hoe voorkom ik luide tik bij uitschakelen versterker?

@evdweele:
Als de Bose lIfestyle niet aan de spanning hangt en niet met andere apparaten verbonden is (ook niet aan de CAI) dan nog bromt de amp. Dan kan er toch geen lus zijn?
Ik heb het voorlopig opgelost met twee schakelaars. Is even wennen maar het werkt wel.

@bertine:
die master/slave werkt hier volgens mij niet.
Mijn schakelvolgorde is namelijk als volgt: eerst tuner (Bose) aan, dan pas de amp. Bij uitzetten eerst amp uit, dan pas de tuner.

evdweele

Overleden

Op 14 februari 2017 20:15:07 schreef markdr:
@evdweele:
Als de Bose lIfestyle niet aan de spanning hangt en niet met andere apparaten verbonden is (ook niet aan de CAI) dan nog bromt de amp. Dan kan er toch geen lus zijn?

Dan is het helemaal duidelijk. Geen aardingslus dus. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de schakeling van de receiver, als deze spanningsloos is, zorgt voor de brom. Weinig aan te doen.

Ik heb het voorlopig opgelost met twee schakelaars. Is even wennen maar het werkt wel.

Dat lijkt me de eenvoudigste en betrouwbaarste oplossing.

@bertine:
die master/slave werkt hier volgens mij niet.
Mijn schakelvolgorde is namelijk als volgt: eerst tuner (Bose) aan, dan pas de amp. Bij uitzetten eerst amp uit, dan pas de tuner.

Dat heb ik hierboven geprobeerd uit te leggen, maar dat is kennelijk bij @bertine niet overgekomen.
Bij een master/slave contactdoos gaat eerst de master aan, daarna de slave. Als de master uit gaat, gaat daarna de slave uit.
In dit geval zou het moeten zijn: receiver aan, versterker aan en versterker uit, receiver uit.

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 14 februari 2017 21:02:48 (11%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

update:
ik heb een schakelunit gemaakt met enkele schakelaars (ook voor de Raspberry Pi die ernaast staat), waarbij de tuner en amp apart geschakeld worden: eerst tuner aan dan amp, eerst amp uit dan tuner. Werkt goed en ook mijn vrouw vond het prettig dat ik jullie meld dat het haar goed afgaat. We hebben ons nog geen enkele keer vergist in de schakelaars. Wat kan een oplossing soms toch eenvoudig zijn ....

evdweele

Overleden

Mooi dat het goed werkt :-)

Zelf probeer ik alles zo eenvoudig mogelijk te houden volgens het KISS principe: Keep It Stupid Simple.
Hoe minder ergens in zit, hoe minder er defect of fout kan gaan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dat is een nette oplossing :)

- En een nagekomen berichtje, voor de volledigheid; ik kwam vanochtend in Elektronica ABC december 1981 (een wat minder bekend elektronicablaadje) een aardige oplossing tegen voor asymetrisch gevoedde versterkers met een uitgangselco:

Twee elco's die ieder de helft van het werk doen. Als de voeding opkomt zal de meeste laadstroom door de elco's en niet door de speaker lopen, je zou zelfs de DC ref van de versterker aan het knooppunt kunnen hangen, en dan sy voeden.. Oh, wacht :+ ;)

Inderdaad: "oh wacht". Ik weet niet wat een "DC ref" en "sy voeden" is. Is dit op mijn Akai 2350 toepasbaar?

Nee, als ik snel google is die opgezet zonder uitgangselco.

Dit mogelijke probleem kwam eerder in dit topic voorbij en ik vond dit een creatieve oplossing die ik nog niet eerder gezien had; mijn verdere opmerkingen betreffen de voor AC sterke overeenkomstigheid van een topologie met- en zonder uitgangselco.