Nachtzichtcamera in auto

Ik breek dit topic sinds 2012 even open omdat ik op dit moment met een gelijksoortige materie bezig ben:

In mijn auto zit een dubbel DIN (2DIN) radio met 6,2 inch kleuren VGA TFT scherm van 800x480 pixels. Hierop zit al een achteruitrijcamera welke bij achteruitrijden zicht geeft bij inparkeren. Maar deze radio heeft ook een handmatig bediende front camera input middels Cinch c.q. NTSC/PAL.

Omdat ik soms op heel slecht tot totaal niet verlichte wegen rij denk ik er aan om de front camera input te gebruiken met een goede camera welke ook bij weinig tot geen licht tot goed beeld geeft. Als een hulp beeld.

In de tussentijd, sinds dit topic is verlaten, is de techniek vooruit gegaan en zijn prijzen verlaagd. Zo is de Flir PathfindIR inmiddels onder de €2.000,00 en heb je kwalitatief zeer goede Chinese varianten voor rond de $1.500,00 USD.
Echter blijft mij dit veel te duur voor een recreatieve oplossing, dus ben ik verder gaan zoeken naar een goede camera welke zonder IR lichtbron bruikbaar beeld bij weinig tot geen licht kan geven. Natuurlijk met gebruik van de koplampen, maar dat lijkt mij in deze redelijk retorisch.

Ik vond onder andere de Runcam Night Eagle waarvan men claimt dat deze een gevoeligheid heeft van 0.00001 lux. Alleen heb je dan wel altijd zwart/wit beeld.

Via de bekende shop van Ali vond ik een goedkoper alternatief in de vorm van een 0.00001 lux kleurencamera, maar dit klinkt te dubieus om te geloven, sample video's ontbreken en de reviews zijn leeg.

Verder zijn er nog enkele Sony IMX Starvis serie CCD modules te koop met 0.01 lux gevoeligheid welke je via het menu van de DSP kan aanpassen naar beter nachtzicht. Maar dan komt het vaak neer op shutter frequentie verlagen en gain omhoog gooien waardoor bewegend beeld vaag wordt en je veel ruis in het beeld krijgt.

Ik ben daarom even benieuwd of er mensen zijn die ook op dit gebied bezig zijn, of zijn geweest en hierin nog goede ideeën hebben.

GJ_

Moderator

Als jij denkt dat je veiliger rijd als je op zo'n schermpje op de middenconsole kijkt hoop ik niet dat ik je 's nachts tegenkom om heel eerlijk te zijn. Ik zet 's nachts bij slecht zicht mijn schermen allemaal uit, helpt ook. Als je niet genoeg hebt aan de verlichting op je auto zou ik eerst die eens nakijken. En anders zit er niks anders op dan 's nachts iemand anders te laten rijden.

Maar ik zie geen reden om het in dit 5 jaar oude topic te zetten, maak a.u.b. even een nieuw aan.

--edit--
ik heb het maar even verplaatst naar een nieuw topic vanuit het oude

Het lijkt me uiterst nerveus rijden. Weinig zicht uit het raam en dan elke X seconden naar een backlit schermpje kijken?? 800x480 lijkt me dan ook verre van ideaal.

Op duitse wagens vind je IR Vision ook als optie, maar volgens mij meer als dure gimmick dan als praktische optie.

Groot licht moet toch ten alle tijden voldoende zijn. Anders je snelheid aanpassen. 50+ in een compleet donker gat zonder belijning en reflectorpaaltjes lijkt me toch al niet handig.

evdweele

Overleden

Ik vind het onverantwoord om te vertrouwen op een klein schermpje dat bovendien niet op de meest logische plek - recht voor je - zit.
De hoek die je bestrijkt met je ogen terwijl je door de ruiten van de auto kijkt is minstens 180 graden, terwijl een cameralens 60 graden of minder is.

Als je in het aardedonker beter zicht wilt hebben is het alle dashboardverlichting uit, of op een heel laag pitje.
Vertrouw je het dan nog niet, ga dan eens langs de oogarts. Misschien ben je nachtblind. Dan moet je in het donker geen auto besturen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Nee hoor, zéker niets mis met de ogen, geen bril, prima zicht in het donker en de 6000K projector xenonlampen doen de rest.
Misschien heb ik daarom de toepassing wat bekrompen omschreven waardoor ik een ander idee wek.
Het is nogmaals een recreatief idee om de front camera input van de radio een leuke extra functie te geven, al is het hoofdzakelijk voor de bijrijders. Want dat rijdend op een scherm kijken niet werkt behoeft geen toegift.

Het idee is om de camera ook via een SD DVR naar de radio te laten lopen zodat de camera ook een dashcam functie krijgt. Dan is beter zicht in het donker dan met het blote oog ook nog eens een leuke extra fucntie welke tegenwoordig voor niet al te veel geld mogelijk lijkt.

Daarom en nogmaals mijn vraag of iemand thuis is in deze materie en misschien wat extra tips heeft voor zgn. Low Lux Camera's welke in deze toepassing zouden kunnen passen.
En dan natuurlijk niet de onbetaalbare modellen zoals de verbluffend goed presterende X27 of de Flir PathfindIR, maar het meer betaalbare segment.

evdweele

Overleden

Het lijkt mij alleen maar af te leiden van het allerbelangrijkste: veilig rijden.
Mij stoort het al dat er regelmatig wisselende teksten op het scherm van de autoradio verschijnen. Net als de wisseling van informatie op het navigatieapparaat. Die gaan dus uit als het mij hindert.

Elke nieuwe feature betekent nog geen vooruitgang. Het tegendeel is zelfs vaak waar.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Camera's in het algemeen kunnen bijvoorbeeld nuttig zijn bij het oplossen van verzekeringsgeschillen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

meen dat in rusland men vaak dashcamera's in de wagen heeft, daar heeft de verzekering baat bij na een aanrijding. je ziet er ook vaak zat opnamen van, meteoriet inslag, ontploffingen, wegsmeltende hoogspanning kabels enz :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

je ziet er ook vaak zat opnamen van, meteoriet inslag, ontploffingen, wegsmeltende hoogspanning kabels enz

Dat maakt het interessanter. Die zijn hier immers dagelijks aan de orde ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 maart 2017 20:03:14 schreef evdweele:
Het lijkt mij alleen maar af te leiden van het allerbelangrijkste: veilig rijden.
Mij stoort het al dat er regelmatig wisselende teksten op het scherm van de autoradio verschijnen. Net als de wisseling van informatie op het navigatieapparaat. Die gaan dus uit als het mij hindert.

Elke nieuwe feature betekent nog geen vooruitgang. Het tegendeel is zelfs vaak waar.

Dat is ook een van de redenen, dat ik nog steeds met mijn oude VDO-Dayton navigatie rijd. Het enige wat beweegt is een driehoekje op de kaart, dat je positie laat zien.
Kaartnoorden altijd bovenaan, dat leest veel gemakkelijker: Je bekijkt een schema toch ook niet volgens de stroomrichting? Verder houdt Madame Jeanette me op de hoogte waar ik moet afslaan :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Verder houdt Madame Jeanette me op de hoogte waar ik moet afslaan

Dat klinkt behoorlijk pittig :-)
Misschien beter dan de babbelende Truus (Garmin) die bij mij in de auto nooit haar kop dichthoudt ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
GJ_

Moderator

Op 7 maart 2017 19:36:50 schreef T-sec:
Daarom en nogmaals mijn vraag of iemand thuis is in deze materie en misschien wat extra tips heeft voor zgn. Low Lux Camera's welke in deze toepassing zouden kunnen passen.

Ik doe al even niet veel meer met camera's, maar ik weet wel dat de ene "low-lux" de andere niet is. Meestal zijn het gewone camera's waar de specs van zijn opgeruimt: veel gevoeliger, maar een lagere signaal/ruis verhouding. Je ziet dus wel wat maar niet echt lekker gedetailleerd.

Infra rood werkt ook niet: je wil geen dure camera in je grille hangen en achter glas werkt het niet.

Op 7 maart 2017 20:43:42 schreef testman:
meen dat in rusland men vaak dashcamera's in de wagen heeft, daar heeft de verzekering baat bij na een aanrijding.

De verzekeraars schrijven het vaak voor.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 8 maart 2017 16:52:07 (16%)

Ik dank een ieder voor het spontaan delen en/of beoordelen van zijn of haar meningen over het wel of niet gebruiken van schermen, navigatie en dashcams. Echter was de initiële vraag in dit topic of iemand enige ervaring heeft met zeer licht gevoelige camera's.
Meest mogelijk ontbreekt deze gerichte ervaring binnen dit forum en dat is verder geen probleem. Ik zal mij via andere wegen verder oriënteren en informeren. Het is maar een recreatief hobby idee en ik heb vooral geen haast.

@GJ_
Jouw reactie klopt en had ik deels ook al vermeld. Elke doorsnede camerasensor is meer lichtgevoelig te maken door deze via de DSP op te krikken naar meer lichtgevoeligheid. Dit geeft inderdaad vaak vegende bewegende beelden en een hogere beeldruis.
Echter staat de techniek niet stil en zijn er meer en meer camera's met hogere lichtgevoeligheid zoals de MCCD techniek, of de CCD's met grotere sensoroppervlakte waarbij meerdere sensorpixels het zelfde deeltje beeld optellen tot 1 beter uitgelichte pixel.
Kijk bijvoorbeeld naar de X27 camera, buiten de enorme prijs kan deze camera onder een sterrenhemel haarscherp en ruisvrij beeld geven alsof de zon gewoon schijnt. Een techniek die de traditionele nachtkijkers snel zal doen verdwijnen en ooit betaalbaar zal worden.

De natuurkunde blijft van toepassing.. Ik ben nooit onder de indruk geweest van "nacht" video camera'tjes met kleine sensoren.
Goede lichtversterkers doen het veel beter, maar zijn duurder dan LWIR.
LWIR kijkt niet zoals normaal licht, dat kan een voor- en een nadeel zijn. Voor orientatie vind ik het niet geschikt.

Wat inmiddels allicht een optie is is een dSLR te nemen met speciale firmware, een full-frame sensor, een lichtsterke lens en een geschikte housing. Je kunt dan ook naar HDMI en bent gelijk van de "1950" beperkingen van de analoge videostandaard af. Je kunt dan zelf kijken hoe veel kleur er nog uit te peuteren is. Uitbereiden naar NIR kan bij sommigen.
Je voornaamste problemen zullen opwarmen en de bijbehorende extra ruis zijn.

In een auto is energie geen probleem. Een simpele NIR camera en een paar grote NIR schijnwerpers zijn geen optie ?

GJ_

Moderator

Op 9 maart 2017 12:22:45 schreef Aart:
De natuurkunde blijft van toepassing.. Ik ben nooit onder de indruk geweest van "nacht" video camera'tjes met kleine sensoren.

Klopt, grotere sensoren doen veel. Ik heb in mijn Samsung 18 megapixels of zoiets. Dat is handig, met een enkele foto van een schakelkast kan ik, mits genomen met voldoende licht inzoomen tot op de kleinste details. De opvolger heeft nog maar 12 megapixels, maar die zijn qua oppervlak twee keer zo groot. En dat zie je terug bij de prestaties in het donker, zeker tijdens het filmen.

Vroeger heb ik "tijdelijk" een dure (kapotte) Philips bewakingscamera vervangen door een super goedkope Taiwan camera en wat bleek: de goedkope camera presteerde veel beter, het sensoroppervlak was dan ook 4x zo groot.

Op 9 maart 2017 12:22:45 schreef Aart:
Wat inmiddels allicht een optie is is een dSLR te nemen met speciale firmware, een full-frame sensor, een lichtsterke lens en een geschikte housing. Je kunt dan ook naar HDMI en bent gelijk van de "1950" beperkingen van de analoge videostandaard af. Je kunt dan zelf kijken hoe veel kleur er nog uit te peuteren is. Uitbreiden naar NIR kan bij sommigen.
Je voornaamste problemen zullen opwarmen en de bijbehorende extra ruis zijn.

In een auto is energie geen probleem. Een simpele NIR camera en een paar grote NIR schijnwerpers zijn geen optie ?

Bedoel jij het demonteren van een (oude) dSLR camera en hier de sensor pcb uithalen, om deze vervolgens her in te zetten in een custom made boxed camera module?
En HDMI als signaaloverdracht is prachtig maar je zult niet verbaasd zijn dan de radio in mijn auto geen HDMI ingang heeft, alleen Cinch PAL/NTSC.
Verwarming van de sensor en/of lens kan volgens mij vrij simpel met weerstand folie en dit is ook nog redelijk flexibel en energiezuinig.

Een NIR camera is altijd een optie, zeker als je de sensor via zijn DSP vast op B/W zet. Dan kun je ook simpel van elke sensor de IR filter halen.
Als je hier ook nog een IR lichtbron bij gebruikt dan kom je een heel eind. Echter dacht ik dat Xenonlicht van de koplampen ook al voldoende moet zijn.
Volgens mij heeft Runcam een soortgelijke oplossing middels de "Night Eagle" camera voor drones. Ook altijd B/W en 0.00001 lux door het verwijderde IR filter en aardig wat gain op de DSP. Het resultaat is ondanks alles toch goed te noemen.

Nee; ik bedoelde de gehele camera. Zelf zo een sensor integreren is ook anno 2017 slechts voor weinigen weggelegd :)
Een warme sensor geeft meer ruis; je wilt hem (tot op zekere hoogte) zo koel mogelijk houden.

Ik zou niet te veel waarde hechten aan de hier genoemde specificaties. Het is denk ik ongeveer net zoals bij batterijen of hifi ;)
Iets met "lux" zegt per definitie niets over NIR gevoeligheid en je bent ook sterk afhankelijk van de gekozen lens en het daadwerkelijk aanwezige spectrum. Tot slot zit je met ruis en signaal- & beeldbewerking. Serieuze specs beschrijven dit alles samen met het test target wat dan in zoveel % van de gevallen herkend wordt etc.

[Bericht gewijzigd door Aart op donderdag 9 maart 2017 18:23:18 (15%)