Accu gazelle fiets

Beste Alle,

Sinds kort is thuis een gazelle electrische fiets iets vreemds aan het doen. Soms start de ondersteuning niet op bij inschakelen. De batterij lampjes knipperen dan. Wat is hier nu gek aan? Op het moment dat je de accu even aan de lader hangt is het probleem daarna tijdelijk verholpen (meerdere fiets tochten). Ik heb nog niet de accu opengehaald maar het is dus overduidelijk het BMS die reageerd op iets.
Heeft een van jullie dit ooit eerder gehad?
De fietsenmaker had als oplossing ' koop een nieuwe accu' .
Het gaat om een gazelle Chamonix met de ' zilveren' accu.

leime

Golden Member

Gaat het display ook niet aan als de accu storing geeft? De fietsenmaker kan de fiets aansluiten op de pc om een eventuele error te zien.

Groeten,
Emiel

.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op woensdag 15 februari 2017 18:09:15 (99%)

Sinds kort is thuis een gazelle electrische fiets iets vreemds aan het doen.

Helpt het om de fiets bij de buren te zetten :? ?

Verder is het wel handig om te weten:
Heb je nog garantie?
Hoe oud deze is.
Staat de fiets in de kou of in een verwarmde ruimte?
Hoe vaak de accu inmiddels is opgeladen.
Is het nu bij koud weer of speelt dit al langer?
Waarom vertrouw je niet op het oordeel van de fietsenmaker?

Het display gaat aan, de ladingsindicatie knipperd dan(wat accu storing is volgens de handleiding).
Garantie is al een tijdje afgelopen. De accu wordt binnenshuis opgeladen maar zit anders op de fiets in een niet verwarmde garage.
De storing is pas sinds kort. Eigenlijk vlak nadat heel de fiets er mee stopte omdat de connector naar de motor geen goed contact maakte.

De fietsenmaker heeft gelijk. Echter is een accu vervangen wel een makkelijke oplossing.
Misschien had ik moeten vragen of iemand een vergelijkbaar geval heeft gehad en het zelf heeft opgelost.
Vandaag is er bijvoorbeeld twee maal een flink stuk op gefietst zonder problemen. Iets zorgt er dus voor dat de accu niet door zijn test fase komt. Mijn vraag is wat kan dat zijn?

mvg

Tom
(Thuis is bij mijn ouders :P )

Ik ken de specifieke fiets niet, maar er zijn algemene regels.
Accu´s zijn sterk temperatuur afhankelijk.
Bij een lage temperatuur daalt de klemspanning en capaciteit en de boordcomputer meet deze spanning en vind dat die te laag is.
Vandaar dat het acculampje gaat knipperen.
Nu kan het best zo zijn dat de accu nog voor een gedeelte goed is en dat er nog beperkt mee kan fietsen.
Zeker nu vandaag de temperatuur wat hoger is kan het zijn dat het zijn dat het lijkt of er niets aan de hand is.
Blijft het zacht weer dan kun je er misschien nog een half jaar mee vooruit.
Toch is de accu aan het einde van zijn levensduur en moet je er rekening mee houden dat die er op een ongewenst ogenblik mee ophoudt.
Onafhankelijke testen hebben aangetoond dat de meest accu´s gemiddeld 4-5 jaar mee gaan.
Heb je en "domme" fiets dan zal die niet zo snel aan de bel trekken en kun je vaak nog lang doorfietsen met steeds een beperktere actieradius.
Een wat slimmere zal eerder aangeven dat de accu zijn beste tijd gehad heeft.
De accu kan dan nog wel 50% van zijn capaciteit hebben maar de fabrikant vind dat dan te weinig en vind dat je een nieuwe moet aanschaffen.

Dit is meer om het topic compleet te maken.
Dezelfde innergy accu als 3 jaar geleden heeft nu weer dezelfde storing. Aangezien dat het hier om een accu gaat die in Duitsland (euhhm Polen) gemaakt is, kan je dit pakket helemaal uit elkaar halen.

In het kort zijn het 40 cellen geconfigureerd in 4 parallel 10 in serie. Van dit pakket lijken in iedergeval de setjes van 4 cellen in goede conditie. Per cel de capaciteit bepalen kan alleen door het pakket te slopen. Nu wat ik denk dat het probleem was/is: Er zit een stekker op het BMS met 13 draadjes, 2 voor temperatuur sensor en 11 voor balanceren.

Als een van de pennetjes in dat stekkertje (even) geen goed contact maakt registreerd het bms dat er een cel kapot is. Voor deze generatie accu's wordt het bms ook gevoed via de balanceer stekker. Door nu de stekker helemaal los te nemen en daarna weer in te steken reset het bms zich. Daarna is het wel belangrijk om de accu helemaal op te laden zodat de cellen weer netjes gebalanceerd zijn. Ik heb het stekkertje met wat loctite vastgezet zodat die niet meer los komt. Het accu heeft een matig systeem om de 4 modules door te verbinden: soort stekker verbindingen, die hadden wellicht ook een matig contact.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik ook een snellader tegen. In tegenstelling tot de normale lader gebruikt de snel lader de grote aansluiting aan de achterkant van de accu. Op de foto van die snel lader zag ik dat er maar twee pennen gebruikt werden. Met het opschrift van de lader 42V 2A wist ik genoeg. Delta voeding gepakt. Spanning op 42 volt, stroom op 2 A, diode aan de plus klem om terug voeden te voorkomen en vervolgens aansluiten op de accu. Eenmaal aangesloten doet de accu niks tot dat de accu aangezet wordt via het knopje op de achterkant.

Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Bij mij had de computer slecht contact met de computerhouder.
Die ging een beetje "bol" staan, en omdat elk stuur anders is komt daar soms een beetje druk(spanning) op staan met als gevolg.... slecht contact.
Een héél bekend probleem bij deze fiets.
Gazelle zelf heeft daar ook ergens filmpje over gepost dat ik zo direkt niet terug vind.
Met een colson-bandje word het bevestigings plateau recht getrokken en daarna nooit nog een probleem mee gehad.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/schermafdruk_2020-04-29_12-50-43.png

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/schermafdruk_2020-04-29_12-50-20.png

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/schermafdruk_2020-04-29_12-49-48.png