Systeemventilator Brink Allure B-16 HR draait niet meer.

Beste heren (en misschien ook dames),

Sorry dat ik jullie lastig val zo net voor de carnaval.

Enkele dagen geleden is onze luchtverwarming (Brink Allure B-16 HR) uitgevallen.
Volgens mijn vader begon het te ruiken naar brand, en had hij vervolgens de stekker er uit getrokken.

Volgens de monteur was de systeemventilator defect, dit zou uit komen op een bedrag van € 1.352,78.
-------------------------------------------------------------------------

Nu heb ik de systeemventilator (ECM motor) zelf gedemonteerd, en enkele zaken nagemeten / geïnspecteerd.

De wikkelingen van de motor zagen er nog prima uit, de weerstand tussen de 3 draden bedroeg om en om netjes 12 Ohm. De lagers waren ook prima in orde, de as draait soepel rond.
Aan de voeding in de motor is weinig te zien, de ntc ziet er nog prima uit en meet 4 Ohm.

Op de 5 polige connector van de motor is ook gewoon 230V aanwezig.
De 16 polige connector heeft een stuurspanning van 12VDC, wat naar mijn mening 24v moet zijn. Maar op een andere site las ik dat de stuurspanning bij sommige motoren ook tussen de 9 en 24v mag liggen.

Nu kom ik er dus niet meer uit, en leek het me slimmer om hulp te vragen.
Verder krijg ik verder ook weinig spec's gevonden over het type motor, met betrekking tot de aanstuurspanningen en pinouts.

Kan iemand mij hier verder mee helpen, ik zal jullie echt dankbaar zijn. Het is jammer genoeg nog niet zo warm en zonnig buiten als ik gehoopt had.

Met vriendelijke groet,
Falco Papenhoven

Hier onder enkele foto's.

dit is een speciale motor, deze maakt van de 230V zelf een driefasen BDLC aansturing. middels de stuurspanning wordt de draaisnelheid geregeld. doorgaans gaan de lagers stuk en loopt het ding te zwaar. de elektronica in de motor kan stuk zijn, de wikkelingen zullen dan wel goed meten.

ik neem aan dat de cv ketel met luchtverwarming niet meer werkt? want anders zou ik zeggen zet het ding aan, en kijk wat er nog werkt. als er ergens rook uitkomt, ga je daar zoeken. nu kan het overal wel gerookt hebben en was het ding al dood toen de monteur kwam. hoeft de fan niet eens te zijn, kan ook op de stuurprint zijn geweest.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste testman,

De brandlucht kwam van de verwarming in de unit. De ventilator draait niet waardoor de warmte zich ophoopt.

Mijn vader heeft zojuist de handleiding gevonden, dus ik heb de schemas tot mijn beschikking.

Ik ga maandag nog even wat zaakjes nameten, want ik ben helaas dit weekend niet thuis.

Ik hou jullie op de hoogte.

Zojuist heb ik de spanningen op de connector nagemeten volgens onderstaande tekening, deze lijken gewoon te kloppen. Standaard wordt er een dutycycle van 50% gebruikt, hierdoor had ik eerst 12V gemeten.
Het probleem blijkt dus toch in de motor te zitten, de NTC meet netjes 1 Ohm als deze afgekoeld is.
Verder meet geen spanning op de 3 polige connector waar de motorwikkelingen op aangesloten worden.

Heeft er iemand nog tips? Of weet iemand of je de aansturing die achter op de motor zit nog los kan krijgen? Ik denk dat het lastig is om de epoxy te verwijderen...

Bvd,
Falco

dit is een 3 fasen sturing met 6 drivers, dat is niet makkelijk te repareren, en met die epoxy vergeet het maar helemaal.

je ontkomt ben ik bang niet aan een nieuwe motor, maar weeg wel mee als de ketel over de 17 jaar oud is, dat reparatie met deze hoge kosten vaak niet verstandig meer is. dat is de opgegeven bruikbare leeftijd van een normale HR ketel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kan het juiste stukje van de sticker niet zo goed lezen maar die dingetjes kosten tussen de 100 en 400€ op het internet...

Google er maar eens op. Stond er geen kommaatje verkeerd bij de monteur??

Repareren, zeker voor een betrouwbare reparatie, is niet lonend!

Dankjewel voor de reacties, toch denk ik dat ik iets op het spoor ben. Kan minstens een keer proberen om de mosfets te vervangen.

Ik heb net namelijk mijn functiegenerator een voor een op de gates van de mosfets aangesloten en toen de weerstand van de drain naar source gemeten.
2 fets leken helemaal niet te reageren, de rest schakelde wel netjes in.

Voor die één of twee euro is het wel de moeite waard.

de drivers van 1 fase op de motor stuk zo te zien, die voeren plus en min 310V. met wat geluk is dat alles, echter zou ik overwegen alle 6 de drivers te vervangen.

check ook de lagers van de motor, als het ding te zwaar loopt kan het met opstarten zijn gebeurd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 februari 2017 15:18:26 schreef Falco.P:

De wikkelingen van de motor zagen er nog prima uit, de weerstand tussen de 3 draden bedroeg om en om netjes 12 Ohm. De lagers waren ook prima in orde, de as draait soepel rond.
/quote]

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

dat heb ik vaker gehoord, met de hand een vliegwiel aanslingeren zegt weinig. met de lagers in je hand draaien ze vaak heel anders, gortdroog of veel te zwaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Jammer genoeg heeft het vervangen van de fets niks geholpen.
Nu ben ik al een tijd aan het zoeken geweest, maar nu heb ik het idee dat dit type motor niet meer wordt gemaakt.

Dan wordt het toch een nieuwe unit bestellen en installeren.
Als er iemand een beter alternatief heeft hoor ik het graag.

In ieder geval bedankt voor de hulp.

een nieuwe motorunit of de hele ketel? ding is 19 jaar oud. zou daar geen prijzige onderdelen meer inzetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beetje late reactie maar hetzelfde probleem hier, foutcode 1F41.

Het betreft een B25 2011 met een ECM 3.0 motor.

Voordat ik door Brink wordt opgelicht met een rekening van bijna 2000 euro, probeer ik graag een andere oplossing te vinden. Werkelijk schandalig, de motoren staan op eBay voor 200 - 300 dollar. Het hele slakkenhuis is nog in prima staat en hoeft niet te worden vervangen, het gaat alleen om de motor en/of sturingsmodule die er achterop zit. Dat soort bedrijven noemen zichzelf dan duurzaam, pfff.

Bij aansturing draait de motor 1-2mm en ik hoor een hoge korte pieptoon voordat de storing wordt gegeven. Met de hand draaien gaat soepel met iets (magnetische) weerstand, wat normaal is bij een ECM 3.0, heb ik ergens gelezen.

Ik heb het ding gedemonteerd en de wikkels doorgemeten, ik meet 50 Ohm bij alle 3 combinaties. Weet iemand of dit te veel is? M.a.w. is de motor zelf kapot en kan de sturingsmodule nog goed zijn?

Als de motor zelf kapot is zit ik te denken om eenzelfde motor (Genteq 1/2 pk) op eBay te bestellen en de sturingsmodule (wellicht Brink-specifiek geflasht) over te zetten.

Alvast bedankt voor het meedenken, tot die tijd doet de houtkachel het prima!

deze motor is een stuk nieuwer, van 2011 zo te zien. motor zelf is wrs niet stuk, maar wel de sturing van de motor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat zou kunnen. Maar de diagnostics manual van de fabrikant heeft het over 20 Ohm of minder weerstand over de wikkelingen, ik meet 50 Ohm. Is geen groot verschil maar als je dat strikt neemt zou de motor zelf stuk moeten zijn. Mijn ervaring met elektromotoren is te weinig om hier wat over te kunnen zeggen.

Het piepje wat ik hoor zou natuurlijk wel weer een kapotte condensator in de sturing kunnen zijn, maar misschien een gevolg van de verhoogde weerstand in de motor.

[Bericht gewijzigd door bnijssen op 14 oktober 2021 17:19:17 (21%)]

Ik zou je meetinstrument eerder verdenken dan je motor. 1 wikkeling hoogohmig, ja. Maar 3 tegelijk?? Het kan ook zijn je datagegevens mis zijn en dat 50 wel klopt. In ieder geval 3 wikkelingen gelijk en evenveel stuk klinkt ongeloofwaardig. Ik zou dat kiet als oorzaak zien.

What do we want? TIME TRAVEL. When do we want it? IT'S IRRELEVANT.

Een MOSFET gaat zelden alleen stuk, meestal is de driver ook kapot omdat de gate doorslaat en waarschijnlijk is dat een IR2110 die onder het epoxy zit dus dat kan je wel vergeten.
Soms helpt het wel om de print in kokend water te leggen zodat het hars zacht wordt.

ik zou ook aan de sturing denken idd. komt er wel netvoeding op de motor aan?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor het meedenken! Inderdaad een goed punt EricN, ik ga nog eens met een andere meter proberen. Spanning is er wel, dat is het in ieder geval niet.

De stuurprint is gegoten in een soort siliconen, geen epoxy, is nog wel weg te halen eventueel. Heeft het zin om die grote caps met een ESR meter door te meten (in circuit)? Of zijn het vaak de FETs die kapot gaan in een dergelijke schakeling?

Mijn Ex zwager had een identieke hetelucht ketel, edoch zelfde euvel. ik ben er mee aan de stoei geweest en IDD Gate driver onder de kit is defect.. Deze met moeite vervangen opgestart en werkte weer prima... voor kort.. Daar het winter was was Brink geweest en constateerde een defecte fan EN branderautomaat waar de PWM vanaf komt. ( hun hadden ook een motor electronica binnen 1 uur op stuk gedraaid). Zwager was het zat en werd te duur.. Nieuwe ketel laten plaatsen (8000Euro) reparatie van oude ketel zou op een slordige 2500 euro komen.. klote dingen.. jammer dat ik me er niet in heb kunnen verdiepen maar vermoed dus dat de PWM regeling de motor om zeep hielp.

Dat zijn geen hoopvolle berichten smd! Bedoel je met de PWM de hoofdprint? Of PWM op de hoofdprint? Volgens mij doet die de aansturing van de motor (lage spanning). Dan lijkt het er dus op dat je het beste ook de hoofdprint kan vervangen… idd ellende dingen.

Ondertussen andere meter geprobeerd. Inderdaad 15 Ohm nu. De motor is dus oke en de sturing niet. Weet ik in ieder geval waar ik het zoeken moet.

Op eBay kan ik wel van die control modules vinden: https://www.ebay.com/itm/GENTEQ-1183509-1-2-HP-ECM-3-0-FIELD-REPLACEME

Maar als ik me zo inlees in ECM 3.0 lijkt het er op dat de stuurelectronica kan worden geflasht voor verschillende toepassingen. Dan kan je dus van allerlei onvoorspelbaar gedrag krijgen als ik zomaar dat ding van eBay haal, heerlijke vendor lock-in op die manier. Dan ontkom je er niet aan om een nieuwe of tweedehands complete ventilator te kopen specifiek van Brink. Iemand meer ervaring met ECM 3 die hier een andere conclusie kan trekken?

Anders gewoon een ritje naar het grof vuil en terug via de houtboer…

[Bericht gewijzigd door bnijssen op 14 oktober 2021 19:32:15 (48%)]

Als ik een driver stuk tref en vervang zonder de fets dan is het meestal later terug prijs. Ooit de oorzaak toevallig kunnen betrappen. 2 keer dezelfde driver stuk. Fet waren perfect volgens tests. De derde keer ontbrak er een intern flyback diode in 1 vd fets. Deze moet dus een tijdje inwendig in de fet liggen slecht kontakt maken. Sindsdien vervang ik de fets die in het defect uitgangscircuit zitten (1 vd 3) ook mee. Veel betere uitkomst sindsdien.

What do we want? TIME TRAVEL. When do we want it? IT'S IRRELEVANT.

Het blijkt dat er een grote IC in de module zit waarin de driver en de fets zitten. Er staat een mooi filmpje op YouTube.

https://m.youtube.com/watch?v=Zaj_a68lry8
https://nl.mouser.com/datasheet/2/196/irams10up60a-1297942.pdf

Wellicht loont het de moeite om deze IC eens te vervangen. Kostprijs een paar tientjes. Het doormeten van dat ding lijkt me niet eenvoudig. Tot zover, bedankt allemaal, ik gooi nog een blokje hout op het vuur.

Edit:

De module is uit elkaar. Heb de NTC doorgemeten deze zit op 2-3 ohm, lijkt me goed. De zekering-trace op het PCB (waarover ook de meneer in het YouTube filmpje spreekt) is bij mij nog intact (zie foto). Ik heb wat zaken gemeten aan die grote Integrated Power Module IC (IRAMS10UP60A):

- open connectie van pin 10 -> 8, 10 -> 5, 10 -> 2 (V+ naar high-outs)
- andersom van elke high-out naar de V+ meet ik rond de 400-500 Ohm
- open connectie van pin 8 -> 12, 5 -> 13, 2 -> 14 (high-outs naar low-outs)
- andersom van elke low-out naar high out meet ik weer rond 400-500 Ohm
- van low-out naar V+; 12 -> 10, 13 -> 10, 14 -> 10 meet ik rond de 900 Ohm

Voor zover mijn begrip rijkt lijkt me dan dat het FET gebeuren in de IC goed is, meet geen afwijkende waarden tussen de circuits van de drie fasen (of ze zijn allemaal stuk?). De nog intact zijnde zekering onderbouwd dit misschien ook. Dan zou het driver-gedeelte van de IC stuk kunnen zijn...

Denk dat ik maar eens zo'n IC bestel en eens vervang en kijken wat hij doet. Of zie ik nog iets over het hoofd?

[Bericht gewijzigd door bnijssen op 15 oktober 2021 12:35:14 (55%)]

Die Irams modules lijken vaak OK maar zijn het niet Bosch wasmachines zitten soortgelijke en knallen soms maar ook niets zichtbaar en meetbaar en toch draait motor niet

Ja ik bedoel de PWM vanaf branderautomaat... Meet of die wel werkt.. Ik vermoed dat het PWM er sinus of zaagtandvormig uit kwam

meet de draden vanuit de motor naar de voeding, als die doormeten ligt er al een een fet in de driver uit. vanuit de voeding mag je niet laag doormeten naar de 3 motor draden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer