Lg plasma tv geen beeld en geluid(tip)

Hallo hier een kleine tip,heeft u een lg plasma tv met geen beeld en geen geluid.En u hoord de Y,sus en de z,sus zoemen hier de oplossing mainboard
10min in een voorverwarmde oven leggen op 225gr probleem opgelost

maartenbakker

Golden Member

Ik zou daar als ik jou was toch een of meerdere typenummers aanhangen. Verder goed om te weten dat er slechte solderingen (vermoedelijk) op kunnen zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok waar ik zeker van ben zijn de 42pg200r en de 60pk950 en type lager

Beste Heren,

Ik heb zo'n TV plasma Lg 60pk950.
Deze gaat direct in de standby stand. Hij wil niet meer aan.
Moet ik een nieuw moederbord art. ebt 60913621 kopen t.w.v. € 188,00
of kan ik onderdelen vervangen op de printplaat ?

vr.gr.Edwin

Hoi Edwin U mainboard 10min in een voorverwarde oven op 225gr leggen lost u probleem op,wel voorzichtig wanneer u u mainboard uit de oven haald.
Ps leg u mainboard op een plat bord met zilverfolie er over voor u deze in de oven plaatst en bij het uitnemen zie dat u niet te fel beweegt met het bord dan 20min laten afkoelen en terug in de tv plaatsen

maartenbakker

Golden Member

Is het niet handig om eerst vast te stellen of het hier ook in het mainboard zit, of gaan de voedingen van deze types nooit stuk?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok maarten had ik kunnen doen,maar indien u de y,sus en de z,sus hoord zoemen mag u er vanuit gaan dat het mainboard slechte contacten heeft

maartenbakker

Golden Member

Goeie tip, zoemen betekent dat ze spanning krijgen in elk geval. Daar zal Edwin van Vriesland dus even zeker van moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Haha, beste Heren

Zeer bedankt voor de snelle antwoorden.
Als ik de tv aanzet hoor ik klik en gelijk klikt de tv weer uit.

Verder hoor ik niets. Klik, klik uit !

met vr.gr.

Edwin

Daar ben ik weer. Precies gedaan wat je zei, maar helaas....
stekker van de TV erin, klik, klak en uit gaat ie weer....

nog suggesties ?

vr.gr.

Edwin

Er zitten 3 vermogensweerstanden rechts bovenin op het psu board, die gaan vaak stuk. (Cementweerstand wit)

Deze 3 ?

Is dat een doe het zelf klusje, of is het gewoon over en uit met deze TV uit 2010 ?

Met vr.gr.

Edwin

JA die 3 even meten en de defecte vervangen.

maartenbakker

Golden Member

En als ze niet stuk zijn, is het wat anders. Voor een 60" toestel loont reparatie wel bijna altijd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

U moet eens kijken op de derde koelplaat van links te beginnen,kijk eens daar zit een ic tegen met 5 beentjes een 3br en nog wat + diode die daar bij staat deze samen vervangen met de 3 weerstanden.

En hoever bent u ermee geraakt speeld deze nu,of bent u ermee gestopt

Ik heb 4 jaar geleden een soortgelijk probleem meegemaakt met de LG60PK950. De tv deed het wel omdat het logo in het beeld stond maar kon opeens geen enkele input meer ontvangen.

Ik heb dus het moederbord gebakken en voila: hij deed het weer.
Nu heb ik weer hetzelfde probleem en ga het moederbord opnieuw bakken.

Toch zou ik graag willen weten waar je voor 188 euro een nieuw moederbord kan kopen zoals eerder in deze post werd gesteld.

Met vrn grt aan alllen,
Martijn

Hier de eerste foto's van mijn kooksessie met het moederbord.
Met de kids en vriendin de tv gekanteld en achterkant eraf gehaald en moederbordje los gemaakt.
Daarna in de oven.

Ik neem het niet zo nauw met exacte temperaturen en tijden aangezien dit ook niet te specificeren valt. Ik heb de oven globaal op 205 graden gezet (ik kan het niet precies instellen) en heb hem ongeveer 15 minuten in de oven gelaten

Omdat ik wat ongeduldig ben, en het huis redelijk warm was, heb ik hem al vrij snel (na 5 minuten) warm uit de oven gehaald en laten afkoelen. Het bord was toen nog niet prettig om aan te raken vanwege de warmte. De oven rook een klein beetje naar plastic maar die geur ging snel weer weg.

Daarna bordje teruggeplaatst (nog enigszins lauw)en voila: hij deed het weer.

Gisteren en vandaag, voor het bakken, is de tv nog 2 keer getest door 2 verschillende mensen (inclusief uit- en induwen van de stekkers) om er zeker van te zijn dat het bordje weer defect was geraakt en dat het niet aan iets aan anders zou kunnen liggen. Zowel Ziggo als Playstation aansluiting gechecked. De tv stopte gisteren opeens tijdens het kijken van een dvd'tje terwijl het geluid nog wel hoorbaar was.

Zoals u kan zien was ik en ongeduldig en hongerig. Want de vrouw des huizes had aangegeven dat na het koken de croisantjes en bolletjes voor ontbijt klaargemaakt moesten worden. En u weet...happy wife, happy life :)

Je kunt zien dat de achterkant van het printbord wat bruin is geworden. Ook nog even een foto toegevoegd van de serienummers van het bord

Zoals u ziet, doet de tv het weer als vanouds. De enige fout die ik maakte was dat ik bij het testen de voetschroeven niet had bevestigd...
En dat was een beetje stom want toen ik de achterkant wilde gaan vastmaken en de tv daarvoor opnieuw op zijn kant legde, viel met veel kabaal de voet naar beneden van het kastje. En dat ik niet leuk!

Het hele proces van uit elkaar halen, bakken en in elkaar halen kostte me letterlijk nog geen uur. Hierbij moet ik wel vermelden dat dit de 2e keer is dat ik het gedaan heb en dus al wat ervaring had.
Ik moest alleen even opzoeken wat de gemiddelde temp zou moeten zijn.

Ooit heb ik een mobo van een monitor ook zo willen koken omdat deze defect was maar toen dacht ik dat de temp 250 -275 graden moest zijn. Dat is echt te warm en meerdere condensatoren waren daarna verkruimeld... (gelukkig deed het mobo het daarna nog -- not!!)

De meeste tijd was ik kwijt aan schroeven uitdraaien en indraaien en aan het losmaken van al die kabeltjes. Dat laatste moet met moed, beleid en trouw gebeuren. Dus gewoon rustig de tijd voor nemen en dit niet gehaast willen doen zoals ik dat deed.

Nee, ik heb geen handschoenen gedragen en ook niet mijn handen gewassen of een draadje naar de verwarming laten lopen voor afvoer electrostat. lading. Gewoon op zijn boers met blote handen aangepakt en in de oven gekwakt.

maartenbakker

Golden Member

Als iedereen zijn werk zo uitgebreid zou documenteren! Mooie reportage.

Als je wilt reflowen, moet de temperatuur inderdaad richting 300 graden zijn. Daar kunnen veel componenten niet tegen, daarom doe je dat meestal met flux en een heteluchtbout, gericht op het losse onderdeel. Eraf en vervangen of reballen is nog betrouwbaarder. Het hele bord bakken op een lagere temperatuur, is altijd een tijdelijke oplossing. Maar in elk geval mooi dat je weer even vooruit kan!

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 4 maart 2018 14:06:31 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."