ledlampen aanhangwagen werken niet zoals het moet

Ik heb nieuwe lampen aan mijn aanhangwagen gehangen.
Als ik met een 12v voeding de lampen test werkt alles zoals het moet,
wanneer ik deze dan aan de wagen hang brandt mijn rechter knipperlicht zeer zwak, wanneer hij effectief moet pinken pinkt hij ook. mijn rechterachterlicht werkt helemaal niet.
Mijn stoplichten heb ik niet kunnen controleren, was niet snel genoeg uit mijn wagen om te gaan zien :)

Ik heb wel deze 2 opmerkingen:
- De lampen hun massa is niet geaard op het chassis van de aanhangwagen
- Wanneer ik ze aansluit op de wagen hoor ik gezoem, maar kan het niet thuisbrengen.

Iemand enig idee?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

* stoplichten checken met ofwel een spiegel achter de wagen (voor een grote ruit parkeren kan ook werken) ofwel een stok of plank tussen stuur en rempedaal ofwel een extra persoon;

* het ruikt héél erg naar een massaprobleem, dat had je trouwens zelf ook al in de gaten;

* dat gezoem is verontrustend: verandert het alnaargelang wat je rookt? :) (grapje!)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik probeer het morgen eens met de min aan het chassis (en de wagen)

Het gezoem veranderde niet naargelang wat ik rookte :)
Wel was het niet eentonig, het kwam hoger in toon naarmate hij langer inzat.

is de wagen uitgerust met canbus
of confort module

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

dit klinkt idd naar een probleem met massa. met gloeilampen kun je dan zo zien, 1 brand lichtjes omdat daar de rest overloopt.

heb je wel de stekker wel goed bedraad? of heb je complete armaturen met led erin gemonteerd?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het zijn complete armaturen met niet-vervangbare leds (komt van ebay, maar met een 12v voeding werken ze goed)

Stekker ziet er goed bedraad uit.

Het is een vw caddy van 2011, ik veronderstel canbus.

dat is niet gunstig, een aansturing door een bus met halfgeleiders wil belasting zien. een weerstand erover zetten kan zat zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De rest van mijn wagen zijn allemaal gloeilampen, mijn dagrijverlichting ligt altijd aan, of heeft dit er niks mee te maken?

Kan dit dan problemen geven?

Moest er een weerstand opkomen, is dit dan per 'functie' een weerstand? Of gewoon 1 in totaal?

Hallo
zit inderdaad in can bus er zijn modules die ook geschikt zijn voor led verlichting deze zit meestal links achterin bij de caddy en hier staat een opdruk op van dat hij geschikt is voor led
of een weerstand gebruiken ?
gr jhsc

UPDATE:

  • Massa van het rechterarmatuur rechtstreeks op chassis aansluiten helpt niet
  • Wanneer ik een gloeilamp op het rechterachterlicht aansluit, doet dit niks
  • Als ik een gloeilamp op de pinker aansluit pinkt deze mooi mee, als de pinker uit is, is de ledpinker ook volledig uit.
  • Ik heb de polen aan de auto zelf uitgemeten, op de pinnen waar de achterlichten zitten draait het rond de 12V

Ik veronderstel dat het inderdaad een can bus probleem zal zijn ... Als iemand hier meer raad over kan geven.

@jhsc: uw antwoord versta ik ongeveer, maar niet volledig.
Links achtering, is dit dan achter de kofferbekleding, onder de wagen, ... ? :)

http://www.aanhangwagendirect.nl/weerstand-led-verlichting-12v.html

Zou dit mijn probleem kunnen oplossen?
Kan ik bij wijze van test een gloeilamp aansluiten op mijn massadraad?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Heeft het normaal gewerkt met gewone lampen?

Bij auto's met can-bus moet heel vaak worden ingesteld dat er een trekhaak is geplaatst.

Je schrijft 'Wanneer ik een gloeilamp op het rechterachterlicht aansluit, doet dit niks'. Ik begrijp hier uit dat het ook met een gloeilamp niet werkt. Heeft het überhaupt gewerkt?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ja hoor, voordien werkte het met gloeilampen, caravan geeft ook geen problemen, vlotjes door de keuring.

Wanneer ik een gloeilamp op dezelfde kabels van het rode led achterlicht aansluit werkt het led achterlicht EN het gloeilampje NIET. Wanneer ik een gloeilampje aan het led-knipperlicht aansluit pinkt dit mooi mee, wanneer de knipperlichten uit zijn brandt het led-knipperlicht ook niet meer lichtjes.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Canbus meer dan waarschijnlijk niet geschikt voor LED. Hebben wel meerdere wagens last van. Ook mijn Ford Ranger 2015 werkt niet uitmuntend met de led verlichting van mijn aanhangwagen. Met de caravan is er ook geen probleem. Ik heb al overwogen een nieuwe module van Jaeger te plaatsen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ikzelf heb al zitten twijfelen om een 13-polige aansluiting te plaatsen, maar als het me al niet lukt om gewone ledlampen te laten werken vrees ik dat ik de 13-polige ook niet zal aankunnen :)

Zou het nu werken moest ik een gloeilampje op de massa aansluiten?