Luchtvochtigheid en radio in de tropen

Hubie

Special Member

Ergens in een oude RB staat er een verhaal over een (omroep)radio die speciaal gemaakt is om in de tropen te gebruiken i.v.m.de soms 90% luchtvochtigheid.'Gewone' westerse radio's gingen blijkbaar minder lang mee?
25 jaar geleden kocht ik een zak vol Racal NOS spareparts spoelen om te knutselen voor een gulden of 5.
Die spoelen bleken allemaal ingegoten in latex(rubber)ik neem aan dat het tegen het indringen van vocht is.
In een Radio Becker(of is het Bekker?) ontvanger zaten spoelen die in (denk ik) bijenwas gedompeld waren.
Heb hier ook nog smoorspoelen met 'kamertjes' maar wat daar op zit lijkt meer op geel kaarsvet.
Toch raar,als je zo'n modern TOKO spoeltje openmaakt zie je gewoon emaille koperdraad onbedekt en die worden ook in de tropen gebruikt.

Edit\Even een zijsprong.
De radio Becker of Bekker scheepsradio die ik cadeau kreeg was btw een lor van een ding vergeleken met mijn Icom R71 en RA17)Hij had een kleine Eddystone afstemschaal die toendertijd ook wel door amateurs werd gebruikt.
Ik kan bijna niets vinden over Becker op internet.
Ik geloof dat ze ook mobilofoons maakten.

mel

Golden Member

Radio Becker, zit(zat)in Zeist.
Em maakte ook mobilofoons, en scheepvaartradio's

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

@Hubie:
Denk eens aan 'teerdotten'........ ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Ik heb hier ook nog een Becker scheepsontvanger staan...
Duurt ff voordat ie stabiel is..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hubie

Special Member

Oeps....
Mijn geheugen laat mij hier behoorlijk in de steek.
Mss de eerste symptomen van dementie?
Ik heb het betreffende stukje nog even opgezocht,het staat in de RB van augustus 1956 (toen zat ik nog in de koker ;-) )
Het stukje is geschreven door Dr.Blan en heeft niets met de luchtvochtigheid te maken maar met termieten(ook wel foutief witte mieren genoemd)
Houten radiokasten werden in no time door termieten opgevreten dus werd in Afrika vaak de Philips kleine broodtrommel gebruikt in de metalen uitvoering.
Verder in het stukje gaat het over de firma Ever-Ready die 20.000 stuks radio's naar Afrika exporteerde,de zogenaamde Sauce-Pan.
Een alu trommel.

http://www.radiomuseum.org/r/ever_saucepan_special_2.html

Designed for the African market, tropicalised insect-proof cabinet,