Parkeerplaats Automatische Verlichting.

Hoi Allemaal!

Sinds een aantal maanden heb ik een eigen huis. Met daarbij een eigen parkeerplaats in de tuin.
Nou leek het mij leuk en wel zo 2017, om deze parkeerplaats te voorzien van wat leuke snufjes en spotjes.

Graag wil ik dat de spotjes aangaan, en een minuutje of 5 aanblijven als ik aankom gereden met mijn auto. Ook als ik m'n parkeerplaats op loop, zou ik ook graag willen dat de spotjes aangaan en aanblijven voor een paar minuten.

Ik heb even snel uitgetekend hoe het eruit ziet:

Kunnen jullie mij hierbij helpen. Ik weet bijvoorbeeld niet wat voor sensoren of triggers ik zou moeten gebruiken. En hoe krijg ik het voor elkaar dat de spotjes ook echt vijf min. aanblijven (Arduino?).

Bedankt!

Ik zou voor de netheid de lampjes netjes uitlijnen. 3 bij 3 in rechte lijnen.

Verder kan je alle (led)spotjes vinden die bestaan. Letop het boren van gaten in grote tegels is geen simpel klusje dat je zelf doet.

Een enkele standaard PIR (bewegingsmelder) bij de bouwmarkt schakelt 230V en laat de lampjes dan aangaan als je voorbij loopt of je auto parkeert. Tijd is instelbaar en als je heen en weer blijft lopen dan blijft het aan.

Daar valt weinig lol aan te beleven met een Arduino. Dat zou bijna op het niveau van je eigen servies bakken zijn :)

Denk je echt zoveel lampen nodig te hebben? Ik denk dat een lamp aan elke kant genoeg is. Dan neem je standaard buitenlampen met ingebouwde bewegingssensor. Eventueel knutsel je er nog een extra aansluiting bij aan de geschakelde kant van de lamp en die zet je dan parallel. Gaan ze steeds tegelijk aan en uit.

Guys, dat 1 lamp genoeg is, dat weet de TS ook wel. Als hij 9 lampen wil, dan wil hij dat toch gewoon.

Het gaat hier om de elektronica. Als je dan als beginner zegt: "Hey, ik wil een snellere computer bouwen", dan is dat een onrealistisch eerste project. Dit darentegen is een prima eerste project om je voeten mee nat te krijgen. Het zien van resultaat na een knutselsessie helpt om motivatie op te brengen om verder te leren en grotere projecten aan te pakken. (*)

Voor de "detecteer mij" zijn standaard infrarood modules te krijgen. Die maken een uitgang actief gedurende een instelbare tijd als er iets beweegt. Om de auto te detecteren weet ik nog niet meteen een oplossing.

(*) Mijn vriendin vond de praktica "solderen" maar niets. We moesten een versterker bouwen. Sommigen een stroom-stroom anderen een spanning spanning en weer anderen de combi. Wat haar betreft waren dat zwarte dozen. Niets aan om aan te solderen. Blijkt dat ze het solderen WEL leuk vind als er een tastbaar resultaat is. Heeft 25 jaar geduurd voordat we daar achter waren.... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een IR afstandssensor zou misschien wat kunnen zijn thv de nummerplaat?

Hey, dank jullie wel voor de reacties!

Ik wil wat meer lampjes in de grond, omdat het best een grote parkeerplek is. Geen overkapping/carport ofzo. Vandaar ik maar wat meer lampjes heb getekend, maar dit betekend niet dat ik er ook daadwerkelijk zoveel wil. 't Moet er leuk uitzien en het hoeft geen voetbalveld verlichting zijn idd, maar wel genoeg licht.

Ik zat idd zelf ook te denken aan een PIR, maar de buren lopen en rijden ook langs deze parkeerplaats (voorlangs). Gaat een standaard PIR van de bouwmarkt dan niet constant aan als er iemand voorbij wandelt of rijdt? Of zijn er ook PIR's met een wat kleiner bereik?

Op 21 februari 2017 17:16:08 schreef rew:
Om de auto te detecteren weet ik nog niet meteen een oplossing.

Lijkt me geen probleem. Een auto die aan komt rijden is een warm bewegend ding en wordt dus door de PIR wel waargenomen.

Je kan van de meeste PIR's het bereik instellen. Maar het zal lastig worden om hem zo in te stellen dat hij wel op jou reageert maar niet op voorbijlopende buren. Kwestie van een beetje experimenteren met de opstelling

Neen geen low-budget bouwmarktsensor, maar iets van kwaliteit welke ook goed instelbaar is. Bijvoorbeeld spatwaterdichte sensoren van Steinel, Esylux, Hager, etc. Er zijn tal van smaken en typen goede PIR sensoren.
Ik zou een model kiezen waarbij de je PIR kop mechanisch kunt richten en waarbij je de gevoeligheid van detecteren sowieso kunt regelen. Deze twee variabelen geven min of meer de zekerheid dat je de sensor zo kunt afstellen dat hij geen voorbijgangers meepakt.

Een ander idee kan zijn dat je aan de voorzijde van de parkeerplaats en het pad een IR sluis maakt. Dit is een IR zender en IR ontvanger, beiden in een klein kastje welke op een paaltje of op de muur gemonteerd kunnen worden.
Voorbijgangers lopen hier parallel aan langs en alleen jij doorkruist deze sluis, dus dan pas gaat het licht aan.
(Ja, de loslopende hond van de buren, of de kat, maar dat heb je altijd...)
Hier even een eerste voorbeeld van Google: http://www.wiltsveilig.nl/inbraakveilig/opritverklikker/opritverklikke…
Bij deze optie moet je wel een tijdklok of schemerschakelaar in serie met de verlichting zetten, anders gaat overdag ook de verlichting aan.

[Bericht gewijzigd door T-sec op woensdag 22 februari 2017 14:56:06 (42%)