True Bypass 5 way switcher/looper

Goedenavond allemaal!

Ik ben nieuw op het forum en zal me even kort voorstellen. Mijn hobby is gitaar spelen en mijn smaak wil weleens veranderen. Zo ben ik eigenlijk altijd op zoek naar andere sounds en probeer mijn klankkleur te verbeteren. Onlangs ben ik begonnen te experimenteren met een stereo setup. Dat betekent dat ik met 1 gitaar, via meerdere effecten naar 2 versterkers ga. Sommige gitaareffecten zijn mono (1 input, en output) en staan dus is serie vanaf de gitaar. Sommige pedalen zijn stereo en hebben 1 of 2 inputs en 2 outputs. Het signaal wordt door zo'n pedaal, of met een ABY kastje parallel in 2 signalen veranderd. Nu is het zo, dat veel effectpedalen niet 'true bypass' zijn. Dat betekent dat de klankkleur van de gitaar verandert en dat de sustain (lengte van noten) korter wordt. Omdat het signaal vanaf de gitaar en door de effecten nog niet versterkt wordt, is het een zwak signaal dat makkelijk verstoord kan worden. In principe wordt er een inductief spanninkje afgeven die ontstaat door de snaren te laten bewegen in het veld van de pickups (spoelen). Er zijn zogenaamde switchers of loopers op de markt die een aantal true bypass schakelaars bezitten, waarmee met elke schakelaar een effect geschakeld kan worden. Als het effect daarmee ingeschakeld wordt, loopt het signaal door het effect, als het effect niet gebruikt wordt, loopt het true bypass door de looper en is er geen signaalverlies. Ik gebruik al heel lang een dergelijke looper. Nu ik echter naar stereo ga, wil ik graag een looper hebben die het stereosignaal kan 'loopen'. Dergelijke loopers blijken niet te bestaan. Ik heb enige achtergrond in (simpele) elektronica en wilde daarom zelf een dergelijk pedaal maken. Ervaring leert, dat zowel het ingaande signaal als het uitgaande signaal van het effect onderbroken moet worden, omdat er anders toch nog tonesuck ontstaat. Mono loopers werken met 4-way schakelaars, waarmee zowel de aanvoer naar het pedaal als de afvoer onderbroken wordt en rechstreeks wordt doorgegeven op de bypass kabel. Ik wilde daarom 8-way schakelaars gebruiken, maar die blijken er niet als 'stap aan/ stap uit' knop te zijn. Gitaristen bedienen pedalen met de voet, dus dat is wel noodzakelijk. Ik had daarop het idee om een kabel te solderen met diodes erin, zodat het signaal niet parallel het pedaal in kan als het gebypassed moet zijn. Dit blijkt echter voor vervorming van het signaal te zorgen (ik denk door het spanningsverlies (0,7 volt?) dat een diode heeft). Daarna heb ik geprobeerd met 4 dubbelwerkende relais het signaal te schakelen. Ik had daarvoor een 9 volt batterij, door een stabilisator naar 5 volt, door 1 mechanische schakelaar, parallel de spoelen van de door het pedaal. Dit geeft echter een brom in het signaal, ik denk dat de spoelen dit veroorzaken. Ik heb nog nagedacht over een systeem met transistoren, maar ik ben bang dat ook hierbij het spanningsverlies het signaal zal aantasten. Ik heb echter te weinig kennis van eigenschappen van transistoren e.d., dus misschien zullen er types zijn die wel geschikt zijn. In mijn omgeving is er niemand die me verder kan helpen, ik heb daarom mijn hoop gevestigd op de knappe koppen op dit forum. Voor de duidelijkheid; ik wil graag een behuizing bouwen met 5 knoppen, die elk een stereopedaal (dus 2 outputs en 2 inputs) kunnen bypassen zonder dat het signaal aangetast wordt. Ik heb ter verduidelijking een aantal tekeningen bijgevoegd. Gitaren, effecten en versterkers werken overigens met 6,3 millimeter mono jackaansluitingen (kern en 1 sleeve) Ik hoop van harte dat jullie er eens over willen nadenken! (foto 1 = gehele setup, foto 2 = schema van 1 knop in looper, foto 3 = probeersel met relais: hierbij is het signaal voor zowel signaal A als signaal B getekend. In werkelijkheid heb ik 4 dubbelwerkende relais gebruikt, omdat ik dan feitelijk 8 schakelaar had, waarmee ik zowel de tip als de ring van de jack schakelde. Voor het overzicht heb ik de jackkabels als alleen signaaldraad getekend. De schakelaar zijn overigens verkeerdom getekend, ze schakelen nu een loze draad. De feitelijke schakeling was uiteraard wel goed.) Stel vooral vragen als er iets onduidelijk is. Hartelijk dank alvast!