VR969 start na half jaar stilstand niet meer op

Ik heb al heel lang een goed werkende VR969 in bezit. Wordt tegenwoordig weinig gebruikt, maar na het inrichten van een ruimte met enkel jaren '90 materiaal, zal hij binnenkort aangesloten worden op een 32PW GFL. De combinatie zoals ze destijds ook verkocht werden dacht ik.

Zolang het apparaat in de stekker steekt is er niets aan de hand. Ligt hij er een maandje of twee uit, wil hij ook nog wel starten. Na een half jaar geen 230V te zien is dat ding zo dood als iets.
Tegen dat de boel open ligt om gaan te meten, start hij doodleuk weer op en is het inorde voor 2 maand.

Onlangs een 100% gegarandeerde goede voedingsmodule gevonden, geplaatst een half jaar geleden en ja hoor, hij heeft het probleem nog.

Is dat een gekend probleem, of enkel vindbaar door meten als hij het hopelijk eens blijft fout doen?

tnx
Gert

Klinkt toch als gare elco`s. Als die na lang liggen verliezen ze capacitijd en gaan stuk. in die schakelende voedingen hebben ze een zwaar leven.

Je kunt proberen de voeding wat op te warmen met een haar föhn, als hij dan wel opstart zijn het zeker defecte elco`s

Op 9 februari 2017 21:10:45 schreef minimax:
Klinkt toch als gare elco`s. Als die na lang liggen verliezen ze capacitijd en gaan stuk. in die schakelende voedingen hebben ze een zwaar leven.

Je kunt proberen de voeding wat op te warmen met een haar föhn, als hij dan wel opstart zijn het zeker defecte elco`s

Reeds gedaan met de oude voeding en ze daar destijds allemaal in verwisseld.
De voeding die er nu in zit, is 100% gegarandeerd een goede. Die komt uit een iets ander model met defecte videokop. Had twee jaar ergens op zolder gestaan en startte direct op na spanning aanleggen. Zou vrij sterk zijn moest dat nu problemen gaan geven lijkt me.

er kan ook een goldcap inzitten voor het geheugen. als die helemaal leeg is, dan kan het geheugen niet functioneren miss. na een tijdje warmt de boel toch op door de stby voeding welke de goldcap laadt, en zo werkt de boel weer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Goldcap en/of elco voor het geheugen lijken me inderdaad de eerste verdachte.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hang mij niet op en ik weet ook geen typenummer meer, maar ik heb ook weleens een traag startende video onder handen gehad. Voeding gewisseld zonder resultaat en het duurde wel een uur voordat er iets gebeurde. Het bleek de processor te zijn die traag reageerde en de oorzaak was een blauw elco'tje van 220Uf op het voorfront. Ik meen dat het zat in het resetcircuit.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

hihi, moordzaken liggen zo niet in mijn aard, dus zal rustig eens het schema gaan bekijken :-)

Aan het goldcap verhaal nog niet gedacht. Kan best, want heb hem ook al eens een jaar niet aan de stekker gehad en geheugen was toen compleet leeg. Dacht dat het normaal was, maar de VR967 (of zoiets, dacht ik) had al zijn zenders nog na meer dan een jaar zonder spanning. De 969 dus niet.

Ik ga met die dingen en in de POR eens rondneuzen.

Ga het wel doen als ik wat tijd in het verschiet heb. Ik wil er dan natuurlijk ineens aan doorwerken.

Bedankt voor de tips!

Zo had ik zondag dus weer even tijd om me met desbetreffend toestel bezig te gaan houden.
Sinds 9 februari geen netspanning meer gezien. We gingen zaterdagavond in de kamer waar dat ding nog opgesteld staat een DVDtje zien, 230V aan en hop, alle lampjes gaan weer lekker branden... Weer goed voor een half jaar, grrrrr.

In alle geval op het schema gezien dat er ook een "low power mode" in zit. Dan gaan ook alle lampjes uit zo te zien. Ik moet nog enkel te weten komen of de analoge klok dan blijft lopen. Moest dat positief zijn weten we snel meer als de boel nog eens hapert. Voor nu, tsja even geduld zeker...