Bepaling shunt Amperemeter

Hallo,

Ik wil deze meter gebruiken om een stroom van 0 - 40 Ampere te meten.
https://www.conrad.nl/nl/trumeter-apm-amp-ann-apm-amperemeter-neg-lcd-…

Wat moet ik hier voor Shunt onder hangen?

Alvast bedankt!

vergeten

Golden Member

Op 10 februari 2017 12:35:02 schreef wouterpw:
Hallo,

Ik wil deze meter gebruiken om een stroom van 0 - 40 Ampere te meten.
https://www.conrad.nl/nl/trumeter-apm-amp-ann-apm-amperemeter-neg-lcd-…

Wat moet ik hier voor Shunt onder hangen?

Alvast bedankt!

Als eerste, wat bedoelt heeft een naam, verzin daarom geen eigen afkortingen, en dat is gewoon: Amperemeter.
Handig als je dat in het onderwerp zet, grotere kans op reakties.

Nog beter voor in het onderwerp: Bepaling shunt Amperemeter.

een shunt "hang je er niet onder" maar sluit je parallel aan de amperemeter aan.

Heb je de PDF al gedownload (moet de antwoorders ook doen) en bekeken? Daar staat het allemaal in wat je vraagt.

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/1300000-1399999/001362…

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
pamwikkeling

Special Member

Blijkbaar moet je software downloaden en hiermee kan je specifieren welke shunt (40A/60mV ?) je gebruikt.

vergeten

Golden Member

Op 10 februari 2017 13:03:18 schreef pamwikkeling:
Blijkbaar moet je software downloaden en hiermee kan je specifieren welke shunt (40A/60mV ?) je gebruikt.

Geldt alleen voor custom ranges en de advanced features!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Zal niet meevallen om daar een shunt voor te maken. Ik lees uit de datasheet, dat de inwendige weerstand 2mOhm is. Bij 4A direct zonder shunt staat er dan 4x 0.002 =0,008V (8mV) over.
Door de shunt moet 36A lopen. De weerstand daarvan moet derhalve 8/36 mOhm zijn (0,22mOhm)
Je kunt een koperen strip nemen van een paar cm lang en daar 40 A doorheen sturen. Sluit een van de terminals van de meter aan op een van de uiteinden en zoek voor de andere terminal een plaats op de strip, die overeenkomt met de schaalaanduiding 40.

vergeten

Golden Member

Op 10 februari 2017 13:31:08 schreef buzzy:
Zal niet meevallen om daar een shunt voor te maken. Ik lees uit de datasheet, dat de inwendige weerstand 2mOhm is. Bij 4A direct zonder shunt staat er dan 4x 0.002 =0,008V (8mV) over.
Door de shunt moet 36A lopen. De weerstand daarvan moet derhalve 8/36 mOhm zijn (0,22mOhm)
Je kunt een koperen strip nemen van een paar cm lang en daar 40 A doorheen sturen. Sluit een van de terminals van de meter aan op een van de uiteinden en zoek voor de andere terminal een plaats op de strip, die overeenkomt met de schaalaanduiding 40.

Inderdaad ik kwam ook al uit op een totaalweerstand van 0,00025 Ω voor de amperemeter met parallelle shunt tesamen.
Dan staat er 10 mV over het geheel bij 40A.
De meter zelf mag ongeshunt 5A hebben en dat komt overeen met 10 mV
Alleen de meter zelf is 0,002Ω (2mΩ) dan loopt daar 5A.
Dan moet de shunt zijn: 0,0002857 Ω (0,2857mΩ) dan loopt daar 35A.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
evdweele

Overleden

Op 10 februari 2017 13:31:08 schreef buzzy:
Sluit een van de terminals van de meter aan op een van de uiteinden en zoek voor de andere terminal een plaats op de strip, die overeenkomt met de schaalaanduiding 40.

En fine tunen met een vijltje.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik heb de PDF inderdaad gedownload en gelezen.

Daaruit maak ik op dat ik met de dip schakelaars achterop kan definiëren welke shunt ik gebruik.

Echter weet ik niet waar ik deze shunt kan vinden of hoe ik moet zoeken.

Doe het zoals de Chinees het maakt, stukje koperdraad en met de kniptang wat indrukken maken om de juiste weerstand te krijgen.
Je moet wel een referentie meter hebben om de stroom goed af te stellen.

evdweele

Overleden

Ik zie het helemaal voor me: iets te hard knijpen en de shunt is in tweeën. Wég dure meter :(
Met een fijn vijltje er een beetje koper afvijlen is veiliger.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Aantal maal oefenen, een niet te scherpe kniptang en een beetje gevoel kom je al een heel eind.
Anders even uitschakelen en dan knijpen en weer inschakelen.
Je bent tenslotte vakman of niet.

vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.