hoogspanning connectoren? (lage stroom) voor neon

Op 23 februari 2017 12:47:30 schreef mvdk:
Als ik google op "neon props" kom ik een aantal company's tegen die spullen verhuren, mostly in GB.
Waar ik nou de hele tijd aan zit te denken, hoe zit 't met aanrakingsveiligheid? Als dat spul met tape aan mekaar zit, en dat "standard practise" is, zit je nog redelijk goed als er eens iets verkeerd gaat.
Hoe zou dat trouwens in NL gaan, waar electrische spullen in een werkomgeving mee moeten doen in het 3140 circus?
Ik leid de discussie nou hopelijk niet af, maar in Belgie zal toch ook arbeidswetgeving zijn.

welja, dat is dus ook een reden waarom ik connectoren wil. ook al is standard practise met rubber hoesjes of zelfs tape. connectoren zien er geruststellender uit voor mensen die niet weten dat het standaard zo gebeurt.

als al die firma's het zo doen voor vaste installaties ga ik er van uit dat dit reglementair is. men controleert veel meer op de plaatsing van de transfo's (buiten dan) en het feit dat er een dubbel onderbroken schakelaar aan de buitenzijde van een gebouw moet zijn om de voeding uit te zetten.

Op 23 februari 2017 09:02:21 schreef powerflux:
[...]

Help de topic starter dan, en noem ze!

Dat had ik al gedaan, ik noemde een veel voorkomende bougie kap, te koop in diverse afmetingen, en goedkoop.
Ik had ook deze kunnen noemen https://www.lemo.com/nl/hoog-spanning/y-connectoren
Maar in alle redelijkheid vind ik niet dat de prijs hiervan in verhouding staat met die van een gemiddelde NEON lichtreklame.
Want ik moet maar aannemen dat de TS hierop doelt.
Vandaar dat ik wat meer respons over de bedoelingen van de TS op zijn plaats had gevonden in plaats van de vervelende opmerking dat de ik beter had moeten lezen.

welja, dat is dus ook een reden waarom ik connectoren wil. ook al is standard practise met rubber hoesjes of zelfs tape. connectoren zien er geruststellender uit voor mensen die niet weten dat het standaard zo gebeurt.

als al die firma's het zo doen voor vaste installaties ga ik er van uit dat dit reglementair is. men controleert veel meer op de plaatsing van de transfo's (buiten dan) en het feit dat er een dubbel onderbroken schakelaar aan de buitenzijde van een gebouw moet zijn om de voeding uit te zette

Dit is iets waar ik al bang voor was:
Hoogspanning, ook die van Neon reclame, is levensgevaarlijk !.
Stel dat er een connector los schiet.
Dan wil je niet op je geweten hebben dat iets er "geruststellend" uit ziet maar in feite iemands dood kan betekenen.
Een artiest moet er op kunnen vertrouwen dat hij in een veilige omgeving werkt.
Waarschijnlijk is dit ook wel een reden dat professionals liever kiezen voor een bewerkelijke vaste verbinding dan voor een connector.
Tenzij het echt niet anders kan.
Maar dan moet je meestal wel in de buidel tasten om aan de veiligheidseisen te voldoen.

een connector die losschiet is toch net minder gevaarlijk dan losse draad? dan hangt er zo een open stuk draad te bengelen? (de laagste hangt trouwens op een hoogte van 3m)
als de "officiele" verbinding het ineendraaien van 2 draden is lijkt mij dat nu niet echt een "bewerkelijke vaste verbinding". goed dat je even vermeld dat hoogspanning gevaarlijk is. dat had ik zelf nooit kunnen bedenken!

ik heb zo'n vermoeden dat je al wat ik zeg ga blijven weerleggen.

Op 23 februari 2017 18:20:56 schreef Brainbox:
[...]

Dat had ik al gedaan, ik noemde een veel voorkomende bougie kap, te koop in diverse afmetingen, en goedkoop.
Ik had ook deze kunnen noemen https://www.lemo.com/nl/hoog-spanning/y-connectoren
Maar in alle redelijkheid vind ik niet dat de prijs hiervan in verhouding staat met die van een gemiddelde NEON lichtreklame.
Want ik moet maar aannemen dat de TS hierop doelt.
Vandaar dat ik wat meer respons over de bedoelingen van de TS op zijn plaats had gevonden in plaats van de vervelende opmerking dat de ik beter had moeten lezen.

hoe ga je een bougie kap toepassen in een verbinding tussen 2 draden?

sorry dat ik vervelend doe, heb ik ook als ik bij de slager naar steak vraag en die me keer op keer vertelt dat hamburgers toch echt lekkerder zijn. en ook vlees!

Het merk LEMO was al gevallen toch? HV connectoren en LEMO zijn bijna synoniem (ik chargeer soms een beetje :7 )

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Op 23 februari 2017 11:13:44 schreef Birt:
daarom had ik bv niet vermeld dat het een indoor toepassing is. die eigenschap heeft voor mij namelijk geen belang in dit geval.

Maar voor de connector wel, hij hoeft dus niet waterdicht te zijn.

wat je normaalgezien doet bij "verplaatsbaar" neon is zorgen dat de HV aansluiting niet los hoeven ... ofwel je plaatst de trafo zo dicht mogelijk vast bij de neon.

@flip,
Lemo is prima ... maar die gaan uit van een geaarde behuizing, en zijn naast erg mooi ook nog eens gloeiend duur.

GJ_

Moderator

Op 23 februari 2017 12:47:30 schreef mvdk:
Hoe zou dat trouwens in NL gaan, waar electrische spullen in een werkomgeving mee moeten doen in het 3140 circus?

Dat moet helemaal niet, het mag, het is zelfs verstandig, maar het is niet meer dan een vrijwillig hulpmiddel!!

Dan, bij een NEN3140 keuring controleren ze toch vooral de isolatieweerstand, de verbinding met aarde en de algehele staat? Dus als alle gebruikte componenten geschikt zijn voor de toepassing en het ziet er goed uit valt er weinig af te keuren.

Ten slotte: neon verlichting valt niet onder de NEN3140, dus is keuren onmogelijk.

evelo

Golden Member

Misschien zeg ik nu iets doms, maar kan het niet zonder specifieke connector?

Stel, je wil een verbinding tussen twee hv-kabels die je later weer wil losmaken.

je perst aan beide kanten een kabeloog en met een bout en moer kan je ze stevig met elkaar verbinden.
Daar doe je dan een dikke krimpkous over (geschikt voor hv?) en spant die vast over de kabelogen mbv tiewraps.

Minder vlot dan connectoren, je hebt wat gereedschap nodig, maar wel wel veiliger bij mogelijk onverwachte toestanden op het podium?

eSe

Honourable Member

Ik probeer even mee te denken. Een HS connector die gebruikt wordt in c.v. ketels. Bij sommige typen kan je het mannelijk deel van de ontstekings elektrode afschroeven en op 1 of andere manier aan je neonbuis monteren. De vrouwelijke delen zijn ook los verkrijgbaar en kan je aan de H.S. kabel knijpen. En daarover een bougiekap. Je zal wel een krimptang moeten aanschaffen, met een universeeltang even dichtknijpen lijkt me niet koosjer.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
maartenbakker

Golden Member

Op 25 februari 2017 13:03:38 schreef evelo:
Misschien zeg ik nu iets doms, maar kan het niet zonder specifieke connector?

Stel, je wil een verbinding tussen twee hv-kabels die je later weer wil losmaken.

je perst aan beide kanten een kabeloog en met een bout en moer kan je ze stevig met elkaar verbinden.
Daar doe je dan een dikke krimpkous over (geschikt voor hv?) en spant die vast over de kabelogen mbv tiewraps.

Minder vlot dan connectoren, je hebt wat gereedschap nodig, maar wel wel veiliger bij mogelijk onverwachte toestanden op het podium?

Zal afhangen van hoe vaak het losgenomen moet worden en door wie. Als het incidenteel is dan volstaat zoiets prima, maar anders moet je een connector zoeken die een levensduur van minstens een bepaald aantal koppelingen heeft. Hoop dat de TS inmiddels ziet hoe dat soort dingen opeens relevant worden.

Ik dacht nog even aan backlightconnectoren van televisies, maar ik ken daar niet de precieze isolatiespanning van. Die zullen trouwens ook niet voor honderden of duizenden keren losnemen gemaakt zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 25 februari 2017 14:48:01 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Voor geaarde behuizing en coaxiale bedrading (geaarde mantel) zou ik sowieso kiezen.
Misschien zijn connectoren uit de HN serie toepasbaar. 'HN' is een bepaald type. Eigenlijk een hoogspanningsuitvoering van de 'N'-type UHF coaxconnectoren. Er zijn veel merken, die ze leveren. Je zult echter wel databladen moeten vergelijken, want niet alle merken gaan tot de zelfde max. spanning.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

bedankt voor de suggesties! ik probeer te volgen mits veel google-zoekopdrachten

Ik heb in mijn eerste werkjaren ook iets met neon gedaan, normale gevelteksten, maar ook etalage neon. Op de electroden zat een messing busje met daarop een hol M 4 boutje waar de draad van de electrode in werd gesoldeerd. Aan de kabel, rubber bougiekabel werd een oog geklemd en dat werd met een kartelmoertje vast geschroefd. Als isolatie werd dan een PVC stoel dop welke tevoren op de kabel was geschoven over het glas geschoven. Een klein beetje vaseline op de kabel aanbrengen, dat schuift een stuk gemakkelijker. Rubber kabel heeft de voorkeur, dat blijft soepel ook in de winter.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 25 februari 2017 17:03:02 schreef Birt:
bedankt voor de suggesties! ik probeer te volgen mits veel google-zoekopdrachten

Probeer eens "sexy girls" bij Google, geheid dat je dan een ruime keuze aan zoekresultaten krijgt.
Verder kan ik niet veel zinnigs bakken van deze reply.

Ik heb niet het hele topic gevolgd, maar waarom wil je secundair de boel gaan doorverbinden?

Als het gebeuren uit meerdere delen bestaat, is het wellicht gemakkelijker om ieder deel een eigen trafo te geven en om primair de koppelingen te maken met gangbare 230v connectoren. Het dunne harde draadje dat uit de buis komt wil je niet teveel belasten/bewegen omdat 't gemakkelijk afbreekt...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mvdk

Golden Member

Die HN connectoren die voorgesteld worden, lijkt me wel wat. Hopelijk gaat ts dan ook kabel met aardscherm gebruiken, anders staan die metalen dingen gewoon onder spanning. En dan kan je net zo goed, of misschien nog wel beter, wago's of banaanstekers gebruiken.

Op 26 februari 2017 14:04:49 schreef Ledlover:
Ik heb niet het hele topic gevolgd, maar waarom wil je secundair de boel gaan doorverbinden?

Lees z'n andere topic's een beetje door. Ik word een beetje cynisch, maar al gauw krijg je de antwoorden: kan niet, wil niet, gaat niet.
In een van die andere topics word voorgesteld om led verlichting te gebruiken, i.p.v. de TL's waar het in dat topic over gaat. Een terzake doend advies, gezien al die spullen telkens vervoerd, en uit elkaar gehaald moeten worden.
"Het mag niks niet te veel kosten"
Er word per vliegtuig vervoerd/gereisd, een beetje geld is er toch wel?

Ik weet dat het in de theaterwereld budgettair wel heel krap is, tenzij je een van de grootste artiesten bent. Dus dat kan ik me nog wel voorstellen. Vliegtickets kunnen ook best goedkoop zijn.

Maar een paar gebruikte neontrafo's extra moet je wel kunnen opscharrelen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Ah dus hij had ervaring met meedenken voordat hij erover ging klagen. Had ik niet door toen ik er op antwoordde.

Blij toe dat ik niet druk op zoek ben gegaan naar andere connectoren, dat was dus tijdverspilling geweest. Klinkt hard, maar meedenken is vooral leuk als het van twee kanten komt en dan moet ik toch echt kiezen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 26 februari 2017 14:57:11 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 februari 2017 01:15:41 schreef Brainbox:
[...]
Probeer eens "sexy girls" bij Google, geheid dat je dan een ruime keuze aan zoekresultaten krijgt.
Verder kan ik niet veel zinnigs bakken van deze reply.

antwoord dan gewoon niet hè klein kind.

Op 26 februari 2017 14:04:49 schreef Ledlover:
Ik heb niet het hele topic gevolgd, maar waarom wil je secundair de boel gaan doorverbinden?

Als het gebeuren uit meerdere delen bestaat, is het wellicht gemakkelijker om ieder deel een eigen trafo te geven en om primair de koppelingen te maken met gangbare 230v connectoren. Het dunne harde draadje dat uit de buis komt wil je niet teveel belasten/bewegen omdat 't gemakkelijk afbreekt...

dat klopt. de neonbuizen hangen echter los aan touwtjes, niet gemonteerd op een plank of iets dergelijks. ieder deel heeft een eigen trafo maar die er vast aan laten gaat moeilijk voor transport.

het idee is nu om aan de elektroden op de buis een kort stukje kabel permanent te bevestigen. zo gaan we de elektroden niet te veel bewegen en beschadigen.

Op 26 februari 2017 14:32:47 schreef mvdk:
Die HN connectoren die voorgesteld worden, lijkt me wel wat. Hopelijk gaat ts dan ook kabel met aardscherm gebruiken, anders staan die metalen dingen gewoon onder spanning. En dan kan je net zo goed, of misschien nog wel beter, wago's of banaanstekers gebruiken.[...]
Lees z'n andere topic's een beetje door. Ik word een beetje cynisch, maar al gauw krijg je de antwoorden: kan niet, wil niet, gaat niet.
In een van die andere topics word voorgesteld om led verlichting te gebruiken, i.p.v. de TL's waar het in dat topic over gaat. Een terzake doend advies, gezien al die spullen telkens vervoerd, en uit elkaar gehaald moeten worden.
"Het mag niks niet te veel kosten"
Er word per vliegtuig vervoerd/gereisd, een beetje geld is er toch wel?

dus als ik specifiek ben waarom iets wel of geen optie is ben ik lastig? ok dan. dat heet duidelijke communicatie.

als je gelezen had waarom ik het voorstel van LED niet goed vond zag je dat het niet enkel over geld gaat. het ging vooral over de esthetiek, kleurweergave en andere specifieke eigenschappen. ik vroeg de persoon in kwestie van mij duidelijk uit te leggen hoe hij dat zou oplossen met LED met de boodschap dat ik echt wel open sta voor suggesties. en dan kwam er geen antwoord meer.

Op 26 februari 2017 14:54:59 schreef maartenbakker:
Ah dus hij had ervaring met meedenken voordat hij erover ging klagen. Had ik niet door toen ik er op antwoordde.

Blij toe dat ik niet druk op zoek ben gegaan naar andere connectoren, dat was dus tijdverspilling geweest. Klinkt hard, maar meedenken is vooral leuk als het van twee kanten komt en dan moet ik toch echt kiezen.

heel erg sympathiek.

Op 2 maart 2017 12:33:35 schreef Brainbox:
Zo goed dan?
https://mi-lasers.com/product/alden-connector-extension-cord-2/

ziet er interessant uit.
jammer dat bijna al de HV connectoren van Alden blijkbaar geleverd worden met vaste kabellengtes. en deze zijn rood. ook leveranciers vinden lijkt niet zo makkelijk.

intussen heb ik gevonden dat gewone krimpkous gemaakt is van PVC met bepaalde toevoegingen. maar de elektrische isolatie bij hoogspanning is meestal HDPE. dat is nu net een heel veel voorkomend type plastiek dus dat geeft wel mogelijkheden. bijvoorbeeld veel simpelere connectoren die niet niet goed geisoleerd zijn voor HV maar waar ik dan een HDPE mofje over kan schuiven.
een beetje een variant op wat "Zoef de Haas." voorstelde.

[Bericht gewijzigd door Birt op donderdag 2 maart 2017 14:06:39 (59%)