Samsung UE55ES6530 defect LED scherm

Mijn TV begon al wat keuren te vertonen. Eerst een defecte horizontale lijn, daarna vreemde ruis en vervolgens de helft van het scherm werd een beetje blury en dan zwart beeld. Heb het helemaal uit elkaar gehaald en ik mertkte dat bij het LED scherm was "flappers" aan de zijkant waren en 2 ervan leken gesmolten. Geen idee wat voor een component het is en het lijkt mij ook niet echt te fixen. Of heb ik het mis? Ik voeg wat fotos erbij. Van een goede en "gesmolten" component. Misschien Kan iemand hier wat nuttigs over roepen? Waarschijnlijk heeft fit ook wat meer schade in de electronica veroozaakt...

maartenbakker

Golden Member

Dat zijn COF's (chip on film) die de LCD-matrix aansturen. Paneel is afgeschreven, TCON zou eventueel ook opgeblazen kunnen zijn maar die zit er bij als je een nieuw paneel zou plaatsen. Zit er nog (verlengde) garantie of coulance op? Zo oud is het toestel geloof ik niet (de E in het typenummer geeft het jaar aan, ben even kwijt hoe die telling ook weer liep). Welk merk paneel is het? Ook Samsung?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedant voor je antwoord. COF's.. Ik had geen idee. Wel goede naamgeving :-). Jammer dat het gewoon niet te fixen is. TV is uit 2012. Dus 5 jaar... Had helaas geen extra garantie genomen. Ik heb even opgezocht wat een TCON is. Die heeft wel mooie connectors. Ik vrees dat reparatie duurder gaat uitvallen dan een nieuwe. Was wel een 3D scherm.. wel jammer. Voorlopig geen Samsung voor mij in ieder geval...
Of het paneel van Samsung is, weet ik niet. Ik heb hem weer in mekaar geschroefd. Zal het een van de dagen weer open maken dan kijk ik even.

[Bericht gewijzigd door triple5 op woensdag 1 maart 2017 22:59:01 (15%)