Dit is meer om het topic compleet te maken.
Dezelfde innergy accu als 3 jaar geleden heeft nu weer dezelfde storing. Aangezien dat het hier om een accu gaat die in Duitsland (euhhm Polen) gemaakt is, kan je dit pakket helemaal uit elkaar halen.
In het kort zijn het 40 cellen geconfigureerd in 4 parallel 10 in serie. Van dit pakket lijken in iedergeval de setjes van 4 cellen in goede conditie. Per cel de capaciteit bepalen kan alleen door het pakket te slopen. Nu wat ik denk dat het probleem was/is: Er zit een stekker op het BMS met 13 draadjes, 2 voor temperatuur sensor en 11 voor balanceren.
Als een van de pennetjes in dat stekkertje (even) geen goed contact maakt registreerd het bms dat er een cel kapot is. Voor deze generatie accu's wordt het bms ook gevoed via de balanceer stekker. Door nu de stekker helemaal los te nemen en daarna weer in te steken reset het bms zich. Daarna is het wel belangrijk om de accu helemaal op te laden zodat de cellen weer netjes gebalanceerd zijn. Ik heb het stekkertje met wat loctite vastgezet zodat die niet meer los komt. Het accu heeft een matig systeem om de 4 modules door te verbinden: soort stekker verbindingen, die hadden wellicht ook een matig contact.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik ook een snellader tegen. In tegenstelling tot de normale lader gebruikt de snel lader de grote aansluiting aan de achterkant van de accu. Op de foto van die snel lader zag ik dat er maar twee pennen gebruikt werden. Met het opschrift van de lader 42V 2A wist ik genoeg. Delta voeding gepakt. Spanning op 42 volt, stroom op 2 A, diode aan de plus klem om terug voeden te voorkomen en vervolgens aansluiten op de accu. Eenmaal aangesloten doet de accu niks tot dat de accu aangezet wordt via het knopje op de achterkant.