Ombouwen hoofdtelefoon (impendantie)

Ik hoop dat ik deze vraag in het juiste topic heb gezet.

Onlangs heb ik een mooie hoofdtelefoon voor de luchtvaart kunnen kopen voor weinig geld.

Er is alleen één probleem; het betreft een model wat voor de militaire luchtvaart gebouwd is.
In de militaire luchtvaart gebruiken ze lage impendantie hoofdtelefoons.
In de civiele luchtvaart hoge impendantie hoofdtelefoons.

Nu zijn er setjes te koop waarmee je het geheel kunt ombouwen. Erg leuk maar met prijzen van €100+ heb ik daar weinig zin in.

Van elektronica heb ik niet heel veel verstand maar met een beetje hulp denk ik wel dat het mogelijk is om het geheel om te bouwen.
Het idee is om een klein kastje in de kabel te bouwen. Het doel is natuurlijk het kastje zo compact en licht mogelijk te houden.

Waar ik nu vooral erg mee geholpen zou zijn is een schema van een filter om de impendantie aan te passen voor de luidsprekers en een schema om de microfoon te versterken.

De technische kant (maken/solderen) moet mij wel lukken ;-)

Even wat technische info mbt de hoofdtelefoon die ik heb:
Luidsprekers: lage impendantie, 10 Ohm (19 Ohm per stuk, parallel geschakeld).
Microfoon: lage impendantie 5 Ohm (+/-20%).

Civiele luchtvaart (waar ik dus graag naartoe wil):
Luidsprekers: hoge impendantie, 150 Ohm (300 Ohm per stuk, parallel geschakeld).
Microfoon: hoge impendantie 50 Ohm (+/-20%).

Voor de versterker van de microfoon kan ik 4,5V gebruiken vanaf de plug.

Als ik ga googlen kom ik dit soort spul tegen: http://www.ebay.com/itm/Car-Stero-Radio-Speaker-High-To-Low-...1455911937
Kan ik hier iets mee? Helaas krijg ik van dit spul geen waardes gevonden.
Liefst zou ik zelf iets in elkaar zetten.

Ik zou het erg fijn vinden als iemand mij kon helpen. Ik zou er niet alleen baat bij hebben maar ook nog eens leerzaam vinden door weer iets meer te leren over de fijne elektronica.

Bedankt!

Wil je die hoofdtelefoon ook in een vliegtuig gebruiken?

RAAF12

Golden Member

Moet een headset in de luchtvaart gecertificeerd zijn? Kan zijn dat een los kastje daartussen niet wordt toegestaan door de autoriteiten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 1 februari 2017 21:45:25 (43%)]

Bijna alles moet gecertificeerd zijn in de luchtvaart.

Regelgeving zegt dat je duidelijk moet kunnen communiceren met ATC e.d.
Er zijn losse kastjes te krijgen voor deze headsets om ze om te bouwen maar zoals gezegd erg duur. Daar krijg je buiten een rekening geen extra papieren bij.
Ik heb een headset voor de civiele luchtvaart maar wil deze gebruiken voor passagiers (nu moet ik er één huren).

RAAF12

Golden Member

Op zelfbouw zit geen verplichte TSO of ETSO authorisatie.

Hensz

Golden Member

Je zit ook nog te kijken met wat voor spanning er van die microfoon afkomt. Verder gok ik dat de impedantie alleen niet veel roet in het eten doet.
Oorschelpen kunnen misschien toe met een eenvoudig impedatietrafootje? Indien nodig zou je de schelpen nog in serie kunnen zetten als dat helpt om de juiste verhouding te krijgen.

Don't Panic!

In serie zetten zorgt al voor zo'n 40 ohm. Met een impedantie-trafootje heb je dan een mooie passieve oplossing voor de luidsprekers.