Schuistekers (fastons)

bprosman

Golden Member

Om een bedieningspaneel te bedraden ga ik "Fastons" gebruiken daar alle schakelaars deze aansluiting hebben.

Nu is het allemaal laagspanning, dus in principe zou een telefoondraadje voldoende zijn maar dat is mechanisch niet sterk, is moeilijk te krimpen en ziet er niet uit.

Zijn er ook nog dunnere te krijgen ? Voor zover mij destijds bij AMP (30 jaar geleden) geleerd is, is "Rood" 1,5mm2.

Wat is wijsheid.. dan toch 0,75mm2 er in als comprimis (mechanische stevigheid) ?

1,5mm2 voor een handvol (20) schakelaars is ook weer zo'n overkill.
Of ongeisoleerde gebruiken en een krimpkousje dr omheen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik neem wel eens 0,75 mm2 dubbel, of zelfs 0,50 mm2 driedubbel. Want, nee, dunner heb ik ook nog niet gevonden, nochtans zou dat dikwijls te pas komen. Gatje in de markt, wie weet?

Wat langer afstrippen, en het overschot omplooien.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Ik gebruik altijd de ongeïsoleerde versie, die zijn er wel te krijgen in kleine maten, en de krimp is veel beter, maar wel een speciale krimp tang nodig. Ja kan ze daarna op vele manieren isoleren, vaak zijn er ook complete stekker blokken die in 1 keer op de hele schakelaar schuiven.

Deze bv, https://www.rdae.nl/3-7000-positive-lock.html , heeft ook nog als voordeel dat er een vergrendeling opzit, en dus niet zomaar los komen van het contact, je moet de releese eerst indrukken voor je hem eraf kan schuiven. Ik heb ze nog kleiner liggen moet even kijken waar ik die vandaan heb, veel is ook leverbaar via Würth.

Evt. bijbehorende isolatie hoes https://www.rdae.nl/63-mm-rs63004-transparant.html (kan na het krimpen gemonteerd worden)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

voordeel van de open versie is dat je ze aan de voorzijde kunt solderen. even aanknijpen met combitang voor op de faston te steken is ook wel aan te bevelen. maar al te vaak is de klemkracht van die fastons zo uit het bakje wat te laag.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

@Ship,

Bij Rick zie ik ze inderdaad ongeisoleerd met voor draaddikten van 0.5-1mm2, denk dat het die gaan worden met die losse isolator.

Nu nog even zoeken voor een tang.
Zal Rick ook vast wel hebben.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

https://www.conrad.nl/nl/knipex-krimptang-ongeisoleerde-open-steekverb…

Volgens mij niet bij RD te koop.

Zelfde maar goedkoper:
https://www.tangencenter.nl/knipex-kabelschoentang
let op dat je de verzie neemt met de krimp in de "kop" en niet richting handvat. (middelste ongeïsoleerd)

deze : ongeisoleerd

en niet : universeel

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Shiptronic

Overleden

ik ben geen fan van die ratel dingen, en al helemaal niet dat draad en isolatie tegelijk gekrompen worden. Zeker in automotive bv. verschild de isolatie dikte nogal eens tov. aderdoorsnee. Met de simpel handtangen (ook stuk voordeleiger) heb je daar meer controle over, en je ziet ook tijdens krimpen veel beter wat er gebeurt.

Buiten knipex zijn er meer die ze leveren, online vind ik zo 123 niet wat, maar de betere autospeciaalzaak (dus niet Brezan of Halfords) waar ook de vakgarage zijn spullen haalt heeft ze zo liggen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 11 februari 2017 16:25:17 (24%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

op t werk is er een amp rateltang die ook beiden doet, maar de bekdelen zijn niet even hoog. als je dus de faston omdraait dan knijp je de isolatie plat maar de draad klemt amper in de faston zelf. aan dat ding heb ik me al vaker lopen storen bij inbouwen in auto's, dus pak ik dan de universal tang maar. kun je er ook beter mee bij doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Ja voor autootive vaak te groot en lomp, ik heb zelfd bij de mijne de bekken nog voor de halft weggefreest, zodat deze dunner is en makkelijker in een kabelboom past.

even geen foto bij de hand, maar de rode stukken heb ik er af gehaald :

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

ik heb recentelijk weer aanpassingen moeten doen in voertuigen, maar heb het ditmaal gedaan door draden blank te maken en een draadje erom draaien en dit te solderen en isoleren. de draden waren vrij dik en auto's hebben van die stugge kabels tegenwoordig. gewone amp verbinders is dan niks, en die scotchlock dingen begin ik niet aan. aftermarkt startonderbrekers zijn ook aangesloten door af te takken met gesoldeerde verbindingen, dat trek je niet zomaar los..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 februari 2017 14:59:31 schreef bprosman:
Zijn er ook nog dunnere te krijgen ? Voor zover mij destijds bij AMP (30 jaar geleden) geleerd is, is "Rood" 1,5mm2.

De rode fastons zijn geschikt voor draden van 0,5 t/m 1,5mm2 dus die kan je gewoon gebruiken met een enkele draad van 0,75mm2.

Blauw is voor 1,5 t/m 2,5mm2

Geel is voor 4 t/m 6mm2

bprosman

Golden Member

De rode fastons zijn geschikt voor draden van 0,5 t/m 1,5mm2 dus die kan je gewoon gebruiken met een enkele draad van 0,75mm2.

Het zou wel moeten kunnen maar ik gebruik nog de originele van AMP (van 30 jaar terug) en die hebben in de isolatie ook een metaalbusje zitten. Als daar zo'n iebelig draadje van 0,5mm2 uit steekt krimpt dat niet mooi en ziet er niet echt mooi uit.

Dan vind ik dit een stuk mooier. Ik weet het soms ben ik een z**kerd :+

@Testman, zo adviseert GM het ook :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb ook alleen orginele AMP kabelschoentjes.

En AMP krimptangen iedere kleur een eigen tang en een weidmuller tang voor alle 3 de kleuren.

Ik strip de draden precies lang genoeg en laat ze niet onnodig uitsteken en dat ziet er netjes genoeg uit ook met dunnere draad.

Voordeel is ook dat je kan doorlussen door 2 draden in 1 kabelschoen te krimpen.

Maar die andere faston ziet er ook mooi uit.

fripster

Golden Member

ik neem de ongeisoleerde die voor de FASTIN-FASTON multiconnectors bedoeld zijn en crimp de draad er met een ratelcrimper in.
Daarna een krimpkousje erover en krimpen. Ziet er super uit.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Ik heb wel eens adereindhulsen gebruikt voor hele dunne draadjes, die dan weer in de rode fastons en dan alles in een keer met een juiste tang aanknijpen.
Soms het (metalen) busje van de adereindhulsen iets inkorten.

P.S. Die losse ongeisoleerde fastons met losse thules gebruik ik ook wel eens, ziet er echt professioneel uit en niet van fabriekswerk te onderscheiden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
EricP

mét CE

Als daar zo'n iebelig draadje van 0,5mm2 uit steekt krimpt dat niet mooi en ziet er niet echt mooi uit.

Wat dat betreft zou je je eens af moeten vragen of je met 0.5mm2 wilt werken. Ik vind het wat 'dun' voor dergelijk werk (vooral mechanisch, de stroom zal het wel kunnen hebben).

Maar inderdaad, met de 'ongeisoleerde' variant heb je wat meer keuze.
Ik heb voor beide varianten een 'ratel tang'.
Of het aan een of andere norm voldoet weet ik niet. Maar optisch ziet het er goed uit en mechanisch is het sterk - ik heb als test wel eens wat stuk getrokken en dan breekt de draad. Niet de crimp.

Voor de geïsoleerde variant heb ik ook wel eens een zakje met 'Chinese bagger' gehad. Veel te zacht materiaal. Zaten niet vast op de ader, zaten niet vast op het (in dit geval) relais. Dus wel ff oppassen wat je koopt (dit zat bij een doos met dergelijke zut op een rommelmarkt. Veel prima bruikbaar, dit zakje dus niet :) )