Budget vaatwasser Beko

heb recent onder een beko van 9 jaar oud gelegen, die met de deur openen de aardlek deed trippen, gewoon in machine uit stand. kabelboom eronderuit gehad, niks aan te zien en niks aan te meten, rotstoring die steeds terugkomt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 oktober 2019 19:49:40 schreef testman:
heb recent onder een beko van 9 jaar oud gelegen, die met de deur openen de aardlek deed trippen, gewoon in machine uit stand. kabelboom eronderuit gehad, niks aan te zien en niks aan te meten, rotstoring die steeds terugkomt.

Verwarmingselement? eens memultimeter aan stekker hangen en traag deur open en dicht doen.

Dat is een Turk>> fabriek ARCELIK (de BEKO DIN14210)

maartenbakker

Golden Member

Arselick/Beko noemt zich tegenwoordig Grundig. Ik dacht ook de witgoedafdeling maar dat weet ik niet zeker.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Update pover mijn Beko vaatwasser.
Gekocht per 22-02-2017. Eerder al was er een probleempje met de signalering van lage zoutvoorraad, is mee te leven, zie ook adviezen uit deze draad.
Inmiddels is het ding nog een mankementje gaan vertonen: het neemt te weinig water in wat te horen is aan hoe vaak de stralen uit de sproeiarmen de deur proberen schoon te maken. Met een half litertje water er bij gaat het weer zoals het ging toen het ding nieuw was, is ook wel weer mee te leven. Misschien ga ik nog wel een keer naar de elko's kijken.
Wel grappig dat er zo af en toe een defect bij komt en dat er toch nog steeds machinaal gevaatwast wordt.
Het wachten is op de foutcode 6 x knipperen van het rode lampje, volgens een service manual wil dat zeggen dat een vaatkwast veel problemen met vaatwassers oplost.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Te weinig water betekent dat er vervuiling in nivo regeling zit.. Maar machines zijn echt niet zo gek! Gooi je er we zout in?? Je moet vat vullen totdat zout er uitpuilt haast!!

Dus niveauregeling openmaken en reinigen. Nou ja, ik laat het nog even zo. Zout vul ik altijd helemaal. Af en toe niveaucontrole van het zout met een natte vinger. Het waarschuwingslampje is nu vervangen door het regelmatig bijvullen van het zout, werkt uitstekend.
De machine is inmiddels ruim 5 jaar oud en doet het goed met een tikje extra aandacht. Ik heb indertijd opzettelijk een goedkope uitgezocht, geheel tegen mijn principes, maar in overeenstemming met de gedachte dat een dure ook niet heel lang mee zal gaan en misschien iets eerder moeten vervangen misschien nog niet eens duurder is op de langere duur. Het is niet ideaal, maar doordat alles zo goedkoop mogelijk schijnt te moeten, ontstaat op een gegeven moment zo'n situatie.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Hubie

Special Member

Die van mij draait nog als een tierelier (even afkloppen) ;-)

Bij heel erg specifieke lab tests heb ik wel eens een nivo sensor laten sneuvelen.
(In dat geval ga je meteen naar een error code en het werkt niet meer tot het gerepareerd is, bij deze nivosensors zat er een SMD weerstandje in 1 van de lijnen dat sneuvelde)
Maar dat was 1 geval in 11 jaar, dus ik denk dat je dit in het echte leven niet gauw zult zien.
Verder was het altijd viezigheid dat de EPS verstoorde, alhoewel ik werk in de ontwikkeling van dit soort machines, dus heb minder ervaring met het functioneren na 5 of 10 jaar.
Maar ik hoor weinig van mijn Collega's over problemen met deze sensoren.

Afhankelijk van de hardheid van het water kan zout cruciaal zijn, de katalysator in een vaatwasser werkt bij de gratie van het zout.
Zodra dat niet meer werkt kan er van alles door klak aanslag dicht gaan zitten of juist open blijven, denk aan sproeigaatjes, kleppen die niet meer goed sluiten etc. etc.

[Bericht gewijzigd door walkura op donderdag 9 juni 2022 20:44:00 (16%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ik denk dat het innemen van iets te weinig water bij de meeste gebruikers niet opvalt, de sproeiarmen draaien wel maar langzamer. Dus kan dit verschijnsel vaker optreden dan bekend is bij monteurs en de fabrikant.
Zout is wel eens een keer op geweest, dat was toen het waarschuwingssysteem ging falen. Er is geen kalkafzetting te zien geweest bij de laatste onderhoudsbeurt.
Een andere oorzaak van het langzaam draaien van de sproeiarmen is wel eens dat er één of meer gaatjes verstopt zitten die voor de waterstraalaandrijving zorgen. Het zijn dan die deeltjes die op magische wijze dwars door het filter gaan.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

ik heb een vaatwasser beko dfn05211w het water loopt niet meer weg,heb al gecontroleerd of er verstoppingen zijn en dat is het dus niet.als ik de vaatwasser aanzet maakt hij veel lawaai tijdens het nemen van water,doet zijn programma maar op het einde staat er nog heel veel water in dus het water loopt niet weg,alvast bedankt

Als ik jou was, zou ik een nieuw topic starten, officieel was dit een Beko advies topic!!

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 20 juli 2022 19:05:39 (10%)

jerome

Golden Member

Had meerdere jaren geleden een defect Beko wasmachine gekregen. Fout op het bordje door gammele soldeerverbindingen. Heb dat herlast en een extra magneetschakelaar geplaatst zodat de stroom van de weerstand niet over het bordje moest. De dochter heeft er nadien nog vele jaren geniet van gehad. +20 jaar geleden was het vrij normaal een stevig relais aan te treffen die het vermogen deed. Weet nu niet meer of dat relais gesloopt was uit de versleten Zanker of de Bauknecht. Had toen dat toestel grondig nagezien en moet zeggen dat het ontwerp vrij aanvaardbaar is. Viel wel op dat de motor niet beweegbaar is (was) opgesteld ivm. de riemspanning. Wat ik ook meestal doe wanneer een toestel open is, is via het lekgaatje van het lagerhuis een stevige spuit vaselinespray erin om de dichting aan de droge kant wat te smeren. Een deel komt wel terug door de hitte bij kookwas, maar had daar verder geen slechte ervaring mee.

Afvoerpomp er uit gehad? Klinkt als rommel in de propellor.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
High met Henk

Special Member

Hier ook sinds 2018 een Beko en eerlijk: beter dan de Bauknecht waar de deur uitviel.

Soms maakt hij minder schoon: is eigenlijk altijd vuil in de bovenste sproeier

Een echt nadeel..
Het ding maakt serieus veel kabaal, maar ben niet voor de stilte gegaan.

Hij voelt echter veel degelijker aan als de Bauknecht..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat is ondertss ook gedaan. De motorlagers zijn van dezelfde chocolade leverancier als bauknecht, ondertss indeshit. De armen kunnen alleen verstoppen bij niet goed geplaatste filter. Door die ultra fijne mazen kunnen nooit grove stukjes.

De laatste tijd moet ik veel rijden voor baukn/beko defecten. Alsof de nieuwe standaard van 15 naar 10 en nu naar 5j beoogde leeftijd gegaan is. Als ze de 5j al halen...

2j oude motor 8)7 en verre van de enige. Bosch.(wel iets beter ondertss) Arcelik. Indeshit....

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 20 juli 2022 21:38:59 (11%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 20 juli 2022 20:24:29 schreef EricN:
Afvoerpomp er uit gehad? Klinkt als rommel in de propellor.

Even voor de zeer noodzakelijke natuurkundige verduidelijking naar het taalgebied van beide landen:

Een propeller is een 'luchtschroef', zoals gebruikt bij vliegtuigen.

Bij vaartuigen noemen we een dergelijke constructie een 'schroef'.

Wat hier bedoeld wordt in een centrifugaalpomp, noemen we de 'waaier'.

Waarvan akte in verduidelijking naar de juiste en eenduidige termen!

Hier zeggen ze "schoepjes". Iets wat ze ten noorden beziggen?
Een waaier wordt hier niet gebruikt. Tenzij om wat hollands te klinken bij het vernoemen van iets dat lucht blaast.
De plastiek vorm (zie foto) laat niet echt toe "schroef" of "turbine" te gebruiken. Propeller uiteraard ook niet maar technomatisch voor de lezen best bevatbaar.

Enfin. We wachten nog even op antwoord om verder te kunnen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Turbokeu

Golden Member

In aquarium-en PC-waterkoelingmilieus duidt men dit aan als impellor/impeller.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Sjee Leeuw je bente wel van slakken en zout??

maartenbakker

Golden Member

En onduidelijk qua taalgebied. In het Nederlands-Nederlands kent alleen een stofzuiger een waaier.

@HmH: duidelijk, en mee eens.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 21 juli 2022 19:52:05 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Bij ons op het werk spreken wel degelijk over waaiers, maar onze pompjes zijn iets groter dan een aquarium pompje...

Het is hier geen taalclubje, als duidelijk is wat er bedoeld wordt is het goed...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ach en als iemand het verkeerd zegt en anders bedoelt moet je toch niet gelijk in de gordijnen te klimmen??

maartenbakker

Golden Member

Nouja, uiteindelijk is een leeuw toch een katachtige en die hebben wat met gordijnen ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."