Constante stroom uit zonnepanelen

Het grootste probleem is de winter doorkomen.

Ik ben al een tijdje bezig met batterijgevoede Arduino projectjes.
Klik voor een inmiddels wat verouderde beschrijving van één ervan.

Voeding

Ik heb goede ervaringen met een Holtek HT73333 (3.3V) of HT7350 (5.0V) low drop -low quiescent current regelaar.
Dat dingetje verbruik maar een paar uA en heeft aan 100mV verschil genoeg.

Capactiteit batterij

20mA verbruik betekent 20x24 = 480mA per dag. Dat kun je grofweg zien als de capaciteit van uw batterij voor 1 donkere dag zonder zon. Als je aanneemt dat er in de winter een week zonder zon kan zijn, dan moet uw batterij een capaciteit van 7x480 = 3360mAh zijn.

Stroom zonnepaneel

Voor het gemak van laden en minste energieverlies wordt het zonnepaneel (via een low-drop diode) parallel aan de batterij geschakeld. Het minste straaltje zon wordt dan gebruikt; als je een laadregelaar gebruikt heeft die soms een minimumspanning nodig alvorens te starten.
Een paneeltje van 12V/1.5W kan ongeveer 120mA leveren. Met wat geluk kun je daarmee op een zonninge winterdag het verbruik van 1 dag overbruggen. Waarschijnlijk is dat onvoldoende. Je kan dan meerdere paneeltjes parallel zetten. Zolang je de laadstroom van de batterij niet overschrijdt is dat geen probleem.

Overladen

In de zomer zal je over teveel zonne-energie beschikken.
Met processor gestuurde projectjes ken je bij overschrijden van de laadspanning een extra last inschakelen, of het zonnepaneel afschakelen. Bij passieve electronika bijvoorbeeld met een zener en tor.

Samengevat:

batterijcapaciteit: overdimensioneren
zonnepaneel: juist genoeg

Energie uit paneel

Omdat mijn projectjes in variabele slaapmode gaan is het moeilijk het stroomverbruik te bepalen..
Hier staan 3 batterijgevoede ESP8266 Wifi modules op een enkele cel Lipo van 3000mA. Eentje met een zonnepaneeltje.
De batterijgevoede gaan grofweg 1 maand mee.
Dus het verbruik is ongeveer 3000/30 = 100mA per dag, of 100/24 = 5mA, en daarvan 1mA voor het powerledje.
Het project met zonnepaneel draait sinds augustus 2016, en de spanning is nooit lager dan 4V geworden. Er is dus overschot.

grafiek
Als je de zoom op bvb 1 week zet, dan zie je mooi dat de slaapmode uitgeschakeld wordt omdat de lipospanning te hoog wordt.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Op 12 maart 2017 02:28:17 schreef MJU:
Ik heb dus bijna continue minstens 0.1W nodig.
Op 24 uur dus 2.4W

Nee, dat heet 2.4Wh. Een regel hoger zeg je nog 0.1W, waarom zou het benodigde vermogen ineens een veelvoud worden?

* Tweede onbekende is het rendement van de omzetters. Eerst moet de stroom van het paneel omgezet worden naar een laadstroom voor de batterijen. Daarna moet de batterijspanning naar de 5V omgezet worden. Hier zijn voor mij de lastigste parameters.

Met overdimensioneren is de zaak opgelost, maar hoeveel is TE veel?

Voor converters kan je rekenen met een rendement van 80%.

Ik zou kiezen voor een "1S" configuratie: Maar 1 cel in serie. Dan heb je geen gezeik met balanceren en zo.

Dan moet je van 3.4V-4.2V naar 5V opschalen. Kan met een goedkoop chinees printje dat je daarvoor op ebay kan kopen.

En je moet je accu laden vanuit de zonnecel. Dat is lastiger omdat ik geen standaard modules ken die dat optimaal doen.

Ik kwam op een Chinese Meuk website deze tegen: https://www.aliexpress.com/item/Universal-12V-1-5W-Standard-Epoxy-Sola… = Universal 12V 1.5W Standard Epoxy Solar Panels Mini Solar Cells Polycrystalline Silicon DIY Battery Power Charge Module 115x85mm

Het rekent makkelijk om met de overdimensioneringsfactor te rekenen. Je hebt 0.1W nodig, zou 1.5W piekvermogen genoeg zijn? Een dag als gisteren (in de buurt van Tilburg) ziet er voor veel mensen als "behoorlijk licht" uit. In werkelijkheid was er hoge bewolking die een groot deel van de zonne-energie tegenhield.

Ik denk dat met die factor 15 overdimensioneren je er nog net niet bent. Je verliest een factor 5 van "theoretisch max" naar "realistisch in de winter", en dan nog een factor drie naar "de zon schijnt in de winter maar 8 uur per dag", en dan wil je een maand waarin het slechts 1/3e van de dagen niet donker en regenachtig is nog overleven.

Ik zou dus eerder voor 30-45 aan overdimensionering van de zonnecel denken. Maar dit zijn zeer ruwe schattingen, De cijfers zijn manipuleerbaar om ook op jou "factor 15" uit te komen. Anderzijds, voor 2.19 extra kan je direct "30" proberen..... :-)

Als die werkelijk bij volle kracht 1.5Watt geeft dan zou mijn batterij wel op twee uurtjes opgeladen zijn. (bij volop zon dus, terwijl ze zuidelijk georienteerd staan).
Of zie ik dit fout?

Ja, dat zie je fout, want je hebt nog niet gezegd wat voor batterij je gaat nemen.

Je kan een "powerbank" achtig apparaat nemen als basis. Daar zitten vaak 18650 cellen in. De goede, moderne zijn tot 3Ah per stuk te krijgen. Stel je sloopt een oude laptop-accu en de 2200mAh cellen van toen die doen nog 1500mAh. Met zes stuks, kom je op 9Ah.

Maal 3.7V is 33.3 Wh. Je 1.5W zonnepaneel doet daar dus 22 uur in de volle sahara-zon over om dat vol te krijgen. Anderzijds, als dat eenmaal vol zit, kan je dus rond de 10 dagen (33.3Wh / (2.4Wh/dag) > 10dagen) helemaal zonder zon...

Deze laatste berekeningen houden weer geen rekening met de rendementen, maar op de onnauwkeurigheid van "hoeveel energie haal je realistisch uit een 1.5W zonnepaneel" vallen dat soort variaties in het niet.

Om van de 12V van je paneeltje naar de 3.4-4.2V van je accus te gaan moet je een stepdown gebruiken. Als je wilt dat je accus lang meegaan zou je kunnen zeggen dat "tot 4V laden" wel genoeg is. 80% van de capaciteit, maar veel langere levensduur. Dan zou een standaard stepdown wel kunnen voldoen: het zonnepaneel kan maar 1.5W leveren, de accus mogen rond de 9A * 3.7V = 33W hebben. Prima, maar dan trekt de regelaar dus vrijwel de hele tijd je zonnepaneel onderuit. Terwijl die (bij een bepaalde belichting) rond de 10V bij 100mA KAN leveren, zal zo'n standaard regelaar daar 4V van proberen te maken. Hij trekt dan de zonnecel omlaag naar slechts 4V, zodat je zonnecel een 60% van z'n mogelijke energie verspilt. ....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt al voor de zeer bruikbare tips!

Op 12 maart 2017 02:28:17 schreef MJU:
..

Als die werkelijk bij volle kracht 1.5Watt geeft dan zou mijn batterij wel op twee uurtjes opgeladen zijn. (bij volop zon dus, terwijl ze zuidelijk georienteerd staan).
...

Lastig hoor, november t/m februari zijn je moeilijke maanden:

2.4 Wh, ga uit van 30 dagen zeer weinig zon, 72 Wh nodig.

Hier zie je hoe iemand 'scoort' met de panelen op z'n dak:

http://www.pv-solar24.info/index.html

In december soms maar 0,5 Wattuur per Wp _gemiddeld_ per dag. Jij hebt 72Wh nodig per maand en met 60 Watt paneel(!) haal je van november tot maart maar 30Wh per maand.
[edit: maal 30 dagen = 900 Wh per maand met 60 Watt)

En dan hebben we het nog niet eens over de lange schaduwen die je hebt in de winter. Daar heb je op een dak geen last van.

Op 13 maart 2017 11:37:40 schreef K7Jz:
[...]

Lastig hoor, november t/m februari zijn je moeilijke maanden:

2.4 Wh, ga uit van 30 dagen zeer weinig zon, 72 Wh nodig.

Hier zie je hoe iemand 'scoort' met de panelen op z'n dak:

http://www.pv-solar24.info/index.html

In december soms maar 0,5 Wattuur per Wp _gemiddeld_ per dag. Jij hebt 72Wh nodig per maand en met 60 Watt paneel(!) haal je van november tot maart maar 30Wh per maand.

En dan hebben we het nog niet eens over de lange schaduwen die je hebt in de winter. Daar heb je op een dak geen last van.

Bedankt, zeer bruikbaar.
Maar als je ipv de zonnecellen overdimensioneerd, de batterij zwaarder neemt, dan lijkt me dat mss ook te lukken?

De batterij zou mijn buffer zijn op donkere dagen.
Komt er een dag dat er toch eens een straaltje meer valt dan haal ik de geleden schade wel in?

Dat is nu eenmaal het verschil met zonnepanelen op een dak. Die slaan hun overtollige productie niet op.

Laat maar komen de inzichten. :-)

Op 13 maart 2017 11:37:40 schreef K7Jz:
In december soms maar 0,5 Wattuur per Wp _gemiddeld_ per dag. Jij hebt 72Wh nodig per maand en met 60 Watt paneel(!) haal je van november tot maart maar 30Wh per maand.

Een halve Watt-uur per Wp per dag klinkt me redelijk in de oren. Dat is een "overdimensionering" van een factor zestien: 8 uur licht per dag en toch maar 0.5 Wh.

Met 1.5Wp zou hij dan 0.75 Wh per dag scoren. Met een "wens" van 2.4Wh/dag, zouden er dus DRIE van die paneeltjes moeten komen. Dan was mijn eerste schatting "(twee, eigenlijk drie van die paneeltjes)" in overeenstemming met wat we nu uitrekenen.

In het tweede deel van wat ik gequote heb, vergis je je denk ik een factor 30.. dag vs maand.

De batterij zwaarder is meestal GEEN oplossing: Dan moet je bijvoorbeeld november-tot-februari overbruggen, en dus een voorraad voor 100 dagen in je accu opslaan. Dan heb je niet aan die 33Wh die ik voorstelde nodig, maar 240Wh. (een oude laptopaccu scoren, om 33Wh uit te halen moet toch kunnen?)

[Bericht gewijzigd door rew op 13 maart 2017 17:07:26 (25%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja natuurlijk, maar 72Wh (300 Wh is een ebike accu) is al een flinke jongen. En je begint de donkere dagen niet op 1 december, maar dat 'gezeur' begint al ergens in oktober.

In oktober haal je nog wel gemiddeld 2 Wh per Wp, dus met een 30 Watt paneeltje zal je af toe nog wel 72 Wh volladen. We gaan van het positieve uit dus november begint met 72Wh voorraad. Die maand haalt gemiddeld maar 1 Wh/Wp dus je laadt met 30W paneel 30 Wh in de hele maand.

+72Wh begin accu november
+30Wh geladen
-72Wh verbruikt:
---------------
+40Wh begin accu december
+15Wh geladen (worst case)
-72Wh verbruikt
----------------
conclusie: je haalt januari niet.

Als ik het goed bereken (wie ben ik) zou je met wat marge, bijna 4 maanden zonder zonlicht moeten kunnen draaien. Dus een flinke accu van 300 Wh. In maart moet je je dan wel flink achterstand inhalen, dus geen lullige paneeltjes van een paar Watt.

Óf je neemt een paneel van 200 Watt zodat je in december nog 100 Wattuur kan laden. 150W zou genoeg moeten zijn (75Wh laden), maar je moet niet vergeten dat dit uitgemiddeld is over de maand. 8 dagen rond 21 december met wat bewolking en je moet dan toch 2.4Wh per dag op voorraad hebben en dus een accu van zo'n 30 Wh.

Ik denk trouwens dat er meer te winst te halen is in je project zelf. Een thermometer doet zeker maanden op 2 AA batterijen (8Wh). Wat wil je 'draaien' met die 72Wh per maand?

Meestal wordt er een zuinige microcontroller gebruikt die telkens een minuut slaapt en dan binnen een seconde data verzamelt en verstuurd.

TinusTech

Golden Member

Kijk je ook even of de accucapaciteit bij lage buitentemperatuur (winter) nog wel voldoende is? Bij fietsaccu's merk ik enorm teruglopende capaciteit wanneer ze onder de 10 °C komen.

k7Jz, je zegt:

In december soms maar 0,5 Wattuur per Wp _gemiddeld_ per dag

Dat is dus 15 Wh per Wp in een maand.

En even verderop (2x)

Die maand haalt gemiddeld maar 1 Wh/Wp dus je laadt met 30W paneel 30 Wh in de hele maand.

zit je ineens een paar ordes van grootte anders.

Je vergeet een factor 30dagen/maand. Of je moet je eerste uitspraak rectificeren, maar die schatting ligt dicht bij wat ik had geschat, dus ik geloof hem wel.

(als je 1/10e van het piekvermogen kunt "oogsten" gedurende 8 uur per dag in december, dan haal je ongeveer 0.8Wh / dag / Wp. Doe daar een factor twee over, en je zit op jou getal van gemiddeld 0.5Wh/Wp/dag. En dat vermenigvuldig je met 30dagen/maand om 15Wh/Wp/maand te krijgen. (eenheden meenemen helpt... :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew Ja klopt, ik had het mis, 30 dagen, 30 Watt, 0,5 Wh/Wp/dag = 150 Wh per maand, dat zou voldoende moeten zijn. Nog steeds oppassen voor een reeks donker dagen, de gemiddelden kunnen best gehaald zijn op enkele zonnige dagen begin december en dan moet je nog 25 donkere dagen overleven.

Iedereen met een schemersensor kent wel die dagen dat de lampjes heel de dag blijven branden. Ik neem aan dat een PV paneeltje dan ook erg weinig energie oplevert.

Ik weet dat ik een raar rekenvoorbeeld neem (20mA) en dat ik zou toekomen met een processor die in slaapmodus gaat.

Maar je moet ergens beginnen :-)

Eigenlijk best wel gek dat je om een LEDje te 24/7 te laten branden al die inspanningen moet doen..

Shiptronic

Overleden

20mA is de max, bij 10mA geven ze net zo veel licht, dat scheelt al de helft. Daarbij kan je nog een Low current LED nemen dat scheel ook al een hele boel.

En als je hem aanstuurt met een frequentie boven de 100 Hz zie niet eens dat hij de helft van de tijd eigenlijk ook uit staat ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 maart 2017 18:37:27 schreef Shiptronic:
20mA is de max, bij 10mA geven ze net zo veel licht, dat scheelt al de helft. Daarbij kan je nog een Low current LED nemen dat scheel ook al een hele boel.

En als je hem aanstuurt met een frequentie boven de 100 Hz zie niet eens dat hij de helft van de tijd eigenlijk ook uit staat ;)

Ok... maar wat ik wil zeggen is dat je voor iets simpels dat iedereen kent (en waarvan ik het stroomgebruik even als hulpmiddel neem), toch al wat moet voorzien.

Pak me aub niet op woorden als je kan uitmaken dat er een andere betekenis achter zit :-)

evelo

Golden Member

Zo zie je maar, een 'simpel' ledje de winter laten doorkomen, er moet al eens nagedacht worden over de beste manier om dit te realiseren.

(Maar we krijgen wel subsidies om een warmtepomp te plaatsen voor verwarming van onze woningen, die dan zouden moeten werken op groene stroom)

Eventueel een zonnepaneel en een windmolentje combineren?

Op 14 maart 2017 20:28:40 schreef evelo:
Zo zie je maar, een 'simpel' ledje de winter laten doorkomen, er moet al eens nagedacht worden over de beste manier om dit te realiseren.

Dat bedacht ik me daarstraks.
Gek eigenlijk, een simpel ledje en waar zaten we al? 150W zonnepaneel?

Eventueel een zonnepaneel en een windmolentje combineren?

Mooi idee, ik zoek verder!

Op 14 maart 2017 22:56:06 schreef MJU:
Gek eigenlijk, een simpel ledje en waar zaten we al? 150W zonnepaneel?

Dat was op basis van de rekenfout van K7. Met drie van de 1.5W zonnepanelen denk ik dat je een heel eind komt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dankzij bijna bizarre belasting op elektriciteit zijn zonnepanelen hier 'hip & happening', maar eigenlijk is het gedurende de winter belabberd gesteld met de opbrengst. Ik weet overigens niet of een installatie dat tijdens de lange zomerdagen inhaalt.

In Abu Dhabi halen ze inmiddels wel enkele centen per kWh. (Industriele installatie).

Je kan het ook omdraaien: onder de €100 zet je een flinke accu neer. 500Wh en ga je fluitend heel de winter door met een ledje van 20mA. Een eskimo gezin kan zo zonder onveilige en ongezonde kaarsen hun hutje van leeslicht voorzien.

Beetje bumpen.

Tegenwoordig zijn er op de Ali's van deze wereld goedkoop zonnepaneeltjes en laadregelaars te koop.

Iemand daarmee al aan de slag gegaan om een project 24/7/365 te laten werken?

De rest van de parameters die hier gebruikt worden zullen nog wel bestaan wegens fysisch van aard.

Ik dacht dat er iemand een spreadsheet gemaakt had om zonnepaneeltjes te dimensioneren voor een bepaald continue verbruik? Kan het onderwerp niet meer terugvinden.

fatbeard

Honourable Member

"een project 24/7/365 laten werken"...

Dat hangt sterk van de complexiteit en de bijkomende eisen van dat project af. Een LED is een simpel voorbeeld, wat inmiddels -dacht ik- wel volledig is doorgerekend.

Een ander project: eenvoudige meteorologische data (temperatuur) verzamelen.
Een vriend van mij heeft daarvoor een RasPi Zero ingezet, die elk uur enkele metingen (temperatuur, batterijspanningen) verricht en die metingen per dag getabuleerd en wel doorstuurt via wifi. Het geheel staat in zuid-Frankrijk, in de voetheuvels van de Alpen waar in de zomer de Sahara-omstandigheden worden benaderd en in de winter best wel veel sneeuw valt...

Zonnepaneel, laadregelaar, 7Ah accu en een slimme powermanagement schakeling met RTC zorgen ervoor dat elk uur de Zero van stroom wordt voorzien zodat-ie zijn 'ding' kan doen (duurt hooguit vijf minuten). De Zero herprogrammeert de RTC voor het volgende event en schakelt alles uit. Energieverbruik tijdens de slaapstand: enkele µW (vanwege de lekstroom van de powerFET, de RTC heeft zijn eigen backup batterij); tijdens de meetcyclus iets van 0.5W.

Maar ook dat project ontkomt totnogtoe niet aan enkele keren per jaar (vooral in de winter) 'handmatig' bijladen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Een zonnepaneel van 1,5Wp doet op jaarbasis ca 1kWh

JE project is 20mA continu, dat geeft over een jaar 0,02A x 5V x 24 * 365 = 875Wh = 0.875kWh
Je zonnepaneel doet dus precies genoeg voor 1 jaar stroom. Dit is zonder de eventuele verliezen gerekend van de converter achter het zonnepaneel.

De accu berekenen vind is lastiger omdat je dan de maximale tijd moet weten dat er een zonnepaneel nier voldoende stroom opwekt.

Een beetje goede powerbank is 20.Ah op 3,7V. Daar zit 20 x 3,7 = 74Wh in.

875Wh/ 74Wh = 11,8. Dat is dan genoeg voor ongeveer een maand. Ook weer zonder verliezen gerekend.

Tegenwoordig zijn er op de Ali's van deze wereld goedkoop zonnepaneeltjes en laadregelaars te koop.

Iemand daarmee al aan de slag gegaan om een project 24/7/365 te laten werken?

Daar kom je ook de volgende tegen, daar zit alles al in.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004145757004.html?spm=a2g0o.product…

Maar er zijn er veel meer.
Deze heeft ok een 1.5Wp zonnepaneel en daarmee ga je de 20mA continu net niet halen als je de verliezen wel meer zou rekenen.

Eigenlijk best wel gek dat je om een LEDje te 24/7 te laten branden al die inspanningen moet doen..

JA dat vind ik ook zeker omdat je al kant en klare solar led tuinlampen hebt. Daar heb ik er 2 van in mijn tuin, die geven echter pas licht als het donker begint te worden.

Maar als het om een ledje gaat en je neemt een goed heb je al genoeg aan ca 2mA. Als jouw led in de felle zon ook te zien moet zijn zal 2mA niet genoeg zijn, maar vergis je niet in hoeveel licht een goede led geeft. De zichtbaarheid in de zon hangt ook af van de kleur van de led. Als je de continu stroom tot onder de ca 5mA weet te krijgen dan moet de powerbank in de bovenstaande link genoeg zijn.

Fantastisch, maar het geval van het LEDje is maar een voorbeeld.

Ik heb ook projectjes lopen die met een µ-controller werken op een batterij.
Door die "slim" te programmeren kan je al heel wat power besparen.
Ook door de deepsleep te gebruiken haal je weer meer uit je beschikbare power.

De vraag is gewoon: stel dat je een bepaald "gemiddeld" verbruik wilt voldoen met een zonnepaneeltje en een batterij (voor de donkere dagen), hoe begin je er dan aan.

Dat wilt idd zeggen dat je het nominale verbruik moet hebben over een periode (dus ook de deepsleep gecombineerd met de momenten dat er veel stroom nodig is). Het LEDje is daar een voorbeeld van een gemiddeld continue verbruik.

Op de Ali's van deze wereld is keuze genoeg van zonnepaneeltjes. Van enkele mW's tot 100W.
Batterijmanagementsysteempjes zijn er ook genoeg maar je wilt niets onderdimensioneren vanwege de werkzaamheid, maar ook geen geld over de balk gooien door alles 100x te overdimensioneren.

ik denk dat een project dat vaak wel op 3.3V werkt, met een Lipo-batterij in veel gevallen kan volstaan. Het enige dat je dan moet zien te bedenken zijn de groottes van uitvoering.

Ik dacht dat er hier ooit een spreadsheet gecirculeerd had om in onze contreien te berekenen hoe groot alles moet zijn?

Dat wilt idd zeggen dat je het nominale verbruik moet hebben over een periode (dus ook de deepsleep gecombineerd met de momenten dat er veel stroom nodig is). Het LEDje is daar een voorbeeld van een gemiddeld continue verbruik.

Daar heeft ali van die kleine Wh meter voor dan meet je over een periode van 1 dag wat het aan Wh is de schakeling verbruikt. Dat zegt veel meer als alles theoretisch uitrekenen.

De meting hoeft niet perse over 1 dag maar over het algemeen geeft een langere meetperiode wel een beter beeld. Dus meet je in 4 uur bv 0,36Wh dan doe je dat maal 6 voor 1 dag en dan weer x 365 voor een jaar.

Als je dan op bv 1200Wh/jaar komt dan zoek je daar een zonnepaneel bij die dat op jaar basis kan leveren. Maar of die kleine zonnepanelen net zo goed zijn als de grote en of die opbrengt 1 op 1 hetzelfde is weet ik niet, dat heb ik wel even aangenomen.

Op de Ali's van deze wereld is keuze genoeg van zonnepaneeltjes. Van enkele mW's tot 100W.

Er bestaan ook sensoren die enkel en allen gevoed worden uit de zender (bv WIFI). Dan gaat het om nanowatt tot soms microwatt. Er zit dan in de sensor een schakeling die dat hele kleine beetje vermogen kan omzetten in een kleine spanning die een condensator oplaad.

je bent niet de engie die zo bezig is

Op 14 augustus 2022 00:28:12 schreef benleentje:
Als je dan op bv 1200Wh/jaar komt dan zoek je daar een zonnepaneel bij die dat op jaar basis kan leveren. Maar of die kleine zonnepanelen net zo goed zijn als de grote en of die opbrengt 1 op 1 hetzelfde is weet ik niet, dat heb ik wel even aangenomen.

Klopt, dat is heel de vraag hier, hoe best dimensioneren?
Wie heeft die ervaring?

Uit de berekening komt een ondergens aan de minimale vermogen voor het paneel. Ik denk dat er weinig mensen zijn die ook echt geprobeerd hebben hier een jaar op te draaien. Voor die prijs van 20,- is dat ook wel iets wat je kan zelf kan proberen.
Zelf denk ik wel dat het paneel dat opbrengt maar dat de converter bij een te laag vermogen niet meer werkt zodat je bv in winter gewoon niets opwekt, maar ook daar heb ik geen gegevens van kunnen vinden.

Realistisch denk ik dat je dan het dubbel moet nemen dus 3Wp. En dat is dus verre van zomaar 100x over dimensioneren.

IK heb zelf van de solar tuin lampjes met een 1Wp paneel en een 700mA accu. Daarop brand in de nacht het lampje ca 9 uur. Ik weet nog niet wat hij in de winter doet.

Ik heb 5 katten en 1 zwarte en een zwart bruine, als die voor de tuindeur staan zie ik ze niet en ik heb daar nu een lamp op gericht.

Ik heb wel i.i.g. een overzichtje van drie jaar PV van 9x 300 WP panelen op het oosten. Er zitten wat zomers bij die wat minder opleveren. Verder vind ik dit heel interessant omdat ik ook aan het nadenken was om de lente, zomer en najaar overproductie op te slaan voor nacht en de winterdip, die net wat langer duurt dan de piek. Dit i.v.m. de fratsen die later dit decennium zeker gaan komen als fossiel eenmaal uitgefaseerd is. Hieruit blijkt dat je herfst-winter-voorjaar dus ook wind erbij nodig hebt, of anders echt een héle grote accu. Iets in de orde van 3 á 4 van de wat grotere auto-accu's.

19-20

20-21

21-22

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!