Welke transistor is dit?

Ik zoek deze transistor of kan iemand een vervanger aangeven voor dit (oude) exemplaar.
Hierbij een foto van de voor- en achterkant (met type aanduiding) van de transistor.
Verder info: De transistor zit in een schaakcomputer van begin jaren 80. De schaakcomputer is gemaakt in de USA.De kleuren aan de voorkant van de transistor zijn volgens mij door de fabrikant van de schaakcomputer aangebracht.

Hartelijk dank voor het snelle antwoord.
Ik moet dus op zoek naar een vervanger van de transistor van het type JE9112. Maar er staat ook nog 302 op. Dat zal ook iets aangeven want ik heb ook JE9112 exemplaren waar 225 of 248 op staat.

maartenbakker

Golden Member

Die oorlogskleuren zal wel zijn omdat die transistor op Indiaanse grond is gemaakt (okay, flauw grapje, maar neem even een momentje om aan de Sioux indianen in Standing Rock te denken die 'as we speak' door hun overheid verneukt worden). Volgens mij iets van de transistorfabrikant zelf in elk geval.

Typenummer staat er opzich wel op: JE9112. Het gaat om een 35V 1W 1,5A met een typical gain van 110 tot 180. Dat is net even zwaarder dan de gangbare Europese torren in dezelfde behuizing. Mogelijke vervanger in anderer behuizing is BD136-16, BD138-16 of BD140-16.

Het andere getalletje is de productiedatum dus voor reparatie verder niet van belang. Weeknummers 198225, 198248 respectievelijk 198302.

P.S. Nu is het snel opgelost, maar als je meer wilt weten is het wel altijd handig om de vuistregel aan te houden om zo volledig mogelijk merk en type van het apparaat te vermelden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Die zit in een TO-92 jasje als ik het goed zie, die op de foto is een TO-237
Die kleurtjes geven aan dat ze uitgezocht zijn waarschijnlijk met dezelfde versterkingsfactor.

Package of JE9112 transistor: TO92

maartenbakker

Golden Member

Versterkingsfactor zou inderdaad kunnen. Dan zou er 250 kunnen staan.

De JE9112 is in verschillende huisjes bekend, ook van andere merken als 9112 zonder voorvoegsel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Wat heel goed in de buurt komt is een SS8850 SS8550, ook de aansluitingen zijn hetzelfde.
Bijna voor niets bij EOO.

Edit/
Als je ruimte genoeg hebt kun je ook nog een koelplaatje gebruiken.

RAAF12

Golden Member

Op 22 februari 2017 22:38:16 schreef maartenbakker:
Versterkingsfactor zou inderdaad kunnen. Dan zou er 250 kunnen staan.

Yep, deed Revox ook 3 kleurtjes op de achterkant alleen bij plastic transistors.

De JE9112 is in verschillende huisjes bekend, ook van andere merken als 9112 zonder voorvoegsel.

Blijkbaar met een grotere warmtedissipatie gezien de metalen 'vin' bovenop.

Hartelijk dank voor al jullie reacties!!

Ik heb sterk het idee dat de vervangende transistor die ik zoek dienstdoet bij de werking van de electro magneet die in de kop zit die onder het schaakbord de stukken moet verplaatsen. Het verschuiven van de kop werkt prima maar de electro magneet doet het namelijk niet. Welke van de alternatieven die jullie hebben aangegeven voor de JE9112 kan ik dan het beste nemen?

Verder heb ik ook nog deze zwarte "dop" aangetroffen onder de printplaat. Kan iemand aangeven wat dat is? Zit daar een misschien een metalen transistor onder?

maartenbakker

Golden Member

Die SS8550 (let op de typefout) is denk ik de beste en best te krijgen vervanger.

De zwarte dop is een rubbertje, zal niks onder zitten.

Mocht je er niet uitkomen is het alsnog verstandig om er een echte reparatievraag van te maken, dus met merk en type van het apparaat. Mogelijk duikt er dan nog informatie op als het een vaker voorkomend defect is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 23 februari 2017 16:47:30 (44%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

En dan de transistor met de B suffix, die komt het dichts bij het originele type en gezien de verfstrepen zijn ze gepaard. Maar gewoon proberen kan natuurlijk. Pas als het schaakstuk naast het vak terecht komt zal er iets aan de X-Y verplaatsing moeten gebeuren.

origineel geeft min 60

maartenbakker

Golden Member

Als die strepen op 250 slaan, moet het dan niet de D zijn? Overigens blijkt in de praktijk dat de meeste torren aan de bovenkant zitten van wat ze moeten zijn. De lagere suffixen zijn vaak de eerste die bij bezuinigingen uit het assortiment gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Lang geleden had ik soms een reparatie waarin alle transistors een streepjes code hadden , geen nummer te zien .

Meestal was dat oostblok apparatuur uit Rusland en omgeving.

Als je de streepjes code weet ( ik niet ) dan was het makkelijk , zoals alles, het apparaat toch weer aan het spelen krijgen was dan de uitdaging.

Ik kon toen en nu nog steeds geen chocolade maken van de streepjescode op die torren .

RAAF12

Golden Member

Ik ook niet, ik zag ze in Revox apparatuur verschijnen toen die overstapten van de metalen BC types naar de plastic versie, de BC171 en BC184 van ITT. Waarschijnlijk alleen gepaard op dezelfde, gelijke stroomversterking.