Een P11 van audio&techniek.
ah okay, ik hoop dat hij tegen die tijd alweer speelt hier. Ik hoorde van een andere bron 40/50 mv per kanaal. Was benieuwd of dat hier geconformeerd zou worden, denk echter dat dat in de goede richting zit.
Volgende week komen de oude elco's terug en dan krijgt hij een transplantatie.
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik wens iedereen goede gezondheid en veel geluk voor 2018 toe!
Ben ook ik het bezit van een Audio Analyse PA 90, de zwarte uitvoering
Deze heb ik ruim een jaar draaien, nadat deze bijna 10 jaar op non actief stond.
Van diverse fora lees ik dat het geen onverstandige keus is om je versterker weer te laten recappen en na te laten kijken.
Wat kost zoiets?
@ Cyrille is het gelukt met het naar oude staat terugbrengen van je PA90?
Golden Member
Op 31 december 2017 10:29:58 schreef Cyrille:
ah okay, ik hoop dat hij tegen die tijd alweer speelt hier. Ik hoorde van een andere bron 40/50 mv per kanaal. Was benieuwd of dat hier geconformeerd zou worden, denk echter dat dat in de goede richting zit.
De bias was hierboven (23-12-2017) al gegeven, meten over de weerstand en daar moet 270\290mV over vallen. Gemeten is rust, geen input signaal (ingang kortsluiten) en een weerstand van 8 Ohm op de luidsprekerklemmen.
Dan heb je de juiste ruststroom. Dat wordt in vele versterkers zo gedaan want hoeft de technicus geen jumper te verzetten of een onderbreking in de collector verbinding van een eindtor te maken. Maar de serieuzere monteurs kijken amper naar de opgegeven waarde maar zetten een sinus op de ingang en bepalen het cross-over punt zelf aan de hand van de scopebeelden. Iets meer ruststroom instellen als gewenst. Heb je echt mooi spul staan en kan je THD ect met bijv. een dubbel-T filter tot op 0.001% meten dan heeft dat weer de voorkeur. En niet alleen bij 1000Hz maar ook bij 50 en 10kHz en ook op diverse signaalnivo's. Audio is geen Voodoo
De Voodoo begon pas rond 1970 toen er ranzige blaadjes verschenen waarin werd opgeroepen je dure luidsprekers te openen en de bekabeling te verdikken. Daar zijn heel wat tweeters bij gesneuveld omdat de aansluitingen werden weggebakken met lompe poken. Maar de ellende continues en er zijn nu hele volksstammen die ingespeelde condensatoren van audio signature willen, gebouwd op verkoperde chassis, met 0.1% bifilair gewikkelde weerstanden en vergulde netfilters en zuurstofvrije 230V draden.
Een bekende audio importeur liet een advertentie verschijnen in het blad Luister waarin het zelf sleutelen aan de (KEF) luidsprekerkasten niet werd aangeraden. Er stond een tekeningetje bij van beun die zijn eigen binnenoor aan het afbeitelen was voor beter geluid. Denken dat de ruststroom goed is meer filosofisch van aard. Ik zou het zeker willen weten. Jij niet?