Siemens vaatwasser programma startprobleem

Beste forum leden,

Ben nieuw op dit forum, was al jaren bekend met circuit online, heb al weken gezocht op internet, ook internationaal, naar een oplossing, maar kom nu ten einde raad hier met een al maanden bestaand raar probleem: Siemens vaatwasser SN66M091 uit 2008, start programma's alleen als ik binnen 1 minuut de deur open en weer dicht doe. Doe ik dat niet dan stopt de vw na een minuut of zo en staat er o.oo op het display alsof de vaat klaar is. GEEN foutmelding idvv E.. Wat ik al wijzer ben geworden: door binnen minuut deur open, dicht te doen, sla je het testprogramma over en start de vw gewoon in alle programma's. Hier ook gelezen dat de hittepomp de boosdoener kan zijn, omdat de pomp te stroef loopt en daardoor het testprogramma niet kan doorlopen en het programma stopt. Echter, geen E24 foutmelding,zoals ook in dit forum beschreven.
Voordat ik een nieuwe hittepomp bestel, heb ik een brandende vraag: kan de hittepomp toch het probleem zijn ZONDER foutmelding. 2) moet/kan ik zo doorgaan en maar wachten tot er wel ooit een foutmelding verschijnt? 3) wat zou het anders nog kunnen zijn?
NB1/heb het labyrint schoongemaakt, heb alles getest wat door mij maar te testen viel (electr, magn. ventielen, slangen, aquastop en afvoerpomp) en vw ontkalkt (hier niet echt nodig ivm zacht water dH2), maar geen verdere problemen ontdekt.
NB2/ Bij Bosch vaatwassers bestaat er een testprogamma/uitlezen foutgeheugen en gezien hoe je dat doet, maar heb dat bij Siemens vaatwassers cq mijn type nergens kunnen vinden. Weten jullie hoe (en of) ik die test bij mijn vw kan uitvoeren? Misschien is er ooit toch een foutmelding ontstaan.

Herkennen jullie mijn probleem? Graag jullie mening cq advies.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Als je zo door gaat ploft vanzelf de besturing.? pomp vervangen.
Foutcode uitlezen gaat na mij weten met 3 toetsen links van het display.
Ben hier niet helemaal zeker van.
Deze worden A B en C genoemd.
Toestel aanzetten en A en B ingedrukt houden.
Daarna op C.
Wellicht staat er ook iets in de gebruiksaanwijzing over zoutinstelling.
E24 komt vanzelf in de foutmelding, let maar op.

m'n eerste vervangen hittepomp werd ook pas vervangen na maanden de klep openen na 1 minuut wachten, omdat de eigenaar hiet niet geloofde dat deze pomp de reden was. het extra geluid met lopen zei me al genoeg. toen ik de pomp verving, en de lagers liet zien welke ovaal waren uitgesleten zei dat genoeg.

losse pomp was 135€ meen ik. de oude pomp bewaren onder de plint van de keuken, dan heb je nog een reserve als van de nieuwe pomp de verwarming stukgaat. dat komt nl ook voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie en adviezen....super!
Ik zal de hittepomp bestellen en zag al een prijs van €102 zoveel voorbij komen. Zou ook een origineel Bosch onderdeel zijn. Kan dat prijstechnisch?
Is er nog iets dringends waar ik op moet letten tijdens montage via de rechter zijde?
Kan ik de vw ook op zijn linkerkant/ labyrintzijde leggen (dan kan ik er beter bij) of moet ie rechtop blijven ivm extra waterverlies in de keuken. Ik vraag dit ook ivm mijn rugklachten sinds een paar dagen...zal je net weer hebben....! Als het weer even kan, monteer ik de pomp en doe ik er mijn verslag van.

@ s.Oldeerbout: wat doet de zoutinstelling er toe? Die heeft bij mij, volgens de handleiding, altijd op 0, gestaan ivm het zachte water hier (rond de 2dH) en heb dus geen extra zout gebruikt.
Mbt het testprogramma: wat bedoel je met "daarna op C"? Start dan de test of moet je er steeds op drukken voor de evt volgende foutmelding? En hoe kom je weer uit dat testprogramma. Heb je misschien een handleiding voor het testprogramma of linkje ernaar? Ik wil natuurlijk naderhand niet in de problemen komen of kan dat niet?

Nogmaals mijn hartelijke dank.

voor de lagers en dichtingen is het gebruik van zout en glansspoel wel aan te bevelen.

neem de juiste pomp, als je zoekt op je typenummer dan krijg je bij diverse winkels de onderdelen in beeld. er zijn 2 soorten pompen.

de machine op zijn zij leggen kan wel, met de linkerkant op de grond leggen dan. er loopt wel een bak water uit doorgaans, dus een oude handdoek eronder is aan te bevelen.

bij de machine die ik had voor de pomp vervanging bleef het labyrinth vol water staan als de machine klaar was, dat water loopt over de vloer dan. als je de machine aanzet met de kraan dicht zal eerst het water uit het laby worden gepakt, daarna programma resetten zodat de afvoerpomp alles wegpompt. daarna pas de machine op zijn zij leggen.

na reparatie zou ik ook de 4 schroeven van de filterbak aandraaien onder de sproeier, dat is ook een bekend probleem, lekkage onder die bak.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 14 februari 2017 18:54:47 (38%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ze worden iets beter die hittepompen, maar de error hoeft niet altijd direct te komen, laat maar staan, error komt uiteindelijk wel.

Dank je Testman. Bedoel je dat ik ondanks het zachte water hier toch voortaan beter extra zout en glansspoelmiddel ( (setting staat ook op nul) kan gebruiken bij de 4 (of 5) in 1 tablet?
En op welke settig in mijn geval van 0 tot 6?
Voor mijn vw is het onderdeelnummer van de pomp 00644997, maar die is vervangen (en verbeterd) door nr 00654575. Deze pomp heeft een andere elektrische aansluiting en die kabels worden incl. handleiding erbij geleverd. Zou geen probleem moeten opleveren. Deze nieuwe pomp zag ik voor €102 zoveel ergens aangeboden; vandaar mijn opmerking over de prijs.
Voor alle zekerheid kan ik de vw maar beter op een paar hoge kratten oid zetten om evt wateroverlast in de keuken te voorkomen.
Dank voor je adviezen!

Dank voor je reactie smd, maar wat bedoel je met "laat maar staan"?

Laat maar staan bedoel ik mee de machine aanlaten en error komt uiteindelijk wel. IDD Zout en glansspoel altijd gebruiken. Ik zal het nogmaals uitleggen: Als je het blokje ( al is het een 100 in 1) in de vaatwasser stopt ( in bestekbak of in zeepbakje) dan word bij het eerste deel van het programma (na het voorspoelen)het blokje al 100% verbruikt en gaat naar de afvoer. Als de vaatwasser daarna gaat spoelen en glansprogramma gaat gebruiken is alles verdwenen en dan heeft de machine en de vaat het juist nodig!! Het beste is Sun poeder of een Lidl blokje met glansspoel en zout en al-tijd het heetste programma.Tevens behoud vaatwasser.

Oh ja, voor de kosten hoef je het niet te laten: Glansspoel kost ong 2,50 en doe je wel 2 jaar mee met zo'n flesje en een pak zout kost 0,89 en doe je een half jaar mee.

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 15 februari 2017 18:49:10 (12%)

Dank je smd; dat is duidelijk, maar hoe zit het dan met de instellingen voor de vw? Voor het zout kan ik van 0-7 instellen en voor glansspoelmiddel van 0-6; nu staat zout en gsm op 0.
Graag je advies.

Als het zacht water is instelling voor zout 1 a 2 en glansspoel met zacht water op 3.

Dank je; zal de instellingen aanpassen. Ik heb vandaag al zout en glansspoelmiddel aangeschaft en morgen komt de nieuwe pomp (hoop ik)
"Verheug" mij al op het inbouwen in het weekend.
Ik houd jullie op de hoogte.

Dank je. Vandaag de nieuwe pomp ontvangen, in de originele gesealde Bosch doos, in een extra doos verpakt en dat voor de laagste prijs(€102) en zonder verzendkosten!
Ik weet niet of een linkje naar het bedrijf hier is toegestaan, maar een geïnteresseerde kan bij mij altijd aankloppen voor meer info; goedkoper was de pomp niet te krijgen.

Ik was van plan om de pomp dit weekend te monteren, maar misschien moet ik het toch nog even uitstellen ivm mijn rug; jammer, had er echt zin in.

Ik houd jullie op de hoogte.

Linkje kan je gerust plaatsen. Tsja, eerst de truus defect, nu de baas ook al. Beide beterschap!!

Bij dezen dan het linkje:
https://www.snelwebshop.nl/pomporigineelonderdeelnummer654575-p-550566…

Sta te popelen om em erin te zetten, maar moet helaas nog even wachten........!

Tja......dat is inderdaad nog een stuk goedkoper; heb alleen nog nooit iets via eBay besteld, laat staan in Duitsland. Misschien daar in het vervolg ook maar eens kijken.

Vandaag was het eindelijk zover; de nieuwe hittepomp zit erin en de vaatwasser werkt weer als vanouds. Allen hartelijk dank voor alle info en hulp.
In de tussentijd werkte de vaatwasser af en toe normaal, maar meestal alleen met de open/dicht deur procedure en tot op heden nooit een foutcode gezien op het display. Ben er ondanks mijn rugklachten vanmiddag toch maar aan begonnen en heb de vaatwasse met vereende krachten op een tafel geplaatst om er beter bij te kunnen en natuurlijk om mijn rug te sparen.
De oude motor eruit halen ging opvallend eenvoudig, ook mbv een video die ik vond op YouTube. In een volgend berichtje toon ik het linkje.
Omdat de aansluitingen van de nieuwe pomp anders zijn, moeten er andere draden gemonteerd worden, die bij de nieuwe pomp bijgevoegd zijn. Het is oppassen geblazen met de volgorde de 3 draden van het NTC stekkertje van de motor. Je moet goed letten op de positie van de draden op de oude stekker, die aan het nieuwe/kleinere stekkertje dmv een knelverbinding verbonden moeten worden. Maar deze handige leek is het gelukt en doet de vaatwasser het weer perfect, start direct en is het spoelwater duidelijk heter. Maw, hij functioneert weer als nieuw.
Nogmaals mijn hartelijke dank voor jullie hulp.
Harrie.