Goederenlift 2 verdiep met Altivar en Siemens Logo

Hey beste mensen,

We moetten voor onze GIP een 2 verdieps goederenlift bedraden en progammeren
zonder liftdeuren enz. lift moet omhoog omlaag snel en traag en dan ook nog
met een cilinder moet het voorwerp op de lift geduwd worden
zowel autonatisch als manueel
als jullie me kunnen helpen met het begrijpen en hoe ik kan werken zou ik dat erg apprecieren alvast bedankt!

we hebben
2 eindeloopschakelaar
4 sensoren
start stop reset (manueel boven onder)
2x noodstop (1 op manuele bediening)
ik snap de stuurkring niet zo goed waarvoor alles dient etc...

bijlagen bevat veel info van wat we al hebben en de kast layout en ook hebben we van de klas van vorig jaar het aansluitschema gekregen echter wil ik het niet zo doen aangezien ik er zo niks van begrijp ik ga die wel in de bijlagen zetten zodat misschien jullie het beter begrijpen
(de veiligheidsrelais is wel veranderd naar PILZ PNOZ X4)

Als jullie me verder op weg kunnen brengen zou ik u eeuwig dankbaar zijn

Met vriendelijke Groeten
Gulhan

Toeternietoe

Dubbelge´soleerd

Zon project kun je in een keer proberen op te lossen, maar dat zal niet mee vallen.
Probeer het in stukken op te delen.
Elk deel ga je stuk voor stuk uitwerken.
Ik stel voor|
Eerst ga je de lift uitwerken met 1 snelheid.
Dus op, neer stop.
Dat werk je uit, probeer en test je.
Dan ga je de 2e snelheid er bij maken.
Stapje voor stapje, totdat dat ook helemaal werkt.
ALs dat werkt dan neem je een volgende stap.
Net zo lang totdat alles werkt.

Je veligheidsrelais is een apart verhaal.
Daarvan moet je je heel goed indenken wat deze doet.
Meestal moet alles gelijk stoppen, maar denk aan de klem!
Als iemand op de noodstop drukt en de klem wordt bediend dan wil je (meestal) dat de klem los gaat, er kan immers iemand tussen zitten.
Maar ook dit deel moet je stapje voor stapje uitwerken.

Hoe kleiner de stapjes zijn, hoe makkelijker het op te lossen en te maken is.
Succes

P.S. Je hebt het over programmeren? Ik heb in het schema geen PLC oid gezien!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Ik zou, voor de veiligheid beginnen met de noodstop.
Wat moet er stoppen en wat niet?
En een noodstop zie ik liever niet via een PLC..
De ingangen kunnen weigeren..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 17 februari 2017 07:57:02 schreef Toeternietoe:
Zon project kun je in een keer proberen op te lossen, maar dat zal niet mee vallen.
Probeer het in stukken op te delen.
Elk deel ga je stuk voor stuk uitwerken.
Ik stel voor|
Eerst ga je de lift uitwerken met 1 snelheid.
Dus op, neer stop.
Dat werk je uit, probeer en test je.
Dan ga je de 2e snelheid er bij maken.
Stapje voor stapje, totdat dat ook helemaal werkt.
ALs dat werkt dan neem je een volgende stap.
Net zo lang totdat alles werkt.

Je veligheidsrelais is een apart verhaal.
Daarvan moet je je heel goed indenken wat deze doet.
Meestal moet alles gelijk stoppen, maar denk aan de klem!
Als iemand op de noodstop drukt en de klem wordt bediend dan wil je (meestal) dat de klem los gaat, er kan immers iemand tussen zitten.
Maar ook dit deel moet je stapje voor stapje uitwerken.

Hoe kleiner de stapjes zijn, hoe makkelijker het op te lossen en te maken is.
Succes

P.S. Je hebt het over programmeren? Ik heb in het schema geen PLC oid gezien!

plc is nodig voor de automatische bediening

Shiptronic

Overleden

Op 17 februari 2017 09:04:46 schreef mel:
Ik zou, voor de veiligheid beginnen met de noodstop.
Wat moet er stoppen en wat niet?
En een noodstop zie ik liever niet via een PLC..
De ingangen kunnen weigeren..

Soms liever wel, in 1x alles stroom loos is niet altijd de beste oplossing , gecontroleerd naar en veilige situatie wel en daarom zijn er veiligheids PlC's. Juist im het geval van een Lift lijkt me dat praktisch.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Op 17 februari 2017 19:00:26 schreef GulhanG:
[...]
plc is nodig voor de automatische bediening

Ik kan heel goed een automatische bediening maken ZONDER plc hoor..
Dus is niet NODIG, maar is wel gemakkelijker ... :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 17 februari 2017 20:27:18 schreef Shiptronic:
[...]

Soms liever wel, in 1x alles stroom loos is niet altijd de beste oplossing , gecontroleerd naar en veilige situatie wel en daarom zijn er veiligheids PlC's. Juist im het geval van een Lift lijkt me dat praktisch.

Speciale veiligheidsPLC, zijn redundant.Maar een "gewone"PLC mag nooit gebruikt worden in een noodstopcircuit.
Als ik een noodstopcircuit maak, zet ik altijd 2 relais met de kontakten in serie.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Voor onze goederenlift van 2 verdiep moeten we onze frequentieregelaar met een plc programmeren om de motor links rechts snel traag te late gaan.
Maar heb nooit geleerd hoe je een frequentieregelaar met een PLC kan programmeren de leerkracht zei tegen mij het op te zoeken maar tevergeefs.
Als iemand mij zou kunnen helpen zou ik dat erg apprecieren.
PLC programma is LOGOSOFT

Gulhan

chuckie

Honourable Member

Het beste kun je dit aanpakken door met een grafcet schema te werken.
Dan heb je alle benodigde bewerkingen in een tijdlijn.
Dan ga je de benodigde ingangen en uitgangen benoemen.

Maar allereerst moet je je eerst verdiepen in de gebruikte componenten.
Je Altivar kan gebruik maken van verschillende preset snelheden en je kunt je draairichting ook bepalen met de ingangen. Daar heb je er 4 van.
Een kleine hint, 2 preset snelheden kun je maken met 1 ingang, 4 preset snelheden met 2 ingangen. Ook heb je de keuze tussen 2-wire en 3 wire operation voor je start en stoppen.
Nog een kleine hint, als ik het zo goed mogelijk en veilig mogelijk zou doen waren alle 4 de ingangen bezet.
Ook moet je er misschien rekening mee houden dat een lift altijd in 4 -kwadranten bedrijf draait, dus...remweerstand??
Ook heb je een bedrijfsrelais op de drive zitten, die zou ik ook gebruiken.
Ga voor jezelf na waarom...

Je sensoren gebruik je in combinatie met je preset snelheden (via de plc) en je eindloop is een beveiliging als je bovenste of onderste sensor gemist wordt door verkeerde afstelling, draadbreuk of wat dan ook.

Je pnoz veiligheidsrelais gebruik je voor je noodstop circuit (je hebt nu eenmaal geen veiligheidsplc ) bedenk wat die allemaal moet stilleggen en wat dit met je voeding moet doen. (meer zeg ik hier niet over anders wordt het weer te makkelijk).Maak wel op de juiste manier gebruik van de S-contacten, een lift wil je graag met 2 kanaalssturing en een manuele reset!

Nog een kleine hint, breng je massa van de gebruikte voeding van de besturing op 1 potentiaal...

Je logo is een vrij simpel ding, wat eigenlijk kwa proggen geen probleem mag opleveren.
Waar je overigens wel rekening mee kunt houden is dat je begint met een schema te maken en omdat jullie zo te zien SEE electrical gebruiken het daarbij een goed gebruik is om uit te gaan van de plc I/o's voor je klemmennummering.

Uiteindelijk moet je dus geen frequentieregelaar programmeren met een plc, maar je drive prog je onafhankelijk (zowieso met de juiste motormapgegevens) acceleratie, deceleratie, ingangen toewijzen, tec.,etc..
Je plc (logo is eigenlijk geen echte plc maar een smart relay) programmeer je in FBD en zeker in dit geval niet in ladder, logo is daar ook niet zo goed in...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde