spiegellen van obd signalen

is ook niet de bedoeling dit tijdens het rijden te doen ik wil een auto die elders staat kunnen uitlezen met de diagnose apparatuur die ik hier heb us betere omschrijving zou zijn kopieren van de obd in de auto dus een of ander interface in de auto naar een laptop op lokatie a die overinternet op lokaie b de volledige obd connector nabootst zodat ik van af loktie b een tester kan aansluiten na keuze

bedankt voor de potlood tip.

ps het zijn echt alleen de signalen die ontvangen en verzonden hoeven te worden

[Bericht gewijzigd door obd2help op vrijdag 24 februari 2017 15:08:39 (13%)

High met Henk

Special Member

ik ben hier ooit eens mee bezig geweest, maar het is VERDOMD lastig om zoiets voor elkaar te krijgen REAL time.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

dat het niet compleet real time is maakt niet zo veekl uit het gaat mij erom dat ik vanuit mijn thuisbassis kan kiezen welke tester ik gebruik en zodat ik maar een soort in de auto op lokatie hoef te gebruiken

High met Henk

Special Member

het niet real-time hebben van data maakt communicatie onmogelijk!

ofwel het werkt niet (betrouwbaar)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

doe did nu ook met usb over netwerk en dat gaat prima is ook niet real time zit ook vertraging in

High met Henk

Special Member

netwerk en USB zijn redelijk real time. Het internet is niet real time

je hebt een enorme latency, waardoor je problemen gaat krijgen met OBD....

zet maar eens een radio zende rop internet op en zoek diezelfde zender op op je FM radio.

let op de verschillen

als jouw auto OF jouw tester niet op tijd een signaaltje krijgt, gebeuren er rare dingen!!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

heb al n keer een auto geflashed over internet ging ook prima

maar das mijn vraag niet wie kan me op weg helpen met wat voor een ssort iets ik moet hebben om dit tot stand te brengen

Serial -> naar ethernet ding -> internet -> virtuele compoort

Maar idd, je latency is dan wel een issue en gaat voor problemen zorgen. Beter is om een simpele PC ofzo in de auto te leggen.

Waarom neem je geen simpele tablet hiervoor? Een Windows tablet met een USB->ODB ding icm Opcom, Vagcom, VCDS of whatever. Met 4G erin kun je 'm remote overnemen, en de latency is niet op het odb-PC traject dus zal geen issue zijn.

Je kan dan ook een ODB-wifi nemen, dan zit je ook niet met bekabeling te klooien vanaf de ODB poort.

Letterlijk 1:1 een 'lange odb verlengkabel over internet' maken wordt een heel ander verhaal.... Wat is de reden dat je remote een fysieke poort zou willen hebben?

De meeste testers zijn ook prima softwarematig te doen, iig als het aankomt op dingen uitlezen enz

ja dat klopt maar dan moet de tester zich nog steeds aan de kant van de auto bevinden
aangezien er niet een tester is die alles kan heb ik meerdere nodig

[Bericht gewijzigd door obd2help op vrijdag 24 februari 2017 16:13:44 (29%)

Wij gebruiken ook zoiets maar dan is het van jifeline
die nemen op kantoor de auto over en gaan hem programmeren
misschien op zoek naar zo'n kasje

Dat gaat niet meevallen lijkt me. Als het universeel moet worden moet je ook weer van USB naar K, KL, Can, VPW, J1939 dat wordt een vette kluif. Dat flashen over internet werkt natuurlijk heel anders dat is zeker geen real-time.
ANWB gebruikt wel zoiets maar is de software aangepast op werken op afstand.

Edit: Bedoel J1850 ipv J1939 das voor industrie.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
High met Henk

Special Member

Dat is ook het probleem waar ik tegenaan liep:

je moet lokaal bufferen en dan erin rammen exact als aan de anderen kant. Wat als de verbinding ineens even 30 seconden latency heeft? bij een youtube filmpje wacht je wel ff, maar bij een ECU flashen of live data of whatever ben je wel ERG zuur!

zoals ik al schreef:

Op 24 februari 2017 15:24:13 schreef High met Henk:
het niet real-time hebben van data maakt communicatie onmogelijk!

ofwel het werkt niet (betrouwbaar)

let vooral op het betrouwbaar!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Ship: naast je post aan het eind van de balk vind je een potloodje, die kan je gebruiken voor de Edit om je zee aan tik/taalfouten recht te zetten (pot, ketel, ...)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

tis hier geen taal forum en lees ook even de fAQ : https://www.circuitsonline.net/forum/faq

De volgende types reply's zijn in strijd met de regels:
Reply's die alleen maar offtopic bevatten.
Flames naar andere gebruikers en / of moderatoren.
Wannabee mod opmerkingen. Laat het modereren aan de moderators over.
Zeurverhalen over taalgebruik.

en ik maak geen vouten , zijn alternatie wijzen >:)

Verder een fijn weekeint

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

okee, maar lig dan zelf ook niet te schoolmeesteren.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Je brengt niets in deze hele discusie als alleen maar onrust. Ik probeer TS te helpen met zijn OBD constructie en wijs hem op bepaalde zaken en noem mijn ervarigen . Gezien TS niet is geeft ik hem aan het eind nog een tip over de functies beschikbaar op het forum

Maar bedankt voor de compliment over schoolmeester, blijkbaar leer ik de mensen nog iets. En ge zein dat dus positief valt zal ik er ook mee doorgaan.

@ MOD's kunnen deze 4 niet toevoegende post's opgeruimd worden?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 24 februari 2017 16:09:08 schreef DJSmiley:
..Beter is om een simpele PC ofzo in de auto te leggen.
...

Da's een kleinigheidje anno 2017. Komplete PCs zijn zo groot als een creditcard :-) Raspberry Pi is er een.

@MNM hieronder: argument? Je kunt er op mailen, op inet browsen, tekstverwerken, programmeren. Er kan direkt een monitor aan, muis/keyboard, usb sticky. Dan is het een PC, een Personal Computer.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 25 februari 2017 13:31:46 (27%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik zou het overigens echt niet in mijn hoofd halen om een R-pi een "complete PC" te noemen hoor. ;)

@flipflop hierboven: ik kan er geen SATA device aan hangen, ik kan er geen PCIe kaart in prikken, ik kan niet zelf bepalen hoeveel RAM ik erin wil prikken, enz. Daarnaast draait het ding geen Windows. Persoonlijk vind ik dat een computer dat op z'n minst moet kunnen, wil ik het een PC noemen. Linux kun je ten slotte ook op een Z80 nog draaiend krijgen, maar dat maakt van een Z80-based computer ook geen PC. ;)

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op zaterdag 25 februari 2017 20:34:01 (68%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@flipflop: misschien heb je het emoticon gemist?
(hiertelande ook wel lachsmoeleke)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

In dat geval kan je beter kijken naar een http://www.lattepanda.com/ , Die draait volledig W10, en daar is meer softwarte voor te vinden op OBD gebied dan Linux. De rasp kan alleen de IOT verzie draaien en daar heb je niet zoveel aan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat is de definitie van een PC.... een rPI kan idd prima als 'pc' gebruikt worden.

voor doeleinden van TS is het vermoedelijk echter praktischer om Android of windows te hebben ivm de benodigde software. Een Intel Compute stick is al een prima compacte oplossing.

Een netbookje is misschien handiger, dan heb je nl ook meteen een scherm/keyboard erbij.

TS wil echter diverse diagnosedingen aansluiten. Er is niet gesteld dat dat allemaal onder 1 OS draait, of dedicated hardware is. Hij wil gewoon een ODB plug op zn buro, terwijl de auto rondjes rijdt.

Maar goed, dat dit een uitdaging is is inmiddels wel duidelijk. De vraag is welke functies TS perse nodig heeft, en of die onder een stukje software ook beschibaar zijn. Dan zou een dergelijke oplossing prima kunnen.

Shiptronic

Overleden

Tja eea. is nog niet zo eenvoudig.

Mijn adapter kan ik zelf besturen middel AT commando's. Het grootste gros gaat een beetje uit van de ELM327 "standaard" ( https://www.sparkfun.com/datasheets/Widgets/ELM327_AT_Commands.pdf )

Maar TS wil op zijn bureau een OBD connector en daar zijn eigen OBD scanner in kunnen pluggen en daar begint de schoen te wringen :)

met WiFi aan de auto kant lijkt mij het handigst , dan heb je in ieder geval al toegang middels IP adres. Maar nu nog dit vertalen naar een OBD connector op je bureau.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 25 februari 2017 13:50:33 schreef big_fat_mama:
@flipflop: misschien heb je het emoticon gemist?

Volgens welke wet mag ik niet serieus op een niet-al-te-serieuze opmerking reageren? Jij bent in politie mode vandaag trouwens?

Ter zake: de RPi die ik noemde is natuurlijk een voorbeeld, er zijn meerdere opties. RPi is wel de meest gangbare anno-nu met veel info en support online, lijkt me niet onbelangrijk.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 25 februari 2017 15:00:38 (25%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ik ben niet in politie-modus en heb ook niks over wetten gezegd

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
High met Henk

Special Member

Gisteren was ik beetje kort door de bocht,

maar stel jij wilt je toeren hebben: je moet die telkens opvragen. Als je dat ZONDER BUFFER en volledig remote moet, kan het dus ineens zijn dat je in mijn voorbeeld 30 seconden zonder data zit. Voor toeren en/of live data vervelend, maar geen ramp.

Als je echter remote tegen iets lokaals zegt: Geef mij toeren en die gaat ze telkens opvragen, heb je dus een stukje andere informatie

Nou in mijn geval met live data valt het mee. Maar als je gaat flashen moet je dus de hele flash eerst overpompen en dan erin rammen.
En daar gaat het dus mis...

je kunt dit alleen doen als je een HELE hoge QOS op al je datalijnen hebt zitten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???