Glasvezelpen

EricP

mét CE

Inderdaad. Puntje kort houden. En ze slijten. Je kunt er vervangende borsteltjes voor kopen.
Die electrische aangedreven staal of messing borstels... Hebben last van haaruitval. Al hangt het wel een beetje van het 'merk' af...

als je dat lekkere goedkope dunne calque voor de zoveelste maal moest wijzigen met je radeermesje ging je er doorheen.
Met de glasvezelstift kon je de inkt van het papier af poetsen leek het wel.
Ik liet ze 1 mm uitsteken, loodrecht op het papier, kwam heel fijn poeder vanaf.
Een keer in je ogen wrijven en je kon naar de dokter.

bprosman

Golden Member

Die 1..3 mm uitsteken had ik dus niet gedaan, meer gebruikt als "kwast" , weer wat geleerd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik had bij Farnell een keer een houder/borsteltje gekocht. Dat was ook "op" en dacht, effe wat andere navullingen bestellen.

Nou dat viel even vies tegen. Op de site staan er meerdere van goedkoop tot wel 4x zo duur als de goedkoopste.
En om het nog erger te maken, er staat niet bij wat het verschil is.

Dus ik iets besteld wat in de middenmoot lag. Was 3 x niks. De borstel was veel grover dan het origineel.
De originele borsten borstels kon je perfect gebruiken om bijvoorbeeld een kopervlak op de print van oxidatie te verwijderen.
Met de nieuwe gaat dat niet omdat je het hele soldermask er ook meer afpoetst. Gaat veel te hard dus.

Nog een keer maar nu bij Conrad besteld, zelfde keiharde borstels, heb ik ook vrijwel niks aan.
Het lijkt ook wel of er een soort kaarsvet tussen de vezels zit.

Iemand meer die dit probleem heeft om aan de juiste (zachtere) borsteltjes te komen?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Dan heb ik per ongeluk dus de goede want daar gebruik ik ze voornamelijk voor. Soldeermasker weg borstelen zal vast kunnen maar dan moet ik echt lomp aan de gang gaan.

Komt bij Farnell vandaan. Is een cremekleurige zeskantige houder met een zwarte draaiknop. Lijkt idd gewaxed.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred: Was het een complete pen of een navulling? De complete pennen hebben wel de fijne borstels.

Met de nieuwe grove borstels is het bijna onmogelijk iets op de print schoon te borstelen zonder de print/het masker te beschadigen.

Die houdertjes zijn trouwens bagger, ik heb de mijne met 2-componentenlijm "opgewaardeerd" om het zo maar even te zeggen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 11 februari 2017 20:37:35 (23%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
evdweele

Overleden

Voor zover ik weet waren de glasvezelborsteltjes altijd al gewaxed.
Ik heb hier nog een doosje waar naar schatting 25 navullingen in hebben gezeten (er zijn er nu nog 3 over). Op het doosje staat nog de prijs in guldens, Hfl. 16,85
Dat doosje moet nog uit de vorige eeuw stammen. De borsteltjes zijn gewaxed.

Ik heb 2 houders in gebruik, de ene is minstens 20 jaar oud en de andere een jaar of 10.
Behalve dat het draaimechanisme van de oudste wat stroef gaat, zijn beide houders nog in prima staat.
Maar er wordt natuurlijk ook inferieure zooi verkocht.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 11 februari 2017 20:06:09 schreef henri62:
De originele borsten kon je perfect gebruiken om bijvoorbeeld een kopervlak op de print van oxidatie te verwijderen.

Ik weet niet hoor, maar volgens mij vinden de eigenaressen daarvan dat meestal niet zo fijn en werkt het bovendien niet zo goed >:)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 februari 2017 20:06:09 schreef henri62:
[....]
De originele borsten kon je perfect gebruiken om bijvoorbeeld een kopervlak op de print van oxidatie te verwijderen.

Wat vind je vrouw er van? >:)

Oeps, maarten was me voor

Overigens wil wat minder hard drukken ook helpen om minder aggressief te werken.
De meeste (tanden)borstels gaan te onder aan hard drukken omdat men denkt dat het beter is. Je moet de borstel laten werken, niet jezelf....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 11 februari 2017 21:44:36 schreef Tidak Ada:
[...]
...
Overigens wil wat minder hard drukken ook helpen om minder aggressief te werken.
...

Niet bij de vervang borsteltjes, die zijn echt te grof.

@EricP hieronder: Ja die rode houder, zwarte knopje. Maar bij mij is de tip van metaal (en heb ik vastgelijmd met 2-componenten lijm).

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 12 februari 2017 12:30:11 (21%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
EricP

mét CE

@evdweele: zijn dat die rode houders met zwarte knop en zwarte 'onderkant'? Daar heb ik er ook 2 van. Inderdaad, al meer dan 10 jaar.
Ik wil eigenlijk nog eens een metalen houder hebben, maar het lijkt wel alsof er maar 1 fabrikant van dat spul is.

De borsteltjes hier zijn ook 'hard'. Dat is bijna altijd ook prima: ik gebruik ze eigenlijk voornamelijk om aangevreten contacten te poetsen (aangevreten: door vonkvorming) om die vervolgens met een ztukkie vilt op de Dremel weer te polijsten. Ook wel eens om de groene laag van een PCB te verwijderen - soms wil je daar lokaal ff vanaf :)

Geoxideerd koper... gaat ook. Maar je moet erg voorzichtig zijn als je het soldeermasker op z'n plek wilt laten.

Overigens komen de originele pennen en de navullingen bij Baco vandaan. Maar da's al een tijd geleden.

Tidak Ada

Golden Member

Vaak zitten die borsteltjes ook bij steenslag bijtip-setjes voor auto lak en roest oplosser, maar die zijn niet verstelbaar.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

@EricP:
De groene met de messing punt is de oudste, de rode is weinig gebruikt. Lijkt me minder degelijk met de plastic punt.
Maar veel kracht oefen je er toch niet op uit.
(klik voor groter)

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 12 februari 2017 13:11:59 (13%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
bprosman

Golden Member

Die onderste heb ik (op de Lichtmis gekocht).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Ik heb ook die rooie... Gaat inderdaad al een tijd goed. Maar ja, ik houd eigenlijk wel van gereedschap wat je 'voor het leven' koopt. Dat gaat die rode in elk geval niet halen...

Je kunt met de hardheid van de borstels wat spelen door deze wat verder in of uit te draaien afhankelijk van de toepassing.
Hahaha die jeuk door die afgebroken vezeltjes is idd echt erg. Verder vindt ik ze ideaal en gebruik ze vaak.
Misschien heb je er wat aan.

fred101

Golden Member

In van die witte vierkantige weerstanden zit een glasvezel staafje wat een mooi klein fiber borsteltje is. Steeds het weerstanddraad een beetje verder afwikkelen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Veel soorten te koop diverse adressen ik heb die van mij in een autoshop gekocht. https://www.google.nl/search?q=glasvezelborstel&tbm=isch&tbo=u…
Moet hem inderdaad niet te ver uitdraaien anders poetst/schuurt ie de boel niet lekker schoon.

Die rood-met-zwarte heb ik ook. Komt van Nedis, dat zal de reden zijn dat je ze overal kunt krijgen. Ik wilde destijds een paar navullingen hebben, zag ze op de Jutberg maar de handelaar in kwestie (ik zal geen namen noemen) wilde er per borsteltje meer voor hebben dan ze per 5 bij Nedis kosten. Een beetje marge vind ik geen punt, maar dat ging me te ver.

De houder gaat al heel lang mee en vervult z'n taak goed, maar de borsteltjes slijten inderdaad al als je ernaar kijkt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 12 februari 2017 22:57:46 schreef fred101:
In van die witte vierkantige weerstanden zit een glasvezel staafje wat een mooi klein fiber borsteltje is. Steeds het weerstanddraad een beetje verder afwikkelen.

Heb je daar een foto van?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Even een update, ik heb bij Farnell nieuwe "vullingen" voor mijn pen gekocht. Ze passen en zien er het zelfde uit. De werking is echter compleet anders.

Eerste probleem: Ze slijten veeeeeel harder. De originele heb ik 2 jaar gebruikt en als ik hem niet voor zijn laatste klus had "misbruikt" was hij nog jaren mee gegaan.
Gisteren de soldeerlipjes van een 2x6 draaischakelaar gereinigd en ik zag het ding gewoon korter worden.

Maar nu snap ik het andere probleem, alles zit onder de haartjes, inclusief in mijn handen. Eerst onder de microscoop en met een pincet zitten plukken maar je ziet ze bijna niet, plakband werkte beter. Vreselijk irritant. Mijn vorige was gewaxed of gelijmd ofzo. Eens kijken of ik deze zelf ergens mee kan behandelen.

Derde probleem, ze zijn veel agressiever dan de vorige. Daar kon je echt mee polijsten, en daar gebruikte ik ze voor. De huidige gedragen zich als grof schuurpapier. Voor veel mensen vast de bedoeling maar niet voor mij.
Helaas kan ik niet achterhalen wat mijn vorige pen was. Ik denk dat ze wat veranderd hebben aan de website, ik ben 1 complete favorieten lijst kwijt (ijzeren voorraad onderdelen) en de helft mijn tweede favoriete lijst (verbruiksmateriaal) Ik kan ook nog maar 19 orders terug vinden, de oudere geschiedenis is ook verdwenen. :-(

@Henry, sorry, jou vraag heb ik gemist. Ik heb geen foto, zat me later wel af te vragen of het wel glasvezel is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

NIEUW bij de site van farnell: reduceer het aantal onderdelen in een categorie met een paar filters, selecteer dan een sorteermethode en.... je filters zijn weg!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew
Klopt. Had ik gisteren ook maar ik dacht dat het aan mijn lokale cache lag en heb maar "omheen gewerkt."

I love it when a plan comes together !
Thevel

Golden Member

Hier geen last van.
Maar de zoekmachine zoekt vreemd, bijvoorbeeld op relevantie zoeken naar een BC549 komt de BC559CTA bovenaan staan, de BC549 juist onderaan!

EricP

mét CE

Ik meen uit Fred z'n verhaal op te mogen maken dat er blijkbaar verschillende varianten zijn van 'dezelfde' stift.

Het voordeel van Farnell is dat je (voor zover ik weet) hetzelfde krijgt als je hetzelfde bestelnummer opgeeft. Een andere variant heeft een ander nummer.

Ik vrees dat er voor Fred dan niks anders op zit dan her en der wat kopen en kijken of dat 'de goede' is. En dan ook gelijk 'voorraad' inslaan.

Ik weet dat Baco ze heeft. Ook een soort van 'geplakt'. *Ik* ben er wel tevreden mee, maar wellicht omdat ik ze voor veel lompere dingen dan Fred gebruik - de μA relais komen hier eigenlijk nooit voorbij :).

@rew: ik had er van de week nog geen last van. Gelukkig.