Man, man, man, wat kunnen mensen zichzelf (en anderen) het bos in redeneren.
Die brander is een look-alike van de Elco branders (of de Elco van deze... ).
Het concept van al die dingen is hetzelfde en zonder allemaal meetgedoe.
- Spanning erop
- Automaat zet motor aan
- Na een aantal seconden gaat de ontsteking aan
- Klep gaat open
- Vlamsensor ziet dat het 'licht aan gaat'
- ff later gaat ontsteking uit en het brandertje blijft branden tot de spanning er weer afgehaald wordt
Moetlijker dan dat is het niet. Heel vaak hebben ze nog een 'restart' sequence als 'het licht uit gaat': zelfde als hierboven. Als dat een keer te vaak gebeurt of 'het licht gaat helemaal niet aan', dan vindt de automaat het welletjes, rode lamp gaat aan het het ding moet gereset worden. In de terminologie van TS: valt in storing (denk ik). Doel is voorkomen dat je de boel vol olie pompt zonder dat het verbrandt wordt.
Hapklaar: aarde, fase, nul, meer zit er niet op. Komt ook overeen met wat je op de platjes van TS ziet.
Er zijn nog wat variaties op dat thema. Zo zijn er best wel wat automaten die (met harde contacten) een status terug geven, zodat 'de ketel' weet als de brander een probleem heeft. Dan is er ook nog de variant die een 'naloop' heeft: ff ventileert als de brander uit gaat om de laatste 'gassen' naar buiten te blazen. Die heeft vaak een vaste voeding met een timer ergens bij geknutseld - en een hele enkele keer zit het in de automaat.
In alle gevallen blijft het feit dat als het ding slechts heel kort draait, je in de 'ventileren' state blijft hangen. Wellicht dat 'ontsteken' er nog net aan te pas komt. Over de rest van de brander hoef je dan feitelijk ff niet na te denken - daar komen we niet aan toe.
Afgezien van dan de automaat brak kan zijn, is de meest voorkomende oorzaak... ergens een rot contact. Bijna altijd 'plugkanker' op een PCB. Soms een relais wat aangevreten contacten heeft.
Kortom: ff uitzoeken hoe deze brander aangesloten is, er eens gewoon los spanning op zetten en vervolgens kijken of die dan wel ontsteekt en blijft branden (het spreekt voor zich dat je er ff bij blijft en ook zelf de boel weer uit zet. Er zit geen thermostaat meer tussen en als je vervolgens je mandje in duikt... zou die ketel het wel eens warm kunnen krijgen ).
Zo ja: probleem in 'ketel' (of kabel). Zo nee: probleem in branderautomaat.