PV Cowboys

Jinny

Golden Member

Inderdaad, het kastje met de Alamat had ook elders kunnen zitten.
Maar de eigenaresse wilde nu eenmaal ook graag alles overzichtelijk bij elkaar in de groepenkast hebben.
En daar was ruimte.
Vrouw alleen, wilde niet moeten zoeken door het huis als er iets mis was.
En het is ook zondermeer de elegantste oplossing in deze.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Op 16 februari 2017 15:48:14 schreef Jinny:
Vandaag weer een stukje cowboywerk gezien in een huisinstallatie...

jippie a jee jippie ja jo. :+

Breek me de bek niet open, er worden vaak wat gasten van straat geplukt om die installaties te monteren. Met nul komma nul verstand van zaken, ken er ook een paar.

Maar netjes opgelost zo Jinny.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Volgens de nieuwe nen1010 mag je 9 ampère invoeden op een bestaande groep zonder enige verdere beveiliging als er maar geen stekker en wcd tussen zit oftewel de aansluiting vast is.

Ik vind de term cowboys in deze wel enigszins overdreven en een aardlek aan de omvormerzijde heeft natuurlijk geen enkel nut maar is in de meterkast verplicht. nagenoeg iedere omvormer heeft een aardfout meting aan boord, behalve de galvanisch gescheiden dubbel geïsoleerde als bijvoorbeeld de soladin 600
De kastjes worden zo verkocht en buiten de niet waterdichte invoer zie ik geen probleem. Als de klant het anders gewild had had ze dat beter van tevoren kunnen bespreken.
Veel belangrijker en hier totaal nog niet genoemd is de metaalconstructie van de panelen geaard volgens de richtlijnen van paneel fabrikant omvormer fabrikant en bijvoorbeeld sterkin?

Jinny

Golden Member

Metaal constructie is nog niet naar gekeken.
Ik ga het dak niet op.

Pv levert op een dag als afgelopen donderdag (vrij koud en wat zonnig) zomaar 10 Amp plus. (gemeten met mijn Fluke 325)
Het had dus ook volgens de nieuwe NEN niet gemogen.

Dat de kastjes zo verkocht worden, het heeft nul nut.
De betreffende groep is met een 16A B afgezekerd.
Om er daarna een 16 C en nog een 16 B achter te zetten (wasmachine) of 16 C en weer een 16 C (PV installatie) getuigt wat mij aangaat van een ontbrekend inzicht in de materie.
Een installatie moet logisch opgebouwd zijn volgens jouw zelfde NEN.
Dat was ie in deze totaal niet.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 21 februari 2017 23:15:27 schreef snameroc:
Volgens de nieuwe nen1010 mag je 9 ampère invoeden op een bestaande groep zonder enige verdere beveiliging als er maar geen stekker en wcd tussen zit oftewel de aansluiting vast is.

Eerst moord en brand schreeuwen bij > 2,25A, dan een uitzondering maken voor HRe ketels dan ging men pas moord en brand schreeuwen bij > 4,5A en nu weer alles toestaan tot <9A?

Lobbyen: Veiliger kunnen we het niet maken, makkelijker wel.

Op 21 februari 2017 23:28:23 schreef Jinny:
Metaal constructie is nog niet naar gekeken.
Ik ga het dak niet op.

Pv levert op een dag als afgelopen donderdag (vrij koud en wat zonnig) zomaar 10 Amp plus. (gemeten met mijn Fluke 325)
Het had dus ook volgens de nieuwe NEN niet gemogen.

Dat de kastjes zo verkocht worden, het heeft nul nut.
De betreffende groep is met een 16A B afgezekerd.
Om er daarna een 16 C en nog een 16 B achter te zetten (wasmachine) of 16 C en weer een 16 C (PV installatie) getuigt wat mij aangaat van een ontbrekend inzicht in de materie.
Een installatie moet logisch opgebouwd zijn volgens jouw zelfde NEN.
Dat was ie in deze totaal niet.

Je begrijpt het nut van het kastje niet merk ik uit je opmerking.
Als er sluiting over erger nog over belasting in de wasmachine komt levert de groep 16a en de pv bijv 10a. Dan kan er langdurig 26a lopen door de wcd van de wasmachine en die 2e automaat begrenst dat. Laat nu die wcd het enige onderdeel zijn waarbij 16a echt de max is. Die kabel kan er wel tegen.
Dat het nu wel mag komt in mijn ogen voort uit de intelegentie die een moderne omvormer aan boord heeft tegenwoordig. Die omvormer monitort voordurend de spanning. als ik een slijptol start op de groep waar de soladin 600 opzit schakelt hij uit en pas weer in als de spanning lange tijd stabiel is.

Johan

Jinny

Golden Member

Ja natuurlijk, maar om dan een constructie te bedenken als gemaakt...
Dat had stukken simpeler gekund.
En netter.
Als het kastje recht onder de omvormer was gehangen, soit.
Een zekering erin en dan op een groep, klaar.
Was vrij dichtbij een groep beschikbaar.
Maar de oplossing als getoond.......
Nu is het netjes en overzichtelijk.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Was de beschikbare groep op zolder appart zo nee dan mocht dat niet er mag immers niets aangesloten zitten tussen de hoofd en de onderverdeler

Aan de foto te zien is het alleen al lelijk geïnstalleerd. Uitstekend blank koper, geen gebruik van nette doorvoeren en dan ook nog eens die lasdop die bij de doorvoer onderin rondzwerft.

En zoals aangegeven zit zat dit spul in een badkamer. Alhoewel het niet direct helemaal onveilig is, lijkt het me toch de meest ongeschikte ruimte in huis om een verdeelkast in op te hangen.

Als het mijn installatie geweest was zou ik het ook liever via een aparte groep in mijn meterkast hebben gedaan. Als je dan flink geld uitgeeft aan een PV-installatie, geef dan ook dat kleine beetje extra uit om het netjes aan te sluiten.

Spanning staat en stroom gaat!

Dat het niet fraai is is helemaal waar. Alleen wordt de prijs als zwaarst wegende faktor gebruikt vaak. De klant had moeten overleggen met de leverancier wat ze kreeg voor haar geld. Zoals gezegd het even zwaarwegende feit van de aarde wordt weggewuift terwijl je toch op zijn minst kunt kijken of er een aarddraad naar buiten gaat. Wat me stoort is dat een hardwerkende risicovolle mens als cowboy wordt weggezet terwijl ik dat ook wel van de topicstater kan zeggen. ,ik klim niet op dak geeft geen beeld van vertrouwen en of het belang inzien.

Johan

ik moet toch ook zeggen dat de dakconstructie aarden niet heel vaak wordt gedaan. men doet het wel, bij bedrijven waar men wat meer op de afwerking en regels let..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Waarom ik niet het dak opgegaan ben?
Redelijk simpel, ik kan er niet bij zonder een lange ladder, en ik heb al hoogtevrees op een oude natte zaterdag telegraaf.
Er is namelijk geen dakraam richting de PV.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pa3gws

Golden Member

Ik denk dat de dakconstructie aan een bliksem afleider zou horen en niet aan de aarde van de installatie.
Je wil vast niet dat er bij een bliksem inslag/ontlading die narigheid op je huis installatie komt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 22 februari 2017 19:17:42 schreef Jinny:
Waarom ik niet het dak opgegaan ben?
Redelijk simpel, ik kan er niet bij zonder een lange ladder, en ik heb al hoogtevrees op een oude natte zaterdag telegraaf.
Er is namelijk geen dakraam richting de PV.

Daarom moet je toch juist respect hebben voor die mensen ipv cretiek leveren. Je moet eens iemand zien te vinden die en het dak op wil en kan en ook volleerd installateur is. En je kunt toch bij de omvormer zien of er een aarddraad naar buiten gaat.

Jinny

Golden Member

Nope, dat gaat er niet. (aarddraad)
Vind ik in deze nog de minst problematische fout overigens.

En jij draai de zaak om.
Er worden een stel apen van straat geplukt die zonder enige kennis van zaken na de zaak op dak te hebben gepleurd ook aan de installatie gaan knutselen.

Zet er dan iemand achteraan die er wel verstand van heeft.
Maar dat gaat van de winstmarge af.

Vandaar de term cowboys.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Jammer dat je het belang van de aarde niet inziet. En IK vind de term cowboys niet terecht en denigrerent, dat doe je niet op internet.

de combi elektrieker en acrobaat komt idd niet heel veel voor :) heb ook maar een paar collega's die 25 meterse lichtmasten inklimmen via de aangelaste treden. met hoogwerker durft 2/3 dat werk wel.

op schuine/platte daken werken die nat zijn, is niet fijn. want dat doen die PV boeren dus. terwijl je dan 250Wp panelen met de trap omhoog doet, een pannenlift staat er alleen bij grote installaties.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 februari 2017 06:19:28 schreef snameroc:
Jammer dat je het belang van de aarde niet inziet. En IK vind de term cowboys niet terecht en denigrerent, dat doe je niet op internet.

Ik vind de term "cowboy" niet zodanig heftig dat dit altijd misplaatst is.

ALS Jinny vindt dat die gasten die PV installaties doen een slecht resultaat achterlaten, dan mag ze het best cowboys noemen.

Of het resultaat niet in orde is of toch wel, daar heb ik minder verstand van dan Jinny. Ik vertrouw wat die beoordeling betreft liever op Jinny dan op m'n eigen oordeel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Ik zie gerust het belang van aarde in.
Maar -daar- kan ik niets aan aanpassen en veranderen zonder acrobaat te spelen.
En dat doe ik niet.
Bovendien liggen de panelen ver buiten bereik van alles wat leeft, op een enkele dakhaas na, en is het gevaar in deze niet acuut.
Die dakhaas vinden ze wel als het mis gaat.

De zooi in de badkamer was wat dat aangaat een stuk meer acuut met open kastjes en een onnavolgbaar schakelpatroon.

[Bericht gewijzigd door Jinny op donderdag 23 februari 2017 14:02:54 (16%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Paar warteltjes hier en daar, de onderverdeler indeling is zo onlogisch als de pest.

Bij een paar huizen verderop kabel door de dakgoot!, nog een zinken ook. Na mijn opmerking was de buurman niet zo overtuigd, de "installateurs" not amused door mijn bezoek. Na een paar dagen bij kliko's buiten zetten maar eens gevraagd, bleken ze toch de moeilijke route over de zolder genomen te hebben.

dergelijke pijl en boog constructies zijn vrij normaal bij PV boeren idd. de kabelwegen netjes maken doen ze amper. buizen is veel werk, net als goede kabeldoorvoeren maken, liefst door ventilatie doorvoeren langs scherpe alu randen af.

heb dat gezien van een 25.000Wp installatie, kabels door het dak heen en hingen over cv en waterleidingen heen gedrapeerd, stekkers ertussen gefrot en gespannen naar de inverters toe, systeempje met 750VDC erop. dat is door de installateur maar netjes gemaakt met buizen en een stukje kabelgoot. voor de prijs van een dergelijke installatie zou dat toch wel mogen zeg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer