor op de print. ook de meters hebben vaak een datum..

deze reeks is van begin 90's bij mijn weten. heb er zelf ook meerdere uit deze reeks gehad die van die van rond 1994 waren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik weet niet hoe snel dat gaat met kontakt 60 of met griffon als het al corrosief is, maar het zit er pas sinds gisteren op :)

Ik zal eens kijken of ik de code om kan zetten naar een datum ;) de sticker achterop is in ieder geval anders dan op de afbeelding hierboven. Wellicht is deze wat ouder.

Ik hoop natuurlijk nog steeds dat ik hem simpel kan repareren zonder revisie.

Mocht er echt interesse zijn vanuit hier dan mag hij altijd doorverkocht worden voor 52 euro maar dat zien we dan wel! Zelf vind ik het te duur voor een niet werkend apparaat, dan was kopen voor 15 euro en reviseren voor 40 leuk geweest.

Nu nog even aan het werk en zo snel naar huis en verder!

maartenbakker

Golden Member

De sticker van testman (waar ik het belangrijkste nummer helaas niet zo kan lezen wegens onscherp) heeft geen losse datumcode, mogelijk zit hij in het serienummer.

De mogelijke losse datumcode op het etiket uit de eerdere link was 5191 en de trafo was van 1990 net als wat halfgeleiders, dus dat matcht opzich wel alleen had ik die code nog nooit zo gezien (zal iets typisch Wavers geweest zijn).

De datumcode van de trafo kan een truukje nodig hebben om de ontcijferen maar ik denk dat ik daar wel achter ben (week 69 van 1990? huh?).

P.S. corrosieve spray doet er wel een jaartje over voordat alles groen uitslaat en gaat haperen als het niet direct storingen geeft bijvoorbeeld door teveelgebruik. Het is vrij licht zurig dus het gaat een hele tijd goed (New Old Stock spuitbussen doen er toch wel >5 jaar over voordat ze zover weggevreten zijn dat ze langs de randen leeglopen). Punt is vooral dat je niet over een jaar alles moet gaan vervangen omdat de boel begint te kraken en onderbreken. Als de spray van Griffon een soort WD40-achtige is, dan gaat het hooguit een beetje indrogen maar tast het niets onomkeerbaar aan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

89 eindigt die op op de foto ;)
Die van mij weet ik niet.

Ik hou jullie op de hoogte en heb in de tussentijd een hele andere vraag, maar om er nu een nieuw topic voor te openen is ook zo wat:

Naast deze voeding wil ik een oude atx pc voeding gebruiken voor de grotere projecten (zoals wideband lambda controller waarbij de lambda heater bijv. Max. 10A trekt). Maar dit soort automotive projectjes wil ik graag niet op 12v maar 13.3v aansluiten.

Kan ik de voedingslijnen straffeloos combineren? Het is een oude stock voeding, zo'n lichte zonder OVP denk ik en een enkele rail. Alle draden per groep komen op dezelfde plek op het pcb uit.