Veilige multipoort laders?

Misschien herkennen wel meer mensen het, tegenwoordig moeten er veel apparaten dagelijks aan een snoertje om op te laden. Privemobiel, mobiel van de baas, nog een tablet en alles van de andere huisgenoten. Nu krijg je bij alles wel een ladertje maar koop er dan ook een stekkerdoos bij.

Toen kwam ik een multipoort lader tegen. Een lader met 4-6-8 usb poorten waardoor je meerdere apparaten tegelijk kan opladen. Leg alles snachts aan de lader en de volgende ochtend is alles weer fris om te gaan.

Alleen vraag ik me af wat de algemene kwaliteit is van dit soort dingen. Ze zijn niet al te duur en lijken me bij uitstek een apparaat om als cheap versie te verkopen. Productie in China/Taiwan/... en met de goedkoopste componenten. Zo ben ik op internet ook al een paar teardowns tegen gekomen en die zien er vaak een beetje eng uit (tot 230 op de uitgang). Het gaat dan met name om de apparaten die er aan hangen zowel in kapitaal als onze afhankelijkheid ervan. Graag koop ik dan een goede zodat alles het smorgens ook nog doet.

Dus: aangezien er veel verschil zit in opbouw en kwaliteit, ben ik benieuwd of leden hier ervaring hebben met bepaalde merken of uitvoeringen.

Voorbeelden: klik en klik

filmpje van wat je dus niet wilt!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Anker maakt topklasse spullen. Voldoen aan de specificaties, zijn veilig opgebouwd, en de prijs zit in de middenklasse.

Zie http://lygte-info.dk/info/ChargerIndex%20UK.html

Ik heb de Anker 40W 5-port lader. Perfect ding.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

ik hang geen apparaten snachts aan de lader, dat nekt je accu heel snel en dan kom je in een situatie dat je dagelijks apparaten moet opladen.
mijn gsm komt op de lader als die 40% of minder heeft en gaat eraf als die 75-85% geladen is.

ik zat vroeger ook altijd vol te laden, maar een tablet die daar de hele dag ligt met zijn accu op 4.2V, je gsm die om 22h vol is en de hele tijd op volle spanning blijft staan tot je om 6h00 smorgens die lostrekt (waarbij het nog tot 12h ofzo duurt voor die op 4.1V komt) veroorzaakt allemaal versnelde slijtage van de accu.

ik heb een paar zware powerbanks (10 000mAh), en die laden de boel op wanneer het nodig is, ik heb dan gewoon een usb kabeltje mee.
als de gsm leeg is op het werk, ff lmet het kabeltje een half uurtje op de pc inpluggen.
gsm leeg (GPS) op de fiets, dan plug ik die ff in op de fietsaccu (12V 7.5Ah).
de gsm bijladen als je aan het autorijden bent is ook altijd makkelijk

ik heb het niet zo voor die oplossingen waar 5 usbkabels/laders samen inzitten om toestellen te laden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

fcapri, dat accu verhaal is volgens mij behoorlijk achterhaald. Ik laad mijn telefoon (iPhone 5s) al sinds het begin, 4 jaar, elke dag op en kan niet merken dat de accu slechter is geworden. Het zelfde geldt voor mijn laptop(Dell).

mijn vrouw heeft een mac book, één van de eerste en ook dat ding doet een halve dag met 1 acculading.
apple heeft op dat vlak wel een behoorlijk goed BMS systeem (vermoedelijk laten ze de accu weer leeglopen na het volladen terwijl het overgrote deel toestellen op de lader blijft werken en de accu vol houdt).

mijn HP laptop echter sloopt accu's aan de lopende band, de 6e is eraan en hij is 10jaar oud nu.
mijn 3 vorige samsung gsm's waren ook accu vreters, heb nu al 2jaar huawei en die doet het ook goed. van gewoonte houd ik mijn accus het liefste op 4.0V of lager, en zal ze ook nooit compleet leegtrekken (3.5V/cel is bij mij de ondergrens).

misschien dat de electronica beter ontwikkeld is de laatste tijd maar daar vertrouw ik nooit 100% op.
het punt blijft hetzelfde, bij mij is het niet nodig om al mijn toestellen elke dag op dezelfde moment op de lader te steken. in het slechtse geval moeten 2toestellen tegelijk laden, en dan plug ik gewoon een kabeltje bij op mijn laptop/digicorder/TV,...

en ik heb 1gsm, 1gsm als GPS, 1gsm als camera, 1tablet en 1 fietsaccu die wekelijks geladen worden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dank je Fuzzbass, ze hebben daar een heleboel getest.
Van de multiports is er blijkbaar niet één waar ze echt tevreden over zijn, als je hun eigen beoordelingen bekijkt.

@fcapri: ik dacht dat de laatcircuits tegenwoordig wel beter zijn en daadwerkelijk afsluiten wanneer de batterij echt vol is. Sinds ik van de domme telefoon ben afgestapt kan ik niet meer voldoen met 1 keer in de week laden. In het begin ging hij net geen twee dagen mee, dus automatisch toch dagelijks aan het laden gelegd.

Wat mij het veiligst lijkt is een multiport die ieder zijn eigen stroombron heeft met een goede algemene galvanische scheiding. Dit lijk ik zo bij geen enkele uitvoering terug te zien.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
bprosman

Golden Member

Heb zo'n 3 poort ding van Ikea
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00291891/
Vertrouw ik toch iets meer dan een Ali ding.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 21 februari 2017 13:30:56 schreef zerox:
fcapri, dat accu verhaal is volgens mij behoorlijk achterhaald. Ik laad mijn telefoon (iPhone 5s) al sinds het begin, 4 jaar, elke dag op en kan niet merken dat de accu slechter is geworden. Het zelfde geldt voor mijn laptop(Dell).

Hangt van het merk en type af. Sommige Samsungs laden op tot ongeveer 120% (zij noemen het 100%) en die gaan hooguit een jaar mee (en dat weten ze, ze hebben zich verraden doordat ze bij de eerste fix dachten dat het Note 7 probleem daar aan lag). Andere merken kennen dat probleem vast ook wel, maar mijn Nokia laadt bijvoorbeeld maar tot iets van 93% op (ook zij noemen dat 100%) en gaat al bijna 5 jaar mee.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

er zijn goeie telefoons die opladen tot 4,2V, dan de lader afkoppelen en zelf op de interne accu weer gaan draaien. smorgens trek je die van de lader en is die vanzelf al naar 4,0-4,1V gezakt
pas onder een bepaalde spanning zal die weer gaan opladen.
er bestaan zelf smart usb laders die zichzelf afkoppelen als ze de stroom zien zakken hebben.

andere merken laden de accu op tot 4,2V en blijven intern op de lader draaien, die accu blijft urenlang op haar max staan.

li-ion mag je niet stockeren boven de 4.0V. als uw gsm elke nacht 8uur op 4,2V staat, dan is die eigenlijk 30% van de tijd op volle spanning gestockeerd. na 1 jaar is die eigenlijk 3maand gestockeerd geweest op 4,2V. daar verslijt die van.

ik vind het jammer dat ze nog nergens in de settings hebben ingebouwd hoe je accu moet werken. ik zou daar willen insteken dat die slechts moet opladen tot 90% en uitschakelen als die onder de 30% komt. ik hoef geen 100%-0% bereik te hebben.
bij mijn laatste samsung heb ik die waardes teruggevonden in het OS. daar stond de max spanning op 4,35V ingesteld, heb dat terug gebracht naar 4,15V. de 3de samsung was dan ook diegenen waarbij de accu de telefoon overleefd heeft (de 2 ervoor had na een jaar een opgeblazen accu waardoor de cover open kwam).

mijn huidige telefoon staat nu op 53%, ik heb die zondagavond opgeladen,
maandag ochtend 1h23 gebruikt op de fiets om muziek af te spelen over BT en met de GPS aan, mandag avond 1h33 van hetzelfde, dinsdag 1h24 en 1h21 zo gebruikt. gisteren nog wat fotos ermee genomen.
gsm werd in mei 2015 aangekocht, is dus bijna 2jaar oud. zonder dat gebruik met de fiets, haalt die met gemak de 8-9dagen op 1 lading. een huawei dual sim van 99€.

ze mogen dan intelligente laders hebben, ik blijf bij mijn systeem van op-ontladen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De eerder genoemde Ankers hebben goede reviews. Ik heb 'm zelf ook.

Ravpower dingen zijn ook prima.

In china is idd genoeg rommel te koop, dus je moet daar idd goed mee opletten. De Ikea 3-poorts lader is ook een aanbevolen ding.

Afhankelijk van je apparatuur kan het interessant zijn om te zoeken naar een lader die ook USBC en/of Quickcharge heeft.

Zelf heb ik de 'domme' 5poorts Anker, tot volle tevredenheid. Mooi compact, voldoende vermogen en (met kabeltje) wereldwijd te gebruiken.

http://lygte-info.dk/review/USBpower%20Anker%2040W%205-port%2071AN7105…

De Ravpower heb ik ook en komt ook als very good uit de test
http://lygte-info.dk/review/USBpower%20RAVpower%20Bolt%204%20port%20de…

Beide overigens via Amazon.de gekocht

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op woensdag 22 februari 2017 14:07:32 (22%)