soldeertin kopen

rob007

Yarr, Matey!

heeft iemand hier ervaring mee met deze tin soorten?
heb het gevoel dat mijn tin en of soldeerbout niet meer lekker gaan,
kweet niet wat het is maar heb een andere soldeerbout:
http://www.banggood.com/Mustool-MT223-60W-Adjustable-Temperature-Elect…
zit te denken om mijn weller weer uit de kast te gaan halen.
of licht het misschien aan de tin?
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=New%2063…

kun je qua gewicht verzending nog problemen krijgen?
invoer rechten? 50Gram word meer verkocht of lijkt dat maar zo?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Arco

Special Member

Ik zou dat soort zaken liever in een betrouwbare shop kopen. Een ons soldeer voor 1 euro incl. verzenden dan moet je ook niet klagen als het troep is.
Complete soldeerbout voor 8 euro is ook hoogst twijfelachtig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een soldeerbout... je kan om de paar jaar een <10 eur ding kopen en je dood ergeren, of je koopt 1x een goede.

Mijn Weller heb ik 1998 nieuw gekregen (toen Fl 250 ofzo) en, op 1x een thermostaatwissel na, tot op de dag van vandaag onverwoestbaar.

2ehands koop je die ook voor <50 eur ofzo. Investering voor het leven :)

Als ik mocht kiezen: een weller (zelfs een oude).
Soldeertin gebruik ik alleen nog merk. Geen beste ervaringen met speciale fancy-naam-aanbieding.
Invoerrechten gaat over aanschafprijs incl verzendkosten, niet gewicht. Bedrag kun je opzoeken bij de belastingdienst (ong Eur 40 dacht ik).

buckfast_beekeeper

Golden Member

Voor omgerekend <20€ 0.5kg koop je geen kwalitatief eutectische soldeer (63/37). Van Kester kost die >60€ voor 453gr (1LB)

Mijn Weller WECP doet het al 30 jaar probleemloos. Destijds een speeltje van rond 150€.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 6 maart 2017 17:09:08 (27%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Een soldeerbout die rechtstreeks aan de netspanning gaat en dan zonder aarde, die zou ik niet graag vasthouden.
Overigens zegt de prijs niks. Ik heb zelf een boutje van 9 euro en daar werk ik al een paar jaar met plezier mee.

rob007

Yarr, Matey!

ik kon het weten! ;-)
ik koop soms ja..... expres rommel, gewoon ff kijken wat het doet.
zo heb ik er ook eens een van de LIDL gekocht:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/130380/1/soldeerbout
doet het ook nog maar vond hem minder goed dan deze uit China.(ligt minder lekker in de hand!)
die van de Lidl ga ik een beetje verbouwen!
daar maak ik binnenkort een twee tandige vork aan.
(om SMD mee los te maken, en misschien ook wel vast mee te maken...als dat wil werken!)
ik heb ook deze gekocht:
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nk...5573.m1…
ja ja jaaa ik weet het ik weet het, ik kan het commentaar al wel raden ;-)
MAAR terug naar....
die solodeerbout word wel goed heet maar die punt is van een aparte materiaal soort lijkt het.(lijkt slijtvast!)
jammer is ook wel dat ie lekker in de hand licht!
MAAR... ik verdenk de tin ook een beetje, er komt ook veel vuil van af bruin zwart,
of...kan het door de Weller Lötwasser kommen misschien? (moet ik ook nog even naar kijken!)

vriendelijke groetjes allemaal!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Arco

Special Member

die van de Lidl ga ik een beetje verbouwen! daar maak ik binnenkort een twee tandige vork aan. (om SMD mee los te maken...)

Wat voor onderdelen zijn dat in hemelsnaam, als je er een vork onder kunt steken?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob007

Yarr, Matey!

hahahaa
Ja Arco die soldeer bitjes kun je van de solodeerbout af draaien!
gloof dat het M5 of M6 was (weet het niet meer zeker)
maar ik maak van massief kopersdraad dan een vorkje met twee tandjes zodat -
ik in een keer een SMD weerstand of condensatortje kan los maken.
je begrijpt me neem ik aan wel toch.

(ik moet binnenkort SMD weerstandjes en condensatortjes vast solderen en dus daarom...)

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op maandag 6 maart 2017 17:38:34 (12%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 6 maart 2017 17:29:13 schreef Arco:
[...]
Wat voor onderdelen zijn dat in hemelsnaam, als je er een vork onder kunt steken?... :)

Ik denk dat hij wil proberen een tweezers idee te maken.

StijnN

Golden Member

Waar gebruik je in vredesnaam Lötwasser voor?

A person who never made a mistake never tried anything new.
mel

Golden Member

Op 6 maart 2017 17:41:35 schreef StijnN:
Waar gebruik je in vredesnaam Lötwasser voor?

Misschien harskern verwijderaar? om de print schoon te maken?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
StijnN

Golden Member

Volgens een Italiaanse datasheet die ik er zo snel van vind bevat het onder andere zinkchloride, lijkt me niet om flux te verwijderen.
Tevens wordt het verkocht om staal te solderen, lijkt dus eerder in de categorie S39 te vallen en daarom niet geschikt om in de buurt van elektronica te komen.

Tevens uit een advertentie:
Für alle Lötarbeiten, außer Elektrotechnik, Elektronik und Elektroinstallation

[Bericht gewijzigd door StijnN op maandag 6 maart 2017 17:56:55 (17%)

A person who never made a mistake never tried anything new.

Die Mustool MT223 lijkt verdacht veel op een Hakko 907 bout. :p

@rob007: Check voor de aardigheid eens de speling tussen de punt en het verwarmingselement. Van deze bout (onderdelen) & bijbehorende punten circuleert heel veel namaak, soms goed soms slecht. Als er tussen punt & element veel speling zit, is de warmteoverdracht slecht, temperatuur regeling dus ook, en soldeert het beroerd. In dat geval kun je de lucht ertussen bijv. opvullen met opgerold Alu folie. Of punt vervangen door een die nauwer past.

rob007

Yarr, Matey!

Lötwasser om te kijken of dat ik daar beter mee kon solderen,
S39 is volgens mij beter maar denk misschien nog ageresiever.

tweezers HMMMmmmmm maar dan heel kort!
en zonder de vingertjes er aan te branden ;-)
misschien de bijlage dat die duidelijker is?

Zal ik even doen RetroTechie bedankt!

echt jammer als dit niet goed zou zijn, ligt zo lekker in de hand.
en wat betreft geaard ja das wel waar helaas ja!
zal met die punt toch eens gaan experimenteren

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op maandag 6 maart 2017 19:30:11 (21%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

@rob007,
Never,nooit S39 gebruiken voor elektronica.
Componenten en printen worden compleet opgevreten door dat spul.

Edit\Ik denk dat zelfs de loodgieter die troep niet meer gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 6 maart 2017 20:06:30 (23%)

evdweele

Overleden

Het hele verhaal rondom dit topic vind ik onbegrijpelijk.
Sinds circa 1955 ben ik bezig met het solderen van elektronische schakelingen en ik heb nog nooit problemen met soldeer of soldeerbouten meegemaakt.
De soldeerbouten van 60 jaar geleden waren minder degelijk als de soldeerbouten van tegenwoordig en hadden daardoor wat meer onderhoud nodig, maar meer was het ook niet.

Als je echter soldeerbouten van 2 euro gaat kopen, soldeerwater (S39?) gaat gebruiken in plaats van normaal harskernsoldeer kan je er op wachten - nee, hóéf je er niet eens op te wachten - dat je problemen krijgt.

Investeer in een soldeerbout van een gerenommeerd merk, gebruik normaal harskernsoldeer en je hoeft je nergens zorgen over te maken.
Wat gaat het je kosten? Circa 30 euro voor een soldeerbout en een tientje voor 100 gram soldeertin.
Als je zelfs daarop gaat bezuinigen ben je wel héél verkeerd bezig.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
blackdog

Golden Member

Hi,

Rob en de anderen,

Hier mijn twee centen betreffende 60/40 soldeer.

Deze gebruik ik nu al jaren en tegenwoordig valt dit merk onder Loctite en het is type Crystal C511 het beste wat ik tot nog toe in handen heb gehad, vloeid als de beste!
http://www.bramcam.nl/Diversen/Soldeer-Crystal511.png

En deze is ook goed, zeker 20 jaar met dit 60/40 soldeer gewerkt, het is van het Franse merk M.B.O.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Soldeer-MBO.png

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Mijn twee centen: ik soldeer al jaren met een kiloklos Crown Metal soldeer, een Chinees soldeermerk. Dat was 10 jaar geleden 13 euro op de NVHR beurs (toen nog) in Doorn. Ik heb nooit meer zo'n goedkope kilo soldeer gezien :)
Werkt prima.

Maaaaarrrrr.... Ik heb ook een kiloklos Fluitin en Multicore soldeer. Dat ruikt allebei lekkerder en vloeit makkelijker. Het 'plopt' sneller op z'n plek, zegmaar.

Mijn tip: koop een buisje/kaartje van het dure spul, en wat goedkoop chinees spul, en kijk of je het verschil de moeite waard vindt.

Wat soldeerbouten betreft: heb wel eens gewerkt met een zeer goedkope chinese bout met temp regeling er op, en een losse aardedraad (!) die je zelf met het stopcontact moet verbinden (schijnt gangbaar te zijn in Japan). Was niets op aan te merken. Lijkt op het model wat jij toont in de OP.
Grote probleem is vaak de veiligheid. Ik zou nooit zo'n ding gebruiken zonder 'm eerst open te maken om te zien of het wel goed zit.
Ik soldeer gewoon nog met een VTS25lf van velleman voor printjes, en een Philips PIT stookpook voor buizenradio's.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

Ik heb ook een paar goedkope boutjes gehad. Ik kon daar echt niets mee. De tin bleef bij de ene niet aan de punt zitten. De andere had na een week ofzo een punt vol kraters. Daarna een rood weller station. Werkte best goed, tenminste als ik de originele punten gebruikte. Een jaar of 8 terug een Weller WS81 gekocht, daarnaast later een oude Pace MBT250(de)soldeerstation, dat werd wat gammel en heb ik vervangen voor een Metcal (de)soldeer station en dat soldeert echt superfijn (hoof punt). De weller gebruik ik voornamelijk voor smd met gullwing punt

Tin was net zo'n lijdensweg. Ik gebruik alleen nog maar multicore (ongeveer een kilo/jaar)

Voor smd gebruik ik fluxgel van CHIPQUIK SMD291 Syringe, 10 cc, de mijne is bijna op maar tot mijn schrik voert Farnell hem niet meer. Gel maakt het plaatsen van onderdelen makkelijker en het zit dan ook op de pootjes. Een smd soic IC zet ik zo in 1 keer "vegen" per kant met de gullwing vast.
Nu dus iets anders zoeken :-( , ook maar eens naar een vloeistof in zo'n flesje met naaldpunt zoeken. Van fluxpennen ben ik niet kapot.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ooit via V&A een paar rollen van het merk RadielFondam gekocht, prima spul. Om te testen in het verleden ook soldeer via aliexpress gekocht, de eerste rol was bagger, zat geen flux in. Tweede rol was van BaxLing BL-A35 met 2% flux, dat soldeert beter. Soldeer uit China bestellen is een grote gok.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hubie

Special Member

@rob007
Gewoon een Weller kopen Rob en goed soldeertin.
Niet van die loodvrije rotzooi.
Dit werkt al 30 jaar perfect bij mij.

Het kost wat,maar dan heb je ook wat.

Edit\ De stofdoek is hier ook al een poosje niet langs geweest zie ik. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 6 maart 2017 23:24:18 (19%)

rob007

Yarr, Matey!

ondanks dat er mensen zijn die dit schrijven onzin vinden ben ik blij dat ik het toch gedaan heb,
jullie maken me toch echt wel wijzer!(ik hoop en denk wel anderen ook!)
dankjullie wel daarvoor.

dat van die soldeerboutjes ja noem mij maar eigenwijs en dan hebben jullie ook wel gelijk!
(geef er strakjes ook weer eentje aan mijn neefje!) koop ik WEER een andere ;-)

MAAR wat die tin betreft.
ik heb van Grifon en ook deze van de lidl:
https://www.voordeelmuis.nl/img/gif/750/750370.gif
en nog een rol maar weet niet welk merk
Soldeer 0,7 mm Sn60Pb40 - Flux: SW26
geloof dat het zelfde als deze is:
http://www.ebay.nl/itm/Real-Cynel-low-melt-temperature-leaded-Sn60Pb40…

maar hoe het komt ik weet het niet,
dat ploppen waar LEDlover het over heeft dat zit er niet echt meer in. (vroeger wel!)
veel tin merken trouwens valt mij op!

@Hubie geef jou soldeerstation maar aan mij want je valt gewoon door de mand met ZO VEEL stof ;-)

tot zo ver weer eventjes!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Henry S.

Moderator

Op 6 maart 2017 20:23:32 schreef Ledlover:
Mijn twee centen: ik soldeer al jaren met een kiloklos Crown Metal soldeer, een Chinees soldeermerk.

Me2, heb ik volgens mij bij Bakelaar vandaan, maar wordt ook door Nedis verkocht.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Als je zuinig met je soldeerpunt wil omgaan, gebruik dan geen goedkope tin. Neem een goed en professioneel merk. Cookson, Fry, MBO en vele anderen.

Ik heb zelf ook ooit zo'n goedkope chinees gehad. Heeft me twee puntjes gekost en heb ik toen die troep weggegooid. Het vloeit niet en vreet je punten op. Je punten gaan helemaal plakken en je krijgt ze niet schoon. Soms eten ze zelfs de beschermende laag op.