Led strips van 5mtr in serie aansluiten

Ik heb in china ledstrip gekocht non wp.
het zijn 4 strips a 5mtr.
nou wil ik dat gaan gebruiken als sfeer verlichting in het plafond net iets minder als 20mtr in totaal.

Nou weet ik dat je eigenlijk niet meer als 5 mtr mag overschrijden in ledstrip lgt.
hoe los ik dat op door alsnog plusminus 20m aan strip aan te sluiten ?
Nou heb ik wel een verdeler maar dan heb ik 4 strips naast elkaar liggen.

ik heb een voeding van 12v 10a.
Op mijn wifi led controller staat 5-28v output 144W

Ik tel 30leds p/m dus 150st per 5m

Ik neem aan dat ik dus een wat zwaardere voeding moet nemen.
maar hoe bereken ik dat ? en hoeveel watt en volt voeding moet ik hebben?

ik vond voedingen tot rond de 24V DC output

pa3gws

Golden Member

Het in serie aansluiten is niet alleen een kwestie van een zwaardere voeding.
Het grootste probleem is dat je de volledige stroom van de strips in serie door de eerste ledstrip moet en die daar niet echt blij mee.
Twee in serie wil nog wel eens lukken en dan voeden vanuit het midden.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Je zal elke 5 meter een nieuw voedingspunt vanuit je trafo aan moeten bieden.
Overigens vind je tegenwoordig steeds vaker LED strip rollen van 20 meter.
Deze hebben alleen wat minder LED's, 60 per meter t.o.v. vaak 120 per meter.

dat vermoeden had ik al dus dan zal de strip uiteindelijk doorfikken....
ik heb 20 per meter.

Dan maak je 3 verlengkabels van 5,10 en 15 meter. neem liefst 1 of 0,5 mm2.

Je kunt ook een losse (dikke) voedingskabel gebruiken die eerst naar de 1e strip gaat, dan erlangs naar de 2e strip, dan erlangs naar de 3e strip, en daar weer langs naar de 4e strip. Dat kost je het minste draad. Maar neem wel een aardige draaddikte. Bijv. speakerdraad van 1,5 mm2

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ja, en als je er dan toch een dikke draad langs legt kan je alle strips ook nog aan beide einden voeden.

je hebt een even aantal strips, per 2 in serie zetten en een 24V voeding gebruiken. halve stroom en maar 2 strips in serie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 februari 2017 00:46:43 schreef testman:
je hebt een even aantal strips, per 2 in serie zetten en een 24V voeding gebruiken. halve stroom en maar 2 strips in serie..

Ja maar komt dat wel goed dan als ik 2 in serie zet aangezien je eigenlijk maar een kan doen.
En hoeveel watt/amp voeding moet ik hebben ? die hebben er tig aantal op ali.

En daarnaast bedenk ik me ook dat een 24v voeding ook 24v uitkomt en niet 12v uitgangen maar daadwerkelijk 2 of 3 24v dc uitgang

Op 26 februari 2017 21:08:24 schreef Fuzzbass:
Je kunt ook een losse (dikke) voedingskabel gebruiken die eerst naar de 1e strip gaat, dan erlangs naar de 2e strip, dan erlangs naar de 3e strip, en daar weer langs naar de 4e strip. Dat kost je het minste draad. Maar neem wel een aardige draaddikte. Bijv. speakerdraad van 1,5 mm2

dus bij iedere in begin en eind van een strip, doorverbinden met een +draad ? om te voorkomen dat de strip banen worden overbelast en doorbranden ?

Niet alleen de plusdraad natuurlijk, maar ook de mindraad op alle knooppunten van de strips aansluiten.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Guys. Renaud heeft een led strip die vier aansluitingen heeft R-, G-, B- en +.

Als jij niet weet wat de specs zijn van je strip moeten we gaan gokken.

Ik gok dat er een "hier knippen" punt is iedere 3 leds. Klopt dat?

Dan gebruikt hij per drie leds 20mA. Dus voor 300 leds 2A per kleur. Totaal 6A. Ik zou een 10A voeding kopen. Ik zou steeds 2 strips in het midden aan mekaar maken. Dan met vier redelijk dikke draden van 10 m de middens met mekaar verbinden. En als je controller op het uiteinde moet komen, heb je nog 5m draad nodig om hem op de controller aan te sluiten.

Gezien 1 strip maar minder dan 1A nodig heeft. valt het trouwens allemaal wel mee met hoeveel spanningsval je krijgt. Ik (en kennelijk een aantal voor mij) was gewend met WS2812 led strips, daar gaat al snel veel meer stroom in zitten.

Ohja, dat gedoe met extra draden kan je ook uitstellen. Het ergste wat kan gebeuren is dat de leds aan het uiteinde minder fel zijn. Als je dat effect juist leuk vind of het stoort niet kan je het zo laten. Anderzijds, als je het helemaal in moet bouwen en weer uit als er toch draden aan moeten, dan kan je het waarschijnlijk beter maar in 1x goed doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 februari 2017 08:40:07 schreef rew:
Guys. Renaud heeft een led strip die vier aansluitingen heeft R-, G-, B- en +.

Als jij niet weet wat de specs zijn van je strip moeten we gaan gokken.

Ik gok dat er een "hier knippen" punt is iedere 3 leds. Klopt dat?

Dan gebruikt hij per drie leds 20mA. Dus voor 300 leds 2A per kleur. Totaal 6A. Ik zou een 10A voeding kopen. Ik zou steeds 2 strips in het midden aan mekaar maken. Dan met vier redelijk dikke draden van 10 m de middens met mekaar verbinden. En als je controller op het uiteinde moet komen, heb je nog 5m draad nodig om hem op de controller aan te sluiten.

Gezien 1 strip maar minder dan 1A nodig heeft. valt het trouwens allemaal wel mee met hoeveel spanningsval je krijgt. Ik (en kennelijk een aantal voor mij) was gewend met WS2812 led strips, daar gaat al snel veel meer stroom in zitten.

Ohja, dat gedoe met extra draden kan je ook uitstellen. Het ergste wat kan gebeuren is dat de leds aan het uiteinde minder fel zijn. Als je dat effect juist leuk vind of het stoort niet kan je het zo laten. Anderzijds, als je het helemaal in moet bouwen en weer uit als er toch draden aan moeten, dan kan je het waarschijnlijk beter maar in 1x goed doen.

Sorry ja ik heb idd een RGB strip met 4 punten ik heb per knip punt (á10cm) 3leds in totaal dus 150leds per 5mtr.
Ik heb voor de wifi controller een splitter van 1 naar 4 om alle 4x5mtr strips te verbinden met de wifi controller.
Het zijn overigens type 5050 leds.
Ik heb er nu idd een 12v 10ah voeding bij.

Op 27 februari 2017 11:55:03 schreef Renaud:
Ik heb er nu idd een 12v 10ah voeding bij.

Zal wel 12V 10A zijn. ;-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ja 10A sorry.

Repeaters ??
Hoe moet ik me dat voorstellen

Tidak Ada

Golden Member

Het eenvoudigst lijkt mij om tussen strip 1 en 2 en tussen strip 3 en 4 te voeden.

code:


           LEDSTRIP1----LEDSTRIP2    LEDSTRIP3----LEDSTRIP4
 Voeding______________|_________________________| 

Strips in serie zetten blijft 12V! De stips zijn opgebouwd met units van 3 LED's en een weerstand samen 12V. Die units staan parallel!. Vandaar dat de stroom door een hele strip ook zo hoog is; de spanning blijft alleen aan begin en eind van de strip 12V.
Op de door mij voorgestelde manier blijft de stroom beperkt tot ~5A/strip

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

hmmmm... wist helemaal niet eens dat zo een repaeter ook al bestond daarvoor.
Ben me altijd aan het afvragen hoe mensen het voorelkaar krijgen om in het plafond rondom ledstrips aan te sluiten die allemaal syncroon werken.

Ik kan mijne met of me iphone of via een afstands bediening besturen.
nou zag ik ook op aliexpress een wcd touch switch Panel, leek me ook wel ok.

ben alleen benieuwd als ik nou bv alle strips los van elkaar kan laten aansturen door die schakelaar ? en of hij het aankan,
want dan doe ik de hele woonkamer rondom.

Ik zou dit dus kunnen gebruiken per led strip en op de schakelaar of wifi ontvanger?

Nou ik ga toch maar een splitter van 1 naar 5 gebruiken maar doormiddel van een printplaatje nog een splitter aansluiten. Zodat ik 10 strips kan aansturen.
Mijn vraag is welke voeding van 12v moet ik nemen ?

http://www.ebay.de/itm/162296585279?_mwBanner=1

dan moet je weten hoeveel stroom je strips trekken, normaal in W per meter aangegeven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 februari 2017 14:17:08 schreef Gadget_inc:
[... repeater ...]
Zomaar een willekeurige :
https://www.abc-led.nl/webshop/led-controllers-aansturing--connectors/…

Dat ding KAN in de huidige situatie niet helpen. Hij zal vast handig zijn in bepaalde situaties, maar hier niet.

Stel ik begin met 12V op de + en 0V op de R- G- en B-. Na 1 strip is de R- door de spanningsval in de strip 0.5V gestegen. Ook G- en B- hebben dat lot ondergaan. De +, daar loopt 3x zo veel stroom, daar is de spanningsval dus 1.5V en is nog maar 10.5V over. Nu krijg je deze repeater. Die ziet gewoon 10V spanningsverschil tussen de + en de R-. Hoe kan ie daar weer 12V van maken? Hoe gokt ie dat het 12V moet zijn en niet 13V? Of 24V?

Renaud, Het schema bij je controller is aardig. Daar staan de ledstrips in serie getekend. Je kan je ledstrips gewoon uitrollen en even in serie aansluiten om te kijken of dat wat jou betreft gewoon goed genoeg werkt. Deze ledstrips zijn niet zo heftig dat je enorme spanningsval krijgt. (jij hebt 30 leds per meter. En per 3 leds wordt 20mA verbruikt. Dus 10*20mA = 200mA per meter (per kleur). Dat is 1A per 5 meter, 4A voor 20 meter. Ik heb een ledstrip met 60 leds per meter, en 60mA per led. Dat is 3.6A per meter, 18A per 5 meter! Daar zit op het eind van de 5 meter al een behoorlijke spanningsval in. Op volle kracht gaat dat niet goed (maar geeft ook "te veel" licht))

Dus... gewoon even proberen (Op de rol laten zitten kan je beter niet doen ivm de warmteontwikkeling. Wederom dat zal bij jou minder heftig zijn dan bij mijn strip).

Als dat niet haalbaar is, dan gebruik je tidak ada z'n schema. Hij tekent 1 draad, maar dat moet je herhalen voor V+, R, G en B. Totaal vier x dat hele schema aanleggen. In het tekeningetje staat zo'n 15m aan kabel getekend. Dat heb je 4x nodig, dus zo'n 60m kabel. Gebruik 1mm2. Ik heb toevallig voor een project vier verschillende kleuren 1mm2 draad liggen. Als je 15 (of 16 als je controller niet precies in de hoek bij het begin komt) meter van iedere kleur wilt hebben, dan kost dat 30 euro plus verzendkosten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

van de week nog rgbw ledstrips gemaakt buiten, zat stuurflex 1mm2 aan. die strip deed 19,2W/mtr. er moesten wat stukjes bijkomen, maar als er dan al dik 12 meter kabel en 4 meter strip aanzit krijg je merkbaar spanningsval. de kortste kabel had al stukjes ledstrip die 1 kleur misten, spul werd gewoon veel te heet. te weinig voeding was het punt niet daar, 7 verschillende drivers met een eigen 24V 240VA voeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer