pot meter veranderen

Geachte,
ik heb een vloer/voet dimmer met ingebouwde trafo voor 12v verlichting. In die dimmer ligt een schuif pot meter. Ik wil dus deze ergens inbouwen, maar wil de schuif pot naar een draai pot veranderen...toen kwamen de vraagjes..

Ik heb op YT wel gezien om een 3p draai pot meter door te meten, hoe meet ik dus deze 4p schuif pot meter?

N is t uberhaubt mogelijk om deze schuif pot te vervangen voor een draai pot?

Alvast bedankt!

Willie W

Golden Member

Hoeveel draden zitten er aan die schuifpot?

Ik zie hier af en toe weleens een koffiepot voorbij schuiven, ik zie niet graag dat dit wordt veranderd in een draaipot!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

@ Willie - geen draadjes, heb m net nl van de print afgehaald

@ Hans - verklaar je AJB nader....

Shiptronic

Overleden

Hint ik zie 2 x een 2 op de print staan ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
jerome

Golden Member

Ik zie er maar drie. 2 is doorverbonden en wordt dan de middelste van de draaipot. Andere 2 moet je maar wisselen als de pot omgekeerd werkt.

Heb weinig tot geen ervaring omtrent pots..

@ Shiptronic - die 2x 2 viel me ook al op, massa punt? 1 draadje van de meter daarop en dan andere draad wisselen tusse 1 n 3 om door te meten?

@ Jerome - als ik er dus een 3p draai pot aan wil haken, hoef ik dus maar 3 punten op de print gebruiken..

@ Hans - verklaar je AJB nader....

Heel simpel, koffieboon en koffiepot horen bij elkaar en als ik trek heb in koffie zeg ik altijd tegen mijn vrouw, ik zou weleens een koffiepot voorbij willen zien schuiven, meestal word ik daarna bebakt! Je moet het even weten om hem te snappen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

* verifieer of de beide punten '2' zijn doorverbonden; indien niet: alles doormeten en hier melden
* indien wel (zoals algemeen verwacht en verondersteld):

** sluit een van de '2'-contacten aan op het middenste punt van de draaipotmeter
** sluit '1' en '3' aan op de beide andere punten van de draaipotmeter
** als de zaak omgekeerd regelt: '1' en '3' omwisselen

(precies wat @jerome ook al stelde)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord