Probleem verwarminginstallatie stookolie vaillant / weishaupt

Voor onze beleving . Als je schrijft "de ketel valt in storing " bedoel je dat je op de ketel moet resetten ?
En als je schrijft "de brander valt in storing "bedoel je dat je de branderautomaat moet resetten ? .
Op de branderautomaat zit een ledje waarmee je een storingsoorzaak kunt achterhalen maar dat is niet aan de orde.
Op de ketel / vaillant print krijg je een melding F20 .
Dat lijkt er op dat je ergens een slecht contact hebt . Je kunt die temp beveiliging wel hebben overbrugd , maar waar ? Beter is om te testen door de contacten van die beveiliging met aparte draden direct aan te sluiten op de brander automaat . Je moet uitzoeken hoe de vaillant print is gekoppeld met de branderautomaat . Maar als de vaillant print een storing geeft valt de vrijgave naar de branderautomaat weg en geeft de vaillant print een storing en is er niets mis met de branderautomaat .
Er kan een slecht contact zijn of een slechte soldering bij die vaillant print .

@ Driessens_nl

Ik had me de regelaar op de ketel voorgesteld als een -voor mij- complex stuk digitale elektronica dat op basis van een aantal inputs (de ketel- en boileraquastaat, de VRC 410 met kamerthermostaat & programmering voor boiler, de weersafhankelijke regelaar, en een terugkoppeling van de brander) via een paar eenvoudige relais de volgende zaken vrijgeeft: pomp boilercircuit, pomp CV circuit, brander... Vrijgeven zag ik hierbij gewoon als het doorlaten van de netspanning of niet...
Ik kan hier helemaal verkeerd in zijn... Is die communicatie iets dat min of meer universeel is voor veel ketel-brandercombinaties via die 7polige branderstekker? Kan iemand beschrijven welk van de 7 contacten juist waarvoor dient?

@ Jan 55

De 'kuur' is de probleemsituatie waarbij de brandercyclus telkens opnieuw begint en in de loop van de eerste seconden wordt afgebroken. Het in storing vallen is inderdaad de ketel die in F20 storing gaat (nadat de kuur een zekere tijd bestond). Resetten kan door de ketel aan en uit te schakelen of door de ontstoringstoets in te duwen (normaal eerst de reset toets van de STB en dan de ontstoringstoets van het bedieningspaneel, maar de STB is doorverbonden). De STB staat in een behuizing apart van de ketelprint en deze staat als onderbreker op de fase van de continue stroomvoorziening naar de brander (3 van de 7 pinnen van de 7polige branderstekker geven gewoon continu de netspanning door aan de brander, zowel in rust, als bij warmtevraag). Is ertussenuit gehaald en de contacten zijn doorverbonden met een stuk koperdraad van 2.5 mm².
De ketel gaat pas in storing als de 'kuur' zich gedurende een bepaalde tijd heeft voorgedaan. In die tijdspanne meet ik constante spanningen op de branderaansluiting op de print (dus ik veronderstel een continue vrijgave). Ga de contacten nogmaals checken, maar vond hier tot nogtoe niets.
De branderautomaat heeft een resettoets in de vorm van een led die rood-oranje-groen gaat oplichten. Tijdens de opstart knippert hij oranje, tijdens bedrijf (na ontsteking) brandt hij groen. Als de brander in storing valt (doet hij niet!) brandt hij rood. Als je bij een branderstoring de toets 5 seconden ingedrukt houdt zou de brander de storing moeten geven in een soort van morsecode. Dit is allemaal niet aan de orde (zou het wel moeten zijn bij een probleem met de vlamdetectie...).

Die 7-polige stekker is gestandaardiseerd. Normaal komt hierop de vaste 230 v (aansluitingen L,N en aarde). Wel is in de fase normaal gesproken een maximaal thermostaat in serie opgenomen (manueel resetbaar) als ultieme beveiliging mocht iets misgaan. Verder zijn er nog de aansluitingen T1 en T2 (in jouw geval T en T1 genaamd geloof ik) waar tussen de regelthermostaaten zitten (ketelwater temperatuur en kamer temperatuur) Verder zijn er nog de B-aansluiting voor bedrijfsuren teller en de S-aansluiting voor een externe storings indicator.

Een STB fout kan dus alleen worden aangegeven als de stroom naar de brander gemeten wordt

mvdk

Golden Member

Er bestaat toch voor zo'n ding (combo brander en branderautomaat) een tijdvolgorde-diagram? Stond vroeger in het deksel van een branderautomaat.
Na vrijgave door de thermostaat gaat het ding aan het werk. Hoe weet de branderautomaat dan dat de ventilatormotor draait? Dat is belangrijke info, brandstof inspuiten zonder dat er voldoende gespoeld is, is niet veilig. Er moet dus ergens een pressostaat zitten, aangesloten op de branderautomaat.
Die luchtklep is ook al genoemd.

F20 bij de meeste Weishaupt is dat de luchtdruk schakelaar niet werkt bij opstart. Deze test doet hij 5 x daarna valt hij in storing.

Misschien dat je de handleiding van weishaupt W-FM10 kunt vinden, deze wordt door landis-stafa tegenwoordig Siemens gemaakt, maar die geven je geen handleiding.
http://www.heiz24.de/Media/Shop/heiz24de_siemens_lmo82_120a2wh_bild3.jpg

Wat er bij start brander automaat gebeuert =
Check luchtdruk schak contact gesloten, start ventilator, binnen 2sec dient airpressure swicth contact in te komen.

Wat je kunt doen is de lucht druk schakelaar controleren, deze kun je demonteren en dan de leiding / gaatje naar de brander ventilator controleren. Deze wil na jaren wel eens vuil in gaan zitten.

De druk schakelaar kun je voorzichtig testen met ohm meter en blazen op de +druk aansluiting. Ik weet niet of deze een schaal verdeling heeft maar de meeste kun je redelijk aanblazen.
Beter is de schakelaar met een kleine belasting van een signaal lampje controleren.

Blijft je ventilator doorlopen (relais defect) dan kijg je de storing F20 direct en niet na 5 herstarts

mvdk

Golden Member

@Peter112: ik heb de indruk dat u bekend bent met die branderautomaat. Dan moet het voor u toch ook mogelijk zijn om te zeggen op welke klem die pressostaat zit aangesloten? Dan kan ts daar z'n metertje opzetten, en zien wat er gebeurt.
Dat zou mijn aanpak zijn. Het hoeft nog niet een verstopt luchtbuisje of een defecte schakelaar te zijn, er kan nog meer zijn.

Ik vind helaas nergens een luchtdrukschakelaar. Bijgevoegd enkele foto's van branderautomaat & brander (sorry voor kwaliteit van 2de foto). 4 van de contacten van de automaat zijn in gebruik: contacten met nummers 5(magneetklep) 4 (ontsteking) 3(motor) 13(vlamdetectie). . Contacten 2 en 12 zijn fabriekshalve van een brug voorzien, overige contacten zijn fabriekshalve afgeschermd. Verder enkel contact voor een soort e-bus lezer en aansluiting brander. Achteraan automaat doosje met de zekering. verder geen openingen of aansluitingen....

Hij doet ook meer dan 5 pogingen. 't is echt de vaillant ketel die in storing valt, ik denk na sluiten van een tijdsvenster

@ Driessens_nl. Ik kan wel iets verzinnen met een branderkabel en een amperetang om de stroom naar de brander te meten, maar ben niet helemaal mee hoe dit mij kan helpen om een differentiaaldiagnose ketelprint vs branderautomaat te maken. (Vergeef mij mijn eventuele gebrekkige inzichten, mijn electronica-kennis is héél erg basic... doe mijn best en zal wel bijleren... ) Mijn redenering was: als de ketel onvoldoende stroom levert zal ik de stroom zien wegvallen op het ogenblik dat brandercyclus stopt. Als de branderautomaat uitvalt en geen stroom meer vraagt zal ik ook de stroom zien wegvallen? Wijs mij gerust op dwaasheden in deze redenering...

het probleem ontstaat vooral in de avond als er warmtevraag komt vanuit de boiler/ warmwatervoorzieing dus? is het niet zo dat de 3 wegklep die schakelt tussen cv en boiler een contact heeft wat niet omschakelt omdat de 3 weg klep hapert?

het probleem is vooral in de avond blijkbaar als de ketel al de cv heeft verwarmd, lijkt een probleem mbt opwarming of uitzetten van het een of ander. los contact minder snel, want overdag in het weekend zal de ketel toch ook warm zijn en dan komt het niet voor?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zit geen driewegklep op het systeem. 2 apparte laadpompen: 1 voor CV-circuit en een voor boilercircuit.

Op 28 februari 2017 21:24:01 schreef mvdk:
@Peter112: ik heb de indruk dat u bekend bent met die branderautomaat. Dan moet het voor u toch ook mogelijk zijn om te zeggen op welke klem die pressostaat zit aangesloten? Dan kan ts daar z'n metertje opzetten, en zien wat er gebeurt.
Dat zou mijn aanpak zijn. Het hoeft nog niet een verstopt luchtbuisje of een defecte schakelaar te zijn, er kan nog meer zijn.

niet echt met deze, en ik zag net ook dat je op olie brand.
F20 is bij de w-fm10 voor luchtdruk, het rare is dat een oliebrander de pressostat niet heeft dacht ik maar dan ook een w-fm20 bezit.

zoeken met weishaupt montage und betriebsanleitung in google kan je dan vele typen vinden. in de meeste is het schema erbij in. Het gaat er om dat je de juiste vind er zijn enorm veel uitvoeringen van. Veel aansluitingen zijn wel standaard genummerd.

mvdk

Golden Member

Ik zie op die branderautomaat 4 aangesloten draden.
Waar gaan die naar toe? Wat meet je daar voor spanninkjes op, op die klemmen, op elke klem ten opzichte van de nulader?

4 draden gaan naar:

magneetklep
Ontsteking
Brandermotor
Fotocel

Spanning nog niet gemeten. Is ook niet zo evident om hieraan te kunnen tijdens bedrijf, laat staan op de beperkte tijdsspanne van de 'kuur' die tot de storing leidt...

Op 28 februari 2017 22:58:47 schreef brt2:
4 draden gaan naar:

magneetklep
Ontsteking
Brandermotor
Fotocel

Dus geen prestostaat, op zich vreemd maar het kan, als de fan draait drijft die de oliepomp aan, fan stuk ook geen olie.

Dan blijft er bij de brander alleen over:

De brandstof, bv klep olie hapert; klemmende plunjer in magneetspoel, of lucht in de zuigleiding.
Geen hoogspanning bij ontsteking(doorslag als deze warm word)
Fotocel, ziet bv op de achterwand nog iets gloeien(was al eerder geopperd)of licht van buitenaf als de kap er af is ?
Of slecht contact van de vlam detectie.

Aangaande dat de Ts aangeeft dat het alleen in de opvolgende starten van de brander gaat bij een warm systeem.

Ik gok op ontsteking of brandstof; daar de fotocel wel werkt in de opstart fase, maar wie ben ik.

Hoe zien de uitgaande gassen eruit, geen rook ?

Suc6 met zoeken.

Shiptronic

Overleden

Word er soms nog iets van ionisatiespannnig misschien? Dan kan het in sommige gevallen helpen de stekker om te draaien. (testen kost niets :) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De brander + automaat kunnen in principe los werken van de ketelbesturing,
de brander heeft alleen spanning nodig .
De storing die je krijgt is van de ketelbesturing .

In de brander wordt de luchtklep nu aangedreven door een stappenmoter begrijp ik . Het kan zijn dat er intern wel een terugkoppeling zit met een eindstandschakelaar , maar dat staat los van de storingsmelding F20 .
Het is een 1 trapsbrander dus de luchtklep hoeft maar in 1 stand te staan ,
maar ik neem aan dat de luchtklep wordt dichtgestuurd als de brander uit staat.

Dan is het toch zoeken waardoor de melding F20 ontstaat in de
ketelbesturing .

EricP

mét CE

Man, man, man, wat kunnen mensen zichzelf (en anderen) het bos in redeneren.

Die brander is een look-alike van de Elco branders (of de Elco van deze... :) ).
Het concept van al die dingen is hetzelfde en zonder allemaal meetgedoe.

  • Spanning erop
  • Automaat zet motor aan
  • Na een aantal seconden gaat de ontsteking aan
  • Klep gaat open
  • Vlamsensor ziet dat het 'licht aan gaat'
  • ff later gaat ontsteking uit en het brandertje blijft branden tot de spanning er weer afgehaald wordt

Moetlijker dan dat is het niet. Heel vaak hebben ze nog een 'restart' sequence als 'het licht uit gaat': zelfde als hierboven. Als dat een keer te vaak gebeurt of 'het licht gaat helemaal niet aan', dan vindt de automaat het welletjes, rode lamp gaat aan het het ding moet gereset worden. In de terminologie van TS: valt in storing (denk ik). Doel is voorkomen dat je de boel vol olie pompt zonder dat het verbrandt wordt.

Hapklaar: aarde, fase, nul, meer zit er niet op. Komt ook overeen met wat je op de platjes van TS ziet.

Er zijn nog wat variaties op dat thema. Zo zijn er best wel wat automaten die (met harde contacten) een status terug geven, zodat 'de ketel' weet als de brander een probleem heeft. Dan is er ook nog de variant die een 'naloop' heeft: ff ventileert als de brander uit gaat om de laatste 'gassen' naar buiten te blazen. Die heeft vaak een vaste voeding met een timer ergens bij geknutseld - en een hele enkele keer zit het in de automaat.

In alle gevallen blijft het feit dat als het ding slechts heel kort draait, je in de 'ventileren' state blijft hangen. Wellicht dat 'ontsteken' er nog net aan te pas komt. Over de rest van de brander hoef je dan feitelijk ff niet na te denken - daar komen we niet aan toe.
Afgezien van dan de automaat brak kan zijn, is de meest voorkomende oorzaak... ergens een rot contact. Bijna altijd 'plugkanker' op een PCB. Soms een relais wat aangevreten contacten heeft.

Kortom: ff uitzoeken hoe deze brander aangesloten is, er eens gewoon los spanning op zetten en vervolgens kijken of die dan wel ontsteekt en blijft branden (het spreekt voor zich dat je er ff bij blijft en ook zelf de boel weer uit zet. Er zit geen thermostaat meer tussen en als je vervolgens je mandje in duikt... zou die ketel het wel eens warm kunnen krijgen :) ).
Zo ja: probleem in 'ketel' (of kabel). Zo nee: probleem in branderautomaat.

https://atmos24.de/atmos/index.php?controller=attachment&id_attach…

deze lijkt heel eel op jouw type, hier staan ook de aansluitschema's
In hoofdstuk 5.5 vind je de elektro schema's.

Nu zijn bij Weishaupt de benemaingen van de items een soort standaard, zo is bv S22 altijd de temperatuur schakelaar.

Je hebt met op het verkeerde been gezet met de F20 melding, deze brander automaat geeft een fout code aan met rood knipperen. De foutcodes staan beschreven in hoofdstuk 6

@ Peter 112

Bedankt voor de link naar de handleiding, is schema dat bij de brander past. De storing is deze van de ketel!! de weishaupt brander gaat helemaal niet in storing (tabel met foutcodes aan de hand van het knipperen had ik, maar is helemaal niet van toepassing...)

@ Eric P

Dikke merci! was dit eenvoudig verhelderend idee dat ik nodig had. Heb hier nog een branderstekker liggen, ga een kabeltje maken (dank aan peter voor het schema) om de brander rechtstreeks op netspanning aan te sluiten met een brugje over de thermostaatcontacten. Ben volgende week een paar avonden thuis, als ik dan op de kuren uitkom de kabel switchen en zien wat er gebeurt...

Ok dan, mooie foto`s van de brander waar we niets aan hebben :? .

Het is dus de sturing van de ketel zelf.(maar kan uit de brander komen)

Maar hier nog wat gevonden; ik neem aan dat foutcode 20 wel klopt ?

Ik heb je openingspost nog even extra gelezen :9 .

Maar F 20 geeft niet alleen de max temperatuur als fout ; die je al doorverbonden hebt; lees maar na; iets met voorverwarmen olie of Fa.

code:

F. 20 Veiligheidstemperatuurbegrenzer heeft gereageerd STB heeft gereageerd, branderstekker niet opgestoken
Manuele ontgrendeling aan de STB! Olievoorverwarmer of FA defect.

Ik neem aan dat het deze ketel is; hier de PDF met elektra aansluitingen, instellingen etc.
Echt alles staat erin, alle parameters.
het gaat om deze types allemaal:
VKO 248/5 328/5 408/5 488/5 569/5 648/5
VKO 179/5 249/5 309/5 379/5 439/5 509/5

Dus de 328/5 staat er bij die je opgeeft.

https://www.vaillant.be/downloads/documenten/oude-installatievoorschri…

Edit:

code:

Citaat TS: Het probleem ontstaat telkens in het begin van de cyclus, lang voordat de olieklep moet open gaan of de ontsteking moet plaatsvinden. 

Voorverwarming olie ?

@ fikkie

Merci voor de handleiding, ze is uitgebreider dan degene die ik heb en heeft een duidelijker schema. Bij mij staat als oorzaak voor de F20 'STB gereageerd, defect branderautomaat, defect ketelprint'.

Waarvoor de afkorting FA staat weet ik niet. 'Olievoorverwarming' is voor mij toch een storing in de brander...

De foto's diende om te staven dat er volgens mij geen luchtdrukschakelaar te vinden is, om om van anderen een idee te krijgen waar ik deze dan zou kunnnen vinden...

Ik hoop dat je er wat aan hebt, het kan van alles zijn; op afstand is dat lastig te monitoren en zeker omdat het niet continue plaats vindt.

Het zou zelfs door een verkeerde instelling kunnen komen; het zijn er veel, maar dat hangt weer af hoe snel de ketel/ brander weer start na een pauze/ warmtevraag.

Heel simpele gedachte, een stoppende brander, die op een hoge temperatuur ingesteld staat, vlak bij de instelling van de max thermostaat/STB, en de nalooptijd van de pomp direct stoppen nadat de brander uitgegaan is.

Ik kan van alles bedenken maar zie niet wat er gebeurt, je zult zelf moeten analyseren wat er gebeurt, soms is er niks mis met componenten, kun je meten wat je wilt en worden gewoon de juiste instellingen niet ingesteld en loopt het mis.
Je zou eens kunnen proberen om zo maar iets te noemen de ketel temperatuur eens lager in te stellen, om zo bij de F 20 instelling een grotere afstand te maken.

Met een oliebrander werkte het wel anders maar kan wel iets na-ijlen in temperatuur bij een stop en zeker als de nalooptijd kort is; hier een pelletketel die behoorlijk nog wat napomptijd nodig heeft.

Suc6

Het probleem is opgelost: het was een defect in de branderautomaat.

Ik heb met een oude branderstekker een kabel gemaakt om de brander rechtstreeks op de netspanning aan te sluiten (fase en 0 aangesloten, thermostaatcontact doorverbonden). Toen de installatie nog eens haar kuren kreeg, de branderstekkers gewisseld, om vast te stellen dat de kuren bleven duren. Omdat ik geen ander probleem kon vinden dan de branderautomaat (klep was heel onwaarschijnlijk: hij trok duidelijk lucht door de inlaatopeningen), deze vervangen. Systeem werkt nu 3tal weken zonder storing (voorheen dagelijks meerdere storingen).

Allen bedankt voor het denkwerk en de info. Ook een bijzondere dank aan EricP voor de eenvoudige diagnose-methode...

mvdk

Golden Member

Dank voor de terugmelding.

Shiptronic

Overleden

Nu de branderautomaat nog fiksen, heb je er 1 op reserve ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.