oude tv Sierra (20 jaar oud) valt uit soms...

Tv van mijn ouders,kleur en met afst bediening, maar wel 20+ jaar doch weinig gebruikt. Altijd probleemloos gespeeld, beeldkwaliteit zeker niet slecht voor zijn leeftijd. Sinds 2 maand valt hij plots uit na ongeveer 10 min. T'is niet de beeldbuis. Dag nadien opzetten en hij gaat, soms zonder uitvallen. Heel raar, heeft iemand een idee waaraan het zou kunnen liggen. Zit daar een voeding in die mogelijks versleten is en soms uitvalt als ze opwarmt? Dacht eerst dat het in de aan/uit knop slecht contact zou kunnen zijn, maar tevergeefs.
Wetende dat die oude beesten moeten gekoesterd worden, mijn vraag bij deze, want alle nieuwe moderne toestellen rampzalig qua kwaliteit...
Ps: ook getest eens terug op te zetten na een uurke, dan gaat hij terug, maar slechts voor even. Geen reuk of rare geluiden uit toestel, maar om één of andere reden geen stroom meer. Suggesties zijn zeker welkom. Meestal zit het in een prul, maar vinden....
Met beleefde groeten en dank.

Kan van alles zijn.

Zonder typenummer is er alsnog niks over te zeggen, Siera (Philips) heeft wel meer dan 1 televisie gebouwd in het verleden.

Sine

Moderator

Het zou al iets simpels kunnen zijn als een rotte soldeerverbinding.

Zo van op afstand is daar weinig van te zeggen.

maartenbakker

Golden Member

Typenummer is eigenlijk essentieel om er wat meer dan algemeen van te kunnen zeggen.

Het mooiste zou een foto'tje van het typeplaatje zijn, dan typ je ook niet per ongeluk een verkeerd nummer over maar dat is bovendien een beetje mijn liefhebberij (Philipscuriosa).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Klap op de bovenkant en hij doet het weer? Grote kans dat er een losse soldering in de buurt van hsp trafo zit. TV openen en de print inspecteren, leuker kunnen we het niet maken.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 12 februari 2017 22:54:58 (23%)

maartenbakker

Golden Member

Op 12 februari 2017 22:50:09 schreef Hubie:
Sierra=Erres-Stokvis=Philips?

Zoiets. Het werd in elk geval tot het laatst nog als submerk gebruikt, in het rijtje Aristona, Dux, Erres, Horny, Magnavox, Mediator, Phonola, Radiola etc. Siera is ooit opgericht (via een schimmige constructie) door Philips, kennelijk om voet aan de grond te krijgen op de Belgische markt en als algemeen merk voor diverse exportmarkten. Het is dus in tegenstelling tot Stokvis (geen eigendom) of Van der Heem (later opgekocht) een echt Philipsbedrijf.

Overigens vermoed ik dat die ene Siera ACTV20T01 bovenaan in het lijstje van RMOrg een vervalsing is of een toestel voor een obscure markt ergens waar een importeur per ongeluk rechten heeft. Het toestel is door Beko gebouwd en bezit geen Philipskenmerken terwijl Siera nog steeds een geregsitreerd handelsmerk is van Philips.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 12 februari 2017 22:50:09 schreef Hubie:
Sierra=Erres-Stokvis=Philips?

Misschien dat hij hierbij staat?

http://www.radiomuseum.org/m/siera_b_en_1.html

Dat is de Belgische radiomaker Siera, met één r......blijkbaar is er ook een Sierra? Zal wel schrijffout zijn kan geen Sierra TV's vinden.

Dat lijkt op een slechte soldering. Met name na al die jaren is dat niet geheel onmogelijk. Soldeer met name de hoospanningstrafo en alle contacten rond koellichamen eens door

Geachte raadgevers, bedankt voor uw moeite. Wat ik ga doen: kijken of schrijfwijze Siera is en niet Sierra, tegelijk het type nr zoeken op de achterzijde waarschijnlijk. Denk ook dat jullie gelijk hebben met een 'rotte soldering' na al die jaren, maar vinden...
Evarist schreef ooit in 2004 belangrijke waarschuwingen/raadgevingen voor mensen met weinig electronica kennis. Heb ze zeer aandachtig gelezen en begrepen dat alles i/d buurt van HSP erg gevaarlijk kan zijn bij een kleine fout. Daarom volgende vraag:

Is er ergens iemand in de buurt van Scherpenheuvel/Diest/Aarschot enz
dat is midden Brabant/Belgie, die nog kennis en tijd heeft om kleine
electronica pannes op te sporen van machines uit de tijd van toen...
Ik ben zeer snel van aanpak maar te weinig electronica kennis helaas.
En toch, wasmachine zanker 10/1996 gezocht/gevonden/gemaakt.Fier ja
(lach) en blij deze site gevonden te hebben. En wij hebben geen probleem met betaling cash, zonder garantie,alles met mate graag.

Mvg, uitkijkend naar hulp. De Riekes

het vinden is niet zo moeilijk hoor, gewoon TV openen en alles eens hersolderen.
heb ik met onze siera ook gedaan destijds.
ik was eerst begonnen met de zware componenten eens te solderen, maar zo moest ik die bijna wekelijks open doen. daarna alles hersoldeerd en jaren geen problemen gehad.

de bedoeling was een flatscreen te kopen als de siera het opgaf, dat is nooit gebeurd. de siera staat hier nog altijd.

hobbymatig kan je voor jezelf daar nog aan sleutelen, als je het tegen betaling moet laten uitvoeren, gaan er gewoon veel teveel uren in kruipen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

Een Grundig tv moest ik gedurende een jaar of 5 minimaal 2 keer per jaar op tafel zetten om rotte soldeerverbindingen te herstellen.
Met een loep controleerde ik alle soldeerpunten en soldeerde alles opnieuw *) dat er maar enigszins slecht uitzag.
En toch kwam er telkens op een andere plaats weer een onderbreking terug.
Alles opnieuw solderen zou wel heel veel werk zijn geweest met een grote moederprint en een stuk of 10 grote modules.

Na 5 jaar repareren was ik die tv zat en heb ik een nieuwe gekocht.

*) Oude soldeer wegzuigen met desoldeerlitze, draden/pennen die door de print staken schoonkrabben en opnieuw solderen.
Alleen het oude soldeer opnieuw laten vloeien is onvoldoende.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Is Onze-Lieve-Vrouw-Waver nog haalbaar?

maartenbakker

Golden Member

Op 19 februari 2017 10:28:09 schreef evdweele:
*) Oude soldeer wegzuigen met desoldeerlitze, draden/pennen die door de print staken schoonkrabben en opnieuw solderen.
Alleen het oude soldeer opnieuw laten vloeien is onvoldoende.

Klein beetje tin toevoegen en zo nu en dan de bout afkloppen, volstaat in zulke gevallen. Krabben kun je met de bout tijdens het toevoegen van tin doen - zo lang een rol litze duurder is dan een rol soldeer zal dat lonen, en tin kun je zelf al recyclen. Zuigen is alleen nodig als je erg verschillende legeringen gebruikt (lood vs loodvrij e.d.). Ook ontwikkel je na een paar keer wel en gevoel van wat je wel en niet hoeft te solderen. In zo'n Grundig meestal wel de connectoren op de modules zelfs maar meestal niet de printpennen, bijvoorbeeld.

Vandaar dat zelfs bij slechte solderingen een typenummer nog relevant kan zijn voor de tips.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Tja, ik houd niet van half werk.
Als je alle soldeer verwijdert en daarna de draden of pennen schoonkrabt weet je zeker dat het nieuwe soldeer overal 'pakt' en dat er geen oxide, lijm of andere rommel onder verborgen blijft zitten.
Na jaren ervaring met slechte soldeerverbindingen is dit de methode die mij het best bevallen is.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

en dan loont de herstelling al niet meer. er gaat zoveel tijd inkruipen om alles te desolderen, proper maken, hersolderen....

als je dat zelf kan uitvoeren, kan je er eens een zaterdag aan opofferen, maar als je dit moet uitbesteden, koop je beter een andere tv.
ik heb (had?) thuis zo een rolletje soldeer met veel 'aggressieve' hars erin.
als je die op een oude soldering toevoegde, dan kwam er altijd van dat zwart vuil op de tin boven drijven. ook je soldeerbout werd na 10-15min solderen pikzwart naast het topje. maar dat soldeer kan je OVERAL op gebruiken, daar kan je zelf op ijzer mee solderen.
was een rood rolletje en k denk 2mm dikke draad.
oud bruin koper hoefde je niet op te schuren, beetje soldeer op de bout (rookte verschrikkelijk) en dan over het vuile koper gaan, ondertussen tin bijvoegen en je vertinde het hele kopervlak in 1 keer.

mischien dat iemand hier weet wat de samenstelling van zulk 'goed' soldeer was? zo een rolletje wil ik me nog eens aanschaffen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

@fcapri:
Je moet ook even lezen wat ik schreef op zondag 19 februari 2017 10:28:09.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

had ik gelezen, maar TS wil het laten doen, en volgens mij heb je dan 2 situaties:
-het wordt niet goed gedaan
-het wordt te duur

dus ofwel begint TS er zelf aan, ofwel koopt die beter een andere tv.
ik heb ook jaren bezig geweest met TV's te hersolderen en tenzij je er echt eens veel tijd in steekt, ga je bezig blijven

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

TS wil het laten doen, en volgens mij heb je dan 2 situaties:
-het wordt niet goed gedaan
-het wordt te duur

Inderdaad.
Ik weet niet wat je tegenwoordig betaalt voor een deskundige reparateur, maar met €30 per uur zal je wel ongeveer in de buurt zitten. Met ophalen, onderzoeken, herstellen en terugbrengen een uur of 4 werk. Als het meezit.

Een tv is na 5 jaar wel zo'n beetje economisch afgeschreven, hij heeft dus de overige 15 jaar geheel kosteloos gespeeld.
Het rekensommetje lijkt mij makkelijk. Zelf zou ik er geen minuut tijd aan besteden, tenzij als hobbyproject.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 21 februari 2017 07:30:38 schreef fcapri:
en dan loont de herstelling al niet meer. er gaat zoveel tijd inkruipen om alles te desolderen, proper maken, hersolderen....
als je dat zelf kan uitvoeren, kan je er eens een zaterdag aan opofferen, maar als je dit moet uitbesteden, koop je beter een andere tv.

Daarom doe je dat bij een reparatie ook niet, tenzij het echt nodig blijkt. 9 van de 10 keer gaat hersolderen uitstekend met alleen een overmaat aan tin of eventueel met toegevoegde flux en minder tin.

ik heb (had?) thuis zo een rolletje soldeer met veel 'aggressieve' hars erin.
als je die op een oude soldering toevoegde, dan kwam er altijd van dat zwart vuil op de tin boven drijven. ook je soldeerbout werd na 10-15min solderen pikzwart naast het topje. maar dat soldeer kan je OVERAL op gebruiken, daar kan je zelf op ijzer mee solderen.
was een rood rolletje en k denk 2mm dikke draad.
oud bruin koper hoefde je niet op te schuren, beetje soldeer op de bout (rookte verschrikkelijk) en dan over het vuile koper gaan, ondertussen tin bijvoegen en je vertinde het hele kopervlak in 1 keer.

mischien dat iemand hier weet wat de samenstelling van zulk 'goed' soldeer was? zo een rolletje wil ik me nog eens aanschaffen

De vraag is of de electronica heel zou blijven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat spul zat bij mijn eerste soldeerbout. ik vond het fantastisch goed spul, zeker als beginneling was het de max.
het vloeide makkelijk, soldeerde eenvoudig, ook op wat oudere printbanen had je er geen miserie mee.
MAAR, als je er een stoffige tv mee begon te hersolderen (lees: opwarmen en tin toevoegen) begon daar enorm zwarte smurrie boven drijven op de tin. en dat plakte dan op je soldeerpunt.

vermoedelijk toch ergens een reactie van oude hars van het oude soldeer dat reageerde met de nieuwe hars, of een reactie met het vuil op de print. in ieder geval het beste rolletje soldeer dat ik ooit had.

daarna een nieuwe rol gekocht en dat soldeerde voor geen meter. dacht eerst dat ik loodvrij had gekocht maar dat was niet zo. heb toen een betere soldeerbout gekocht (de oude was letterlijk opgevreten van die tin) en toen werkte dat nieuwe spul ook wel goed.
met dat oud rolletje zou ik nog wel eens durven een tv te hersolderen. als ik die trucken probeer met nieuw soldeer op een nieuwe printplaat, soldeert het echt voor geen meter (al die loodvrije meuk ook)

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 21 februari 2017 13:53:02 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik heb (had?) thuis zo een rolletje soldeer met veel 'agressieve' hars erin.

Dat spul ken ik, soldeert prima, maar vergeet niet om de gesoldeerde plaats daarna met een goed reinigingsmiddel te reinigen, in die kern zit S39!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

@fcapri

Voor elektronica toepassingen zoek je best op "activated rosin core solder" (soms "highly" of "fully" activated) met minstens 3% flux om gelijkaardige resultaten te behalen.

Kester 44 bijvoorbeeld: http://www.digikey.com/catalog/en/partgroup/44-series/3294

Kester is hier wel moeilijk te krijgen, alleen bij de grote distributeurs denk ik.

Groeten,
Chris

Geachte Heren, kheb zelf geen computer, dus occasioneel via mijn sch.
broer, bij deze. Bedankt voor al uw reacties. Heb zoals gevraagd deze
nostalgie TV van mijn ouders zaliger omgekeerd en genoteerd:
Siera 68 KE 3902/10M AGO 18842 484423 220-240V 50 Hz 90W VHF+S+UHF

Speelt nog steeds, beeld zeker niet slecht, maar na 10-15min valt m
uit, soms wel soms niet. 's anderendaags opzetten en hij speelt. Dat
moet inderdaad ergens een soldering zijn, maar als niet electronica
kenner rapper gezegd dan gedaan, kwil geen risico's met HSP.
Moest er ergens iemand kunnen helpen, garantie hoef ik niet, wel graag tegelijk oude elco's met risico enz vervangen. Is een budget tss 50 à 100 eu haalbaar? Betalen cash.

Weggooien is nooit m'n ding geweest,grasmachine van 1978 kapot gezocht en gemaakt. Flandria brommer 1971, idem. Laat ze maar lachen,
moderne mekaniek raakt geen grond meer kwalitatief. Met alle respect.
De Riekes.

maartenbakker

Golden Member

Da's een CP110 als ik het zo uit m'n hoofd zeg. Gefabriceerd in Oktober 1988 zo aan het serienummer te zien. Inderdaad zeer grote kans op slechte solderingen rond de lijntrafo en iets kleinere kans rond de voeding. Ik hoop dat er iemand in de buurt is die even wat van zich laat horen, is geen moeilijk chassis, geen SMD in de voeding enzo. Hoogspanning is geen probleem zolang je de kabel tussen lijntrafo en beeldbuis aangesloten laat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."