display ontwerpen

Hallo beste lezers,

Middels een bestaand domotica systeem van het merk Velbus, wil ik graag uitbreiding met een display. Voor het geven van een boodschap van ongeveer 20 karakters.

Het te ontwerpen display moet ongeveer 25 boodschappen kunnen vermelden.

De aansturing per boodschap kan met een n.c contact aangeboden worden vanuit het Velbus systeem. Nog mooier direct vanuit de bus.

Het display moet duidelijk afleesbaar zijn in het donker voor een portier.

Ik zat zelf te denken aan led segmenten waarmee de letters kunnen worden gemaakt. Maar hoe stuur je dat aan ?

Ik sta open voor alle suggesties : arduno / letterkrant / dot matrix

Alvast bedank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Mike

buckfast_beekeeper

Golden Member

Is het 1 contact per boodschap? Voldoende ingangen op een µC en een LCD display er achter. Je kan dan naargelang de ingang de boodschap laten zien.

Verzend het systeem via een bus een signaal? Dan zal je de bus moeten decoderen. Meestal makkelijk als je de opbouw van het signaal kent. Dan is het niet meer dan decoderen en boodschap laten zien.

Graag wat meer info.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

Hoi,

Ja ik kan voldoende relais inbouwen om voor elke boodschap een contact te hebben.

De bus is veel over geschreven http://forum.velleman.eu/
maar met mijn beperkte digitale kennis weet ik niet waar ik naar opzoek ben. Men praat hier wel over koppelen met RASPBERRY PI®.

Een lcd display is wel iets moeilijker afleesbaar. Meestal is snelheid geboden bij een melding, porier leest in het langslopen de boodschap en weet waar hij naar toe moet.

De bus decoderen lijkt mij prima begin, scheelt al 500,- euro aan relais.

Hoor graag je mening.

met vriendelijke groet,

mike

buckfast_beekeeper

Golden Member

Met een logic analyzer zou je kunnen zien wat er op de bus verzonden wordt. Wat een 0 is en wat een 1 is. Summiere documentatie wat er verzonden wordt vind je hier. Niks over timing, baudrate. Dat zal je moeten uitzoeken. Lijkt me al bij al wel te doen.

Een LCD display is net heel goed leesbaar. Backlight. Karakters van 12mm hoog zijn echt wel leesbaar. Met een beetje zoeken vind je er misschien nog wel met hogere karakters.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

De KCPSA04 van Kingbright zijn mooie led display voor zoiets...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Hoi,

Ben even tijdje afwezig geweest ben in stroomversnelling met werk terecht gekomen.

bedankt voor jullie reacties en moeite.

zodra ik dit project weer oppak hoop ik met jullie verder mag discussiëren.

Fijne Pasen.

Mike