Siemens logo aansluiten op sensor

Goedenavond,

Ik heb een hele mooie ultrasoon sensor in onze drinkwatertank geplaatst, nou vraag ik me alleen af hoe ik dit ding uit kan lezen op een plc?

Dit is de sensor: http://www.vetus.com/vetus-ultrasone-vloeistofniveausensor-analoge-int…

Hij heeft een voedingsspanning van 24V. Ik had eigenlijk een variabel voltage op zijn uitgang verwacht, maar dat is dus niet zo, hij lijkt meer een variabele weerstand naar de - te hebben.

Maar hoe gooi je zoiets in een plc?

GJ_

Moderator

Je link werkt niet goed. Heb je geen datasheet van die sensor? Of een werkende link?

Shiptronic

Overleden

Op 9 februari 2017 19:57:09 schreef GJ_:
Je link werkt niet goed. Heb je geen datasheet van die sensor? Of een werkende link?

Hier ook niet , aleen bij de 2e keer aan klikken wel? Helaas geef vetus weer eens geen fatsoenlijke info . Meer als sluit hem op Onze meter aan haal ik er niet uit :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Precies, en ik wil niet een meter van hun :-)
Je kan ze in ieder geval ook aansluiten op een normale meter, normaal gesproken (Bij temperatuur&oliedruk) zijn dit gewoon variabele weerstanden naar de -.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Erg duidelijk over de werking zijn ze niet.
Er wordt beweert dat dit ding een analoge uitgang heeft.
Maar vervolgens kun je er geen enkele specificatie uit halen.
De eigenlijke opnemer is 3 draads, (4e draad is niet nodig)dat doet me verwachten dat het een sensor is met een analoge spanningsuitgang.
Zolang ik niet meer weet over de sensor kan ik je ook niet vertellen hoe de sensor op de LOGO aangesloten moet/kan worden.
Heb je al eens gemeten wat voor een spanning er uit de sensor komt?
Gewoon 12 (of 24V DC) op de sensor en met een spanningsmeter meten tussen S en de -

Voor analoge signalen heb je een LOGO nodig die analoog kan verwerken. Dat kan met de LOGO voor uitsluitend DC (dus niet de AC of AC/DC varianten) die hebben 2 (of 4) Analoge ingangen, maar met een uitbreidingsmodule kan het ook.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Gezien je ook op 2 meters aan kan sluiten zal de Ri niet van invloed zijn, dehalve vermoed ik dat er gewoon een analoge spanning uit komt.

Ik zou zeggen in een PVC pijp proppen, spanning er en de uitgangsspanning meten, dan langzaam de buis vol water laten lopen .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ok resultaat:

Voltage meting

Uitgang - -0V = 0V
Uitgang - +24V = 24V

Resultaat onafhankelijk van vulstand.

Weerstandsmeting:

Uitgang - -0V = 36 Ohm Vol
Uitgang - -0V = 0 Ohm Leeg

Maar als het een weerstand heeft, dan zou eigenlijk het voltage ook moeten veranderen toch?

Je kan kijken of er mV signaal uit komt met je multimeter.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als het werkelijk zo is als je aangeeft.....
Dan neem je een weerstand van ca 50 Ohm (bij gebruik van 24Volt voeding)
die sluit je enerzijds aan op de + 24 Volt.
De andere kant sluit je aan op de S van je sensor.
Sensor natuurlijk ook van + en - voorzien

Dan krijg je een variabele spanning van ca 10 Volt "Vol" tot 0 Volt "Leeg" op het knooppunt weerstand 50 Ohm met de S van de Sensor.
Dit punt kun je op de analoge ingang van je LOGO zetten.
In de LOGO zijn rekenblokken voorhanden zodat je de gemeten spanning kan ijken/omzetten naar Hoogte of inhoud.

De weerstand van 50 Ohm verstookt nogal wat,in theorie maximaal 11 Watt. Dat moet dus een flinke weerstand worden.

Als het een variabele weerstand is heb je dan als een gemeten wat er gebeurt als je de + niet op de sensor aansluit?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

aan de sensor uit een Pullup weerstand in serie zetten naar de voeding en op knooppunt de spanning meten.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 10 februari 2017 20:28:16 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Maar werkt zo'n analoog klokje van bijvoorbeeld een temperatuurmeter of oliedruksensor dan op precies dezelfde manier?

Heeft dat ding niet een variabele stroom uitgang?

Wat ik me verder afvraag hoe je een weerstand meet op een uitgang die zelf een spanning uitgeeft.

Gr.F_S

Weerstandsmeting lijkt soms af te wijken, kan ik dat inderdaad wel meten?

mV tussen uitgang en 0 ook geprobeerd, onderstaand resultaat.
Leeg: 31,7mV
Vol: 23,3mV

Sine

Moderator

Op 9 februari 2017 20:28:20 schreef Toeternietoe:

De weerstand van 50 Ohm verstookt nogal wat,in theorie maximaal 11 Watt. Dat moet dus een flinke weerstand worden.

Hmja, dat gaat hem niet worden ... exact om die reden.

De sensor gaat ook een gruwelijk vermogen verstoken bij een 50R weerstand, daar is ie vast niet op berekend.

Maar er moet toch een manier zijn? En kan iemand me de werking van zo'n analoge meter eens uitleggen, want zoals ik begrijp moet daar dus ook een pull-up weerstand inzitten.

Eventueel kan ik de sensors overigens ook op 12V zetten.

Zelden zo'n product gezien met zo weinig technische informatie, er is werkelijk niks over te vinden.
Ik begrijp niet dat iemand dit koopt.

@TS ik vermoed dat je het zelf zult moeten uitzoeken of de leverancier eens mailen/bellen om meer technische gegevens.

LDmicro user.

En die reageren dus niet, maar inderdaad erg weinig informatie bekend. Mijn oplossing was al zo'n metertje bestellen, die eens doormeten en vervolgens weer retour sturen....

En die gek was ik dus, het was één van de weinige ultrasoon sensoren voor tanks, meestal zijn het mechanische, en die gaan dus altijd kapot.

[Bericht gewijzigd door Rob_D op vrijdag 10 februari 2017 17:38:38 (29%)

Blijft lastig zo zonder verdere gegevens.

Deze sensor bv, verwacht heel kort (ms) een puls op de Trig input, en dan moet je zelf uitrekenen wat het tijdsverschil is tussen het activeren van de trig en de reactie op de echo-pin en aan de hand daarvan de afstand berekenen:

http://www.ebay.com/itm/262136733147

Oftewel, zo zomaar kunnen dat ook jouw sensor heel anders werkt dan je in eerste instantie zou verwachten.

Ik denk dat je te moeilijk denkt, kijk maar, ze werken met deze metertjes ook:

http://www.vetus-shop.com/product_info.php?cPath=28_92_177&product…

En die werken ook met deze simpele vlotters:

http://www.vetus-shop.com/product_info.php?cPath=28_92_177&product…

Maar zo langzaam komen we er misschien:

Please note; this sensor will only correctly operate a Vetus Instrument (or any using the European scale of 300Ω empty, 0-30Ω Full).

Dit gaat wel op voor de simpele vlotter, maar het klokje en dus de werking moet hetzelfde blijven...

Ik vraag me vooral af of je bij zo'n ultrasoon ding weerstand kan meten, en zoja, dan is de 300Ω nog niet wat ik gemeten heb...

Shiptronic

Overleden

Op 9 februari 2017 20:30:03 schreef Shiptronic:
aan de sensor uit een Pullup weerstand in serie zetten naar de voeding en op knooppunt de spanning meten.

Hier al iets mee gedaan ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nee, omdat al geroepen werd dat de sensor dit misschien niet zou overleven....

Maar is een voltage deler niet hoe het werkt.

24V in 10V uit

Interne weerstand naar 0, dus de onderste weerstand is 300Ohm
Dan moet de pullup weerstand dus 420Ohm zijn?

Weerstand 420Ohm
Stroom = 33mA
Verbruik = 0,46W

Verbruik sensor = 0,33W

Dat klinkt zo gek nog niet toch?

Shiptronic

Overleden

Yep, zo werken die standaard klokjes ook. Anders begin je iets hogen met BV 1K. Zelf zou ik er wellicht een potmeter tussen zetten, zodat je de boel kan tunen. Eens de gewenste waarde dan de potmeter opmeten en een vaste weerstand kiezen. Grootvoordeel, je kan in de PLC de range toch aanpassen. Dus wat er uit komt is niet zo belangrijk, als het resultaat maar reproduceerbaar is

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is op bovenstaande manier dus gelukt!

Shiptronic

Overleden

Super, omdat het werkt, en je het ook nog even meld ! Zo heeft de volgende die er tegen aan loopt ook weer iets aan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.