aansluitsnoer laptopvoeding

is het niet makkelijker om een 12V naar 230V omvormer mee te nemen? die kun je voor meerdere doeleinden gebruiken. door de lader van de laptop daar weer achter te steken is het ding netgescheiden ( let wel op met de aarde die aan de min van de 19,5V hangt doorgaans )

waar rook was, werkt nu iets niet meer

12/230 is wellicht ook een oplossing. Ik heb er alleen geen ruimte voor tenzij ik 'm wegbouw, maar dan kan ik er weer slecht bij om stekker te verwisselen. Ook zijn ze met een goede sinus best wel prijzig.

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met "let wel op met de aarde die aan de min van de 19,5V hangt doorgaans".

Arco

Special Member

Dat de aarde aan de min van de voeding (de massa van de connectors als USB, audiojacks, enz...) vast zit.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de randaarde van een laptopvoeding hangt vaak aan de min van de DC uitgang.

het zou me overigens niet verbazen dat je dell voeding met 19,5V apart toegevoegd ook werkt. het dallas ic doet dan zijn werk in de adapter.

dus een aftakking maken aan de DC zijde op evt een 2e dell adapter die je dan aan de 12V / 19,5V omvormer hangt. de laptop herkent de voeding en laadt dan wel op. de omvormer moet wel een 19,5V werkspanning hebben, er zit een crowbar in die voedingen. een slecht ontworpen omvormer kan 20 of 20,5V uitspuwen en triggert de crowbar in de dell adapter.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op de 12 volts accu's aan boord heb ik geen echte aarde, wel is daar de min aan metalen delen gekoppeld bv motor (en dus via schroefas in het water).

De omvormer die ik daar gebruik heeft dus 12 V input (als de motor loopt wordt dat dus ca 14 V, soms iets meer) en 19,5 V output.

een aftakking maken aan de DC zijde begrijp ik niet: aan de 12 V of de 19,5 zijde? En dan zou ik toch een 2e, Dell, adapter nodig hebben.
Dan kan ik toch net zo goed zo'n Dell 12/19,5 V adapter kopen voor pakweg € 25,-?

een oude dell adapter waar je de 230V zijde niet van gebruikt. de 19,5V uit de 12V naar 19,5V omvormer sluit je aan op de kabel tussen de 2e dell adapter en de DC jack die in de laptop gestoken wordt, het dallas ic zit in de adapter, en heeft alleen 19,5V voeding nodig om aan de laptop door te geven welk type lader er is aangesloten.

of heb je bij die losse dell DC kabel kabel ook nog een werkende of kapotte laptop adapter? want daar kan het ook mee.

dit idee dus.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

is helder, de oude adapter zit niet bij de kabel, want die was kapot, kabel eraf geknipt. had ik gekregen van mijn computerleverancier, die ook veel gebruikt spul heeft. ik zal vragen of die een werkedne gebruikte adapter heeft.

een kapotte adapter is ook nog wel bruikbaar, vaak is de primaire kant stuk, die heb je niet nodig in dit geval.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fripster

Golden Member

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Sine

Moderator

Dan is even het rommetje uit een defecte voeding halen toch net wat simpeler :P

Meer dan een dallas TO92 dingetje en een weerstand is het niet.

maartenbakker

Golden Member

Die code op pastebin is wel een tikkie ranzig, met een jump uit een interrupt springen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Diamon

Golden Member

Mocht je defecte voedingen zoeken, kan er wel een paar leveren

fripster

Golden Member

@maarten: ik heb het nooit gebouwd, maar ook maar gegoogled... maar zoals bijna altijd is er iemand die dit probleem ook al bij de hakken gehad heeft ;-)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

het dallas ic is een bc547 achtig ding met maar 3 pootjes, je kunt het ding in de kabel verwerken zelfs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb geprobeerd op internet te zoeken naar Dallas IC, maar dat is een bedrijfsnaam met veel verschillende IC's.

BC547 geeft een respons van wat varianten. Idem voor TO 92. Die varianten kom ik tegen bij Conrad en Farnell. Ik weet niet welke IC nu geschikt is. En als ik die heb blijft er nog een vraag hoe aan te sluiten in de kabel. Het zou wel een mooie oplossing zijn omdat ik dan maar 1 adapter hoed te gebruiken.

Ik neem tenminste aan dat ik middels een stekerverbinding dan van de 3 aderige Dell naar 2 aderig voor mijn Fujitsu kan switchen.

Zoals Testman het zegt werkt het. Je kan eventueel de kapotte adapter open maken en de chip eruit halen met het stukje print en dit intapen. spaart wat ruimte, meer niet.

flash2b

Special Member

Dallas Semiconductor is al sinds 2001 Maxim Integrated. Misschien op de Maxim site zoeken ?

maartenbakker

Golden Member

Die hebben alsnog duizenden one wire IC's en dan moet je daar ook nog data in zetten. Ik zou voor een IC uit een gesloopte adapter gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

wel uit de juiste gesloopte adapter, niet een adapter van 120W ontleden voor dat ic, terwijl de gebruikte converter van 12V naar 19,5V maar 60W kan leveren. dan gaat de converter plat omdat de stroomvraag van de laptop te groot is voor de voeding.

in de adapter van dell zit het ic'tje erg dichtbij de dunne draad die uit de DC kabel komt.

http://www.laptop-junction.com/toast/content/inside-dell-ac-power-adap…

waar rook was, werkt nu iets niet meer

mijn computer leverancier heeft een adapter voor de Slimline liggen. daar lijkt een adapter PA-3E 90 W bij te horen, dus die zal ik slopen.

Als ik deze link doorlees: http:

//www.laptop-junction.com/toast/content/inside-dell-ac-...y-revealed

dan kunnen er verschillende oorzaken zijn waarom zo'n adapter het niet meer doet, nu maar hopen dat de ic in orde is.

Ik ga het in elk geval proberen.

als de middenpen draad sluiting heeft gemaakt met de verkeerde voedingslijn, dan kan dat dallas ic stuk zijn idd.

ik heb een tijd terug een 120W dell adapter stuk gehad, sluiting middenin de draad en niets aan te zien. gereedschap accu aan plus en min gehangen, 5 sec en weer eraf. na 15 seconden kon ik voelen dat de draden in de kabel tot de sluiting goed warm werden, net na dat punt doorgeknipt en opnieuw aan de adapter gezet. die adapter deed het weer gewoon erna..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de ic uit de defecte voeding gehaald en vlgs tekening hierboven aangesloten, zonder succes. Dus heb ik deze adapter gekocht:

http://primapc.nl/241-90watt-universeel-laptop-adapter.html

Ik zal de draad naar de laptop moeten verlengen omdat ik de laptop buiten wil kunnen gebruiken voor de navigatie aan boord, maar de adapter wil ik binnen laten liggen.

Ik vraag me af of de ic voor Dell geïntegreerd is de verloopsteker, zodat er een 2 draad naar de laptop 2 aderig is, of dat het een 3 aderig snoer is.

Kan iemand me dit vertellen voordat ik in het snoer begin te knippen?

Omdat ik de voeding voor 2 verschillende laptops gebruik zal ik 2 of 3 polige stekers moeten aanschaffen

ik neem aan dat je in de voeding hebt gekeken hoe dat ic zat aangesloten op de voedingslijnen? stel dat er een zener of weerstand bij dat ic zat, dan moest die ook overgezet worden natuurlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb de ic er niet goed uit kunnen halen, pootjes afgebroken; ook geen idee wat er nog meer overgezet zou moeten worden. ik heb het dus opgegeven en de kapotte adapter inmiddels weggegooid.

vandaar dat ik met een nieuwe adapter verder ga, waarvan ik dan nog wel het snoer aan de secundaire kant moet verlengen.

en vandaar mijn vraag of ik op een 2 of 3 aderig snoer moet rekenen.

voor toekomstige zoekacties: het is een dallas 2501 ic waar maar 2 pennen van gebruikt worden, 1 zijde hangt aan de min 19,5V en de middelste pen van het ic aan de middelste pen in de DC stekker.
ik kwam deze adapter nog tegen, wel een dell adapter maar de kabel was 2 draads en ergens anders vanaf gehaald met dezelfde stekker, in die stekker zat een 330Kohm weerstand naar de plus, wrs was deze voor een HP laptop geweest. die hebben dezelfde stekker maar werken met een spanningsdeler ipv dat dallas ic voor de typeherkenning..

en ja, je trekt beter een 3 draads kabel, want als de herkenning niet in de stekker zit werkt het niet met maar 2 draden. als de kabel veel langer als de adapterkabel zelf wordt, maak hem dan een slag dikker, anders zakt de spanning te ver in..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 5 maart 2017 17:56:39 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer