Samsung UE3260000RWXXN start niet op

Dat klopt wel, maar juist 1 van de weinige merken die vaak wel tegen redelijke prijzen spare parts leveren betichten van te duur zijn, en dan ook nog Sony, de allerduurste imho, opvoeren als hoe het wel zou moeten is weer het andere uiterste.

Op 15 februari 2017 13:02:11 schreef Bart64:
Jammer dat die processor helemaal wordt gekoeld en vastgekit met een blok koolstof en het nr daarvan dus niet te achterhalen is. ZO word repareren van een board (bewust!?) onmogelijk gemaakt...

Dat is natuurlijk gewoon suf gelul, en dat weet je best! Die processor chip wordt behoorlijk warm en om voor voldoende warmte-overdracht naar het (toch al karige) koelblok te verkrijgen wordt speciale keramische lijm gebruikt.
Daarnaast vind ik het volledig begrijpelijk dat Samsung (en vele andere fabrikanten trouwens) tegenwoordig geen schema's meer vrijgeven. De concurrent ligt overal op de loer en zal vaak geen enkel middel schuwen om dingen na te maken.
Trouwens, wat voor nut heeft een schema als je toch niet aan een andere processor chip kunt komen? En al zou dat wel zo zijn, kun jij die als thuis-knutselaar vervangen?!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

@ MNM: Dit forum is voor hulp aan hobbyisten, niet voor marktmonopolisten die bewust hun producten gaan 'afschermen' uit concurrentieoverwegingen! Het blok had ook gekoeld kunnen worden op andere wijze en ja er zijn bedrijven die deze boards repareren, ik vond er eentje in Bulgarije die trouwens ook opmerkte dat deze boards kapot gaan na een CI module -kaart wissel ofzoiets.

Ivm een swap wil ik graag weten of deze panels eventueel met elkaar uitwisselbaar zijn , maten zijn nl exact dezelfde en ook de specs van de service manuals. Echter zijn de kabels/ connectors misschien afwijkend?

LCD-PANEL;T370FBE1-DA,CL370H1,10bits,37

LCD;T550FBE1-FA,SLL8CA1,10b

Dus alleen de panels, los van de TCON's !

[Bericht gewijzigd door Bart64 op donderdag 16 februari 2017 23:36:54 (36%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Nou... de maten zijn dus totaal NIET hetzelfde!
De eerste is een 37" panel, terwijl de de tweede een 55" panel is.
Ik weet niet hoe jouw maatvoering is, maar volgens mij zit daar toch echt 18" verschil tussen.

En aan een panel heb je echt helemaal niets zonder het bijbehorende T-CON.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 16 februari 2017 23:04:25 schreef Bart64:
@ MNM: Dit forum is voor hulp aan hobbyisten, niet voor marktmonopolisten die bewust hun producten gaan 'afschermen' uit concurrentieoverwegingen! Het blok had ook gekoeld kunnen worden op andere wijze en ja er zijn bedrijven die deze boards repareren, ik vond er eentje in Bulgarije die trouwens ook opmerkte dat deze boards kapot gaan na een CI module -kaart wissel ofzoiets.

Zozo, nounou, poepoe: Bulgarije, kapot na een CI module kaartwissel, of zoiets...

De echte argumenten waren op begrijp ik?

Ivm een swap wil ik graag weten of deze panels eventueel met elkaar uitwisselbaar zijn , maten zijn nl exact dezelfde en ook de specs van de service manuals. Echter zijn de kabels/ connectors misschien afwijkend?

LCD-PANEL;T370FBE1-DA,CL370H1,10bits,37

LCD;T550FBE1-FA,SLL8CA1,10b

Er is werkelijks niks gelijk aan de maten van die schermen........

maartenbakker

Golden Member

Op 16 februari 2017 14:34:32 schreef MNM(tm):
[...]
Dat is natuurlijk gewoon suf gelul, en dat weet je best! Die processor chip wordt behoorlijk warm en om voor voldoende warmte-overdracht naar het (toch al karige) koelblok te verkrijgen wordt speciale keramische lijm gebruikt.
Daarnaast vind ik het volledig begrijpelijk dat Samsung (en vele andere fabrikanten trouwens) tegenwoordig geen schema's meer vrijgeven. De concurrent ligt overal op de loer en zal vaak geen enkel middel schuwen om dingen na te maken.
Trouwens, wat voor nut heeft een schema als je toch niet aan een andere processor chip kunt komen? En al zou dat wel zo zijn, kun jij die als thuis-knutselaar vervangen?!

Schema's zijn handig om vast te stellen of het aan de processor ligt of aan omringende onderdelen. Processor beschikbaar stellen is kostentechnisch waarschijnlijk niet interessant, maar er zijn zat simpele onderdelen die stuk kunnen en die wil je zo makkelijk mogelijk kunnen vinden zodat het nog loont. Om nog maar niet van de situatie te spreken dat de nieuwe mainboards gewoon op zijn en je een opzich prima toestel weg moet pleuren. Samsungs van een paar jaar oud zijn best mooi en gewild dus commercieel nog niet afgeschreven.

Het namaak-argument gaat mijnsinziens totaal niet op. Als ik een andere fabrikant ben, heb ik in een kwestie van weken zelf een schema gemaakt en meer. Bovendien is Samsung heus niet zo dom om geen patenten aan te vragen, althans ze weten de rechter doorgaans toch goed te vinden als iemand anders patenten schendt. Dat zou afdoende beveiliging moeten zijn. De enige die ze er dwars mee zitten zijn onafhankelijke reparateurs en daarmee en voorzich ook de consument.

Vroeger was het redelijk standaard om bij apparaten zelfs schema's bij te sluiten (voor sommige markten verplicht!), en daar zat ook heus wel eens intellectueel eigendom in.

Op 16 februari 2017 23:47:29 schreef BVZ:
[...]
Zozo, nounou, poepoe: Bulgarije, kapot na een CI module kaartwissel, of zoiets...

De echte argumenten waren op begrijp ik?

[...]

Wat is er niet echt aan dat argument en aan andere ingebracht argumenten? Ik heb bij een klant een mainboard moeten wisselen nadat zij een CI module geplaatst had, dus kennelijk komt het vaker voor. De klant heeft gelukkig een tegemoetkoming van Ziggo gekregen, maar voor hetzelfde geld lag het probleem geheel of gedeeltelijk aan het mainboard en heeft Ziggo andermans problemen bekostigd. Wie zal het zeggen.

Verder is het argument van elkaar helpen ook sterk, als opmaat naar het weer vaker commercieel repareren van apparaten wordt er al veel door hobbyisten gedaan. Wil het commercieel lonen dan zal de fabrikant zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en ondersteuning moeten bieden. Wat mij betreft wettelijk te verplichten, kan Europa zich nog eens nuttig maken. Ook zonder verplichting zal het vaker repareren van apparaten leiden tot het vaker uitbrengen van advies door reparateurs "koop nooit meer zo'n onrepareerbaar kolereding".

Nou geef ik zoals gezegd dat advies niet standaard bij Samsung, ze hebben de marktpenetratie meezitten en mainboards zijn vaak niet schreeuwend duur dus het aantal niet realiseerbare reparaties valt nog mee. Maar ze balanceren wel op het randje, wat commercieel gezien opzich optimaal is maar ook een flink risico inhoudt (met de telefoons ging het laatst fout, net even aan de verkeerde kant van het randje geoptimaliseerd). Dat kan natuurlijk nog een tijd goed gaan, maar aan een merk als Philips zie je toch hoe snel het bergaf kan gaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 17 februari 2017 00:27:01 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sorry, ik de parts list is niet van alle maten zie ik en niet compleet (sorry voo de verwarring ik dacht dat dit de panelcodes waren maar die staan alleen maar op de stickers zelf goed denk ik zo...) De panels zijn van resp. de UE32C6000 (N96A chassis) en de ander van UE32B6000VP (N74a) chassis. Volgens de specs van Samsuns service manuals zijn de panels hetzelfde qua specs (timing, size resolutie en bit) maar weet niet of t-cons ook dezelde zijn

TFT-LCD panel, RGB vertical stripe, SPVA mode, normaly black,
32-Inch viewable, 0.46125(H) × 0.15375(W) mm pixel pitch
Scanning Frequency Horizontal : 67.4KHz(TYP)
Vertical : 59.94Hz (typ)
Display Colors 1.07 billion colors
Maximum resolution Horizontal : 1920 Pixels
Vertical : 1080 Pixels
Input Signal Analog 0.7 Vp-p ± 5% positive at 75? , internally terminated
Input Sync Signal H/V Separate, TTL, P. or N.
Maximum Pixel Clock rate 148.5MHz
Active Display
Horizontal/Vertical 27.49 x 15.46 inches(698.4(H) x 392.85(V)mm)

en van de andere ue326000

LCD Panel
TFT-LCD panel, RGB vertical stripe, Ulter Clear Panel, 32-inch,
0.46125(H) x 0.15375(w) mm pixel pitch
Scanning Frequency
Horizontal : 67.4KHz(TYP)
Vertical : 59.94Hz (typ)
Display Colors
1.07 billion colors
Maximum resolution
Horizontal : 1920 Pixels
Vertical : 1080 Pixels
Input Signal
Analog 0.7 Vp-p ± 5% positive at 75Ω , internally terminated
Input Sync Signal
H/V Separate, TTL, P. or N.
Maximum Pixel Clock rate
148.5MHz
Active Display
Horizontal/Vertical
27.49 x 15.46 inches(698.4(H) x 392.85(V)mm)

Ik denk dat ze toch uiteindelijk een andere flatcable zullen hebben ofzo...grrrr

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Je vergeet bij dat tweede toestel steeds de letter tussen 32 en 6000; dat zal een C zijn?

Hoe dan ook lijken de specs erg op elkaar. Het loont om nader te onderzoeken.

De paneeltypenummers uit je eerdere bericht sloegen op een 32" en een 55" paneel, vandaar dat daar commentaar op kwam.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja Maarten , het is een C van de UExxC600xxx series volgens de service manual van Samsung, N96A chassis. Op de sticker staat de c echter niet ! Probeer te achterhalen of de flatcables van de panels hetzelfde zijn, de lsvd cable is wel anders naar tcon van mainboard zie ik. Ik denk dat de kans klein is... panel zou denk ik wel moeten werken als de specs en size het zelfde zijn. Panel heeft 67 pins per flatcable.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Panel en TCON horen bijelkaar, dus als er geen correcte kabel tussen TCON en mainboard is dan wordt het lastig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."