Output aggregaat verdelen en beveiligen

Besten,

Ik heb een vraag:

Ik heb een aggregaat met 1500 Watt output.
Nu heb ik daar tijdens werkzaamheden een PC op aangesloten. Deze PC trekt maximaal 500 Watt (ruim genomen).
Ik sluit soms naast deze PC ook andere apparaten aan, maar soms slaat de PC uit, als ik per ongeluk te veel vraag van de aggregaat.
Nu is mijn vraag hoe ik kan realiseren dat ik de output kan verdelen.

Dus: dat ik 500 Watt kan reserveren voor de PC en derest kan gebruiken voor andere apparaten. Maar als ik met andere apparaten erbij in totaal boven de 1500 Watt kom, dat deze andere apparaten afslaan, maar mijn PC sowieso blijft werken.

Ik ben superhandig en kan een hoop met elektronica, dus uitvoering en research voor een oplossing is geen probleem, ik heb alleen even een goede voorzet nodig.

Bedankt voor jullie tijd!

Groet,

Rick

mvdk

Golden Member

De snelste en simpelste oplossing is een UPS tussen je aggregaat en je computer.

Als ik vragen mag, wat is het bezwaar tegen een laptop? Een (true online) ups of dergelijke oplossing behoeft meer onderhoud dan een laptop en gaat ook op den duur kapot bij vaak omschakelen.

Edit: Als de toepassing van een laptop onmogelijk is dan zou ik persoonlijk heel hard neigen om dergelijke oplossing: https://www.bostools.nl/aggregaten/inverter-aggregaten/kipor-ig770-inv…

[Bericht gewijzigd door EL83 op woensdag 22 februari 2017 15:37:53 (40%)

Op 22 februari 2017 15:23:51 schreef mvdk:
De snelste en simpelste oplossing is een UPS tussen je aggregaat en je computer.

Daar ga ik is even onderzoek naar doen. Maar ik begrijp dus dat er geen relatief simpele afknijper is? Soort resistor, maar dan voor amperage ofzo.

Op 22 februari 2017 15:33:27 schreef EL83:
Als ik vragen mag, wat is het bezwaar tegen een laptop? Een (true online) ups of dergelijke oplossing behoeft meer onderhoud dan een laptop en gaat ook op den duur kapot bij vaak omschakelen.

Edit: Als de toepassing van een laptop onmogelijk is dan zou ik persoonlijk heel hard neigen om dergelijke oplossing: https://www.bostools.nl/aggregaten/inverter-aggregaten/kipor-ig770-inv…

Ik heb het algemeen gehouden op een PC, maar soms werk ik ook met andere uitleesapparatuur (ook ruim genomen 500 Watt). Dus gewoon in zijn algemeniteit zou ik graag de output willen splitten. Een 2e aggregaat is uiteraard een mogelijkheid, maar hoopte het goedkoper te kunnen realisere

Is het gek als ik gewoon een 4 Ampere zekering op de 'overige apparaten' zet?

Als deze dan boven de 920 Watt vragen, slaat de zekering door en blijft mijn PC/meetapparatuur gewoon werken, toch?

Op 22 februari 2017 16:39:39 schreef Jan klaasen:
Ja dat is gek. Zekering vangt (misschien) de snelle pieken niet op.

Daar heb je wel gelijk in. Het is iets wat misschien 1x per maand voorkomt, dus opzich niet een groot probleem, maar gezien ik al het meetwerk weer opnieuw moet verrichten wel irritant.

Ik ga het gewoon proberen met de zekering en mocht het niet lukken ga ik denk toch voor een 2e aggegaat.