bat85 diodes stroom uit de lucht

rob040

Golden Member

Ha, eindelijk het spannende vervolg van iets wat niet kan. Lang op gewacht en hopelijk komen de foto's en het filmpje snel.
De jonge onderzoeker moet wel zijn kans krijgen om hier het wonder te tonen, dus ik hoop dat er geen slotje volgt.
:+

Nog even een echte vorm van energie uit lucht, een bolbliksem. Zo,n ding schijnt behoorlijk wat energie te bevatten, uit eigen ervaring meegemaakt. Aan de Sportlaan in Den Haag kwam eens een vuurbal door het raam naar binnen, vloog door het huis en eindigde in de badkamer met een enorme klap die behoorlijk wat schade aanrichtte.
Ik moest daar een TV en audioset ophalen en in de werkplaats bleek al snel dat de apparaten total-loss waren. De TV had een elco in de voeding die dwars door de printplaat was gegaan, diverse printsporen waren verdampt en zelfs de gloeidraad van de beeldbuis was doorgebrand. Apparaat is naar de brandweer gegaan voor instructie doeleinden. Audioset niet veel beter, printbanen weg en processor ontploft, plus wat er nog verder in de woning stuk was gegaan, al met al een behoorlijke schade.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

@diode-anode: Laat je door de reacties hier niet teveel remmen. Je moet maar denken: veel uitvindingen of ontdekkingen zijn gedaan door mensen die iets probeerden wat volgens de rest van de wereld onmogelijk was. Ze werden eerst voor gek verklaard om later gehuldigd en in geschiedenisboeken te worden opgenomen. Bovendien leer je meer van het zelf proberen en er achter komen dat (en waarom) iets niet werkt dan door het voetstoots van anderen aan te nemen. En als jij er plezier aan hebt, wat doet de mening van anderen er dan toe?

Waarom ga je een rol koperdraad halen?

Dat zit ook in de dvd-speler die je kapot gerepareerd hebt.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
maartenbakker

Golden Member

Energy harvesting is gewoon een ding, dus altijd leuk om mee te experimenteren! Ben benieuwd naar de bewegende beelden. Daar is de nachtzuster niet bij nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier ook benieuwd hoor! Misschien zit de kamer van TS wel direct tegen een enorm trafohuisje aan?

Op 16 februari 2017 12:52:49 schreef Dratsabylgu:
[...]

Die Ferrarismeter kon je volgens mij makkelijk bedotten.
Als je een enkele fase voeding hebt dan neem je een fase uit je eigen meterkast en neem een ander bij de buren. Dan een 400 / 230 trafo ertussen en voila je kan stroom tappen zonder dat er iets geregistreerd wordt.

Ik geloof het niet. Je eigen éénfasemeter ziet de netspanning en een in fase verschoven stroom lopen. Dat vermenigvuldigt hij uit en presenteert je de rekening. De éénfasemeter van je buurvrouw ziet dat ook en doet daar hetzelfde sommetje. Met een beetje mazzel krijgt de buurvrouw het geld wat jij betaalt aan de energiemaatschappij.

In de elektuur heeft ooit een schakeling gestaan met tunnel diode's de schakeling beloofde ,met nog ,meer diode's een hoger vermogen.

De schakeling , een paar diode's op een zwarte koelplaat

Dit was het (1)april nr. van elektuur , de gebruikte diode was voor mij een bekend type de onz1n.

Dit zou dan het ei van columbus moeten zijn, maar er werd hard gelachen in het mei nr, van elektuur.

Hubie

Special Member

Op 16 februari 2017 13:30:43 schreef Zoef de Haas.:
Nog even een echte vorm van energie uit lucht, een bolbliksem. Zo,n ding schijnt behoorlijk wat energie te bevatten, uit eigen ervaring meegemaakt. Aan de Sportlaan in Den Haag kwam eens een vuurbal door het raam naar binnen, vloog door het huis en eindigde in de badkamer met een enorme klap die behoorlijk wat schade aanrichtte.
Ik moest daar een TV en audioset ophalen en in de werkplaats bleek al snel dat de apparaten totallos waren. De TV had een elco in de voeding die dwars door de printplaat was gegaan, diverse printsporen waren verdampt en zelfs de gloeidraad van de beeldbuis was doorgebrand. Apparaat is naar de brandweer gegaan voor instructie doeleinden. Audioset niet veel beter, printbanen weg en processor ontploft, plus wat er nog verder in de woning stuk was gegaan, al met al een behoorlijke schade.

Groetjes Hans.

Ik was denk ik 10 of 11 toen ik met onweer de stoep(dijk) op liep en er vuurbal zo groot als een voetbal stuiterend en sissend de stoep af kwam rollen.
Ik stond werkelijk als aan de grond genageld.
Thuisgekomen vertelde ik het.
Daarna noemde ze mij "De Fantast" ;-)
(m.a.w. ze geloofde er geen barst van)

Waar blijft die TS nou met zijn foto en\of filmpje?

evdweele

Overleden

Ik werd 's avonds een keer gebeld dat een aantal mobilofoonnetwerken in Zuid-Limburg waren uitgevallen. Het had flink geonweerd dus ik was op het ergste voorbereid.
In het dorp waar de vakwerkmast met een stuk of 6 verschillende netwerken stond was de hele buurt uitgelopen om het spektakel dat ze hadden gehoord en gezien te bespreken.
Om de vakwerkmast en het huisje waar de apparatuur in was ondergebracht stond een 3 meter hoog hekwerk. Binnen dat hekwerk had een bol van vuur "enkele minuten" (zo vertelde men) rondgedanst.

De aangerichte schade was aanzienlijk. Wandcontactdozen waren her en der verbrand, leidingen van de muur afgerukt, het noodstroomaggregaat draaide maar leverde geen spanning en alle smeltpatronen waren doorgebrand.

Met wat kunstgrepen bracht ik de netspanning van de energieleverancier PLEM weer op de installatie van het huisje en probeerde de basisstations weer aan de praat te krijgen.
Met 2 van de 6 lukte dat direct na het vervangen van een handje zekeringen. Op de overige wandcontactdozen kwam geen spanning. In de lasdozen waren de schroeflasdoppen van de draden afgerukt.
Met wat tijdelijke voorzieningen van kabelhaspels werd een deel van de mobilofoonnetten weer tot leven gebracht. Een paar werkten niet omdat er kennelijk iets met de antennes aan de hand was. Niet te zien in de nachtelijke duisternis.

De volgende dag verder met repareren. In 1 antenne zat een centimeters groot gat en een andere antenne was helemaal verdwenen. De omgeving afgezocht, maar we vonden alleen kleine stukjes metaal die van die antenne geweest zouden kunnen zijn.

In de regelkast van het noodstroomaggregaat waren alle relais defect en van 2 zendontvangers was ook weinig meer over dan verbrande printen.

Het zijn verwoestende krachten die zulk natuurgeweld uitoefent.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Ronald45

Golden Member

Op 17 februari 2017 01:09:11 schreef Hubie:
[...]Waar blijft die TS nou met zijn foto en\of filmpje?

Als ie maar geen ongeluk heeft gehad, met die enorme vermogens die hij uit de lucht haalt ;-)

Op 16 februari 2017 19:37:46 schreef ohm pi:
[...]Ik geloof het niet. Je eigen éénfasemeter ziet de netspanning en een in fase verschoven stroom lopen. Dat vermenigvuldigt hij uit en presenteert je de rekening. De éénfasemeter van je buurvrouw ziet dat ook en doet daar hetzelfde sommetje. Met een beetje mazzel krijgt de buurvrouw het geld wat jij betaalt aan de energiemaatschappij.

Nee, dat is het niet.... Met 230V tussen de fasen en een goedkope meter-maatschappij die eenfase meters koopt met maar 1 stroommeetspoel.... Dan zit het huis bijvoorbeeld tussen L1 en L2, en wordt alleen L1 gemeten. De tussen-de-huizen truuk werkt dan dus tussen L2 en L3 bij de buren, omdat daar het huis en de meter tussen L2 en L3 zit met de meetspoel in L2.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

en hoe zit dat dan met 3fase meters? hebben die dan 3 meetspoelen of soms minder?

ik heb maar iets van 120V tussen een fase en aarding.
hoe controlleer je zoiets? een belasting aansluiten en kijken of de meter sneller ronddraait?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 17 februari 2017 08:35:24 schreef rew:
[...]
Nee, dat is het niet.... Met 230V tussen de fasen en een goedkope meter-maatschappij die eenfase meters koopt met maar 1 stroommeetspoel.... Dan zit het huis bijvoorbeeld tussen L1 en L2, en wordt alleen L1 gemeten. De tussen-de-huizen truuk werkt dan dus tussen L2 en L3 bij de buren, omdat daar het huis en de meter tussen L2 en L3 zit met de meetspoel in L2.

@Dratsabylgu heeft een éénfaseaansluiting tussen L1 en N en zijn buurvrouw heeft een éénfaseaansluiting tussen L2 en N. Nu neemt @Dratsabylgu vermogen af tussen L1 en L2 via een 400V/230V trafo. Volgens hem kan dat gratis, maar volgens mij moet hij gewoon betalen. De stroom gaat immers door zijn eigen stroomspoel en door de stroomspoel van de buurvrouw. Onze Belgische sjoemelaars nemen vermogen af van de fase waar geen stroomspoel op aangesloten is. Dat gaat dus buiten de meter om.

Nee, dat is het niet. Het gaat om het oude Belgische verhaal met 230V tussen de fasen.

A heeft een 1-fase aansluiting, Hij zit tussen L1 en L2, en de meter dus ook. De meter is een hollandse meter die de "nul" niet meet (nu dus b.v. L2).

Buurman B heeft een 1 fase aansluiting. Hij zit tussen L2 en L3. Weer heeft ie een eenfase meter die de nul niet meet. Dit keer bijvoorbeeld L3. Nu kan je gratis 230V aftappen tussen L3 van B en L2 van A.

Zowel A als B zou binnenshuis gratis stroom kunnen aftappen tussen respectievelijk L2 en aarde en L3 en aarde. Het verhaal was: "Daarom zijn ze in belgie zo vlot aan de aardlekschakelaars gegaan: Dat gratis 137V aftappen werkt niet meer als je achter de aardlek zit. En... Daarom werd de aardlek ingang samen met de meter en de hoofdzekering verzegeld, zodat je niet voor de aardlek kon aftappen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evdweele

Overleden

Maar wat heeft dit allemaal met "stroom uit de lucht" te maken?
Zelfs als er sprake is van bovengrondse leidingen komt die stroom niet uit de lucht.

Ik ben veel nieuwsgieriger naar de bevindingen van de TS dan naar het illegaal aftappen van de energiemaatschappij. Dat laatste kan elke wietkweker.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

@rew,
Dat kon ik uit het verhaal van @Dratsabylgu niet direct opmaken.
'Dankzij' de aardlekschakelaar werkt de truc van @Dratsabylgu niet meer. @Dratsabylgu wisselt stroom uit met zijn buurvrouw en dat zien beide aardlekschakelaars.

@evdweele,
Het is inderdaad off-topic, maar het is echt gratis stroom. (Totdat je gesnapt wordt). Het komt niet uit de lucht.

Even voor alle duidelijkheid ik heb het nooit zelf gedaan of geprobeerd hoor. :)

Maar kan me herinneren dat een docent dit ooit vertelde en aangezien dat al heel lang geleden is zal het nu zeker niet meer werken.

Als je gratis energie wilt hebben moet je gewoon op de piek uren zelf gaan leveren dan verdien je genoeg om de rest van de rekening terug te verdienen. Klein probleempje waar laat ik die grote generator en hoe lang moet ik leveren om die investering terug te verdienen.

Hoeveel keer moet ik de schakeling groter maken dan de topic starter hem nu heeft om de door mij verbruikte 1000Kwh per maand te kunnen opwekken. Misschien moet ik maar gewoon iedere maand mijn energie nota blijven betalen dat is veel simpeler.

Op 17 februari 2017 18:50:25 schreef rew:
Dat gratis 137V aftappen werkt niet meer als je achter de aardlek zit. En... Daarom werd de aardlek ingang samen met de meter en de hoofdzekering verzegeld, zodat je niet voor de aardlek kon aftappen....

en dat vind ik dus nu net raar. ik heb nog nooit gezien dat de aardlek mee verzegeld zit met de hoofdzekering. zelf in mijn huis nu is dat nog steeds niet.
als er daadwerkelijk slechts 2 meetspoelen zitten, en de 3de wordt 'berekend', dan kan ik evengoed tussen L3 en een dikke ijzeren staaf in de grond gratis energie aftappen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dus er zitten nu 3 stroomspoelen in de meter.

Ik ben nog steeds op zoek naar een pan om lucht te bakken, Blokker heeft hem niet, is er iemand die weet waar?
Dit is ook waar, er zijn aandelen uitgegeven door F Rite Air BV. Deze brachten binnen een paar maanden ruim 1,5 miljoen euro op, de kopers van deze aandelen hebben het geld terug gekregen, want kijk naar de naam wat letterlijk betekent gebakken lucht! Is geen grapje, maar echt gebeurd.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Het grappige is dat Philips hem nu gewoon op de markt heeft... Misschien daar het idee opgedaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 februari 2017 20:28:10 schreef bert!ne:
In de elektuur heeft ooit een schakeling gestaan met tunnel diode's de schakeling beloofde ,met nog ,meer diode's een hoger vermogen.

De schakeling , een paar diode's op een zwarte koelplaat

Dit was het (1)april nr. van elektuur , de gebruikte diode was voor mij een bekend type de onz1n.

Dit zou dan het ei van columbus moeten zijn, maar er werd hard gelachen in het mei nr, van elektuur.

Zoiets hadden ze vroeger toch ook in de halfgeleidergids.

Just find out what you like and let it kill you

Het heeft inderdaad in de halfgeleidergids van elektuur gestaan.