Systeemventilator Brink Allure B-16 HR draait niet meer.

Beetje late reactie maar hetzelfde probleem hier, foutcode 1F41.

Het betreft een B25 2011 met een ECM 3.0 motor.

Voordat ik door Brink wordt opgelicht met een rekening van bijna 2000 euro, probeer ik graag een andere oplossing te vinden. Werkelijk schandalig, de motoren staan op eBay voor 200 - 300 dollar. Het hele slakkenhuis is nog in prima staat en hoeft niet te worden vervangen, het gaat alleen om de motor en/of sturingsmodule die er achterop zit. Dat soort bedrijven noemen zichzelf dan duurzaam, pfff.

Bij aansturing draait de motor 1-2mm en ik hoor een hoge korte pieptoon voordat de storing wordt gegeven. Met de hand draaien gaat soepel met iets (magnetische) weerstand, wat normaal is bij een ECM 3.0, heb ik ergens gelezen.

Ik heb het ding gedemonteerd en de wikkels doorgemeten, ik meet 50 Ohm bij alle 3 combinaties. Weet iemand of dit te veel is? M.a.w. is de motor zelf kapot en kan de sturingsmodule nog goed zijn?

Als de motor zelf kapot is zit ik te denken om eenzelfde motor (Genteq 1/2 pk) op eBay te bestellen en de sturingsmodule (wellicht Brink-specifiek geflasht) over te zetten.

Alvast bedankt voor het meedenken, tot die tijd doet de houtkachel het prima!

deze motor is een stuk nieuwer, van 2011 zo te zien. motor zelf is wrs niet stuk, maar wel de sturing van de motor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat zou kunnen. Maar de diagnostics manual van de fabrikant heeft het over 20 Ohm of minder weerstand over de wikkelingen, ik meet 50 Ohm. Is geen groot verschil maar als je dat strikt neemt zou de motor zelf stuk moeten zijn. Mijn ervaring met elektromotoren is te weinig om hier wat over te kunnen zeggen.

Het piepje wat ik hoor zou natuurlijk wel weer een kapotte condensator in de sturing kunnen zijn, maar misschien een gevolg van de verhoogde weerstand in de motor.

[Bericht gewijzigd door bnijssen op 14 oktober 2021 17:19:17 (21%)]

Ik zou je meetinstrument eerder verdenken dan je motor. 1 wikkeling hoogohmig, ja. Maar 3 tegelijk?? Het kan ook zijn je datagegevens mis zijn en dat 50 wel klopt. In ieder geval 3 wikkelingen gelijk en evenveel stuk klinkt ongeloofwaardig. Ik zou dat kiet als oorzaak zien.

Your future self is watching you right now through memories.

Een MOSFET gaat zelden alleen stuk, meestal is de driver ook kapot omdat de gate doorslaat en waarschijnlijk is dat een IR2110 die onder het epoxy zit dus dat kan je wel vergeten.
Soms helpt het wel om de print in kokend water te leggen zodat het hars zacht wordt.

ik zou ook aan de sturing denken idd. komt er wel netvoeding op de motor aan?

Bedankt voor het meedenken! Inderdaad een goed punt EricN, ik ga nog eens met een andere meter proberen. Spanning is er wel, dat is het in ieder geval niet.

De stuurprint is gegoten in een soort siliconen, geen epoxy, is nog wel weg te halen eventueel. Heeft het zin om die grote caps met een ESR meter door te meten (in circuit)? Of zijn het vaak de FETs die kapot gaan in een dergelijke schakeling?

Mijn Ex zwager had een identieke hetelucht ketel, edoch zelfde euvel. ik ben er mee aan de stoei geweest en IDD Gate driver onder de kit is defect.. Deze met moeite vervangen opgestart en werkte weer prima... voor kort.. Daar het winter was was Brink geweest en constateerde een defecte fan EN branderautomaat waar de PWM vanaf komt. ( hun hadden ook een motor electronica binnen 1 uur op stuk gedraaid). Zwager was het zat en werd te duur.. Nieuwe ketel laten plaatsen (8000Euro) reparatie van oude ketel zou op een slordige 2500 euro komen.. klote dingen.. jammer dat ik me er niet in heb kunnen verdiepen maar vermoed dus dat de PWM regeling de motor om zeep hielp.

Dat zijn geen hoopvolle berichten smd! Bedoel je met de PWM de hoofdprint? Of PWM op de hoofdprint? Volgens mij doet die de aansturing van de motor (lage spanning). Dan lijkt het er dus op dat je het beste ook de hoofdprint kan vervangen… idd ellende dingen.

Ondertussen andere meter geprobeerd. Inderdaad 15 Ohm nu. De motor is dus oke en de sturing niet. Weet ik in ieder geval waar ik het zoeken moet.

Op eBay kan ik wel van die control modules vinden: https://www.ebay.com/itm/GENTEQ-1183509-1-2-HP-ECM-3-0-FIELD-REPLACEME…

Maar als ik me zo inlees in ECM 3.0 lijkt het er op dat de stuurelectronica kan worden geflasht voor verschillende toepassingen. Dan kan je dus van allerlei onvoorspelbaar gedrag krijgen als ik zomaar dat ding van eBay haal, heerlijke vendor lock-in op die manier. Dan ontkom je er niet aan om een nieuwe of tweedehands complete ventilator te kopen specifiek van Brink. Iemand meer ervaring met ECM 3 die hier een andere conclusie kan trekken?

Anders gewoon een ritje naar het grof vuil en terug via de houtboer…

[Bericht gewijzigd door bnijssen op 14 oktober 2021 19:32:15 (48%)]

Als ik een driver stuk tref en vervang zonder de fets dan is het meestal later terug prijs. Ooit de oorzaak toevallig kunnen betrappen. 2 keer dezelfde driver stuk. Fet waren perfect volgens tests. De derde keer ontbrak er een intern flyback diode in 1 vd fets. Deze moet dus een tijdje inwendig in de fet liggen slecht kontakt maken. Sindsdien vervang ik de fets die in het defect uitgangscircuit zitten (1 vd 3) ook mee. Veel betere uitkomst sindsdien.

Your future self is watching you right now through memories.

Het blijkt dat er een grote IC in de module zit waarin de driver en de fets zitten. Er staat een mooi filmpje op YouTube.

https://m.youtube.com/watch?v=Zaj_a68lry8
https://nl.mouser.com/datasheet/2/196/irams10up60a-1297942.pdf

Wellicht loont het de moeite om deze IC eens te vervangen. Kostprijs een paar tientjes. Het doormeten van dat ding lijkt me niet eenvoudig. Tot zover, bedankt allemaal, ik gooi nog een blokje hout op het vuur.

Edit:

De module is uit elkaar. Heb de NTC doorgemeten deze zit op 2-3 ohm, lijkt me goed. De zekering-trace op het PCB (waarover ook de meneer in het YouTube filmpje spreekt) is bij mij nog intact (zie foto). Ik heb wat zaken gemeten aan die grote Integrated Power Module IC (IRAMS10UP60A):

- open connectie van pin 10 -> 8, 10 -> 5, 10 -> 2 (V+ naar high-outs)
- andersom van elke high-out naar de V+ meet ik rond de 400-500 Ohm
- open connectie van pin 8 -> 12, 5 -> 13, 2 -> 14 (high-outs naar low-outs)
- andersom van elke low-out naar high out meet ik weer rond 400-500 Ohm
- van low-out naar V+; 12 -> 10, 13 -> 10, 14 -> 10 meet ik rond de 900 Ohm

Voor zover mijn begrip rijkt lijkt me dan dat het FET gebeuren in de IC goed is, meet geen afwijkende waarden tussen de circuits van de drie fasen (of ze zijn allemaal stuk?). De nog intact zijnde zekering onderbouwd dit misschien ook. Dan zou het driver-gedeelte van de IC stuk kunnen zijn...

Denk dat ik maar eens zo'n IC bestel en eens vervang en kijken wat hij doet. Of zie ik nog iets over het hoofd?

[Bericht gewijzigd door bnijssen op 15 oktober 2021 12:35:14 (55%)]

Die Irams modules lijken vaak OK maar zijn het niet Bosch wasmachines zitten soortgelijke en knallen soms maar ook niets zichtbaar en meetbaar en toch draait motor niet

Ja ik bedoel de PWM vanaf branderautomaat... Meet of die wel werkt.. Ik vermoed dat het PWM er sinus of zaagtandvormig uit kwam

meet de draden vanuit de motor naar de voeding, als die doormeten ligt er al een een fet in de driver uit. vanuit de voeding mag je niet laag doormeten naar de 3 motor draden.

Op 15 oktober 2021 19:04:42 schreef smd:
Die Irams modules lijken vaak OK maar zijn het niet Bosch wasmachines zitten soortgelijke en knallen soms maar ook niets zichtbaar en meetbaar en toch draait motor niet

Ja ik bedoel de PWM vanaf branderautomaat... Meet of die wel werkt.. Ik vermoed dat het PWM er sinus of zaagtandvormig uit kwam

Ik denk dat jouw ervaring toch over een oudere ketel gaat. Dit is het V5 model met ECM 3.0 motor. De module die op de motor zit heeft alleen een UART bus verbinding met de hoofdprint.

Op 15 oktober 2021 20:07:15 schreef testman:
meet de draden vanuit de motor naar de voeding, als die doormeten ligt er al een een fet in de driver uit. vanuit de voeding mag je niet laag doormeten naar de 3 motor draden.

Klopt dit heb ik gedaan bij de contacten op de IC en heb het nu ook op de motor connector gedaan. Ik meet geen kapotte fet. Maar zoals smd al zei kan hij dus wel kapot zijn. Dat hoop ik dan maar…

Ik heb inmiddels een nieuwe IRAM IC besteld. Komt uit de states, duurt helaas even. Dan die vervangen en maar weer eens proberen. Verder staan de grote caps niet bol, zullen nog wel goed zijn. Afwachten maar…

OK dat kan , die van ons was een PWM sturing.. Uart is IDD veel nieuwer.. Uart verbinding nog OK?

Dat weet ik niet zeker maar vermoed van wel. De ventilator draait nog 1-2 mm en dan stopt ie, dan probeert ie het opnieuw en nog een keer en dan verschijnt de fout 1F41. Dus het lijkt er op dat de aansturing wel wat doet, maar dat hij vermogen mist oid. Zou wellicht in die ISRAM zitten, het proberen waard, hoop dat dat het is.

Shiptronic

Golden Member

Op 16 oktober 2021 19:13:18 schreef bnijssen:
Dat weet ik niet zeker maar vermoed van wel.

even een Com-poort aansluiten en meekijken met een terminal programma wat er voorbij komt Rx en Tx ? baudrate kan je evt. met een scoop bepalen (of gewoon een aantal proberen).

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Lijkt me toch de IRAMS module.. 1 vd fases ontbreekt

normaal meet je vanuit de voeding naar de fasen van de motor vrijwel dezelfde weerstand waarden, als de motor losgekoppeld is iig. wijkt er 1 af heb je daar de meeste kans al. als de motor stuk is ( lage weerstand naar aarde ) dan heeft herstel van de print geen nut meer..

Een update, maar helaas nog geen progressie.

De IRAMS IC is vervangen. Helaas nog steeds hetzelfde symptoom: de ventilator draait nog 1-2 mm en dan stopt ie, dan probeert ie het opnieuw en nog een keer en dan verschijnt de fout 1F41.

Tijdens het bewegen zijn vanuit de motor module een paar hoge piepjes te horen. Dit was ook al met de oude IRAMS IC. Kan dit geluid van de condensatoren komen? Of is dit normaal (wellicht van de IGBTs)?

Dit lijkt toch echt dat 1 fase zijn aansturing mist.. kan zeker condensatoren zijn.. of tacho..de foutmelding is communicatie gerelateerd of motor rotatie problemen??

Shiptronic

Golden Member

Op 26 oktober 2021 15:57:18 schreef bnijssen:
de ventilator draait nog 1-2 mm en dan stopt ie, dan probeert ie het opnieuw en nog een keer en dan verschijnt de fout 1F41.

8.2 Storingstabel vergrendelcode toestel

1Fnn : Alarmcode systeemventilator; Zie tabel alarmcodes systeemventilator

8.4 Storingstabel alarmcode systeemventilator
41 : Toerental systeemventilator lager dan 20 tpm Controleer systeemventilator en ventilator bedrading

Alle foutcodes: https://www.ventilatie-luchtverwarming.be/documenten/BrinkAllureversie…

Dat klopt dus; nu de vraag waarom word die niet aangestuurd.

3 kanaals scoope bij de hand?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 26 oktober 2021 20:53:39 schreef smd:
Dit lijkt toch echt dat 1 fase zijn aansturing mist.. kan zeker condensatoren zijn.. of tacho..de foutmelding is communicatie gerelateerd of motor rotatie problemen??

Met de tacho bedoel je het circuit wat het toerental bewaakt? Weet niet waar dat zit. De foutmelding heeft Shiptronic hieronder mooi uitgelegd, had ik gezien. Dus een rotatie probleem. Wellicht zit het hem dus niet in de tacho?

Op 26 oktober 2021 21:25:31 schreef Shiptronic:
[...]
41 : Toerental systeemventilator lager dan 20 tpm Controleer systeemventilator en ventilator bedrading

Alle foutcodes: https://www.ventilatie-luchtverwarming.be/documenten/BrinkAllureversie…

Dat klopt dus; nu de vraag waarom word die niet aangestuurd.

3 kanaals scoope bij de hand?

Helaas zo professioneel ben ik nog niet uitgerust ;-).

Zojuist een ESR meter besteld. Misschien dat ik een kapotte cap kan vinden. In het circuit tussen de IRAMS en de motoraansluiting wellicht? Daar zitten volgens mij nog wat condensatoren, als 1 vd fases afwijkend meet dan heb ik misschien kans. Ik ga nog eens wat rubber afkrabben en kijken of ik andere kapotte componenten tegenkom.

Bedankt weer zover!

Heb het idee dat ik een oorzaak op het spoor ben. Tijdens bedrijfspanning meet ik tussen pin 10 en ground maar 25-28V DC. Pin 10 is de input kant van de fets, volgens mij moet daar rond de 340 VDC op staan (zie ook eerder gelinkte Youtube filmpje). Of meet ik dit verkeerd?

Dan zou het probleem in de power supply moeten zitten. De meeste caps heb ik met een ESR meter doorgemeten en lijken goed te zijn. Er zit nog een thermistor voor en die meet 1.7 ohm, maar misschien dat die onder spanning toch faalt? Of kan het de gelijkrichter zijn?

Iemand nog tips? Bedankt!

Dat zou kunnen, zekering op motor print defect lijkt me eerder, ook ingekit. De PTC word meestal overbrugd met een relais op moment dat 300V aanwezig is.. Is een inschakel vertraging..