Voeding cd-speler doorgebrand

Onder die stickder QC pass zie ik een paar solderingen met een donkere rand. Dit kunnen scheuren in het soldeer zijn, dus dat gehele rijtje wat daar zit even nalopen. Ik weet niet of je verder nog elco's gaat wisselen, maar draai wel die van de - 12 volt even om, want deze zit verkeerd, op de tekening.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Bij die solderingen lijkt een overmaat aan soldeervet te zitten, bij andere solderingen zie ik totaal geen soldeervet. Dat verschil vind ik vreemd, maar ik loop het na.
Wat betreft de 12V-elco's, bij -12V ligt toch de + aan aarde? Ik was niet van plan om die te gaan vervangen.

Inderdaad, ik had niet goed gekeken, is de leeftijd zullen we maar zeggen!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Alle onderdelen zijn binnen; in het weekend gaan ze er in.
De vorige keer dacht ik de condensator vervangen en klaar is kees. Niet dus. Nu voorzichtiger, mat wat betekent dit?
Wat is het effect/voordeel van het tussenschakelen van de 60W lamp: wordt de evt. steekvlam minder, kan ik dan ergens iets meten/verifiëren of er iets stuk is? Kan het bij vol 220V alsnog misgaan? Is het verstandig de voeding nog niet aan te sluiten op de cd-speler? Kan dat wel bij dit type voeding?

Overigens, toch kom je theoretisch wel een en ander te weten over zo'n voeding als je het internet afstruint; er blijken veel soortgelijke voedingen te zijn. Niet dat ik de werking van de VIPer volledig begrijp maar inmiddels heb ik wel een idee.
Maar repareren in de praktijk is weer wat anders. Dank voor jullie meedenken.

Wat is het effect/voordeel van het tussenschakelen van de 60W lamp: wordt de evt. steekvlam minder, kan ik dan ergens iets meten/verifiëren of er iets stuk is? Kan het bij vol 220V alsnog misgaan? Is het verstandig de voeding nog niet aan te sluiten op de cd-speler? Kan dat wel bij dit type voeding?

Het tussenschakelen van een lamp heeft het voordeel dat de stroom wordt begrenst en dus geen verdere schade kan veroorzaken, want de lamp gaat gewoon branden. Bij inschakelen van de voeding zal even de lamp fel oplichten en vervolgens bijna uit gaan als alles goed is. Dat iets mis kan gaan bij 220 volt wordt hiermee voorkomen. Als de voeding kan werken zonder apparaat kan ik niet beoordelen, sommige hebben een bepaalde belasting nodig om te kunnen werken. Van belang bij dit type voeding is het feed-back circuit, dit stuurt de voeding die daarmee wordt geremd en gestabiliseerd. Iemand anders die alles al scheen te weten heeft mijn aanwijzingen genegeerd, had een zelfde voeding, zette deze direct in de CD speler met gevolg dat hij op hol ging een veel technische rook in het apparaat veroorzaakte. Verder geen nieuws en ik zou zeggen veel succes.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 18 februari 2017 16:44:54 schreef Zoef de Haas.:
[...]

Iemand anders die alles al scheen te weten heeft mijn aanwijzingen genegeerd, had een zelfde voeding, zette deze direct in de CD speler met gevolg dat hij op hol ging een veel technische rook in het apparaat veroorzaakte.
Groetjes Hans.

@Zoef de Haas
Maar die vervangt normaal alleen elco's.......

Hans bedank voor je reactie. De lamp werkte zoals je zei, even aan en dan uit.
Na alles nog eens overwogen te hebben, heb ik behalve de VIPer nog de grote en de kleine elco vervangen en de kleine keramische van 47 nF. De diodes heb ik wel gekocht maar niet vervangen. De lamp leek mij een mooie test.

Eerst de voeding alleen getest, dat leek ok, koffie, toen de cd-speler er op aangesloten, maar die gaf geen teken van leven.
Dat vond ik vreemd, even meten: er bleek geen 5V op de grote diode te staan. Vervolgens wat grondiger meten: net 230V, over de net-elco staat 320V, op pootje 3 van de VIPer 5,8V en op pootje 4 0,8/1,1V; deze laatste twee zitten aan de optocoupler 817B.
Op het koude gedeelte staat nergens spanning.
Ik heb vervolgens de windingen van de trafo gecontroleerd, daar lijkt zowel aan de hete als aan koude kant niets mis mee.

Wat is er aan de hand? Optocoupler stuk? Iets anders?
Kan de speler te hoge spanning hebben gekregen doordat de optocoupler stuk is?

Die optocoupler is niet stuk, deze regelt alleen als het IC gaat oscilleren. Kijk even secundair in het apparaat of er niet ergens sluiting op een spanningslijn zit. Het IC krijgt ergens een 2e spanning direct van de diodebrug met een component wisselspanning om het IC te starten. Goede meting van de daarbij behorende weerstanden is essentieel, dit geldt echter alleen als er geen sluiting ergens aan de secundaire kant zit.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Hans: Kijk even secundair in het apparaat of er niet ergens sluiting op een spanningslijn zit.

Bedoel je hier kortsluiting op de voeding of elders in de speler? Het koude deel geeft ook geen spanning als de speler niet is aangesloten.

Hans: Het IC krijgt ergens een 2e spanning direct van de diodebrug met een component wisselspanning om het IC te starten.

Bedoel je met het IC de VIPer? Volgens het schema (zie blad 1) is er geen andere verbinding naar de viper dan de + en de -. Er zit één weerstand aan de hete kant en die waarde klopt.

Ik heb de weerstanden op de secundaire kant nogmaals gecontroleerd en geen vreemde waarden gevonden; ook geen sluiting.

Ik was even vergeten dat er ook een schema getekend was, sorry! Deze start anders en gaat vermoedelijk toch met behulp van de optocoupler.
Het ding is te meten, aan de koude kant zit een diode die zo gemeten kan worden en aan de hete kant zit een fotodiode die alleen is te meten als er een signaaltje in komt. Daar zijn dan wel 2 meters voor nodig, maar gaat aan een van beide kanten de meter gelijk de hoek in, dan is het wel duidelijk dat hij stuk is. Zit gelijk aan de viper die geklapt is, dus de opto kan mee gegaan zijn. Ik ga eerst even eten de vrouw wordt ongeduldig! Tot later.
Terug van weggeweest. Ik heb even de datasheet van de viper bekeken en zie nergens een externe bron voor het opstarten, dus moet hij zelf startend zijn. In het IC ,viper, zit een 60 khz oscillator die een interne mosfet aanstuurt. Fet komt in geleiding en schakelt de primaire kant van de trafo, tot de feed-back zegt genoeg en dan begint het opnieuw. Daarbij ontstaan inductiestromen in de trafo en komen er als een spanning van +12 volt en -12 volt als voeding voor de CD weer uit. Die andere spanning van 5 volt is voor de processor van de CD. Dan is er nog een kleine wikkeling primair die regelt de viper in combinatie met de TL431. Dat betekent dat de voeding eerst zelf zal moeten oscilleren wil er wat geregeld kunnen worden. De secundaire die naar de CD gaan wel controleren of daar geen sluiting in zit, want dan kapt de voeding ermee. Op het moment heb ik geen nieuws, ik ga horizontaal.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op maandag 20 februari 2017 00:40:59 (43%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Dank zij je toelichting is de werking van de voeding me nog duidelijker.

Om te controleren of er kortsluiting zit in de voeding heb ik hem van achter naar voren doorgemeten met de diodestand op de dmm. Ik meet dan de weerstand/spanningsval over het hele traject naar aarde. Bij de + en -12V meet ik of gesperd of 530, bij de 5V meet ik gesperd of nu 146 (voorheen 130). Dus hier geen kortsluiting.
Ook de speler zelf maakt geen kortsluiting.

Blijven over de 817B en de TL431.
Aan de hete kant van de 817B heb ik eerder gemeten 5,8 resp varierend 0,8 tot 1,1V. Aan de hete kant dus geen kortsluiting, aan de secundaire kant niet gemeten want geen spanning.
Als de koude kant van de 817B stuk zou zijn, dan komt er geen spanning op pin 1 van de TL431. Dit is volgens de specificatie de referentiespanning. Als hier geen spanning op staat dan kan de TL431 niets regelen want de spanning wordt geblokt door de 817B. Overigens, de hete kant kan ook stuk zijn, ik heb geen idee of de door mij gemeten waarden aldaar zo bedoeld zijn.
Mijn hypothese is dat de 817B stuk is. Kan dit kloppen?

Blijft staan dat de 817B alleen de 5V lijkt te regelen. Ik zie geen regeling richting de 12V. Of wordt die meegenomen bij het regelen van de 5V?

maartenbakker

Golden Member

Bij dit soort voedingen wordt altijd op de spanning geregeld die het nauwst luistert, de rest loopt mee omdat het uit dezelfde trafo komt. De regulatie bij kruisbelasting is slecht, maar dat geeft niet omdat de ontwerper weet tot hoe ver hij de diverse spanningen zal belasten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Maarten: helder. Straks ga ik de voeding nog écht begrijpen.
Alle aandacht voorshands naar de 817B.

De 431 bepaald volgens mij of er stroom loopt door de 817, maar misschien helpt het om een datasheet van de 431 te lezen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

@Hunter: Ik beschik inmiddels over alle databladen van de componenten (VIPer, 817, 431) en ik begrijp de afzonderlijke functie, en de werking in grote lijnen. Maar helaas heb ik onvoldoende knowhow om de werking ervan in deze configuratie te kunnen beoordelen in termen van oorzaak en gevolg als er geen spanning is. Daarom ben ik erg blij met de aangereikte kennis.

Ik heb aan beide ic's wat gemeten met de diodemeter en meet op alle pennen diodegedrag, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze werken. Vervangen wordt dan natuurlijk de volgende stap.
Maar ik wil ook graag weten hoe het zit.

Maar ik wil ook graag weten hoe het zit.

In grote lijnen uitgelegd komt het hierop neer dat de voeding schakelt met een regelbare frequentie en puls breedte. Daarvoor is informatie nodig zodat de voeding weet wat er aan de secundaire kant gebeurt. Daarvoor is in de secundaire een referentiepunt. Die TL431 is een soort van thyristor zener die dat bepaalt. Dat gaat via de optocoupler, de zg. feed-back naar de oscillator in de viper. Die bepaalt mede de pulsbreedte naar de trafo aan de hand van de aangeboden netspanning en de spanning op het referentie punt. Hoge spanning geeft smallere puls en hogere frequentie en omgekeerd bij lagere spanning. Daarmee is de output onder alle omstandigheden dezelfde. Om helemaal in detail verder te gaan lijkt mij niet zinvol en met deze jip en janneke uitleg lijkt mij het duidelijk. Vragen, geen vragen!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Ronald45

Golden Member

Ik heb er al wel eens wat vaker over gelezen, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe die TL431 nou werkt, en wat die überhaupt doet.

Dus mocht je nog zin hebben om wat Jip-Janneke uitleg te geven, zou ik je dankbaar zijn Zoef :9

Datasheet VIper22a

Daarin staat een voorbeeld met een TMS101.

Datasheet TMS101, daarin staat waarom een TMS101 'beter' is dan een 431.

Beetje knippen en plakken met de schema's.

Jij hebt het schema met de 431 nodig.

Ik gaat het nu verder niet meer uitzoeken.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Dus mocht je nog zin hebben om wat Jip-Janneke uitleg te geven, zou ik je dankbaar zijn Zoef :9

Heel simpel, het is een regelbare zener die afhankelijk is van de afgenomen stroom, een gewone zener is een spannings regelaar en een TL 431 is min of meer een stroom regelaar. Hoe het precies werkt weet ik ook niet, daar zal ik mij in moeten verdiepen.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op dinsdag 21 februari 2017 10:43:34 (18%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

HOERA, hij werkt. Maar ik ga m eerst een dag in testopstelling laten staan om er zeker van te zijn dat hij stabiel blijft.

Het werd me toch te ingewikkeld en heb besloten zowel de 817 als de 431 te vervangen. Met het gemelde resultaat.
Ik heb de oude en de nieuwe IC's beide doorgemeten (diodemeter, je moet wat) en daarbij bleek de 817 dezelfde meetresultaten te geven en de 431 gaf afwijkende resultaten. De 431 is dus duidelijk stuk.
Maar of dat alles zegt, ik kan niet in de 817 kijken.

Voor de liefhebber hier nog de principeschema's van de 431 en de 817:

Het lijkt zo te werken: uitgaande van een benodigde spanning van 5V is met weerstanden de referentiespanning op de 431 op 2,5V ingesteld. Als die afwijkt verandert de aansturing naar de cathode waardoor de stroom naar de input/led van de 817 wijzigt, hetgeen door de output gezien wordt, die daarmee een signaal geeft naar de VIPer die de frequentie/pulsbreedte gaat aanpassen, waardoor de trafo een gewijzigde spanning geeft.
Als ik het zelf niet geschreven had zou ik het waarschijnlijk niet begrijpen.
Hans, tijdens het schrijven van bovenstaande werd jouw tekst mij eigenlijk pas duidelijk.

Heren, allemaal hartelijk bedankt!!
En mijn leverancier die alles, ook als het niet op de site stond, in huis bleek te hebben.

P.S. Hij doet t nog.

flash2b

Special Member

Als je veel schakelende voedingen repareert is het misschien handig mijn TL431 tester te bouwen:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1674708#1674708