dozen vol met mislukte elektronica, hebben jullie dat ook?

mel

Golden Member

Ik ben zo iemand, die vol enthousiasme ergens aan begint, maar dan werkt het toch niet.
Dan gaat het in een verzameldoos, en ik begin weer ergens anders aan.
Weggooien doe ik nooit, want stel je voor dat je het nog eens ergens voor nodig heb.
Klinkt dit bekent? of ruimen jullie eens in de zoveel tijd alles op?
Mijn vrouw wil dat ik alles wegmieter. maar dat vind ik ook zonde :+

Ben ik de enige die dat zo doet? of is iedereen (een techneut) een beetje gek,net als ik?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In mijn "werkplek" is er een onderkast met vijf lades, eentje daarvan heet "projecten in diverse stadia van opbouw en/of afbraak" :)
Niet zo toevallig misschien dat deze het volste zit van de vijf ...

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 19 februari 2017 11:02:40 (22%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evdweele

Overleden

Het klinkt bekend. Je steekt er een heleboel moeite in om een projectje voor elkaar te maken en dan valt het resultaat tegen.
Geen zin meer om er - op dat moment - verder in te duiken, dat komt later wel weer een keer. Maar hoeveel later blijft ongewis.

Weggooien is veel te rigoureus. Het was toch een goed plan toen je eraan begon?
Dus verdwijnt het in een doos en wordt min of meer vergeten.

"Dozen vol" is het bij mij zeker niet. Hooguit een stuk of 4 van die slapende projectjes.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 19 februari 2017 11:30:29 (10%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dozen vol niet, ik heb één bak met eigen gaatjesprint-dingen en spinnetjes, vooral prototypes en experimenten enzo. Ik bouw maar een paar keer per jaar iets, en soms wordt er iets uit die doos hergebruikt. Het valt in het niet bij de grote hoeveelheid (elektromechanische-) componenten.
Pure electronika beperkt zich ook vaak tot een proof-of-concept op een insteek-breadboard. Alleen als je er aan wilt meten volstaat dat niet altijd.

Zeker niet alles heeft (goed) gewerkt, maar alles heeft zo zijn nut gehad :)

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 19 februari 2017 11:06:59 (17%)

GJ_

Moderator

Als ik er klaar mee ben gooi ik het weg.

Tidak Ada

Golden Member

Toen ik met elektronica begon was weggooien een zonde. Wat wil je, Hfl 0,50 zakgeld en een weerstand kostte al >12cent! Een EL84 zo'n 7 gulden, dus dat was sparen...
Later toen de IC's kwamen kostte een 7400 Hfl 3,50 en ik geloof een µA709 nog meer.
Dat gevoel krijg je er niet meer uit. Dus ook hier een doos met projectjes en projecten op een plank, die vaak niet afgekomen zijn omdat je ergens vast kwam te zitten of nog vaker een gepland speciaal onderdeel niet verkrijgbaar was. Elektuur kwam niet voor niets met 'Elektuurlijke' onderdelen die ze door diverse elektronica boeren lieten verkopen.
Dan een aantal decennia geen elektronica meer bedreven van wege werk en dergelijke. Die projecten staan nu nog hier te wachten, maar ik ben bang dat ze toch niet meer afkomen..... Leve de erfgenamen!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Juist nu ben ik al gans de week bezig met de grote kuis.
De kamer moet een nieuwe vloer en dus moet alles eruit.
Ik sta zelf verbaast wat ik allemaal heb gespaard in 40 jaren hobby.
Niet alleen zelfgemaakte printen maar ook van het werk meegebrachte printen.

Mijn probleem is dat ik er heel moeilijk afstand van kan doen en toch moet het verminderen.

Op het werk kregen wij eens een opleiding "orde en netheid" en de docent gaf ons toen een richtlijn om mee te werken.
Die zei, als je niet meer weet dat je het vastgenomen item nog had, werp het dan weg.

Zo ben ik al met een volle koffer naar het containerpark gereden en ik zal nog eens mogen rijden.

LDmicro user.
mel

Golden Member

Meestal , als ik iets heb weggegooid, heb ik het een week later nodig...
of denk ik dat ik het nodig had kunnen hebben...
Maar ik ben blij dat ik dus niet de enigste ben :)
Idd Maarten bakker :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Overigens werkt dat motto erg slecht, want het is strijdig met de wet van Murphy en die overtreft in de praktijk de meeste andere wetten.

Ah, Mel was me al voor :9

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

daar sta je altijd weer van te kijken idd, in de laatste maanden van afgelopen jaar m'n hobbykamer eens geschilderd. dat ging in 5 etappes van maar enkele M2 met steeds een paar weken ertussen. wat je dan allemaal aan de kant zet en los schroeft zeg. daar is ook weer een deel van weg gegaan, sommige dingen had ik al toen ik 12 jaar was. alle planken kabelgoten en verdelers zijn van de muur gegaan, die bleven gewoon werken. van 9 uur tot 22 uur bezig met 70 min pauze totaal, geschilderd en alles weer teruggehangen.

voor halve projecten/ overbodige printen heb ik een bakje wat af en toe weer uitgedund word. afsolderen en hergebruiken. echter is dat 1 van de dingen die alleen worden gedaan als daar zin toe is. net als de bakjes met werkbank componenten uitsorteren, hoe voller hoe minder zin :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

11 maart a.s. is de Elektronica beurs in Rosmalen. Daar heeft CO, zoals bekend, een stand. Donaties zijn welkom!!!
Meld tijdig wat je hebt (liefst met foto) aan chukie, die komt het dan desgewenst ophalen. Géén modern computerspul of audio en videorecorders
Je mag ook aan mij mailen, dan geef ik het door (Zie mijn profiel)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 19 februari 2017 12:21:19 (10%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

@ Tidak: ik heb ALLEEN maar ouwe rotzooi....Nieuwe zooi is niet de moeite waard vind ik..
oja pas nog een ESD kniptang gekocht,,,, >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

oja pas nog een ESD kniptang gekocht

Tijdens een ESD-cursus werd gevraagd naar het nut van ESD gereedschap.
De cursusleider vond het onzin; je hebt sowieso een polsbandje om en je houdt het gereedschap stevig vast, dan kon het gereedschap ook niet statisch opgeladen zijn. Vond hij.

Er zijn ook ESD-handschoenen, ESD-brillen en ESD-mutsen. Alleen in een clean-room hebben die nut.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 19 februari 2017 13:40:04 (15%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
chuckie

Honourable Member

Ik kom onderhand zwaar dozen te kort...;)

Maar meestal betreft het onafgewerkte projecten en reparatie's...

@Tidak
Ik heb nog maar 1 reactie binnen (de scoop).
Maar ben zelf her en der aan het vragen en struinen.
Heb vorige week 4 complete Hitachi plc racks meegenomen (waren werkend) die ik van Bayer mee mocht nemen bij het vervangen van droogkamers. Weet niet of het iets is voor Rosmalen, maar ja , als we verder niet veel hebben...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
mel

Golden Member

Ik zal eens in de rotzooi(onee, Onderdelenmagazijn..:) ) zoeken, als ik iets tegen kom laat ik je het weten, Chuckie

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 19 februari 2017 12:26:10 schreef mel:
oja pas nog een ESD kniptang gekocht,,,, >:)

Wat moet je nou met een ESD-kniptang? Als het niet ESD-bestendig is is het te nieuw.

Dozen vol met mislukte electronica?

Nee hoor, dat zijn projecten waar ik nog mee bezig ben :-)

Damn the torpedoes, full speed ahead!
JoWi

Special Member

Op 19 februari 2017 12:08:52 schreef mel:
Meestal , als ik iets heb weggegooid, heb ik het een week later nodig...

Bekend probleem: 90% van de onderdelen verzameling kan weg, maar welke 90% ?
Paar maanden geleden een module om een 16C84 te programmeren weggegooid (was de voorloper van de 16F84 en lag 10+ jaar in een bakje). Laat ik eergisteren nou net een connector nodig hebben die op dat printje zat.....
OK: kost maar 40 cent, maar ik heb het NU NIET!!!!

Ignorance is bliss

Heel bekend probleem, ik had eens een zwart/wit televisie, toen was kleuren net in opkomst, deze mocht ik houden voor de verkoop. Ding heeft meer dan een jaar in de weg gestaan, in mijn kelder, tot ik besloot er eens naar te kijken, want hij gaf geen beeld. Ik gekeken en kwam er snel achter waarom hij geen beeld gaf, gloeidraad beeldbuis doorgebrand. Toevallig was het groot vuil dag, dus buiten gezet. Kom ik op de zaak is daar eenzelfde TV gebracht, geen geluid. Ik heb nog staan dubben om van die andere de speaker, 800 ohm, er uit te halen, maar ik dacht komt zo weinig voor dus laat maar. Blijkt van de TV in de werkplaats de speaker defect te zijn, dus bel ik mijn vrouw om de televisie nog even binnen te zetten. Helaas, jammer hij was net afgevoerd, dus kon ik een nieuwe speaker gaan kopen! Sinds die tijd ben ik heel voorzichtig met weggooien en heb hier van alles, maar van niks nog het meest! Tot ongenoegen van de vrouw omdat het rommelig is. Aangezien ik ook nog wel eens met modelbouw doe zijn soms de meest onbenullige dingen nog te gebruiken om iets van te maken. Ik zeg altijd, een hoop rommel in de werkplaats is het visitekaartje van een genie!

Nog even een aanvulling, die eerste piano videorecorders van JVC, puur mechanisch, hadden veel bruikbaar materiaal er in, druklagertes, naaldlagertjes, kogellagertjes, busjes, inbus boutjes en nog veel meer. Al dat spul heb ik goed kunnen gebruiken, kost niets en moet je dit gaan kopen, betaal je de hoofdprijs!

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op zondag 19 februari 2017 14:05:44 (12%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

wees gelukkig dat het maar electronica is.
mijn 2de hobby is oldtimer autos/brommers en als daar dan een paar mislukte projectjes staan rondslingeren... dan bouw je daar een verdiep boven :-p
http://fcapri.homelinux.com/waregem/hangaar/640/PICT3742.jpg

electronica en pc materiaal ligt hier ook al met bakken vol, en motoren, versnellingsbakken, deuren, wielen, banden...
soms moet je wel eens zeggen: en nu gooi ik het weg, maar dit heeft als resultaat dat er plaats is, en dan koop je andere rommel bij

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Ik gooi ook nooit iets weg, als je dat doet dan heb je het de volgende dag nodig. Maar ik heb ook geen doos met mislukte of niet werkende printen, het gebeurt zelden of nooit dat er iets niet werkt. En mocht het om één of andere reden niet werken, dan maak ik het werkend voor ik aan iets nieuws begin.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Hetzelfde geldt voor werktafels: het maakt niet uit of ze groot of klein zijn; vol staan doen ze toch meestal... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hetzelfde geldt voor werktafels: het maakt niet uit of ze groot of klein zijn; vol staan doen ze toch meestal... :)

Helemaal mee eens, zo is mijn werktafel!

Zo, en nu eerst een Bavaria!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Mijn eerste versterker (buizen) boude ik samen met mijn oom, ik was toen 10 jaar oud.
Nu 63 jaar later staat die nog gedeeltelijk "gedemonteerd" op zolder, ik kan er geen afstand van doen.
Mijn vrouw zou het fijn vinden als ik veel "rommel" op zou ruimen, ik denk dat de erven het zullen moeten doen.
Gr. Hans.

Een buizeneindtrap dat is het.
mel

Golden Member

Op 19 februari 2017 14:05:46 schreef fcapri:
wees gelukkig dat het maar electronica is.
mijn 2de hobby is oldtimer autos/brommers en als daar dan een paar mislukte projectjes staan rondslingeren... dan bouw je daar een verdiep boven :-p
[afbeelding]

electronica en pc materiaal ligt hier ook al met bakken vol, en motoren, versnellingsbakken, deuren, wielen, banden...
soms moet je wel eens zeggen: en nu gooi ik het weg, maar dit heeft als resultaat dat er plaats is, en dan koop je andere rommel bij

Mijn vrouw is professioneel piloot, ik kom soms wel eens onderdelen tegen in de schuur.. laatst een neuswiel assembly van een cessna...
volgens mij is ze zelf een vliegtuig aan het bouwen.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..