1/10 Hz en kleiner. Hoe ziet dat eruit?

Mogelijk post ik in de verkeerde categorie, maar het is mijn interesse voor HF die de vraag van de titel oproept.

Hoe een sinus van 1 hertz eruitziet weten velen hier wel. En ook wat 'het' is: 1 volledige (bijv.) sinus in 1 seconde. Mooi!
Er wordt echter ook wel 'dieper'; nauwkeuriger dan 1Hz gemeten. Getalsmatig is dat ook gemakkelijk voorstelbaar. Maar hoe ziet een sinus van, zeg, 1/10 Hz er dan uit? En wat is dat eigenlijk?

0,1 Hz zie ik (bij gebrek aan beter) als 1 volledige sinus in een tiende seconde. Dus in één seconde passen dan 10 sinussen.
Maar dát is juist 10Hz, NIET 0,1. Ik krijg er geen vat op...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

1 complete sinus past in 10 seconden? misschien? of zo?

(of is dit een nieuwe soort van trol?)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

De frequentie maakt niet uit voor de vorm. De vorm is een sinus.

Bij 1/10Hz duurt het 10 seconde voor een volledige periode.

PE2BAS
evdweele

Overleden

Er is toch ook geen verschil in vorm tussen 100Hz en 1MHz?
Dat zijn 100 sinussen per seconde tegen 1000.000 per seconde.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Gewoon langzaam veranderend DC ;)
In de praktijk komen dit soort harmonische signalen niet zo veel voor, ik kwam ze wel tegen bij langzaam veranderende effecten bij laser- en lichtshow-achtige dingen. Veel vaker is "bijna DC" een of ander meet- of regelsignaal dat doorloopt tot DC.

Voor nauwkeurig meten van lage frequenties is een reciproke, een omgekeerde frequentiemeting gebruikelijk. Je meet dan met een referentieclock de periodetijd in plaats van het aantal periodes in een bepaalde tijd. Zo hoeft men dus maar één periode te wachten om toch een hoge resolutie met "veel cijfers achter de komma" te krijgen.

[Bericht gewijzigd door Aart op woensdag 1 februari 2017 19:33:02 (13%)

code:


100,0Hz = 100   sinussen in 1 sec of 1 sinus in  0,01 sec
 10,0Hz =  10   sinussen in 1 sec of 1 sinus in  0,1  sec
  1,0Hz =   1   sinus    in 1 sec of 1 sinus in  1    sec
  0,1Hz =   0,1 sinus    in 1 sec of 1 sinus in 10    sec
enz.

Nee, het was geen troll. Thanks @ hardbass (en ook big_fat_mama hoor ;-)). Dit was wat ik maar niet zag: Bij 1/10Hz duurt het 10 seconde voor een volledige periode.
In één seconde is de sinus dus niet "af". Kan een oscilloscoop of ander apparaat die onaffe sinus weergeven? Ik neem zelf even een voorschot op het antwoord: ja, dat kan. Mits de meettijd 0,1 s is.

benleentje

Golden Member

Zo heb heb ik ook een functiegenerator die als kleinste frequentie
1µHz heeft. 1 sinus duurt dan 1.000.000Sec of te wel moet je even bijna 12 dagen wachten voor sinus voorbij is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
dijkmane

Golden Member

Op 1 februari 2017 19:45:47 schreef tin.soldier:
Nee, het was geen troll. Thanks @ hardbass. Dit was wat ik maar niet zag: Bij 1/10Hz duurt het 10 seconde voor een volledige periode. In één seconde is de sinus dus niet "af". Kan een oscilloscoop of ander apparaat die onaffe sinus weergeven? Ik neem zelf even een voorschot op het antwoord: ja, dat kan. Mits de meettijd 0,1 s is.

nee, 1 cycle per 10 sec, meettijd is dus 10 seconden voor een hele cycle.

lees het deelteken / als "per"

2Hz = 2/1 => 2 cycles per seconde
1/10 Hz is 1 cycle per 10 seconden
met 0,1 sec meettijd heb je dus maar eenhonderste van je cycle zichtbaar

In no Sense, Nonsense

Oké, duidelijk. Daarom moet ik steeds 10 seconden wachten voordat mijn frequentieteller op een tiende hertz nauwkeurig aan kan geven. Maar hoe ziet dat er nou uit, 1/10 Hz? Is het een onaffe trilling?

Waarom wil je perse binnen 1 seconde kijken? Een sinus van 1/10Hz ziet er precies zo uit als eentje van 10Hz. Alleen de periode is anders. Als je maar 1 seconde kijkt heb je geen hele periode van het signaal gezien en kun je dus nooit meer weergeven dan die 1/10 periode. Maar waarom zou je maar 1 seconde meten? Meet gewoon 10 of meer seconden.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Een onaffe trilling? Moet ik dit interpreteren als iets(de trilling dus) dat niet af is?
Beetje kromme redeneering. je trilling is af als ze de volledige periodetijd heeft doorlopen en begint dan gelijk aan een volgende periode. Een manier waarop de trilling niet af raakt, is haar voortijdig onderbreken, bijvoorbeeld door de voeding uit te schakelen.

Jouw trilling van 0,1 Hz duurt dus voor één volledige periode van de sinus 10 seconden. Per minuut worden 6 sinussen doorlopen. Als je een scoop hebt waarvan de tijdbasis precies 1 minuut nodig heeft om de tijdas vol te maken, dan staan op die tijdas 6 sinussen netjes achter elkaar.
Met een moderne LCD-versie zul je die tijdas mooi zien staan. Met een oudere, nog met een kathodestraalbuis lukt dat minder goed, omdat de nalichtingstijd van het scherm veel te kort is. Er bestaan wel scopen die met een speciale "geheugenbuis" uitgerust, die dit wel kunnen.

Mvg, Eleen

Als je een scoop hebt waarvan de tijdbasis precies 1 minuut nodig heeft om de tijdas vol te maken, dan staan op die tijdas 6 sinussen net achter elkaar.

Hoe tekstueel ook, vind ik deze voorzet gemakkelijk te visualiseren. Thanks Eleen!

En waarom alle andere verklaringen hierboven niet dan?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
evdweele

Overleden

Misschien dat met een plaatje erbij het kwartje gaat vallen?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Het was me inmiddels al helemaal duidelijk en het is een heel mooi plaatje! Hoe dan ook had mijn onjuiste aanname in de startpost [0,1 Hz is één volledige sinus in één tiende sec.] vast meteen ter zake kunnen worden gepareerd.. Allen evenwel bedankt.

Het probleem ontstaat waarschijnlijk als je die 0.1 Hz bij die 10 Hz gaat optellen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
mvdk

Golden Member

Nieuw gelegde hoogspanningskabels moeten, voor inbedrijfname, beproefd worden.
Vroeger, met papier/olie geisoleerde koperkabel, gebeurde dat met een DC spanapparaat. Op deze website: http://www.jmpangseah.com/wp-content/uploads/2001/04/chapter-1.pdf word uitgelegd waarom DC beproeving bij de tegenwoordig toegepaste XLPE kabels ongewenst is, en wat de praktische bezwaren zijn van apparatuur die met een wisselspanning met een hogere frequentie zouden werken.
Die ouderwetse DC beproevingsapparatuur had alleen maar een voltmeter en een A meter, die 0,1 Hz apparatuur heeft meer spulleboel, kan meer mee gemeten worden.
Google maar eens op tan-delta meting en XLPE meting.

Een sinus van 1/86400 Hz (24 uur) ziet er een beetje uit als de schaduw van een boom ;)

Je zou hem kunnen gebruiken om een dimbare lamp aan te sturen, rond middernacht het meeste licht etc..

evdweele

Overleden

Op een plaatje van een weersatelliet zie je ook die 24-uurs sinus van dag en nacht.
En hier ook http://nl.blitzortung.org/live_lightning_maps.php

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Anoniem

Op 1 februari 2017 19:47:40 schreef benleentje:
Zo heb heb ik ook een functiegenerator die als kleinste frequentie
1µHz heeft. 1 sinus duurt dan 1.000.000Sec of te wel moet je even 12 dagen wachten voor sinus voorbij is.

Welk toepassinggebied heeft zo'n extreem laagfrequente sinusfunctie eigenlijk?

In zo'n functie generator is het vast een: het chipje kan het dus waarom niet aan de gebruiker aanbieden? En "wij weten ook niet waar het handig voor is, maar mogelijk heeft iemand er lol van". En misschien: "Zo kunnen we betere specs publiceren dan de concurrentie dus waarom niet?".

Maar mogelijk wil je een apparaat wat je aan het maken bent testen tegen "drift". En als je drift als "frequenties onder 10^-4 Hz" hebt gedefinieerd, kan je testen met 10^-5 en 10^-6Hz.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Met 11,574 μHz kun je een zonnecyclus simuleren.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 1 februari 2017 19:57:15 schreef tin.soldier:
Oké, duidelijk. Daarom moet ik steeds 10 seconden wachten voordat mijn frequentieteller op een tiende hertz nauwkeurig aan kan geven.

Dát hangt van de frequentie af. Om bijvoorbeeld het verschil te zien tussen 50 Hz en 50,1 Hz hoeft een normale frequentieteller geen 10 seconden te wachten. Hij wacht dan geen hele perioden af, maar telt gewoon hoe lang één periode is.
Stel dat de klok 1 MHz is. Bij 50 Hz telt hij dan 20 000 klokpulsen, en bij 50,1 Hz maar 19 960. De resolutie is in deze meting dus ca. 0,0025 Hz, en dat al na 20 ms. Na een paar tienden seconde is de meting al erg nauwkeurig en stabiel.
De elektronica of de µC in de counter doet de rest, en presenteert het resultaat als frequentie.
(Oudere counters doen dit soms niet automatisch, maar die kun je natuurlijk gewoon met de hand op 'periodemeting' zetten, en dan zelf rekenen.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 6 april 2017 09:00:36 schreef Fuzzbass:
Met 11,574 μHz kun je een zonnecyclus simuleren.

En met een honderddeler ervoor kun je bepalen of Sinterklaas nu op 6 december 342 of toch in 352 overleden is. :-)
Als je begrijpt wat ik bedoel. (eigenlijk heb ik wel iets weg van Olivier B bommel.)
Een meetinstrument moet makkelijk en intuitief te bedienen zijn zonder overbodige toeters en bellen die het ingewikkeld en duur maken.. Je moet je vooral op de meting zelf concentreren en zo min mogelijk op je meetinstrument. Dan voldoet het voor 99.99% van alle gebruik.
Wie echt exotische metingen van doen heeft maakt dan best een slimme meetopstelling met meerdere meetinstumenten.