3f 1,1kw motor aansluiten op 1f

Hey techniekers,

Ik moet een 3f motor van 1,1kw aansluiten op 1f. Nu heb ik al veel opgezocht maar blijf ik met het probleem zitten dat de motor begint te rammelen/kloppen maar helemaal niet draait.
Ik heb hier op het forum de formule C = P / (3,14 x √3 x f x U^2) gevonden voor de condensator te berekenen. En ik kom ik 76microF uit en dit kom ik ook uit met deze online berekeningstool.
http://www.eclecticsite.be/calc/driefase.htm

Bij de motor zit een schema om hem aan te sluiten dit heb ik ook gevolgd. (3e lijn, het meest rechtse schema)
http://i68.tinypic.com/2m42kn5.jpg

gegevens motor:
merk: kramp
230/400V
50Hz
1420 RPM
0,72 cos
7,71/2,72A

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, zou het kunnen dat ik een startcondensator uitgerekend heb ipv bedrijfscondensator die ik nodig heb?

ik meen dat de vuistregel 60UF per kW motorvermogen is. echter let wel dat je 1/3 van het motorvermogen kwijtraakt met een zgn steinmetz schakeling. een apparaat wat met aanlopen meer vermogen nodig heeft zal niet aanlopen op enkelfase 230V.

ook moet de motor in driehoek worden gezet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat is de belasting van die motor?

Over het algemeen staat een steinmetz schakeling erom bekend dat deze minimaal vermogen levert, waardoor zeker met een last een motor al snel niet meer op gang komt.

Laat je hem belast aanlopen? Wat voor belasting is het?

Deze dient om een ventilator te laten draaien. Moet ik zeker dat 3e lijn helemaal rechtse schema gebruiken of moet ik die erboven nemen?

.

[Bericht gewijzigd door willem van belgie op donderdag 23 februari 2017 14:16:21 (98%)

Shiptronic

Overleden

Het goed plaatje staat er helemaal niet bij.

Alleen de eerst afbeelding laat een 3 F motor zien met 3 spoelen. En daar staat geen steinmets schakeling , alleen ster en driehoek.

De ander plaatjes zijn hele ander motoren, met bv maar 2 spoelen en al enkelfase bedoeld.

Plaatje 1 aanhouden voor driehoek. en daar de spaning aansluiten L1 en Null. OP de over gebleven aansluiting zet je 1 draad van de condensator.

De andere draad van de condensator sluit je aan op L1 OF Null, je moet zelf even uitzien te vinden welke, het verschil is namelijk welke kant je de motor op wil laten draaien.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 23 februari 2017 14:16:37 (37%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

60 uF per kW is een vuistregel, komt dus aardig uit.
Waarde is niet kritisch

Maar nu komt het.
Als het een echte 3 fasemotor is dan zal deze vermoedelijk in Driehoek moeten.
Schema helemaal bovenin Links, 3 doorverbindingen.
Op 1 van de doorverbindingen doe je de fase
Op 1 van de overige verbindingen doe je de Nul
Op de overige verbindingen doe je 1 poot van de condensator.
De andere poot van de condensator doe je bij de Fase of bij de Nul op.
Met de keuze bepaal je dan ook de draairichting.

Maar je motor moet dan een 3x 230/400 Volt motor zijn, kijk op het typeplaatje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dus ik moet de 3 bruggen voor driehoekschakeling te krijgen laten en dan bij u1 en v1 de L & N aansluiten en bij W1 condensator en andere uiteinde mee aan de L of N hangen?

Jep!

Anders gezegd

U1 - L
V1 - N + condensator1
W1 - condensator2

Als ie de andere kant op moet wordt het
U1 - L + condensator1

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je deze motor nieuw hebt gekocht had je beter kunnen kiezen voor een echter eenfase motor waarbij je dan werkelijk 1,1 kW as vermogen had gehad.

Nu kom je met het as vermogen een stuk lager uit.

Zoals hierboven al vermeld zijn de onderste 3 schema's van echte eenfase motoren en die schema's kun je niet gebruiken voor de 3 fase motor welke jij nu hebt.

Hopelijk was het geen advies van Kramp om dit zo te doen bij gebrek aan 1 fase motoren.

Ohja, nog 1 kleinigheidje: het koppel van de motor is bij het opstarten veel minder dan wanneer ie op toeren is. Dat is bij dingen als een compressor echt een probleem. Bij een ventilator juist niet. Dus dit is een prima toepassing waarbij het WEL kan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
jerome

Golden Member

Als de waaier bij de motor hoort en afgestemd is op een nominale belasting van die motor kan die motor misbruikt aangesloten nooit op toeren komen en zal oververhitten. Het feit dat de fasedraai van een condensator 30° en de hoofdwikkeling zelfs 60° afwijkt geeft ook al extra warmte af.