Voeding cd-speler doorgebrand

De voeding van mijn Provision cd-speler deed het niet meer.
Na het open maken bleek dat de zekering stuk was en de condensator van de voeding (400V, 33 muF) niet bol stond, maar van zijn voet geploft was. Zie foto.
Ik heb deze condensator toen vervangen,maar na het inschakelen van het apparaat kwam er een steekvlam uit een IC, een VIPer22A. De nieuwe elco zit vol roet.
Nu ben ik wel vertrouwd met meer traditionele voedingen, maar deze uitvoering met kleine trafo's en slimme electronica gaat mijn pet te boven. De voeding lijkt uit twee gedeelten te bestaan, het tweede gedeelte wordt gevoed vanuit een trafo en een 817B.
Nu heb ik ergens gelezen dat je beter niet kunt beginnen aan het repareren van deze dingen, maar ik beschouw het als een uitdaging.
De zekering (T2.5A 220V) blijkt nog heel. De elco lijkt niet stuk, het duurde dagen voordat de spanning er af was.
Ik heb al een nieuwe VIPer22A maar wat gaat er fout als ik deze vervang? Wat zou ik extra moeten controleren?
Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Bij switched mode voedingen moet je altijd het gehele stroom-pad controleren/vervangen.
Kijk vooral naar de brug-gelijkrichter, bij zo`n gewelddadige fout is de kans groot dat die ook defect/onbetrouwbaar is.
Controleer ook alle weerstanden, hele lage waarden, of hogere waarden kunnen verlopen zijn.

Verder zijn alle elco`s bij voorbaat verdacht, altijd vervangen voor het juiste type (105 graden, low ESR)

Als de netspannings-elco er zo spectaculair uitvlamt, dan is er hoogstwaarschijnlijk een diode in de gelijkrichter doorgeslagen. De boel krijgt dan -325 volt op z'n pootjes en dat doet AU. ;)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Meestal is het kapotte onderdeel niet de boosdoener maar een slachtoffer van een elders optredend probleem... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor jullie snelle reacties!!
Arco vat de kern van mijn post weer: ik hoopte op een deskundig :) of op ervaring gestoelde opmerking wat betreft mogelijke oorzaken en dus te controleren opdat ik niet blíjf vervangen en de oorzaak kan achterhalen.
Dank voor de suggesties tot nu toe.
Meetresultaten:
Volgens mijn dmm lijken de gelijkrichtdiodes in orde (sper danwel ca 610), dat geldt ook de weerstand van 100K, de 2 overige diodes geven sper of 538. Alle condensatoren sperren volledig op 2MOhm.
De opmerking van Fuzzbass spreekt me aan (230V wisselspanning op de elco) en lijkt me logisch. Maar de steekvlam had niet tot gevolg dat de zekering doorbrandde. Overigens, kan een diode ok meten en toch niet-ok - of zoals minimax zegt onbetrouwbaar - zijn?
Kan het probleem ook veroorzaakt worden door een fout ná de trafo/817B (2e deel van de voeding)?

maartenbakker

Golden Member

De viper kan wel stuk gaan door een secundair probleem, maar de primaire elco niet. Een defecte diode in de brug is minder waarschijnlijk omdat dan gewoon de zekering en/of 1 of meer diodes eruit knallen. Ik zou zeggen dat het apparaat misschien overspanning heeft gehad (400V door zwevende nul) of dat de elco spontaan stuk is gegaan en dat de viper de gevolgschade is (reeds beschadigd en na vervangen van de elco definitief einde verhaal).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Doordat die elco stuk is gegaan krijgt het IC niet de juiste informatie welke netspanning er binnen komt. De netspanning bepaalt mede de schakelfrequentie en de pulsbreedte. Ook de optocoupler is mede verantwoordelijk voor de frequentie. Voordat er een nieuw IC in gaat alle componenten nameten en voor de zekerheid ook dat kleine elco'tje vervangen, deze zal in het referentiecircuit zitten en heeft een lagere spanning. Door de klap van het IC kan deze een tik hebben gehad en onbetrouwbaar geworden zijn.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Minimax suggereerde het hele stroompad te controleren. Om te weten hoe dat er uit ziet heb ik geprobeerd de schakeling te ontwarren. Dit is het resultaat:

Aanvulling: de 5V ligt voor en na de spoel met een elco (1000u16V) aan aarde.

Ik heb alle componenten voor zover ik dat kan doorgemeten. Met alleen een dmm begin ik volgens mij niets bij de 817B en TL431.
De grote diode die voor de 5V zorgt heb ik losgesoldeerd omdat ik de lage waarde niet vertrouwde, maar ik meet ook dan sperren of 130.

Zowel de aarde van het eerste deel als dat van het tweede deel van de voeding liggen als de voeding compleet gemonteerd is via een condensator aan de kast; bovendien zit er een condensator tussen beide delen van de voedings-nul. Toen ik de voeding na het vervangen van de condensator aan zette, was deze nog niet goed aan de kast gemonteerd. Dit kan belangrijk zijn omdat maarten een opmerking maakte over een zwevende nul. Ik moest even opzoeken wat dat is maar nu begrijp ik dat, zoets kan hier ook spelen.

Op dit moment meet ik nergens een probleem, ook niet bij de kleine elco die Hans noemt. Voorlopige conclusie is dat ik het best de VIPer en voor de zekerheid de 2 aanliggende elco's kan vervangen.

Ik blijf het vreemd vinden dat de VIPer explodeert waarbij de zekering niet stuk gaat. Misschien geven de schema's nog aanleiding om bepaalde onderdelen aanvullend te controleren/vervangen?
Voor de volledigheid nog een plaatje van de gehele voeding.

Een tipje voor het repareren van dit soort voedingen: kijk of je een 60 Watt gloeilamp kan vinden. Schakel deze in serie met je voeding en de kans is groot dat je zo een kortsluiting met gevolgen beperkt tot een 'brandende lamp omdat er kortsluiting is'.

De zwevende nul zal niet in het apparaat het probleem zijn maar aan de kant van de netspanning: als de nul van je installatie niet lekker contact maakt, kan dat schadelijke overspanning opleveren.

De grote diode die '130' meet lijkt mij niet juist: ook daar verwacht ik op z'n minst 600. Dat wat je multimeter aangeeft is een spanningsval in milliVolts en die is bij de gemiddelde diode zo'n 600 of hoger.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Die '130' zal wel kloppen (er staat zo te zien 1N582x op, dus een Schottky)
Ik zou de 4 gelijkrichters in ieder geval vervangen ook al meten ze nog goed. (een 'rotte' is een goede oorzaak voor een opgeblazen elco)
Kosten tenslotte maar een paar cent per stuk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 februari 2017 18:52:16 schreef weardguy:
Een tipje voor het repareren van dit soort voedingen: kijk of je een 60 Watt gloeilamp kan vinden. Schakel deze in serie met je voeding en de kans is groot dat je zo een kortsluiting met gevolgen beperkt tot een 'brandende lamp omdat er kortsluiting is'.

Of, wanneer je geen 60 W Gloeilamp kunt verkrijgen, neem je een serieweerstand van R = U2 /P = 230 V2 / 60 W = 881,67 Ohm. Neem een vermogensweerstand van 820 Ohm en meet daarover de spanning wanneer je die in serie met je te testen voeding zet. Meet je een fikse spanningsval over deze weerstand, dan weet je dat er stront aan de knikker is.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

De grote diode is inderdaad een 1N5822; gelet op de opmerking van Arco ga ik er van uit dat deze OK is.

Het meten van diodes kan prima met een multimeter met diode stand. Maar om in dit geval echt uitsluitsel over de diodes te geven, is het beter ze te testen met een spannings-bron en een belasting (pak een 40W gloeilamp en de diode ertussen, de lamp moet dan op halve kracht branden)
Of vervang ze inderdaad gewoon, ze kosten bijna niets

Dat kleine elco'tje zal misschien nog wel goed meten, maar de maximale werkspanning hiervan is 50 volt, en door het klappen van het IC heeft daar toch even de volle 300 volt op gestaan en is dus niet meer te vertrouwen. Best mogelijk dat het goed gaat, maar waarom het risico nemen, ding kost een scheet en 3 knikkers! Als je dan toch bezig bent, pak gelijk C 109 even mee, er lijkt een scheurtje in te zitten.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op donderdag 9 februari 2017 21:14:00 (12%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Als ik de diodes goed wil testen moeten ze er uit, dus dan kan ik er net zo goed nieuwe in zetten.
En daarnaast de VIPer en de grote (voor de zekerheid) en de kleine (voor de zekerheid) elco vervangen.

C109 zag er inderdaad verdacht uit (goed gezien :)) maar blijkt toch niet gebarsten, er zat een beetje lijm op.

Ik heb nog even zitten kijken naar de kleine condensator tussen pootje 3 en 4 van de VIPer. Op de foto zit die tussen de VIPer en de grote elco. Hij is een beetje zwart (roet), maar ziet er verder goed uit. Er staat 473 op, dit ziet er niet uit als een waarde.
Vormt dit nog een risico?

Arco

Special Member

473 is 47nF (keramische condensator)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan weet ik nu hoe ik het evt. risico ga elimineren :)

Hensz

Golden Member

Wat doet die C109 daar eigenlijk? Hij staat met een poot aan de hete en een aan de koude kant en verbind beide massa's.

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb gekeken naar de condensator van 47nF en kom verschillende voltages tegen, vaak 50, soms 100 of 500V.
Wat moet het hier zijn?

Dat moet een 500 volt uitvoering zijn, hij hangt over de primaire kant en massa van het apparaat. Als het gewoon een streep lijm of kit is, gewoon laten zitten want dan kan het geen kwaad.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Spraakverrwarring. C109 zit over 2 pootjes van de viper en is niet de Y-condensator. Even in het datablad van het IC kijken voor de juiste spanningswaarde maar zo uit de losse pols zou ik zeggen dat 100V wel voldoende zal zijn.

Voor een Y-condensator is 500V (DC) absoluut onvoldoende. Daar moet minstens 1kV in, of natuurlijk gewoon een echte Y2 die per definitie voor 275VAC of hoger gespecificeerd is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inderdaad een spraakverwarring.
C109 is de Y-condensator, met lijm er op en die blijkt ok.
De 47nF-condensator is C104, de okergele, waarvan ik hierbij een foto plaats:

Bij het zoeken naar welke spanning hij aan moet kunnen stootte tot mijn verbazing op het schema van deze voeding. Daarin staat: C104 473/50V. Opgelost.

Bij C109 en de andere Y-condensatoren staat 222/400V.
C103 (links boven op de foto, tussen + en drainkant van de VIPer) is een spannende: 222/1kV.

Nog een andere kwestie.
Zowel aan de hete als aan de koude kant (zoals Hensz dat noemt) liggen componenten aan aarde. In het schema zijn de aardepunten niet verbonden.
Als de print in de kast gemonteerd wordt, wordt deze op 2 plaatsen met de kast verbonden:

Dit zijn de aarde van de condensatoren bij de 220Vvoeding, en de aarde van de koude kant. Bij de hete kant heeft de 'aarde' geen verbinding naar de kast.
Toen de VIPer ontplofte was de voeding niet in de kast gemonteerd, dus waren deze aardepunten niet verbonden. Moet ik hier nog rekening mee houden bij het testen van de voeding?

maartenbakker

Golden Member

Ah, dus C104 inplaats van C109. Hoe ver een verwarring door kan werken... ;) C103 is in die schakeling de snubber, dus dan is 1kV niet ongebruikelijk. De vermelding 400V in het schema voor Y-condensatoren voldoet niet aan de norm, als ze 400VDC bedoelen. Dat mag alleen in sommige 110V-landen nog denk ik. Maar bij jou zit er een dikke blauwe in, dus dat is prima in orde.

Verbinden van het primaire (hete) aardpunt is voor testen niet van belang. Verbinden van het secundaire (koude) aardpunt zou ook niet van belang moeten zijn in een goed ontwerp, maar als hij 'raar doet' dan zou dat het kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."